Begroting
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Je moet uiteraard tot de graaigebroed kliek zonder scrupules behoren ...Wil. schreef: ↑06 jun 2025, 19:42.....
Als je in februari '22 zo'n 1000 euro had belegd in Rheinmetal, dan was dat nu 17 keer méér waard geweest. Nu er veel meer geld naar defensie zal gaan, moet je je kans grijpen, vind ik. Doe nu voor een keer eens zoals de grote jongens en wordt mede-eigenaar van een wapenfabriek. Zoals je zelf schrijft:.....de wapen fabrikanten die verdienen miljarden...
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Voor wie denkt dat 5% naar oorlogsspeelgoed realistisch is:
a.Een stijging naar 5% betekent 30 miljard per jaar voor defensie.
b.De federale overheid heeft alles bij elkaar nog zo'n 37 miljard te besteden... het overgrote deel van de totale federale inkomsten gaat immers naar de deelstaten en de sociale zekerheid.
c.Dat zou dus betekenen dat er nog 7 miljard over is voor de lonen van politie- en ambtenaren, economie, asiel en migratie, justitie etc.
d. Wie denkt dat dit realistisch is moet zijn hoofd laten nakijken.
a.Een stijging naar 5% betekent 30 miljard per jaar voor defensie.
b.De federale overheid heeft alles bij elkaar nog zo'n 37 miljard te besteden... het overgrote deel van de totale federale inkomsten gaat immers naar de deelstaten en de sociale zekerheid.
c.Dat zou dus betekenen dat er nog 7 miljard over is voor de lonen van politie- en ambtenaren, economie, asiel en migratie, justitie etc.
d. Wie denkt dat dit realistisch is moet zijn hoofd laten nakijken.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Ik doe niet mee aan dat Circus Wil,maar lees de tip van Frits 1955 nog eens goed,en wat gaat u schrijven alsEen gratis tip, tokkio: investeer eens wat geld in de defensiebedrijven. Er is keuze genoeg binnen Europa:
Ursula von der Leyen haar zin krijgt,of als die pipo's van de regering ook uw (ons) geld willen of verplichten om zelf in aandelen van de wapen fabrikanten te investeren?
https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nie ... r-AA1BfNda
https://bankblog.nl/2025/zo-wil-de-eu-o ... -defensie/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Nu noem je het een circus maar gisteren was het nog een manier om miljarden te verdienen.
Een beetje consequent zijn, hé. Kom niet klagen dat jij niet mee kan genieten van de winsten omdat je niet wil beleggen, terwijl je anderzijds wel zit af te geven op degenen die wél investeren.
Je lijkt me een afgunstige klager die zelf geen stap wil of durft zetten naar financiële vooruitgang.
Het is niet de eerste keer dat ik vaststel dat je mensen benijdt die geld verdienen of verkrijgen.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Zo ziet de verdeling van het federale budget eruit. De federale regering 100 miljard kan uitgeven.
Om het aandeel voor defensie op te trekken naar 5% moet er véééél geld weggehaald worden bij alle andere uitgavenposten OF de inkomsten van de overheid moeten fel verhogen. Hoe kan dat?
- door hogere belastingen
- door de staat extreem te ontvetten, want er is nog wel wat mogelijk op dat vlak
- door economische groei, vooral dan door hogere productiviteit, maar dat lukt de laatste jaren niet zo best
- door meer mensen aan het werk, desnoods door meer mensen het land binnen te lokken.
Om het aandeel voor defensie op te trekken naar 5% moet er véééél geld weggehaald worden bij alle andere uitgavenposten OF de inkomsten van de overheid moeten fel verhogen. Hoe kan dat?
- door hogere belastingen
- door de staat extreem te ontvetten, want er is nog wel wat mogelijk op dat vlak
- door economische groei, vooral dan door hogere productiviteit, maar dat lukt de laatste jaren niet zo best
- door meer mensen aan het werk, desnoods door meer mensen het land binnen te lokken.

Wil. schreef: ↑07 jun 2025, 17:06.....Nu noem je het een circus maar gisteren was het nog een manier om miljarden te verdienen.
Een beetje consequent zijn, hé. Kom niet klagen dat jij niet mee kan genieten van de winsten omdat je niet wil beleggen, terwijl je anderzijds wel zit af te geven op degenen die wél investeren.
....
Er bestaan zo vele mooie dingen waarin men ook kan investeren , beleggen en winst behalen ( herontwikkeling van warmtepompen , batterijproductie , windmolenproductie , CO2 opvang in de industrie , ...enz ... )
-
Investeren wel, maar winst behalen?
Hieronder een grafiek van wat de 'Global Clean Tech' bedrijven zoal aan winst opleveren voor een belegger.
Wie hierin bij het uitbreken van de oorlog in UA belegd had, die kijkt aan tegen een verlies van 39%.
Maar wie in Rheinmetal had belegd, zag zijn geïnvesteerd bedrag meer dan vertienvoudigen.
Beleggingsadviseur, Fred: niet jouw ding, vermoed ik.

Ik hou mij aan ethisch verantwoorde investeringen. Als het mensdom wat meer verstand zou krijgen , zouden ze mijn advies volgen voor een betere wereld. En dan werd de investering in "goede dingen" ook rendabel ...
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Zo kan dat: de federale overheid geeft elk jaar 12 miljard directe subsidie aan fossiele brandstoffen - 2,4% van het BBP -(verlaagde accijnzen op stookolie en professionele diesel, tankkaarten voor bedrijven en de verlaagde btw op gas.) Afschaffen die handel en daar heb je al 12 miljard. Elk jaar opnieuw.Om het aandeel voor defensie op te trekken naar 5% moet er véééél geld weggehaald worden bij alle andere uitgavenposten OF de inkomsten van de overheid moeten fel verhogen. Hoe kan dat?
-
De vraag is dan: wat zullen de effecten ervan zijn op het eindresultaat? Krimpt de economie daardoor of blijft zo'n actie neutraal?
Iets gelijkaardigs: de regering kan gemakkelijk de werkloosheidsuitkeringen beperken in de tijd. Dat levert x miljoenen op. Maar wat is het eindresultaat? Zal het OCMW misschien veel meer moeten uitgeven?

Mensen zijn inventief. Op de kortste keren vinden ze een uitweg om dat ( tijdelijk ) verlies te compenseren ..
Men verwijt de Chinezen ons te willen overspoelen met door de staat gesubsidieerde producten en diensten. En wat doen wij ? Zoals Frits schrijft doen we dat verhoudingsgewijs wellicht nog meer .... "Afschaffen die handel"