verkiezingen
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
En wie zegt niet dat
Partij A een volmacht heeft gemaakt voor Partij B om deze te kloten.
allemaal mogelijk.
Het is allemaal 1ne pot nat
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen 
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Men gaat na het schrappen van de opkomstplicht evalueren of het een goede maatregel was. Nu gaan er terug stemmen op om de opkomstplicht terug in te voeren.
Mijn bedenking:
Als die 66% van de mensen die gaan stemmen zijn echt gemotiveerde stemmers zijn leggen die blanco/(ongeldige stemmen) die men heeft bij een stemplicht dan toch niet meer gewicht in de schaal dan men laat uitschijnen of ons willen wijsmaken?
Mijn bedenking:
Als die 66% van de mensen die gaan stemmen zijn echt gemotiveerde stemmers zijn leggen die blanco/(ongeldige stemmen) die men heeft bij een stemplicht dan toch niet meer gewicht in de schaal dan men laat uitschijnen of ons willen wijsmaken?
-
Men mag het kind niet met het badwater weggooien maar is het onlogisch dat mensen nu het hele kiessysteem in vraag gaan stellen.door frits1955 » 37 minuten geleden
Jij hebt duidelijk nog nooit een telbureau langs de binnenkant gezien
Is er in Ninove niet extra op het hart gedrukt bij de diverse voorzitters om elke stem dubbel te controleren om dat te beletten wat er zich nu heeft voorgedaan, de winst voor Forza? Wat als Forza Ninove niet op voorhand de gedoodverfde overwinnaar van deze verkiezingen zou zijn maar bv een trado-partij.
Als voorzitter van een kiesbureel geweest zijnde (2010) geef ik toe dat die controle op die volmachten heel laks gebeurde in de zin van....naam van de volmachtgever ingevuld, naam van de volmachtkrijger ingevuld, identiteitskaarten gecheckt....o.k stemmen maar.
Wat als die volmachtkrijger met datzelfde doktersattest gaat stemmen in een ander kiesbureel, andere naam van de volmachtgever op de volmacht. Weet kiesbureel A dan of de volmachtkrijger al niet gaan stemmen is in kiesbureel B, C, of D?
Vragen stellen staat vrij....
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Hier worden vreemde dingen geschreven... Je kan nooit meer dan 1 keer gaan stemmen met een volmacht- je moet ook de oproepingsbrief afgeven en die krijgt dan een stempel " gestemd met volmacht". Ga dan maar naar een ander kiesbureau he
Overigens staat de naam van de betrokken kiezer maar op 1 lijst in 1 specifiek kiesbureau.Ga maar naar een ander kiesbureau waar de betrokken naam niet op de lijst staat - veel succes
Geknoei op die manier is uitgesloten en dat systeem is helemaal niet "lek".
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Uiteraard ligt de mogelijke fraude bij de politici of hun handlangers die gaan ronselen in RVT's of bij bejaarden thuis.
Maar dat wil men hier niet horen want dan komt Forza Ninove in het zicht he en dat mag niet. Er moeten complotten zijn en liefst bij "het systeem"
Maar dat wil men hier niet horen want dan komt Forza Ninove in het zicht he en dat mag niet. Er moeten complotten zijn en liefst bij "het systeem"
-
Zal het anders formuleren:door frits1955 » 33 minuten geleden
Hier worden vreemde dingen geschreven... Je kan nooit meer dan 1 keer gaan stemmen met een volmacht- je moet ook de oproepingsbrief afgeven en die krijgt dan een stempel " gestemd met volmacht". Ga dan maar naar een ander kiesbureau heOverigens staat de naam van de betrokken kiezer maar op 1 lijst in 1 specifiek kiesbureau.Ga maar naar een ander kiesbureau waar de betrokken naam niet op de lijst staat - veel succes
Geknoei op die manier is uitgesloten en dat systeem is helemaal niet "lek".
- Ik ga stemmen en heb een volmacht van mijn moeder, beiden toegewezen aan stembureel A.
(Ik als zowel mijn moeder krijgen een stempel als bewijs dat we zijn komen stemmen)
- Ik ronsel volmachten bij mijn buur, overbuur, enz.... allen moeten gaan kiezen in een apart kiesbureel, B, C,D, enz.....
- Ik neem mijn stembrief mee als bewijs dat ik gestemd heb in kiesbureel A maar dat ik nu alleen kom stemmen voor mijn buur in kieslokaal B en zwijg verder over die volmacht die ik gebruikt heb van mijn moeder in kiesbureel A.
- Dan bied ik mij aan in kiesbureel C met de volmacht van mijn overbuur en ook hier weer met vertoon van mijn kiesbrief dat ik al gestemd heb in A. Ik zwijg in alle talen dat ik in kiesbureel A en B reeds gestemd heb met een volmacht.
Wie gaat nu controleren of ik mij al niet heb aangeboden met andere volmachten in kiesbureel A en/of B.
Het is ook perfect mogelijk dat ik moet kiezen in A terwijl mijn moeder moet gaan kiezen in E waar de volmacht voor dient.
Dus mijn vraag: kan men het systeem misbruiken en een fotocopy van dat doktersattest gebruiken als de naam niet vermeld staat of zodanig geschreven (doktersschrift) dat het onleesbaar is. Of kan men misbruik maken door verschillende volmachten te gebruiken in een verschillend kiesbureel ?
Waarvoor dient dit formulier?
Met deze volmacht wijst u een andere kiezer aan om in uw plaats te stemmen. Een Belgische kiezer kan alleen aan een andere Belgische kiezer een volmacht geven. Een niet-Belgische kiezer kan zowel aan een Belgische als aan een niet-Belgische kiezer een volmacht geven. De persoon die in uw plaats stemt, moet de volgende documenten meebrengen naar het stembureau:
• dit formulier;
• zijn identiteitskaart;
• zijn uitnodigingsbrief;
• uw uitnodigingsbrief;
• het attest dat bewijst dat u niet zelf kunt stemmen (zie hiervoor vak 3).
De persoon die in uw plaats stemt, geeft dit formulier en het attest af aan de voorzitter van het stembureau waar u moet stemmen. Beide documenten worden later gearchiveerd door het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) en worden zes maanden na de geldigverklaring van de verkiezing vernietigd. Om het ronselen van volmachten of het frauderen met volmachten tegen te gaan, stelt het stembureau na de stemming een lijst op van de kiezers die met een volmacht hebben gestemd. Die lijst wordt ook gearchiveerd door ABB en wordt zes maanden na de geldigverklaring van de verkiezing vernietigd.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 18 okt 2024, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.