Israël en de Palestijnen: enige toelichting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

voorn

16 jan 2024, 21:00

Op een US dollar biljet staat toch ook In god we trust

E.T.

17 jan 2024, 01:21

En wat staat er op de euro?
Juist!

Wil.

17 jan 2024, 09:47

Een Iraanse TV-gastheer kondigt 'happy news' aan: "Er werd een operatie uitgevoerd waarbij 19 zionisten werden geramd met een wagen(...). In het hart van Tel Aviv (onjuist: het was in Ra'anana) vielen ze 19 zionisten aan en maakten ze plat als asfalt. Sommigen moesten met een spatel van de grond worden afgeschraapt. Een aantal van hen verkeert in kritieke toestand. Sommigen van hen gaan God ontmoeten, om de prijs te betalen voor de misdaad die ze hebben begaan."
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955

17 jan 2024, 13:38

De Algemene Vergadering van de Verenigde Naties (AVVN) heeft uitdrukkelijk het recht van de Palestijnen bevestigd om zich te verzetten tegen de Israëlische militaire bezetting, onder meer door middel van gewapende strijd.
Hiermee kan ik helemaal akkoord gaan. Men mag zich gewapenderhand verzetten tegen een overheid die haar leger inzet om een ander volk te onderdrukken.
Zo ver zijn we dus toch al - het recht van de Palestijnen om zich gewapenderhand te verzetten tegen de Israëlische bezetter wordt op seniorennet erkend.
Je kan je verder ook afvragen of een bezetter zich mag beroepen op "zelfverdediging" - zoals Israël doet - terwijl het andermans land bezet.

Wil.

17 jan 2024, 14:34

Je gebruikt 2 keer de term 'bezetter'.

Op 7 oktober werd een 73-jarige grootmoeder, haar zoon van 43 en diens baby van 9 maanden oud vermoord.
Wie van die drie was 'de bezetter' waartegen de Palestijnen zich gewapenderhand mogen verzetten?

socrates

17 jan 2024, 15:37

Het verregaand en bloeddorstig uiten van weerstand tegen een vreemde mogendheid, die stelselmatig jouw land en jouw souvereiniteit afneemt; is allicht niet de beste methode om die "vreemde" instantie tot rede te brengen.
De manier waarop Hamas te werk ging is absoluut af te keuren, maar dat de oorspronkelijke medebewoners van Palestina hun mensenrechten willen doen respecteren en ondermeer de olievlek van de kolonisatie willen terugdringen, is toch maar begrijpelijk? Toch is terreur eerder anti-propaganda en zeker niet de beste methode om internationaal te worden bijgetreden.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

17 jan 2024, 17:38

Wat jammer voor de Arabieren van al die gemiste kansen om een tweestaten oplossing met twee handen aan te grijpen.
De mogelijkheid om die oplossing nog te realiseren is doorheen de tijd altijd maar kleiner geworden.

Ik stel ook vast dat Israël door de settlement-politiek er bewust op aanstuurt dat de West Bank in de feiten nog bijna onmogelijk een Palestijnse staat (of deel ervan) kan worden. Hoe langer die toestand daar zo bestaat, hoe meer die dorpen en zelfs steden er 'moeten' blijven.

Judea-Samaria is nu al een lappendeken waarbij Baarle Hertog/Nassau verbleekt.

socrates

17 jan 2024, 20:23

Wil. schreef:
17 jan 2024, 17:38
Wat jammer voor de Arabieren van al die gemiste kansen om een tweestaten oplossing met twee handen aan te grijpen.
De mogelijkheid om die oplossing nog te realiseren is doorheen de tijd altijd maar kleiner geworden.

Ik stel ook vast dat Israël door de settlement-politiek er bewust op aanstuurt dat de West Bank in de feiten nog bijna onmogelijk een Palestijnse staat (of deel ervan) kan worden. Hoe langer die toestand daar zo bestaat, hoe meer die dorpen en zelfs steden er 'moeten' blijven.

Judea-Samaria is nu al een lappendeken waarbij Baarle Hertog/Nassau verbleekt.
Het Palestijns -Zionistisch vraagstuk is dus nooit meer op te lossen ? (kruitvat !!)

Wil.

17 jan 2024, 20:28

Er zijn natuurlijk nog een paar mogelijkheden:
- alle Israëli's uitmoorden of wegjagen
- omgekeerd alle Arabieren uitmoorden of wegjagen

De Arabieren kunnen nog altijd bij hun broeders terecht in de naburige Arabische landen. De Israëli's hebben niet veel keus behalve Israël .

socrates

17 jan 2024, 20:33

Wil. schreef:
17 jan 2024, 20:28
Er zijn natuurlijk nog een paar mogelijkheden:
- alle Israëli's uitmoorden of wegjagen
- omgekeerd alle Arabieren uitmoorden of wegjagen

De Arabieren kunnen nog altijd bij hun broeders terecht in de naburige Arabische landen. De Israëli's hebben niet veel keus behalve Israël .
Wie zou hen à priori kunnen beletten om Libanon dan maar in te palmen ? Met de huidige regering in Israël is dat niet ondenkbaar.

Wil.

18 jan 2024, 19:04

De moslimterroristen van Hamas hebben op 7 oktober een sergeant van het IDF vermoord, ze hebben zijn lijk onthoofd en het hoofd meegenomen naar Gaza. Daar bieden ze het nu te koop voor $10.000.

De vader mag natuurlijk meebieden voor dat hoofd van zijn zoon.

Afbeelding

Wil.

18 jan 2024, 19:14

Deze bezetter van Palestijnse grond, is vandaag 1 jaar geworden. Hij zit nog altijd ergens gevangen in Gaza.

Afbeelding

socrates

18 jan 2024, 19:58

Wil. schreef:
18 jan 2024, 19:04
De moslimterroristen van Hamas hebben op 7 oktober een sergeant van het IDF vermoord, ze hebben zijn lijk onthoofd en het hoofd meegenomen naar Gaza. Daar bieden ze het nu te koop voor $10.000.

De vader mag natuurlijk meebieden voor dat hoofd van zijn zoon.

Afbeelding
Hier onttbreekt enkel nog een zilveren schotel om het hoofd mee aan te bieden, dan zou de Bijbelse symboliek compleet zijn.

voorn

27 jan 2024, 12:51

Nu blijkt dat onder de Hamas aanval ook VN leden waren.
Het gaat dus niet om Israel maar het begin van een Moslim oorlog.

Wil.

27 jan 2024, 20:05

In Jordanië is een restaurant geopend. Ja, en dan?
Het is het "7e oktober restaurant" , waarop deze moslims best fier zijn.

Bij het binnenkomen heet iemand u welkom met de woorden: 'In de naam van Allah en met de zegen van Allah is het restaurant 7 oktober geopend in de stad Al-Mazar Al-Janubi. Jullie zijn allemaal welkom."

Afbeelding

Stel je voor dat de nazi's in Auschwitz een restaurant hadden geopend, genaamd : Het Gasfornuis.
(niet te verwarren met 'het Fornuis' in de schone stad Antwaarpen.