Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

22 jan 2024, 17:05

Paul Siemons schreef:
20 jan 2024, 10:31
]Een alternator van een moderne wagen : 70 amp aan 14,5 volt
+/- 1000 watt .... dat op je fiets en ik geef je op een briefje dat
je dat niet rondgestampt krijgt!
Neem maar aan dat je oplossing nutteloos energieverslindend
is en het rijbereik drastisch naar beneden haalt.
Denk even na : als je oplossing zou werken waarom zie ik
dan geen enkele E-bike rondrijden met een dynamo in het
voorwiel ?
================================
tokkio schreef:
21 jan 2024, 18:27
Ik ben niet alleen die met dat idee in zijn kop zit :mrgreen:
Ik denk, tokkio, dat je dit idee naast het volgende principe kunt zetten:

Als het in de zomer heel warm is in huis, zet dan de deur van de koelkast in je keuken wagenwijd open. Je gaat dan veel koelte in huis krijgen, denk je ook niet?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal

22 jan 2024, 17:09

voorn schreef:
22 jan 2024, 15:30
Het is verplicht een gasdetectie te plaatsen in een garage achter de H2 auto.
Tja, maar die gasdetectie zal een (eventueel) ongelukje niet verhinderen, of ... er moet iemand zijn bed bij maken. En dan nog ...!? Ik denk eigenlijk dat èlke vorm van energie gevaren oplevert, maar zònder ..., kunnen we in elk geval, niet.

Fazal

22 jan 2024, 17:25

Wil. schreef:
22 jan 2024, 17:05
Als het in de zomer heel warm is in huis, zet dan de deur van de koelkast in je keuken wagenwijd open. Je gaat dan veel koelte in huis krijgen, denk je ook niet?
In huis niet nee ..., maar als je er alles uitneemt, en er met uw bloot gat in gaat zitten ...? :idea:
Een paar minuten zal wel voldoende zijn om u wat soelaas verschaffen, maar blijf er niet te lang in zitten, anders loop je het risico dat uw ijskast begint te zweten. :?

tokkio

22 jan 2024, 17:50

[/quoteVolgens @tokkio is waterstof de toekomst ... :lol: Nota bene , electrische wagens durven in brand vliegen , wagens op waterstof niet , die ontploffen gewoon als een reusachtige gasfles . :wink:]
Dan denkt Volvo er wel anders over :mrgreen:quote]

en wat denkt u dan van hyundai :mrgreen:
https://www.hyundai.com/nl/nl/modellen/nexo.html
Paul Siemons schreef: ↑
20 jan 2024, 10:31
]Een alternator van een moderne wagen : 70 amp aan 14,5 volt
+/- 1000 watt .... dat op je fiets en ik geef je op een briefje dat
je dat niet rondgestampt krijgt!
Neem maar aan dat je oplossing nutteloos energieverslindend
is en het rijbereik drastisch naar beneden haalt.
Denk even na : als je oplossing zou werken waarom zie ik
dan geen enkele E-bike rondrijden met een dynamo in het
voorwiel ?
Tja, maar ik bedoel geen mankracht op de fiets he Paul,maar wel de sterke E autos, die hebben meer kracht, trekken op een 5 seconden op tot 100 km per uur,dus als ze die uitrusten met een apart systeem dat een 2de batterij oplaad,dan gaat die auto misschien 7 seconden nodig hebben voor zijn 100 km,maar dat merkt men niet,die gaat niet stilvallen, en die zijn 1ste batterij gaat niet rapper leeg zijn, maar die gaat wel nog verder kunnen rijden op de 2de batterij.
De Tesla S ontwikkelt bijvoorbeeld meer dan 700 pk,
https://www.beev.co/nl/blog/elektrische ... ue-rapide/
En Volvo is ook bezig ;met een 4x4 :mrgreen:
https://www.media.volvocars.com/be/nl-b ... ische-volv
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Paul Siemons

22 jan 2024, 19:35

tokkio schreef : "Tja, maar ik bedoel geen mankracht op de fiets he Paul,maar wel de sterke E autos, die hebben meer kracht, trekken op een 5 seconden op tot 100 km per uur,dus als ze die uitrusten met een apart systeem dat een 2de batterij oplaad,dan gaat die auto misschien 7 seconden nodig hebben voor zijn 100 km,maar dat merkt men niet,die gaat niet stilvallen, en die zijn 1ste batterij gaat niet rapper leeg zijn, maar die gaat wel nog verder kunnen rijden op de 2de batterij."

Tokkio voor eens en voor altijd:
Je gedachtengang dat een alternator extra gemonteerd op een EV
een positieve bijdrage zou leveren aan de werking van die wagen
werkt niet, integendeel, zoals menige andere poster al hebben
gemeld: die oplossing gaat ten koste van van het rijbereik!
En laat nu "Het Rijbereik" zowat het stokpaardje is van de fabrikanten
van Electrische Voertuigen om hun vehikels aan te prijzen.
Je mag er van op aan dat bij de beslissing om een EV wagen aan
te schaffen dat het rijbereik één van de eerste vragen van de potentiële
koper zal wezen (is niet anders dan bij een andere wagen want daar is
het verbruik en tankinhoud ook steevast gevraagd)
En, Tokkio, je hebt al eerder aangehaald dat je logisch nadenkt, probeer
dat nu ook even te doen bij de volgende vraag die ik U ga stellen:
We gaan er even van uit dat uw idee werkt en dus een batterij zou opladen ...
tijdens het rijden en dat de werking van de alternator NIET ten koste van
van de batterij voor het rijden gaat, integendeel je gaat extra electrisch
vermogen bijleveren om een tweede batterij te laden die ook mee
de wagen gaat aan drijven.... dus het rijbereik gaat toenemen :
want dat moet toch wel de bedoeling van uw idee zijn?
En hier komt de vraag:
"Moest jouw idee in praktijk werken, waarom is er dan geen
enkele EV constructeur die het principe toepast? "
Want die proberen toch zoveel mogelijk rijbereik uit hun
batterijpack te halen, en moest er extra bereik mogelijk zijn
met een alternator op de wielen te zetten, dan gaan die dat
zeker niet nalaten om dat te doen!
Dat is toch zo klaar als pompwater...

E.T.

22 jan 2024, 19:46

Met "pomp"water (via zo'n hand zwengel) kan je een water"molen" laten draaien, koppel er een alternator aan en je hebt stroom om elektrisch te pompen ...

Charlie Maru

22 jan 2024, 20:13

Paul Siemons schreef:
22 jan 2024, 19:35
tokkio schreef : "Tja, maar ik bedoel geen mankracht op de fiets he Paul,maar wel de sterke E autos, die hebben meer kracht, trekken op een 5 seconden op tot 100 km per uur,dus als ze die uitrusten met een apart systeem dat een 2de batterij oplaad,dan gaat die auto misschien 7 seconden nodig hebben voor zijn 100 km,maar dat merkt men niet,die gaat niet stilvallen, en die zijn 1ste batterij gaat niet rapper leeg zijn, maar die gaat wel nog verder kunnen rijden op de 2de batterij."

Tokkio voor eens en voor altijd:
Je gedachtengang dat een alternator.................
..................
Dat is toch zo klaar als pompwater...
.
Paul, doe geen moeite.......
Tokkio is aan een duscussie bezig zoals een jaartje geleden met het piekvermogen.
viewtopic.php?p=5023682&sid=b3aa271d8d5 ... c#p5023682

Men kan dan evengoed de logica hanteren om een fles met 1 liter water te verdelen over 2 andere flessen, en dan heeft men 2 liter water nietwaar :idea: :?: ....... :roll:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Paul Siemons

22 jan 2024, 21:41

Charlie Maru schreef:
22 jan 2024, 20:13
Paul, doe geen moeite.......
Tokkio is aan een duscussie bezig zoals een jaartje geleden met het piekvermogen.
Men kan dan evengoed de logica hanteren om een fles met 1 liter water te verdelen over 2 andere flessen, en dan heeft men 2 liter water nietwaar :idea: :?: ....... :roll:
Charlie, eigenlijk kan ik de "redenering " van Tokkio wel een beetje begrijpen!
Lang geleden, toen de beesten nog spraken, in de praktijkles electronica over electriciteit opwekken
waren er ook meerdere medestudenten (we waren 13-14 jaar) met de vraag aan de leraar:
"Als ge een dynamo aandrijft door een motor en je geeft het opgewekte vermogen terug aan
de motor dan blijft die motor draaien als ge de startspanning afschakelt"
Die leraar was dat zo gewoon en omdat hij die vraag zowat elk jaar wel kreeg had hij een
motor/dynamo opstelling gereed staan om de stelling te ontkrachten !
En inderdaad dat werkt niet ... de combinatie valt na een paar seconden gewoon stil.
Veel mensen begrijpen niet dat energie maken ook energie kost... en ook dat energie
omzetten in andere energie met verliezen gepaard gaat : meer energie insteken dan
je er energie kunt uithalen.
Tokkio zou dat eens met eigen ogen moeten zien hoe het niet gaat!

Wil.

22 jan 2024, 22:07

De auto van tokkio met die 2e batterij zou zelfs eeuwig kunnen rijden, want de 2e batterij is op een bepaald moment vol en die kan dan het werk overnemen van de eerste batterij die op een keer leeg is.
Maar dan is het aan deze eerste batterij om 'gratis' opgeladen te worden via de wielen 'die toch meedraaien'.

Met twee even grote batterijen in een auto kun je dus na de allereerste oplaadbeurt van slechts één batterij voor eeuwig en altijd blijven rijden. Voilà, het energieprobleem is opgelost.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Charlie Maru

22 jan 2024, 22:28

Wil. schreef:
22 jan 2024, 22:07
....
Met twee even grote batterijen in een auto kun je dus na de allereerste oplaadbeurt van slechts één batterij voor eeuwig en altijd blijven rijden. Voilà, het energieprobleem is opgelost.
En om het gaspedaal nog wat méér in te duwen kan je misschien nog een 3de batterij steken om de energie te stockeren die geproduceerd wordt tijdens het afremmen, kan je die verkopen en zo verdien je er ook nog iets aan....... :lol: :lol:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

voorn

22 jan 2024, 23:45

Er bestaat een wet die dit tegenspreekt.
Er zal altijd verlies zijn tot de boel stil valt.
Een eeuwig draaiende motor gaat dus nooit bestaan

Fred1950

23 jan 2024, 00:00

voorn schreef:
22 jan 2024, 15:30
Het is verplicht een gasdetectie te plaatsen in een garage achter de H2 auto.

Men moet die detector dan ook nog eens aan het plafond bevestigen. In tegenstelling tot aardgas en LPG stapelt waterstof zich boven de lucht op. Rest dan nog dat die detector ook nog waterstof moet kunnen detecteren , het is niet zo zeker dat de klassieke gevallen hiertoe in staat zijn.

E.T.

23 jan 2024, 00:52

Eén van de slimme koppen die die vrachtwagens ombouwt op waterstofgas wist te vertellen dat waterstof zo licht en fijn is dat het haast onmiddellijk vervliegt, het ontploffingsgevaar bij een lek is dus niet zo groot.

Fred1950

23 jan 2024, 09:56

E.T. schreef:
23 jan 2024, 00:52
Eén van de slimme koppen die die vrachtwagens ombouwt op waterstofgas wist te vertellen dat waterstof zo licht en fijn is dat het haast onmiddellijk vervliegt, het ontploffingsgevaar bij een lek is dus niet zo groot.

Die slimme gast spreekt natuurlijk voor eigen winkel. Het gas hoopt zich aan het plafond in een garage op als het geen gat vindt om te ontsnappen. In buitenlucht is het een stuk veiliger , maar ik zou toch niet met een brandende sigaret in de buurt van een lekkende waterstofleiding durven komen ...

Fred1950

23 jan 2024, 10:21

tokkio schreef:
22 jan 2024, 17:50
....
en wat denkt u dan van hyundai :mrgreen:
https://www.hyundai.com/nl/nl/modellen/nexo.html
....

NU moet ik toch eens ferm lachen zeg ! :lol: :lol: Op die site staat te lezen ...

De Hyundai NEXO zuivert de lucht.
Afgezien van water(damp) kent de NEXO geen uitstoot. Sterker nog, tijdens het rijden filtert en zuivert hij de lucht. De NEXO zorgt dus voor minder fijnstofvervuiling. De gezuiverde lucht die niet naar de brandstofcel stroomt, verlaat de NEXO schoner dan die daarvoor was binnengekomen. De touchscreen geeft de bereikte hoeveelheid luchtzuivering en CO2-reductie weer.

Begin dan maar jaarlijks de "vuile stofjes" filter te vervangen ... :lol: Wat ze de mensen allemaal toch maar wijsmaken om hun "product" aan de man te brengen. :twisted: