Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

05 mar 2024, 23:17

Paul Siemons schreef:
05 mar 2024, 22:41
Fred1950 schreef:
05 mar 2024, 17:30
:lol: De wereld is gek aan 't worden ( covid heeft toch ergens "iets' tussen de oren beschadigd , neem dat van mij aan ).

Met dergelijke onzin houdt gij u dus graag bezig , nietwaar Wil-leke 8)
Ik vermoed dat Wil. het gelijk aan zijn kant gaat krijgen zelfs milieuorganisaties
geven het nu zelf toe!!
"De groenste auto is géén EV, maar een auto met verbrandingsmotor"
https://www.autoreview.nl/nieuws/id/340 ... 1709633114
... en weet ge waar de fout in hun redenering zit ? Ze nemen de productie van de batterij als milieuvervuiler op , en vergelijken dat met de milieuvervuiling door wat een fossiel uitstoot. Maar ze nemen er niet bij welke vervuiling de productie van die 6 liter/100 km heeft gekost , vanaf de boorput van de ruwe olie tot in de naftebak. Een EV met een batterij van 22 kWh aan boord bolt 300.000 km zonder vervanging van de batterij. Die batterij is dan nog steeds een eenmalige kost geweest , en dat terwijl een fossiel zowat 7 liter CO2 per 100 km uitstoot moest ge die CO2 invriezen ( tot droogijs ). Als die 300.000 km zou hebben gebold heeft die 21.000 liter CO2 in bevroren toestand uitgespuwd.

De productie van een EV , zonder de batterij , is goedkoper dan de productie van een fossiel , alleen wegens de productie van de electrische motor alleen al die veel goedkoper te fabriceren is.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

06 mar 2024, 07:49

Maar ze nemen er niet bij welke vervuiling de productie van die 6 liter/100 km heeft gekost , vanaf de boorput van de ruwe olie tot in de naftebak.
Vanaf de boorput voor een fossiele en vanaf het opwekken, en hoe deze verkregen wordt, van de gebruikte elektriciteit voor de EV.
Fabriceren en plaatsen van windmolens, het gebruikte materiaal hiervoor en hoe ze hier aankomen enz, enz,…..
Men zou dus voor beide alles, maar dan ook alles, in rekening moeten brengen om te bepalen wie nu de groenste is. Werk van lange adem en (mogelijks) ondoenbaar.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

06 mar 2024, 10:49

Fred1950 schreef:
05 mar 2024, 22:16
Dat men eens wegen begint aan te leggen met betonnen plaveien waartussen het water kan insijpelen , en die zullen er jaren lang goed bij liggen ( kasseien trouwens ook als de fundering in orde is ).
Akkoord Fred, maar hier in België, gaan ze daar een paar eeuwen over doen.
Het duurt nu al jaren om een paar honderd meter wegdek te vernieuwen. :mrgreen:

Belasting op het gewicht van een e-wagen heffen, dat is gewoon om het geld te doen.
Hoe belachelijk hun motieven ook mogen zijn om ons iets anders wijs te maken.

Niettemin, als er meer en meer e-auto's komen, zal het gewicht toch wel een belangrijke rol beginnen spelen. Zie maar naar de verdiepingen van parkings en zo meer.
Laatst gewijzigd door Fazal op 06 mar 2024, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

06 mar 2024, 10:54

In Nederland rijden er OOK zware voertuigen ...

Kwaliteit is een kwestie van geld en kunde!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 mar 2024, 10:56

Belasting op auto's brengt jaarlijks >5 miljard op.

Denk je dat die melkkoe zou geslacht worden zonder dat er een nieuwe bron in de plaats komt? Bekijk ook even het tekort op de staatsbegroting.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

06 mar 2024, 11:07

Waarom Belgische wegen zo aftands zijn…

https://gocar.be/nl/autonieuws/mobilite ... 0K6NRCr2xk

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

06 mar 2024, 11:14

De Nederlanders klagen steen en been over de hoogte van de wegenbelasting in hun land, maar daardoor kunnen ze wel mooi zeggen dat ze bijna het beste wegdek van de wereld hebben. Het WEF (World Economic Forum) kijkt elk jaar naar de staat van de wegen van de 141 deelnemende landen en dit jaar komen ze er zeer goed vanaf. Het Nederlandse asfalt staat met 90,5 punten van de 100 op de tweede plaats. Alleen Singapore scoorde beter met 90,9 punten. De Belgen doen het aanzienlijk slechter met 56,4 punten. Zij staan op de 56ste plaats, net boven Polen (55,2 punten) en nog onder Rwanda (63,4 punten).

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

06 mar 2024, 12:25

Fazal schreef:
06 mar 2024, 11:14
De Nederlanders klagen steen en been over de hoogte van de wegenbelasting in hun land, maar daardoor kunnen ze wel mooi zeggen dat ze bijna het beste wegdek van de wereld hebben. Het WEF (World Economic Forum) kijkt elk jaar naar de staat van de wegen van de 141 deelnemende landen en dit jaar komen ze er zeer goed vanaf. Het Nederlandse asfalt staat met 90,5 punten van de 100 op de tweede plaats. Alleen Singapore scoorde beter met 90,9 punten. De Belgen doen het aanzienlijk slechter met 56,4 punten. Zij staan op de 56ste plaats, net boven Polen (55,2 punten) en nog onder Rwanda (63,4 punten).
Op welke plaats staat Rusland en Oekraïne. Mijn buur klaagde steen en been over de Oekraïnse wegen tijdens zijn rally naar Mongolië .

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

06 mar 2024, 12:29

Dicksy schreef:
06 mar 2024, 07:49
Maar ze nemen er niet bij welke vervuiling de productie van die 6 liter/100 km heeft gekost , vanaf de boorput van de ruwe olie tot in de naftebak.
Vanaf de boorput voor een fossiele en vanaf het opwekken, en hoe deze verkregen wordt, van de gebruikte elektriciteit voor de EV.
Fabriceren en plaatsen van windmolens, het gebruikte materiaal hiervoor en hoe ze hier aankomen enz, enz,…..
Men zou dus voor beide alles, maar dan ook alles, in rekening moeten brengen om te bepalen wie nu de groenste is. Werk van lange adem en (mogelijks) ondoenbaar.
Er is wel een esentieel verschil. Met wat meer kwaliteit gaan batterijen , windmolens , zonnepanelen heel lang mee. Dat is steeds een éénmalige kost , terwijl benzine continu aangemaakt moet worden om aan de energievraag te voldoen.

Odulleke
Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44

06 mar 2024, 15:44

Fred1950 schreef:
06 mar 2024, 12:29
Dicksy schreef:
06 mar 2024, 07:49
Maar ze nemen er niet bij welke vervuiling de productie van die 6 liter/100 km heeft gekost , vanaf de boorput van de ruwe olie tot in de naftebak.
Vanaf de boorput voor een fossiele en vanaf het opwekken, en hoe deze verkregen wordt, van de gebruikte elektriciteit voor de EV.
Fabriceren en plaatsen van windmolens, het gebruikte materiaal hiervoor en hoe ze hier aankomen enz, enz,…..
Men zou dus voor beide alles, maar dan ook alles, in rekening moeten brengen om te bepalen wie nu de groenste is. Werk van lange adem en (mogelijks) ondoenbaar.
Er is wel een esentieel verschil. Met wat meer kwaliteit gaan batterijen , windmolens , zonnepanelen heel lang mee. Dat is steeds een éénmalige kost , terwijl benzine continu aangemaakt moet worden om aan de energievraag te voldoen.
Uw redenering klopt niet die batterijen, windmolens en zonnepanelen groeien niet aan de bomen. Die zijn ook niet milieuvriendelijk te maken om nog maar te zwijgen over de recyclage. Nog steeds worden windmolens gewoon in de grond gestopt omdat recyclage nog niet op zijn punt staat. Het zal misschien ooit wel eens goed komen wat betreft de recyclage en productie maar op dit moment is het zeker niet milieuvriendelijker dan fossiele brandstoffen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

