De Chinese strategie
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
2 Blackouts na elkaar.......men kan evengoed zonder valscherm uit een vliegtuig springen.
Heeft nog een "Crash-Stop" gedaan,...... maar net te laat.
Schip had bestemming Colombo (Sri-Lanka)
Daarna hoogstwaarschijnlijk Singapore en enkele Chinese havens.
In feite veel volume maar weinig gewicht.....
Kunnen wel lege containers tussen zitten, maar het grootste deel zal wel geladen zijn.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
2 blackouts na elkaar Fred, met een tussenpauze van 1 minuut.....
Zo'n schip heeft normaal 3 generators waarvan er minimaal 2 draaien tijdens een St-by.
(sorry, dit schip heeft 4 generators.)
Eén generator staat dan normaal gezien automatisch, tenzij er ook nog een 3de meedraaide ingeval de boegschroef nog actief was.
Het neemt toch algauw één minuut in beslag om alle nodige systemen voor voortstuwing en roer actief te krijgen nadat er terug stroom is.
Naar alle waarschijnlijkheid ook blauwe paniek in de machinekamer.
Met het nachtelijk uur (01:25 L.T.) vermoedelijk maar 2 man aanwezig in de machinekamer waarvan één wachtoverste.
Wat normaal gezien een "routineklus" moest worden is hier uitgedraaid op een nachtmerrie.
Er kunnen een hele hoop scenario's zijn doordat het zo afgelopen is.
Onderzoek zal het wel uitwijzen, maar dat kan minimaal nog zeker 6 maanden tot een jaar duren.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
- Locatie: vlaanderen
Een vrachtschip is geen vrachtwagen die stopt zo maar niet, dat schip als men de regels leest moet in noot eenHeeft nog een "Crash-Stop" gedaan,...... maar net te laat.
schip moet wel binnen 15 keer haar scheepslengte kunnen stoppen,en dat was + 300meter, dus maal 15 is ongeveer 4,5 Km ,en als er dan nog stroom en stuur problemen zijn, staat men machteloos.
Crash Stop
Deze manoeuvre zal het schip op korte afstand laten stoppen, behalve als de oorspronkelijke snelheid minder dan 6 knopen bedraagt. Net zoals bij de "Hard Turn" manoeuvre, moet het schip over voldoende ruimte beschikken om de "Crash Stop" veilig te kunnen uitvoeren. Dit is noodzakelijk omdat het schip gedurende het achteruitslaan, volledig oncontroleerbaar wordt (NUC). Dikwijls is het ook niet mogelijk om van full ahead naar full astern te gaan, zonder zware schade aan de machine van het schip. Deze noodmanoeuvre kan dus enkel uitgevoerd worden, indien de snelheid niet te groot is. Het schip moet wel binnen 15 keer haar scheepslengte kunnen stoppen of indien het dit niet kan behalen moet het binnen de 20 keer haar scheepslengte stil liggen in het water. Dit wordt getest met de Stopwegproef.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Dat was "vroeger" hé.....
Wacht lopen, dat was op manuele schepen nog gebouwd in de jaren '70 en ervóór.
Schepen gebouwd vanaf eind jaren '70 - begin '80 zijn hoofdzakelijk automatische schepen.
Iedereen werkt overdag en de machinekamer gaat van 17-18u tot 'anderdaags 06 of 08u op "onbemand" met het alarm bij diegene die dan om beurt van wacht is.
's avonds vóór het slapen gaan wordt er normaal gezien nog eens een "controleronde" uitgevoerd.
Met St-by, bij het binnenkomen of verlaten van een haven eender welk uur van de dag zijn er altijd minimaal 2 man aanwezig zolang er een loods aan boord is; en dit vanaf "einde zeereis" of tot "begin zeereis".
....maar wij wijken af van de Sinezen......
Laatst gewijzigd door Charlie Maru op 30 mar 2024, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier