Alles Elektrisch......
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
- Locatie: In mijn zetel
Dat 't electrisch moet zal de boer telkens de accu vervangen zoals bij een clark. Trucks zal dan ook wel moeten(onderweg), de rest met trein. Boten mss enkel als veerpont tussen continenten, op waterstof en zeilen.
Op reis met trein of slaaptrein.
't Jong soort moet voor ons dan maar werken(op pensioen).
Op reis met trein of slaaptrein.
't Jong soort moet voor ons dan maar werken(op pensioen).
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
-
audibac - Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
- Locatie: Haspengouw
Vertel geen flauwe kul Fred , ge rijd bijna niet .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
.
Als onze Fred zijn batterij huurt aan 80€/maand komt dat neer op 960€/jaar.
Voor die 960€ heb je 565 liter benzine aan 1,70€/L. Met een fossiel verbruik van 6L/100 is dat goed voor 9.400 Km/jaar.
Je moet dus als gepensioneerde al méér dan 9.400 Km doen om rendabel te zijn; en dan is er nog niet eens de kost van het opladen bijgerekend.......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
De Britten hebben een stok gevonden om den hond te slaan.....
HLN:
Britse denktank legt schuld voor dalende verkoop van elektrische auto’s bij... ‘Mr Bean’-acteur Rowan Atkinson
Rowan Atkinson (69) heeft de reputatie van elektrische voertuigen beschadigd en draagt daarmee stevig bij aan de dalende verkoop in het Verenigd Koninkrijk, oordeelt de Britse denktank Green Alliance. In een vergadering van de commissie milieu en klimaatverandering in het Britse Hogerhuis omschreef de denktank Atkinsons standpunten als “belangrijke obstakels”.
https://www.hln.be/celebrities/britse-d ... ~a8eb6269/
HLN:
Britse denktank legt schuld voor dalende verkoop van elektrische auto’s bij... ‘Mr Bean’-acteur Rowan Atkinson
Rowan Atkinson (69) heeft de reputatie van elektrische voertuigen beschadigd en draagt daarmee stevig bij aan de dalende verkoop in het Verenigd Koninkrijk, oordeelt de Britse denktank Green Alliance. In een vergadering van de commissie milieu en klimaatverandering in het Britse Hogerhuis omschreef de denktank Atkinsons standpunten als “belangrijke obstakels”.
https://www.hln.be/celebrities/britse-d ... ~a8eb6269/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
HLN:
Uitrol digitale meter loopt stevige vertraging op door problemen na installatie: Fluvius grijpt in, maar riskeert ook hoge boete
Het volledig artikel:
Uitrol digitale meter loopt stevige vertraging op door problemen na installatie: Fluvius grijpt in, maar riskeert ook hoge boete
Het volledig artikel:
HLN schreef: De uitrol van de digitale meter in Vlaanderen loopt een stevige vertraging op. Dat bevestigt de CEO van Fluvius. De reden? Er doken te veel problemen op na de installatie ervan. Nu heeft de netbeheerder de procedure aangepast. Wat was er precies mis? En wat is de impact voor jou? “80% tegen eind dit jaar, dat gaan we niet halen.”
Eind dit jaar volgt een eerste belangrijke mijlpaal in de uitrol van de digitale meter in Vlaanderen. Het Vlaams Energiedecreet legt immers vast dat tegen 31 december 2024 minstens 80% van alle energieaansluitingen voorzien moet zijn van een digitale meter. Maar Frank Vanbrabant, CEO van netbeheerder Fluvius en verantwoordelijk voor de installatie van de digitale meter in Vlaanderen, liet in de commissie Energie van het Vlaams Parlement verstaan dat de netbeheerder die doelstelling niet zal halen.
