oriëntatie van .mp4 op TV

Vragen/antwoorden betreffende
gsm, gps, Ipod, Ipad,smartphones, tablets...

eddyv

17 mei 2024, 10:17

Hallo iedereen, mijn excuses indien ik deze vraag ergens anders moet stellen.
situatie: ik heb van mijn pc, foto's (.jpg) en video's (.mp4) overgezet naar een (nieuw geformateerde) USB stick. Deze stick sluit ik aan op mijn Panasonic TV via een USB ingang.
probleem: de video's staan op hun zij ipv rechtop wanneer ze afspelen. Foto's zijn OK.
Ik heb gelezen dat in de "eigenschappen" van het problematisch bestand een 'exif- oriëntatie' parameter te vinden is en die eventueel iets met mijn probleem te maken heeft. Bij mij kan ik die parameter niet vinden?
vraag: waarom de slechte oriëntatie, hoe en/of waar moet ik zijn om dat "recht" te zetten?
Graag jullie bereidwillige medewerking.
Met dank, Eddy, Berchem

verhaegen
Support SeniorenNet

17 mei 2024, 10:32

op tv 's worden films altijd liggend afgespeeld
ge zult die op de pc of smartphone eerst moeten kantelen en dan opslaan

eddyv

17 mei 2024, 13:28

Toffe reactie. Op PC is alles netjes georiënteerd ( voetjes op de grond) het is de TV die de .mp4 90° doet kantelen.
Nog meer, van de 13 bestanden zijn er 4 OK (= te zien in portret mode) en 9 liggen op hun zij en zijn dus in landscape mode en niet te zien tenzij je je hoofd op je schouder kan leggen :?
De specs van de TV zeggen dat alle formaten en codecs af te spelen zijn (ik ga er van uit dat de oriëntatie dan ook automatisch juist gezet zal worden)
Jij denkt dat als de bron op PC goed is het ook goed moet zijn op TV ?
Moet ik dan eventueel een andere viewer gebruiken of de usb stick anders formateren of één of ander eigenschap van het bestand "tweaken"?
Alle voorstellen zullen getest worden.
Merçikes, Eddy

eddyv

21 mei 2024, 10:24

Hallo iedereen,
Na wat verder onderzoek heb ik gezien dat mijn .mp4's in portret mode zijn te zien op mijn Samsung tv maar de meeste (zelfde .mp4's en zelfde usb stick) zijn enkel in landscape mode te zien op mijn buur zijn Panasonic tv.
ENIG IDEE??? In de handleiding van de Panasonic zie ik niet veel wat .mp4 oriëntatie te maken heeft.
Thanks, Eddy