Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

18 jan 2024, 12:00

Freddie toch :roll:

Ik noteer deze 'parel' bij jouw andere 'diepe inzichten' die je ons al aangeboden hebt.

Hier legt iemand de fysica uit in eenvoudige bewoordingen en met een voorbeeld erbij.
Ik ga er verder niet op in want je mist sowieso een hoeveelheid basiskennis.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

18 jan 2024, 12:26

Wil. schreef:
18 jan 2024, 12:00
Freddie toch :roll:

Ik noteer deze 'parel' bij jouw andere 'diepe inzichten' die je ons al aangeboden hebt.

Hier legt iemand de fysica uit in eenvoudige bewoordingen en met een voorbeeld erbij.
Ik ga er verder niet op in want je mist sowieso een hoeveelheid basiskennis.

Wel makker , gij ziet niet in waarom dat met een bladblazer wel kan ! In je youtub-ke hierboven blijft dat wagentje inderdaad stil staan , puur omdat er geen voorwaarste luchtverplaatsing met dat schildje ervoor kan plaats vinden ( en dus ook geen onderdruk aan de andere kant van de schroef ). De luchtblazer doet dat wel. Mijn luchtblazer zuigt zelfs de lucht aan via een pijp onderaan de mond waar de lucht er uit stroomt. Beide pijpen lopen dus parallel en er wordt geen lucht achteraan aangezogen. De bladzuiger werkt niet als een "schroef" maar als een compressor. Volgens uw "actie en reactie" zouden er hiermee helemaal geen bladeren kunnen weg geblazen worden , en toch gebeurt dat wel. Het zou zelfs nog beter werken moest de lucht van bovenaan ( dus vertikaal naar beneden ) aangezogen worden. Denk nu maar eens over dit laatste na waarom ik dat beweer.

Nu , of dat allemaal zooo goed werkt als in dat allereerste filmke met die gast in zijn rijdende waterkuip betwijfel ik ook , maar het tegenbewijs van uw filmke hierboven klopt niet.

Charlie Maru

18 jan 2024, 13:18

Fred1950 schreef:
18 jan 2024, 12:26
.............
Nu , of dat allemaal zooo goed werkt als in dat allereerste filmke met die gast in zijn rijdende waterkuip betwijfel ik ook , maar het tegenbewijs van uw filmke hierboven klopt niet.
Fred, je zakt alsmaar dieper in het moeras, en dat verwondert mij toch sterk voor nen inzénjeur want dat is eigenlijk leerstof van het middelbaar. :wink:

Dat filmke van Wil is volkomen correct en kan niet beter uitgelegd worden.
Dit dus: https://www.youtube.com/watch?v=Utadwck9htM (om alle misverstanden te vermijden)
Maar je valt liever dood dan uw fout - of misverstand - toe te geven en bestempelt zelfs de waarheid als "fout".
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

18 jan 2024, 14:25

Die gast bewijst niks ! Uiteraard klopt zijn demo met dat mini speelgoedwagentje , dat schroefje , en dat stukje plexy , maar daarmee bewijst hij alleen maar hoe een vliegtuigschroef zich door de lucht beweegt .....

Wil.

18 jan 2024, 16:23

85 procent van de nieuwe auto's in de EU is nog steeds uitgerust met een verbrandingsmotor.

Als men het autonieuws een beetje volgt, krijgt men de indruk dat er enkel nog nieuwe EV's worden verkocht. Daar zijn we nog heel ver van verwijderd.

audibac

18 jan 2024, 16:32

En de elektrische auto's zijn bijna allemaal van een leasing bedrijf , moesten de auto merken niet verplicht zijn om ev te maken , het zou vlug gedaan zijn .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

Charlie Maru

18 jan 2024, 16:46

Wil. schreef:
18 jan 2024, 16:23
85 procent van de nieuwe auto's in de EU is nog steeds uitgerust met een verbrandingsmotor.

Als men het autonieuws een beetje volgt, krijgt men de indruk dat er enkel nog nieuwe EV's worden verkocht. Daar zijn we nog heel ver van verwijderd.
Idem voor de motoren......

Afbeelding

Wil.