De doelstelling van 80% digitale meters tegen het einde van dit jaar gaan we niet halen. Laat me daar heel duidelijk over zijn
“Laat me daar heel duidelijk over zijn”, klonk het. “De doelstelling van 80% tegen het einde van dit jaar gaan we niet halen.” Vandaag staat de teller op ruim 3,2 miljoen digitale meters in Vlaanderen, goed voor 51% van alle aansluitingen. Daarvan zijn 1,9 miljoen digitale elektriciteitsmeters en 1,3 miljoen digitale gasmeters. “We achten 65 à 70% tegen het einde van dit jaar haalbaar”, aldus Vanbrabant. “De uitrol van 80% zullen we pas in 2025 halen.”
Als oorzaak voor de vertraging haalt de Fluvius-baas tal van redenen aan. “Tijdens de Covid-pandemie hebben we enkele weken geen installaties kunnen uitvoeren. Bovendien waren er na corona vertragingen door chiptekorten en problemen in de internationale toeleveringsketen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Daar is niemand aan ontsnapt. Na het arrest van het Grondwettelijk Hof (dat vernietigde in 2021 de regeling rond de terugdraaiende teller, red.) is er ook een lange periode van veel weigeringen geweest.”
Problemen bij installatie
De grootste vertraging is echter een gevolg van problemen bij de installatie, erkent Vanbrabant. Anderhalf jaar geleden stelde Fluvius vast dat de installatie door de hoge uitrolsnelheid niet altijd correct gebeurde, wat tot extra tussenkomsten door technici van Fluvius leidde. “Daarom hebben we beslist de procedure aan te passen om de kwaliteit en veiligheid van de installatie volledig te garanderen”, zegt Vanbrabant. “Al gaat het daardoor wat trager.”
De digitale meter is veilig. Maar er gebeurden te veel - kleine - fouten bij de installatie ervan, zoals een vijs die niet goed werd aangedraaid
Of dat wil zeggen dat de digitale meters in het verleden onveilig waren? “Absoluut niet. Alles is veilig”, verzekert de Fluvius-CEO. “De digitale meter is veilig. Maar er gebeurden te veel - kleine - fouten bij de installatie ervan, zoals een vijs die niet goed werd aangedraaid. Daardoor lag het aantal problemen na de initiële installatie te hoog.” Fluvius besliste daarop een tijdlang het werk van elke installateur door een tweede te laten checken. Intussen is dat niet meer nodig. Wel krijgt een installateur waarbij twee keer een fout wordt vastgesteld een ‘rode kaart’. “Die mag door de onderaannemer niet meer ingeschakeld worden voor werken van Fluvius”, klinkt het.
Honderdduizenden euro’s
De vertraging zorgt ervoor dat wie vandaag nog geen digitale meter heeft, mogelijk iets langer zal moeten wachten. Maar de timing van een volledige uitrol tegen 2029 komt volgens Fluvius niet in gevaar. “Die zullen we halen, omdat er voor die laatste 20% digitale meters sowieso meer tijd wordt uitgetrokken. Dat gaat om de ‘moeilijke gevallen’. Meters op plaatsen waar eerst de nodige verbouwingen nodig zijn, bijvoorbeeld.”
Wel hangt Fluvius een fikse boete boven het hoofd van de Vlaamse Energieregulator VREG. Die laatste moet toezien op de wettelijke taken van netbeheerder Fluvius en kan - wanneer die daar niet aan voldoet - boetes opleggen. “We houden daar rekening mee”, klinkt het bij Fluvius. Een boete zou, afhankelijk van het tekort op de doelstelling, in theorie kunnen oplopen tot vele honderdduizenden euro’s. Al hangt alles af van de eventuele bestraffing van de VREG. Die zal sowieso pas voor volgend jaar zijn, nadat effectief blijkt dat de uitrol van 80% op het einde van 2024 niet gehaald is. Een boete voor Fluvius komt niet voor rekening van de eindklant, maar valt volledig ten laste van de aandeelhouders van de distributienetbeheerder.
https://www.hln.be/binnenland/uitrol-di ... ~acaab931/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
De elektriek kost niets t.o.v. van de prijs voor benzine. Ik had de batterij al 3 jaar geleden kunnen afkopen , en kreeg daar al een paar suggesties over. Een nieuwe tractiebatterij kost 8000-1000 Euro en die gaat me niets kosten als ik die 80 Euro per maand blijf betalen. Onderhoud is ook "nihil". Het genot van electrisch rijden , en de bedrijfszekerheid in de winter is onbetaalbaar.Charlie Maru schreef: ↑07 feb 2024, 20:20.
Als onze Fred zijn batterij huurt aan 80€/maand komt dat neer op 960€/jaar.
Voor die 960€ heb je 565 liter benzine aan 1,70€/L. Met een fossiel verbruik van 6L/100 is dat goed voor 9.400 Km/jaar.
Je moet dus als gepensioneerde al méér dan 9.400 Km doen om rendabel te zijn; en dan is er nog niet eens de kost van het opladen bijgerekend.......
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Da's raar: je hebt geen zonnepanelen. Als we 0.30 euro per kWh rekenen en als die blinkdoos 15 kWh verbruikt per 100 km, dan kost je dat toch nog altijd 4.5 euro per 100 km. Mogen we zeggen de helft van wat een benzinekarretje zou verbruiken?
Doe daarbij de huur van de batterij en we weten het wel.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
Begin de jaren '70 werkte ik tijdelijk bij een bedrijf dat zich ontfermede over tractiebatterijen.
Het waren "lood-zink" batterijen (ook letterlijk loodzwaar) voor heftrucks in vooral voedingsbedrijven.
Maar er waren ook enkele klanten, die met vrachtwagens reden.
Ze kwamen wel per halve dag binnen bij hun werkgever om de batterijen te wisselen !
Eigenlijk zou men gewoon het aantal vrachtwagens kunnen reduceren,
door meer lange afstand vervoer naar de spoorlijnen te verplaatsen.
Het blijven ingrepen van lange adem en intussen is er een pak milieuvervuiling
die niet zomaar weg te cijferen valt.
Het conflict van de Rusland met Oekraïne is slechts één,
want die tanks en ander oorlogstuig werkt niet elektrisch...
Het waren "lood-zink" batterijen (ook letterlijk loodzwaar) voor heftrucks in vooral voedingsbedrijven.
Maar er waren ook enkele klanten, die met vrachtwagens reden.
Ze kwamen wel per halve dag binnen bij hun werkgever om de batterijen te wisselen !
Eigenlijk zou men gewoon het aantal vrachtwagens kunnen reduceren,
door meer lange afstand vervoer naar de spoorlijnen te verplaatsen.
Het blijven ingrepen van lange adem en intussen is er een pak milieuvervuiling
die niet zomaar weg te cijferen valt.
Het conflict van de Rusland met Oekraïne is slechts één,
want die tanks en ander oorlogstuig werkt niet elektrisch...
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Men zou per staanplaats in de garage een laadpaaltje op 230 volt ( dus met stekker ) moeten voorzien en het laden beperken tot 10 Ampere. De kans dat een electrische hierbij in brand vliegt wordt dan bijzonder klein. De eigenaar moet dan wel een zogenaamde "flexicharger" ( mobiele lader ) bezitten.
Voorbeeld ( Noorwegen ) :
Dat was vroeger schering en inslag , maar met de opkomst van "just in time delivery" wilde men de dingen veel sneller gaan vervoeren en in kleinere hoeveelheden. Het voordeel is hierbij dat men geen grote stocks meer moet aanleggen.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
- Locatie: vlaanderen
Ze zijn er mee bezig Paul,zegt nooit ,nooit.Paul Siemons schreef: ↑
28 jan 2024, 19:55
Tokkio vraag je nu zelf eens af waarom geen enkele EV-constructeur jouw fantastische idee toepast!
Er is zelfs een auto "met trappers "
https://www.want.nl/elektrische-fiets-h ... eer-nodig/Deze auto wordt aangedreven door pedalen en kan snelheden tot 120 kilometer per uur bereiken.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
