frits1955 schreef: ↑26 apr 2024, 11:59
Dit betekent dat het Mongoolse Rijk - het grootste aaneengesloten rijk dat de wereld gekend heeft en dat Europa aan de rand van de afgrond gebracht heeft- nooit bestaan heeft. Geen muntjes verstopt, geen monumenten of tempels opgetrokken, geen geschreven cultuur, geen hoofdstad gesticht ( Peking hebben ze veroverd en tot hoofdstad gemaakt) - Djenghiz zal dit niet leuk vinden.
Je bent niet goed op de hoogte, hé, frits van de exploten van Djenghis Khan. Ik gooi je graag wat kennishapjes toe. Karakorum werd door D. K. opgericht in1220 en door zijn zoon tot hoofdstad van het grote Mongolenrijk uitgebouwd. Die Mongolen waren de eersten die papieren geld gebruikten

naast gouden en zilveren muntjes uiteraard. Die jongens bouwden ook pagodes en tempels, waarvan overblijfselen te bewonderen zijn.
En, zoals je zelf al aangaf: ze hadden leiders wier naam en faam doorleeft tot vandaag.
Jammer dat we van de Palestijnen zo niks of niemand terugvinden. Misschien weet jij meer, frits? Laat je licht eens schijnen, man ... Gaat niet gebeuren, zeker? Dacht ik al.
Dat betekent ook dat de Germanen nooit bestaan hebben - geen hoofdstad, geen tempels, geen opgetrokken monumenten, geen geschreven cultuur, en voor zover ik weet ook geen in het zand verstopte munten.
Opnieuw: je bent niet op de hoogte.
Ten eerste hebben ze wel degelijk leiders gehad over wie boekwerken vol geschreven zijn. Je hebt er een paar vermeld. Wie zijn dan die Palestijnse leiders waarover de nazaten vandaag nog praten? Geef ons de eerste letter eens, frits
Ten tweede: die Germanen gebruikten
eigen munten (ja, ja, hier zijn ze weer

)
Ten derde: de Vandalen hebben Carthago als hoofdstad gebruikt voor hun Noord-Afrikaanse rijk. En de Palestijnen? Wat was hun hoofdstad?
Wiki weet ook iets over hun culturele erfenis:
De Vandalen waren ook beschermheren van de wetenschap. Grootse bouwprojecten gingen door, scholen floreerden en Noord-Afrika bracht veel van de meest innovatieve schrijvers en natuurwetenschappers van het laat-Latijnssprekende West-Romeinse rijk voort.
Waar is die culturele erfenis van de Palestijnen, frits? Zelfs geen muntjes hebben ze kunnen fabriceren. Laat staan dat ze een literaire nalatenschap hebben overgedragen. Nochtans spreken we over mensen die met honderdduizenden leefden in dat gebied in de 19e en 20e eeuw. Zelfs geen verzonnen godsdienstige teksten? Tja, het lijkt wel of ze er niet waren, hé?
De joden, echter, hebben dat allemaal wél. Ze hebben restanten van bouwwerken, er zijn bewijzen van hun hoofdstad en andere steden en dorpen, er zijn de Dode Zee rollen en vooral ..... muntjes!
Zo zie je maar: wat sommigen als 'rationele argumenten' zouden kunnen aanzien, is niks anders dan een verzinsel. En je blijft alle antwoorden schuldig die ik je voor de voeten heb gegooid. Tsss, tsss ....