18 jan 2024, 16:55

Afbeelding

Fred1950

18 jan 2024, 17:48

audibac schreef:
En de elektrische auto's zijn bijna allemaal van een leasing bedrijf , moesten de auto merken niet verplicht zijn om ev te maken , het zou vlug gedaan zijn .
Men moet meer laadpalen voorzien , ook in verhuurde garages en op publieke parkeerplaatsen , en vooral moet men toelaten dat men een kabel over het voetpad mag leggen. Mensen weten niet hoe comfortabel en zorgeloos electrisch rijden wel is.

audibac

18 jan 2024, 18:02

Fred1950 schreef:
audibac schreef:
Men moet meer laadpalen voorzien , ook in verhuurde garages en op publieke parkeerplaatsen , en vooral moet men toelaten dat men een kabel over het voetpad mag leggen. Mensen weten niet hoe comfortabel en zorgeloos electrisch rijden wel is.
En hoeveel km per jaar maak je ?
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

tokkio

18 jan 2024, 18:05

Tokkio schreef: Dan komt de elektrische auto ,die is bij vele merken uitgerust met een elektro motor die alleen de voorwielen aandrijft,dus als ze een aansluiting op de achterwielen maken die toch draaien, en daarmee de alternator aandrijft die dan de batterij bijlaadt, of eventueel een 2 de reserve batterij,waarom zou dat niet kunnen?

Probeer me daar eens het nut van te bewijzen!?!
Hebt U enig idee wat een alternator aan vermogen nodig heeft om electriciteit te maken?
Dat vermogen komt bij een thermische aangedreven wagen van de motor...
en in het geval van een EV van de batterij !
Een benzine of diesel wagen verbruikt ook een deel van zijn vermogen om de alternator te laten draaien, en zo de batterij op peil houd.
Maar ik gaf in mijn bedenking aan dat er nu E auto's zijn met een vermogen tot 400 PK.
zoals de "polstar"
Polestar 2 – 59.800 euro De Polestar 2 sprint in 4,7 seconden naar 100 km/u. De elektrische auto is goed voor 408 pk en 660 Nm koppel. Met een topsnelheid van 205 km/u kun je de I-PACE-rijder uitlachen
.13 okt 2020
Dus als ze die uitrusten met een aparte koppeling op de achterwielen, die dan een alternator aandrijft die een een extra batterij oplaad,dan gaat die wel niet zo nel optrekken, en als die zich aan de wettelijke snelheid norm houd,waarom zou dat niet kunnen?
Als een gewone auto een caravan trekt, gaat het ook wat trager, maar ze blijven rijden.
Het koppel van een electromotor is hoger , dan een verbrandingsmotor.
Er zijn E auto's die een kleine benzine motor hebben om de batterij op te laden,dus maak gebruik van de kracht van de achterwielen in plaats van een benzine motor :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

18 jan 2024, 18:36

tokkio schreef:
(...) dus maak gebruik van de kracht van de achterwielen in plaats van een benzine motor
En waar halen die achterwielen hun kracht vandaan? Van de verbrandingsmotor.

Fazal

18 jan 2024, 18:37

Fred1950 schreef:
Men moet meer laadpalen voorzien , ook in verhuurde garages en op publieke parkeerplaatsen , en vooral moet men toelaten dat men een kabel over het voetpad mag leggen. Mensen weten niet hoe comfortabel en zorgeloos elektrisch rijden wel is.
Maar mensen die het voetpad gebruiken ..., die zullen het wel rap weten.
En wat die laadpalen betreft ..., 't zal mooi worden in onze straten en pleinen.

Afbeelding

En een elektrische motorfiets ...??? Ik mag er niet aan denken! :?

Charlie Maru

18 jan 2024, 18:40

tokkio schreef:
.........
Polestar 2 – 59.800 euro De Polestar 2 sprint in 4,7 seconden naar 100 km/u. De elektrische auto is goed voor 408 pk en 660 Nm koppel. Met een topsnelheid van 205 km/u kun je de I-PACE-rijder uitlachen
Dus als ze die uitrusten met een aparte koppeling op de achterwielen, die dan een alternator aandrijft die een een extra batterij oplaad,dan gaat die wel niet zo nel optrekken, en als die zich aan de wettelijke snelheid norm houd,waarom zou dat niet kunnen?
Als een gewone auto een caravan trekt, gaat het ook wat trager, maar ze blijven rijden.
Het koppel van een electromotor is hoger , dan een verbrandingsmotor.
Er zijn E auto's die een kleine benzine motor hebben om de batterij op te laden,dus maak gebruik van de kracht van de achterwielen in plaats van een benzine motor :mrgreen:
Het gaat er niet in pessies.......
Om het simpel te zeggen:
Je gaat altijd méér energie nodig hebben om minder energie te produceren. :wink:

Als je het klaarspeelt om méér energie te produceren dan dat je ervoor verbruikt ben je genomineerd voor een Nobel-prijs en tegelijkertijd multi-miljonair.
....en vergeet er dan ook niet een patent op te nemen.......

voorn

18 jan 2024, 19:52

Hij gaat de nobelprijs niet winnen.
Maar wordt de aktieradius niet groter? :idea: