Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

08 feb 2025, 15:29

Wil. schreef:
08 feb 2025, 14:03
Fred1950 schreef:
08 feb 2025, 09:06
Dat 'electricitymaps' toont in een cirkel het percentage "renewable energy" en dat zakt bijna nooit onder de 10 %. Bewijs jij maar eens je 10,8 %.
Wanneer je 'af en toe' eens kijkt, dan krijg je misschien de indruk dat we al aan 20% renewables zitten, maar een minitieus bijgehouden reeks van data - d.i. het werk van Statistiek Vlaanderen - bewijst je het tegendeel.
Buikgevoel tegenover feiten.
.....
Bewijs zelf die 10,8 % i.p.v. klakkeloos je "bondgenoten" te geloven. Jouw Vlaamse bondgenoten hebben in het verleden al heel veel keer de bal misgegooid , en daarom geloof ik er geen snars meer van.

p.s. dat riedeltje over die 12 V batterijen geraakt nu toch wel afgezaagd , nietwaar .... :lol:

Wil.

08 feb 2025, 15:36

Fred, je gedraagt je als een kleuter. Jij brengt "je gevoel" aan als bewijs want je hebt af en toe eens gekeken. Ik breng vastgestelde feiten aan en die heeft men geobserveerd op basis van langdurige tijdsreeksen.

Feiten vs. een indruk.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

08 feb 2025, 15:39

Wil. schreef:
Fred, je gedraagt je als een kleuter. Jij brengt "je gevoel" aan als bewijs want je hebt af en toe eens gekeken. Ik breng vastgestelde feiten aan en die heeft men geobserveerd op basis van langdurige tijdsreeksen.

Feiten vs. een indruk.
Ik kijk minstens wekelijks naar die site , en jij toont geen feiten , alleen het "gevoel" dat je bondgenoten het altijd beter weten ( typisch voor onhooggevallen witte-boord ambtenaren )

Wil.

08 feb 2025, 15:52

Fred1950 schreef:
08 feb 2025, 15:39
Wil. schreef:

Feiten vs. een indruk.
Ik kijk minstens wekelijks naar die site , en jij toont geen feiten , alleen het "gevoel" dat je bondgenoten het altijd beter weten ( typisch voor onhooggevallen witte-boord ambtenaren )
Ik zie waar het schoentje knelt: het is je inferioriteitscomplex dat boven komt drijven: het feit dat je moet onderdoen voor de ambtenaren en niks beters kunt verzinnen dan 'ik kijk wekelijks' zonder ook maar enige exacte vermelding van vastgestelde gegevens, doet bij jou het zuur in de keel opkomen.

Ik geef je nog graag mee dat de EU eind '23 beslist heeft dat de vereiste norm is opgetrokken naar 34% voor het gedeelte hernieuwbare energie in het bruto finaal energieverbruik.

Hoe ga je de burgers overtuigen om hun deel bij te dragen? Belangrijker: hoe ga je de grote spelers zoals Huts overtuigen om zoveel mogelijk hernieuwbare energie te produceren zonder dat ze subsidies mogen krijgen? Die uitleg, dat wordt lachen :lol:

Fred1950

08 feb 2025, 16:03

Kijk eens naar het percentage "hernieuwbare energie" van Polen. Daar speelt de EU op in. Doe eens een moeite , en ga na hoeveel dagen in het jaar België minder dan 10 % ( 10,8 % ) hernieuwbare energie produceert. En pas op , de "invoer" uit het buitenland bepaalt dat percentage mee !

En nu ga ik je een beetje laten weken in je sop , ik ga een beetje met mijn "batterijen" prutsen , veel interessanter dan hier met jou te zitten kakelen. :P :lol:

En a propos , ik moest niet men geld gemotiveerd worden om 11 jaar geleden een vol-electrische wagen te kopen. Die was toen een pak duurder dan wagens in dezelfde klasse. En bovendien viel ik net uit de boot om er de 5000 Euro premie voor te krijgen. Als het alleen maar draait om het geld , dan ben je in mijn ogen maar een sukkelaar ( een egoïstische ) zonder visie of overtuiging. Een "klassieker" dus.

Wil.

08 feb 2025, 19:03

Je blijft spartelen. Altijd opnieuw kom je voor de pinnen met éénmalige dagobservaties. Statistiek Vlaanderen geeft een overzicht van enkele decennia. Eén enkel decennium is al 3650 dagen, Freddie :roll:

Fred1950

09 feb 2025, 09:22

10,8 % :?: :?: :?: ( kijk naar het uur , er schijnt op dat moment geen zon meer )
Untitled503.png
Untitled503.png (26.21 KiB) 2657 keer bekeken

Tussen nu en een decennium geleden zijn er al veel hernieuwbare energiebronnen bijgekomen , slimmeke. Wat zijn de cijfers van jouw ambtenaarkes nog waard ?

-------------------------------

De CREG en Elia liggen in de clinch over het energie eiland in de Noordzee en de prijs ervan. :| De CREG vindt dat " de kabels te dik zijn " . :roll: Wie kan het beter weten , de witte-boord ambtenaren van de CREG of de ingenieurs van Elia. Het is al jaren zo dat ambtenaren op alles en nog wat op de rem staan en vooruitgang in de kiem smoren ( ook al omdat ze zo trááááág werken ... ).

benq

09 feb 2025, 10:53

Seg Fred1950 en Wil
Wat heeft jullie geleuter nu met dit topic energieprijzen te maken.
Ga ergens anders leuteren en houd dit topic alleen voor wat het bedoeld is.

En ik denk dat vele onder ons hier ééns mee zijn
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fred1950

09 feb 2025, 11:43

benq schreef:
09 feb 2025, 10:53
Seg Fred1950 en Wil
Wat heeft jullie geleuter nu met dit topic energieprijzen te maken.
Ga ergens anders leuteren en houd dit topic alleen voor wat het bedoeld is.

En ik denk dat vele onder ons hier ééns mee zijn
Maak dat Wil. maar eens wijs. Ik loop spijtig genoeg steeds in zijn val , en dat begon deze keer met ...
Wil. schreef:
07 feb 2025, 10:27
Fred1950 schreef:
07 feb 2025, 09:55
Maak dit gratis , en compenseer dit door de subsidies aan de Fernand Hutsen & Co. en aan "den petrol"
af te schaffen. Met wat men nu aan subsidies uitdeelt kan men meer dan de kas van de netbeheerders spijzen. Weet je dat "producenten" die meer dan 10 kW aan zonnepanelen / windmolens hebben liggen nog steeds groenestroom certificaten uitbetaald krijgen ? En dat is niet de schuld van de sossen.
In 2023 bedroeg het aandeel hernieuwbare energie in het bruto energiegebruik in Vlaanderen 10,8%, een stijging met 1,9% ten opzichte van 2005. In Wallonië is het niet beter.
....

Wil.

09 feb 2025, 16:13

Het gaat hier toch over energieprijzen? Als men de energiesubsidies afschaft, zoals Sof suggereert, dan gaan de energieprijzen nog veel hoger moeten zijn. We maken dan immers veel minder eigen hernieuwbare energie en er volgen boetes van EU indien we onze doelen niet halen.

Wie gaat die boetes betalen? De verbruikers natuurlijk. Zo zie je maar dat een discussie over hernieuwbare energie direct verbonden is met de energieprijzen.

