Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

23 jan 2024, 17:19

Paul Siemons schreef: ↑
20 jan 2024, 10:31
]Een alternator van een moderne wagen : 70 amp aan 14,5 volt
+/- 1000 watt .... dat op je fiets en ik geef je op een briefje dat
je dat niet rondgestampt krijgt!
Neem maar aan dat je oplossing nutteloos energieverslindend
is en het rijbereik drastisch naar beneden haalt.
Denk even na : als je oplossing zou werken waarom zie ik
dan geen enkele E-bike rondrijden met een dynamo in het
voorwiel ?

================================

tokkio schreef: ↑
21 jan 2024, 18:27
Ik ben niet alleen die met dat idee in zijn kop z
Ook hier zitten ze met die vraag: 2 batterijen laden met een Fiat Ducato dynamo
Kan de dynamo van een Fiat Ducato uit 2011 genoeg leveren om tijdens rijden de E-bike accu's te laden én de start- en huisaccu of wordt de laadstroom door de elektronica in de camper beperkt?
https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8473412
Dus als het lukt met een fiets batterij, waarom kan het dan niet met een EV auto batterij, met een extra aparte dynamo en batterij? :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 jan 2024, 17:43

tokkio schreef:
23 jan 2024, 17:19
Kan de dynamo van een Fiat Ducato uit 2011 genoeg leveren om tijdens rijden de E-bike accu's te laden én de start- en huisaccu of wordt de laadstroom door de elektronica in de camper beperkt?
https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8473412
Dus als het lukt met een fiets batterij, waarom kan het dan niet met een EV auto batterij, met een extra aparte dynamo en batterij? :mrgreen:
Je vraagt je nu af of het kán. Dat is wat anders dan de vraag of dat zinvol is voor een auto.

De energie die in die fietsbatterij (die aan boord is van de auto) wordt gepompt, waar komt die vandaan, denk je? Die komt uit de brandstoftank van diezelfde auto. Indien je het zou kunnen regelen om de fietsbatterij enkel te laden wanneer de auto afremt of uitbolt, dan win je inderdaad energie die anders verloren zou zijn indien de auto zelf die verloren energie niet kan herwinnen. Maar enkel op basis van afremmen en uitbollen een batterij laden, dan ga je veel moeten rijden, denk ik.


Datzelfde principe kan ook toegepast worden voor een tweede autobatterij, maar het antwoord blijft hetzelfde: de opgeladen batterij haalt haar energie uit jouw naftbak.

Ik heb gisteren al geschreven dat in jouw droomwereld een auto zelfs eeuwig kan blijven rijden op basis van 'gratis energie'. Wat denk je zelf? Is dat logisch? En als het logisch zou zijn, waarom denk je dat er geen enkele constructeur van elektrische wagens is die er ook maar een halve seconde aan denkt, maar jij alleen wel?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

25 jan 2024, 09:38

tokkio schreef:
23 jan 2024, 17:19
.....
https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8473412
Dus als het lukt met een fiets batterij, waarom kan het dan niet met een EV auto batterij, met een extra aparte dynamo en batterij? :mrgreen:
Dat is pure fantasie over recuperatie door afremmen en door extra belasting van diegene die op de trappers duwt. Heel wat electrische moto's recuperen ook al stroom bij het vertragen. Enne... zelfs zonder batterij kan iemand met een ouderwetse fiets uit 1920 "oneindig" veel kilometers rijden als hij ondertussen maar genoeg boterhammekes eet. :lol:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 jan 2024, 10:01

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

25 jan 2024, 15:02

De cowboys(van trump)hebben weer manieren(niet bij behorende lader) bedacht om nog sneller te laden en dmv hogere laadspanning en Amp nog meer in de accu te krijgen. De motor wat opdrijven of andere tandwielen.
De accu zijn temp(deze veiligheid ook al uitgeschakeld) wordt dan de hoog.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 jan 2024, 13:50

Renault 5 E-tech ( vol electrisch ) komt in de herfst 2024 beschikbaar. Je gaat er 230 Volt uit kunnen halen ( voor de stofzuiger , etc ... ). Actieradius +- 400 km ( batterij +50 kWh )


Untitled307.png
Untitled307.png (127.26 KiB) 375 keer bekeken


De vanafprijs van de Renault 5 E-Tech electric zal circa € 25.000,- bedragen,

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

26 jan 2024, 15:29

Fred1950 schreef:
26 jan 2024, 13:50
Renault 5 E-tech ( vol electrisch ) komt in de herfst 2024 beschikbaar. Je gaat er 230 Volt uit kunnen halen ( voor de stofzuiger , etc ... ). Actieradius +- 400 km ( batterij +50 kWh )

De vanafprijs van de Renault 5 E-Tech electric zal circa € 25.000,- bedragen,
Wie wil er nu met zo'n ding de baan op? Ik krijg al schele hoofdpijn van het design en nog meer van die gebakken banaankleur. Heb jij soms een pak waardeloze aandelen bij die Franse roestbakkenconstructeur?
Nog een geluk dat de EU welwillend wegkijkt bij het toekennen van staatssubsidies aan dergelijke bedrijven.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 jan 2024, 19:03

https://www.carwow.co.uk/renault/news/5 ... -date#gref

Het ding heeft blijkbaar voorwielaandrijving , and I like that ! :D



Untitled308.png
Untitled308.png (647.56 KiB) 343 keer bekeken

Untitled309.png
Untitled309.png (306.26 KiB) 343 keer bekeken

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

27 jan 2024, 07:27

In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

"Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt of berekent, maar over het algemeen zijn elektrische auto’s onder de streep net wat beter voor de aardbol dan benzine- of dieselauto’s. Helemaal vrij van CO2-uitstoot, dat zijn elektrische auto’s echter niet. Bij de productie komen er heel wat onaardige stofjes vrij en bij het opwekken van de energie eveneens. Mogen autofabrikanten dan wel zeggen dat de auto’s ‘zonder uitstoot’ zijn?"

https://topgear.nl/autonieuws/ev-niets-uitstoot/

ferre10
Lid geworden op: 19 jan 2005, 19:08
Locatie: berlaar

27 jan 2024, 09:38

MichelN schreef:
26 jan 2024, 15:29
Fred1950 schreef:
26 jan 2024, 13:50
Renault 5 E-tech ( vol electrisch ) komt in de herfst 2024 beschikbaar. Je gaat er 230 Volt uit kunnen halen ( voor de stofzuiger , etc ... ). Actieradius +- 400 km ( batterij +50 kWh )

De vanafprijs van de Renault 5 E-Tech electric zal circa € 25.000,- bedragen,
Wie wil er nu met zo'n ding de baan op? Ik krijg al schele hoofdpijn van het design en nog meer van die gebakken banaankleur. Heb jij soms een pak waardeloze aandelen bij die Franse roestbakkenconstructeur?
Nog een geluk dat de EU welwillend wegkijkt bij het toekennen van staatssubsidies aan dergelijke bedrijven.
ik wil daar best mee rijden , misschien wel in een andere kleur.of ge dat kunt gebruiken voor huishoudelijk gebruik :? :? .
ik dacht dat ge daar een laadpaal voor nodig had die de stroom in 2 richtingen toelaat.

grtz
ferre
Mini Mac 2 -2024.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

27 jan 2024, 10:58

Paul Siemons schreef:
27 jan 2024, 07:27
In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

"Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt of berekent, maar over het algemeen zijn elektrische auto’s onder de streep net wat beter voor de aardbol dan benzine- of dieselauto’s. Helemaal vrij van CO2-uitstoot, dat zijn elektrische auto’s echter niet. Bij de productie komen er heel wat onaardige stofjes vrij en bij het opwekken van de energie eveneens. Mogen autofabrikanten dan wel zeggen dat de auto’s ‘zonder uitstoot’ zijn?"

https://topgear.nl/autonieuws/ev-niets-uitstoot/


De bouw van klassieke wagens brengen nog meer CO2 in de lucht , denk maar aan de productie van gietijzer/staal dat in een electrische wagen amper aanwezig is. Een bezinewagen stoot per 100 km zeven liter CO2 uit ( als men het zou invriezen ) , en dat zijn leven lang. Een electrische wagen hang je aan de zonnepanelen / thuisbatterij om er 100 km mee te rijden ...

ferre10 schreef:
27 jan 2024, 09:38
.....
ik dacht dat ge daar een laadpaal voor nodig had die de stroom in 2 richtingen toelaat.

grtz
ferre


Neen , ge krijgt 230 Volt van de wagen terug in een stopcontact in de wagen , niet via de laadpaal. Ge hebt trouwens geen laadpal nodig , dit werkt ook .... (*)

Afbeelding



(*) Breng @tokkio niet op gedachte , die zou de stekker van de Flexicharger in het 230 Volt stopcontact van de wagen stoppen .... :lol:

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

27 jan 2024, 12:23

Fred1950 schreef:
27 jan 2024, 10:58
ferre10 schreef:
27 jan 2024, 09:38
.....
ik dacht dat ge daar een laadpaal voor nodig had die de stroom in 2 richtingen toelaat.

grtz
ferre


Neen , ge krijgt 230 Volt van de wagen terug in een stopcontact in de wagen , niet via de laadpaal. Ge hebt trouwens geen laadpal nodig , dit werkt ook .... (*)

Afbeelding
.
Dat stopcontact in de wagen is dan om rechtsreeks op aan te sluiten neem ik aan, en niet om een verbinding te maken met uw thuisnetwerk......
Dan zie ik dat eerder als een "gadget".......want om er gebruik van te maken ga je telkens een verlengkabel nodig hebben van buiten naar binnen of vanuit de garage.
Ik zie nog niet direct een waterkoker, broodrooster of stofzuiger er gaan op aansluiten, tenzij je die wagen dan gaat parkeren in uwe living..... :roll:
Fred1950 schreef:
27 jan 2024, 10:58
(*) Breng @tokkio niet op gedachte , die zou de stekker van de Flexicharger in het 230 Volt stopcontact van de wagen stoppen .... :lol:
.
Hij kan het maar proberen hé Fred....je weet maar nooit..... :roll: :lol: :lol:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

27 jan 2024, 12:46

Charlie Maru schreef:
27 jan 2024, 12:23
.
Dat stopcontact in de wagen is dan om rechtsreeks op aan te sluiten neem ik aan, en niet om een verbinding te maken met uw thuisnetwerk......
Dan zie ik dat eerder als een "gadget".......want om er gebruik van te maken ga je telkens een verlengkabel nodig hebben van buiten naar binnen of vanuit de garage.
Ik zie nog niet direct een waterkoker, broodrooster of stofzuiger er gaan op aansluiten, tenzij je die wagen dan gaat parkeren in uwe living..... :roll:
....

Ik heb geen idee hoeveel vermogen je uit dat stopcontact kunt halen , hooguit 10 Ampere. Het is inderdaad een gadget ( bvb. bruikbaar op een camping , om u te scheren , e.d. :D ).

Blijkbaar zou het toch mogelijk zijn om stroom uit de batterij terug op het binnenhuisnetwerk te injecteren ( V2G) , waarschijnlijk als een optie. Ik zie daar niet veel nut in , tenzij je gratis bij je bedrijf kunt opladen. Ge moet hiervoor wel een "speciale" thuislaadpaal installeren.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

27 jan 2024, 16:30

Fred1950 schreef:
27 jan 2024, 12:46
Blijkbaar zou het toch mogelijk zijn om stroom uit de batterij terug op het binnenhuisnetwerk te injecteren ( V2G) , waarschijnlijk als een optie. Ik zie daar niet veel nut in , tenzij je gratis bij je bedrijf kunt opladen. Ge moet hiervoor wel een "speciale" thuislaadpaal installeren.
.
In het beste geval als gepensioneerde (overdag thuis) te gebruiken als thuisbatterij in combinatie met zonnepanelen.
En dan nog.......alléén met de tussenseizoen en zomer. Want in de winter is de productie van de panelen nietig en de injectie, daar moet je al niet over spreken.

Maar voor de rest (zonder panelen) zit er idd. niet veel nut in.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

27 jan 2024, 17:14

Charlie Maru schreef:
27 jan 2024, 16:30
Fred1950 schreef:
27 jan 2024, 12:46
Blijkbaar zou het toch mogelijk zijn om stroom uit de batterij terug op het binnenhuisnetwerk te injecteren ( V2G) , waarschijnlijk als een optie. Ik zie daar niet veel nut in , tenzij je gratis bij je bedrijf kunt opladen. Ge moet hiervoor wel een "speciale" thuislaadpaal installeren.
.
In het beste geval als gepensioneerde (overdag thuis) te gebruiken als thuisbatterij in combinatie met zonnepanelen.
En dan nog.......alléén met de tussenseizoen en zomer. Want in de winter is de productie van de panelen nietig en de injectie, daar moet je al niet over spreken.

Maar voor de rest (zonder panelen) zit er idd. niet veel nut in.


Dan nog is een eigen thuisbatterij meer aangewezen. Als 's morgens de batterij van de wagen leeggezogen is , moet je noodgedwongen ook thuisblijven tot dat de zonnepanelen de wagen opgeladen hebben.