06 mar 2024, 16:00

Nog steeds worden windmolens gewoon in de grond gestopt omdat recyclage nog niet op zijn punt staat.
Wat men niet ziet is er niet. :lol:

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

06 mar 2024, 16:13

Dicksy schreef:
06 mar 2024, 16:00
Nog steeds worden windmolens gewoon in de grond gestopt omdat recyclage nog niet op zijn punt staat.
Wat men niet ziet is er niet. :lol:
Windmolens ( de schoepen ) stopt men niet onder de grond. Het is niet omdat dit in de VS gebeurt dat dit een algemene praktijk is. De reden om ze onder de grond te stoppen is omdat het goedkoper voor de eigenaar ( staat of particulier ) is , dan ze te recycleren. Dat "recyclage nog niet op zijn punt staat" is weeral het zoveelste uitvindsel van ons Wil-punteke ( en andere slikken dit uiteraard als zoete koek omdat het ergens in hun kraam past). Wees eerlijk , en maak jezelf geen blaaskes wijs.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 06 mar 2024, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 mar 2024, 16:17

Freddie, lees eens wie dat heeft geschreven, knaap :roll:

Ik heb gezocht naar bedrijven die wieken recycleren maar niet veel gevonden. Het is niet omdat iets in theorie kán, dat het ook economisch zinvol is.

Het meeste goud op aarde bevindt zich in zeewater. Toch is er niemand die zich bezighoudt om het eruit te halen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

06 mar 2024, 16:51

Wil. schreef:
06 mar 2024, 16:17
....
Ik heb gezocht naar bedrijven die wieken recycleren maar niet veel gevonden. Het is niet omdat iets in theorie kán, dat het ook economisch zinvol is.

....
Moet dat ! Wat men van die gerecycleerde schoepen achteraf maakt is in eerste instantie niet belangrijk , maar het is netjes. Ophalen van huisvuil is ook helemaal niet economisch zinvol , weet je ... Dus , maak een gtote put in uw tuin en kip al je afval daar maar in , juist ?


Freddie, lees eens wie dat heeft geschreven, knaap
En van wie komt het prentje met bulldozer die aarde over schoepen aan het scheppen is ?

Odulleke schreef:
06 mar 2024, 15:44

Uw redenering klopt niet die batterijen, windmolens en zonnepanelen groeien niet aan de bomen. Die zijn ook niet milieuvriendelijk te maken om nog maar te zwijgen over de recyclage. ....
De productie van benzine en diesel is al veel onvriendelijker dan het maken van batterijen en zonnepanelen. Koop dus ook geen Smartphone , want daar steekt dezelfde soort batterij in als in electrische wagens ( en er al heel veel meer Smartphones gemaakt dan electrische wagens , en omdat ze zo klein ook veel moeilijker te recycleren ).
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 06 mar 2024, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 mar 2024, 17:04

Fred1950 schreef:
06 mar 2024, 16:51
Wil. schreef:
06 mar 2024, 16:17
....
Ik heb gezocht naar bedrijven die wieken recycleren maar niet veel gevonden. Het is niet omdat iets in theorie kán, dat het ook economisch zinvol is.
Moet dat ! Wat men van die gerecycleerde schoepen achteraf maakt is in eerste instantie niet belangrijk , maar het is netjes. Ophalen van huisvuil is ook helemaal niet economisch zinvol , weet je ... Dus , maak een gtote put in uw tuin en kip al je afval daar maar in , juist ?En van wie komt het prentje met bulldozer die aarde over schoepen aan het scheppen is ?
Moet dat zinvol zijn? :lol:
Ja, dat moet. Net zoals we niet meer energie willen stoppen in het maken van bv. waterstof dan we eruit halen, zo moet een bedrijf dat wil recycleren ook rendabel zijn. Anders is het gewoon een ander woord voor 'de overheid'. En dat is een ander woord voor 'de belastingbetaler': jij en ik.

Weet je nog? De niet aangedreven wielen van de auto van tokkio kunnen ook een batterij opladen, nietwaar? Is dat zinvol? Moet dat?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.