Ja, we zouden ons hier kunnen beperken tot het posten van onze facturen, zoals Fred doet. Spannend, zeg :roll:

Fred1950

09 feb 2025, 16:33

Wil. schreef:
09 feb 2025, 16:13
Het gaat hier toch over energieprijzen? Als men de energiesubsidies afschaft, zoals Sof suggereert, dan gaan de energieprijzen nog veel hoger moeten zijn. .....
Ah ja ! En wie betaalt die subsidies ? Het geld dat wij betalen aan de netbeheerders gaat in de zakken van gemeente en stadsambtenaren ( burgemeesters + schepenen en al wat er in hun slipstream meeloopt ). De hoogte van de prijs die wij betalen voor de energie zelf wordt bepaald door wat poducenten die met gas stoken aanrekenen ( o.a. Engie met hun gascentrales ) en niet door de producenten die hun energie uit zonnepanelen en windmolens halen. Daar heeft Europa voor "gezorgd" .... Windmolens en zonnepanelen hebben geen last van wintertemperaturen , of wat dacht je. Als gascentrales meer moeten draaien stijgt de prijs uiteraard , en als we gas van Trump moeten kopen zal die prijs nog hoger worden.

Wil.

09 feb 2025, 17:21

Zonder véél meer windmolens en zonnepanelen haal je de norm van de EU niet.
Wie betaalt de boetes dan? Wij.
De beste oplossing is wellicht om grote jongens zoals Huts de nodige 'aansporing' te geven zodat ze massaal veel hernieuwbare energie installeren. Of zie je liever een hogere bijdrage, niet rechtstreeks via de energie maar via de boetes die vasthangen aan het tekort aan energieproductie? Kies maar.

Fred1950

09 feb 2025, 19:02

Wil. schreef:
09 feb 2025, 17:21
Zonder véél meer windmolens en zonnepanelen haal je de norm van de EU niet.
Wie betaalt de boetes dan? Wij.
De beste oplossing is wellicht om grote jongens zoals Huts de nodige 'aansporing' te geven zodat ze massaal veel hernieuwbare energie installeren. Of zie je liever een hogere bijdrage, niet rechtstreeks via de energie maar via de boetes die vasthangen aan het tekort aan energieproductie? Kies maar.
Betaal dan de boetes met het subsidie geld. Huts en anderen kunnen niet meer zonnepanelen plaatsen dan dat ze er terrein voor vinden. En als het van jouw CREG ambtenaren afhangt komt er zelfs geen nieuw windmolenpark in de Noordzee.

Wil.

09 feb 2025, 19:19

Subsidies zouden nog iets opleveren, maar door het jaarlijks betalen (en blijven betalen) van boetes, komen we geen stap verder. Integendeel, belangrijke middelen worden van de bevolking afgenomen. Die zouden door ieder van ons worden ingezet op een manier die de economie ten goede komt.

Er zijn nog honderden bedrijven die wel zonnepanelen of een windmolen of een biocentrale willen plaatsen indien ze daartoe enige steun krijgen van de overheid. Gebeurt dat niet, dan zullen we betalen.

Fred1950

09 feb 2025, 20:13

Wil. schreef:
09 feb 2025, 19:19
Subsidies zouden nog iets opleveren, maar door het jaarlijks betalen (en blijven betalen) van boetes, komen we geen stap verder. Integendeel, belangrijke middelen worden van de bevolking afgenomen. Die zouden door ieder van ons worden ingezet op een manier die de economie ten goede komt.

Er zijn nog honderden bedrijven die wel zonnepanelen of een windmolen of een biocentrale willen plaatsen indien ze daartoe enige steun krijgen van de overheid. Gebeurt dat niet, dan zullen we betalen.
Het jaarlijks betalen en afbetalen van subsidies komt ook ten laste van de bevolking , denk maar aan hoe de groenestroom certificaten door de netbeheerders aan alle gebruikers werden doorgerekend.

Bedrijven die groene stroom willen produceren kan men ook aanmoedigen zonder subsidies. Een bedrijf moet winst maken met die productie , zoniet moet het er met of zonder subsidies niet aan beginnen. Dat kost geleend investeringsgeld bij de bank , en met die subsidies zou het geleend geld vlugger teruggewonnen worden , maar dat is niet de bedoeling. "Klassieke" bedrijven investeren ook zonder subsidies , hun terugverdientijd is hierdoor langer , but so what ! Alleen het graaigebroed wil zo snel mogelijk superrijk worden , en dat is economisch pestgedrag.