Westerse democratie en de islamideologie: fricties
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Rechts tot extreem-rechts wordt ook gestadig populairder en lijkt de democratie steeds minder geschikt te vinden als bestuursvorm. De Islamideologie leunt veel dichter aan bij Rechts dan bij Links. Linkse partijen in onze contreien sympathiseren niet met de Islam, wel met moslims op zoek naar een veiliger leven.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Het confucianisme is een prachtig alternatief , en past zelfs perfect , mits een paar gemoderniseerde aanpassingen , bij een naar een hogere levensvorm "gemuteerde"
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Leunt de islamideologie meer aan bij rechts dan bij links? Hoe kom je daarbij? In alle Europese landen vind je de grootste tegenstanders van de islamideologie in de rangen van rechtse partijen. Niet bij linkse partijen.socrates schreef: ↑21 sep 2024, 21:58Rechts tot extreem-rechts wordt ook gestadig populairder en lijkt de democratie steeds minder geschikt te vinden als bestuursvorm. De Islamideologie leunt veel dichter aan bij Rechts dan bij Links. Linkse partijen in onze contreien sympathiseren niet met de Islam, wel met moslims op zoek naar een veiliger leven.
Zoals je schrijft: linkse partijen sympathiseren met 'moslims' maar het dringt niet door tot de linksen dat heel wat moslims de islamideologie in pure vorm in zich dragen.
Dit standpunt kun je vergelijken met de uitspraak die er het spiegelbeeld van zou zijn: 'Rechtse partijen begrijpen de noden van neo-nazi's, maar die rechtse partijen sympathiseren niet met de nazi-ideologie' .
Klinkt dat geloofwaardig?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Het islamisme is zonder enige twijfel zeer rechts.
Het islamisme is gebaseerd op conservatisme - idem voor rechts.
Het islamisme verwerpt de universele mensenrechten - idem voor rechts- zeker als het om rechten van anders gekleurden gaat.
Het islamisme verwijst steeds naar de religieuze identiteit zoals het nazisme zijn aanhangers wees op hun raciale identiteit .
Binnen het islamisme primeert de religieuze wet op de democratische wetten. Rechts/extreem rechts verwerpt eveneens de parlementaire democratie en wil die vervangen door een autoritaire leider(s) - Poetin, Orban, Trump...
Het islamisme is gebaseerd op conservatisme - idem voor rechts.
Het islamisme verwerpt de universele mensenrechten - idem voor rechts- zeker als het om rechten van anders gekleurden gaat.
Het islamisme verwijst steeds naar de religieuze identiteit zoals het nazisme zijn aanhangers wees op hun raciale identiteit .
Binnen het islamisme primeert de religieuze wet op de democratische wetten. Rechts/extreem rechts verwerpt eveneens de parlementaire democratie en wil die vervangen door een autoritaire leider(s) - Poetin, Orban, Trump...
-
Wat is 'het islamisme' ? Zijn dat de volgers van de islam of is dat de ideologie van de islam?
Ik heb hogerop gesteld dat Rechts in Europa tegen de islamideologie is. Als links daar ook tegen is, waarom komt de weerstand tegen de islamideologie dan niet uit linkse hoek, maar wel uit rechtse?
Je zult nooit rechtse bewegingen zien protesteren samen met islamitische, maar omgekeerd zien we wél linkse bewegingen hand in hand gaan met islamitische.

frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Islamisme is de politieke, ideologische islam .
Als men de vraag stelt of het islamisme links of rechts is kijk ik naar de intrinsieke kenmerken van dat islamisme en die zijn overduidelijk rechts( afkeer van universele mensenrechten, verwerpen van homofilie , vrouwen zijn ondergeschikt,anti democratisch, identitair denken)Allemaal kenmerken die ook typisch zijn voor extreem-rechts.
Als men de vraag stelt of het islamisme links of rechts is kijk ik naar de intrinsieke kenmerken van dat islamisme en die zijn overduidelijk rechts( afkeer van universele mensenrechten, verwerpen van homofilie , vrouwen zijn ondergeschikt,anti democratisch, identitair denken)Allemaal kenmerken die ook typisch zijn voor extreem-rechts.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 22 sep 2024, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
De islam is altijd politiek en ideologisch omdat in de ideale islamideologie de religieuze leider ook de politieke leider is.
Het ultieme voorbeeld daarvan was Mohammed. Vandaag is in Iran nog steeds hetzelfde principe van kracht. Er bestaat daar geen scheiding van 'kerk en staat'.
Willen we weten hoe de islamitische samenleving moet vorm krijgen, dan moeten we enkel naar het leven van de profeet kijken.
Waar rechtse bewegingen tegen in het verzet gaan, is die ideale samenleving die gebaseerd is op de islamideologie.
Het feit dat linkse bewegingen samenspannen tegen de democratie, zegt alles over de aard van de islamideologie.

Dat is begrijpelijk. Je bent opgegroeid in een maatschappij waar kerk en staat zoveel mogelijk van elkaar gescheiden worden en bijgevolg kun je niet vatten dat dit in de islamwereld niet het geval is.
Wanneer die islamideologie zich meer en meer begint te verspreiden binnen het democratische Westen, komen de botsingen steeds vaker voor.
Het feit dat er ook 'goede moslims' bestaan, doet geen afbreuk aan de stelling dat de islamideologie tot in de kern anti-humanistisch is. Net zoals er goede nazi's bestaan hebben, (Schindler's list) maar dat verschoont de ideologie geenszins.
Inzicht kan er pas zijn nadat je beide systemen (democratie/islamideologie) grondig bestudeerd hebt.
Indien socrates vanuit zijn lekker-linkse levensvisie akkoord gaat met je stelling, dan zal hij waarschijnlijk wel een verklaring hebben waarom je nooit rechtse bewegingen zult zien protesteren samen met islamitische, maar omgekeerd wél linkse bewegingen hand in hand ziet gaan met islamitische.
Wanneer die islamideologie zich meer en meer begint te verspreiden binnen het democratische Westen, komen de botsingen steeds vaker voor.
Het feit dat er ook 'goede moslims' bestaan, doet geen afbreuk aan de stelling dat de islamideologie tot in de kern anti-humanistisch is. Net zoals er goede nazi's bestaan hebben, (Schindler's list) maar dat verschoont de ideologie geenszins.
Inzicht kan er pas zijn nadat je beide systemen (democratie/islamideologie) grondig bestudeerd hebt.
Indien socrates vanuit zijn lekker-linkse levensvisie akkoord gaat met je stelling, dan zal hij waarschijnlijk wel een verklaring hebben waarom je nooit rechtse bewegingen zult zien protesteren samen met islamitische, maar omgekeerd wél linkse bewegingen hand in hand ziet gaan met islamitische.

socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
De islam is altijd politiek en ideologisch omdat in de ideale islamideologie de religieuze leider ook de politieke leider is.
Dat is ook mijn visie op het fenomeen. Ik ben het verder volkomen eens met wat Frits 1955 daarover zegt als illustratie van mijn uitspraak over het rechtsgerichte Islamisme.
PS: Jezus zou een eerder links gericht personage zijn geweest, de katholieke kerk lijkt mij duidelijk veel rechtser, de scheiding tussen Kerk en Staat bestond trouwens hier ook vooral op papier, men kijke maar eens naar de protocolaire rangorde bij nationale evenementen.
Dat is ook mijn visie op het fenomeen. Ik ben het verder volkomen eens met wat Frits 1955 daarover zegt als illustratie van mijn uitspraak over het rechtsgerichte Islamisme.
PS: Jezus zou een eerder links gericht personage zijn geweest, de katholieke kerk lijkt mij duidelijk veel rechtser, de scheiding tussen Kerk en Staat bestond trouwens hier ook vooral op papier, men kijke maar eens naar de protocolaire rangorde bij nationale evenementen.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
-
En dan nu die hete aardappel:
dan zal hij waarschijnlijk wel een verklaring hebben waarom je nooit rechtse bewegingen zult zien protesteren samen met islamitische, maar omgekeerd wél linkse bewegingen hand in hand ziet gaan met islamitische.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.