Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

14 jun 2025, 14:49

Roebel doet steeds maar beter en beter ...

Untitled536.png
Untitled536.png (39.61 KiB) 710 keer bekeken

Wil.

14 jun 2025, 14:59

Het probleem voor de roebel is dat die - hoewel hij objectief sterker wordt - nu niet meer wordt gebruikt in de internationale handel.

De twee grote handelspartners van RU, nl. China en India, weigeren betaald te worden in roebels.
China wil enkel werken met de yuan en India doet dat ook in grote mate. De Indische roepi is voor Poetin eigenlijk een onbruikbare munt. Hij kan er enkel binnen de Russisch-Indische handelsrelatie iets mee aanvangen want internationaal is die munt - in tegenstelling tot de dollar of euro - onbruikbaar.

Conclusie: wat nu ook de zogezegde 'waarde' van de roebel is, de munt is nauwelijks bruikbaar.
Door de sancties die het Westen oplegt, geraakt Poetin ook niet aan harde munten.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

boeffer

14 jun 2025, 15:58

De jood heeft bb geld genoeg om raketten bij te kopen. Zo'n oliestaat als Iran normaal toch ook.
Hoe die wapens verhandeld worden...............?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

socrates

14 jun 2025, 16:30

Als de roebel toch niet als inernationaal ruilmiddel dient, wat is dan het belang van de "koers" van de roebel ? Voor een Rus die eieren koopt; blijft tien roebel toch tien roebel ? In feite gaat de binnenlandse koopkracht wel omlaag, niet door de "waarde" van de roebel maar door de inflatie.
Wie mag al de miljarden opstrijken die Rusland nu uitgeeft aan wapens en huurlingen ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

14 jun 2025, 20:13

socrates schreef:
14 jun 2025, 16:30
Als de roebel toch niet als inernationaal ruilmiddel dient, wat is dan het belang van de "koers" van de roebel ?
Dat belang is er enkel nog voor degenen die handel drijven met RU.
De echte waarde van de roebel zou blijken zodra Russen proberen iets te kopen in het Westen. Dan zou duidelijk worden hoeveel roebels de westerse exporteur eist om bv. waardevolle halfgeleiders te leveren.
Men zou dan merken of de Russische importeur meer roebels moet geven dan vóór 2022.
Maar die handel is stilgevallen.
Voor een Rus die eieren koopt; blijft tien roebel toch tien roebel ? In feite gaat de binnenlandse koopkracht wel omlaag, niet door de "waarde" van de roebel maar door de inflatie.
Wat is inflatie? Dat is precies het waardeverlies van het bestaande geld en de hoofdoorzaak van inflatie is het bijdrukken van 'currency' , d.i. 'betaalmiddel' en dit in tegenstelling tot de term '(echt) geld' zoals goud.

Rusland heeft veel geld bijgedrukt sinds de start van de oorlog. Dat laat zich voelen in de oplopende prijs voor goederen en diensten.

Wie mag al de miljarden opstrijken die Rusland nu uitgeeft aan wapens en huurlingen ?
De bedrijven die Moskou nu heeft opgedragen om te werken voor de oorlogsindustrie. Die fabriceren tanks en zo meer die vervolgens onmiddellijk worden tot schroot herleid.

Dan drukt de overheid nieuw geld waarmee ze de ondernemingen betaalt om oorlogsmateriaal te maken dat enkele dagen later tot schroot wordt herleid enz.

Fred1950

14 jun 2025, 20:28

Zolang er maar eieren te koop zijn loopt alles ( en de tanks ) op wieltjes :lol:

socrates

14 jun 2025, 20:36

Fred1950 schreef:
14 jun 2025, 20:28
Zolang er maar eieren te koop zijn loopt alles ( en de tanks ) op wieltjes :lol:
In mijn tijd liepen de tanks op rupsen (geen porcessierupsen) :D

Wil.

14 jun 2025, 22:09

Eieren zijn een goed voorbeeld: die worden voornamelijk geïmporteerd. Door de verzwakking van de roebel (in de realiteit) kosten die nu 40% meer dan 1,5 jaar geleden.

Geïmporteerde goederen brengen de zwakte van de roebel tot uiting.

socrates

15 jun 2025, 10:48

Wil. schreef:
14 jun 2025, 22:09
Eieren zijn een goed voorbeeld: die worden voornamelijk geïmporteerd. Door de verzwakking van de roebel (in de realiteit) kosten die nu 40% meer dan 1,5 jaar geleden.

Geïmporteerde goederen brengen de zwakte van de roebel tot uiting.
Door de exorbitante militaire uitgaven en door de westerse sancties wordt de roebel feitelijk "de facto" gedevalueerd.

Wil.

15 jun 2025, 10:59

Meer uitgaven voor militair materieel, betaald met bijgedrukt geld, hebben mee gezorgd voor de stevige inflatie in RU.

We moeten in de oorlog onze bijdrage leveren met datgene waarin we beter zijn dan Rusland: onze economie. Daarom is het essentieel dat de sancties almaar breder worden toegepast en dat we Rusland bankroet doen gaan. Daar vallen geen kernwapens tegen in te zetten, maar toch valt het RU leger dan in elkaar.

Wil.

15 jun 2025, 11:08

De Russen helpen ons een handje: ze hebben nu zelf een Russische SU-25 neergeschoten.
$10 miljoen tot $20 miljoen - naargelang de opties op het toestel - liggen her en der verspreid in het landschap.

socrates

15 jun 2025, 19:47

Wie onbekommerd miljarden besteed aan de "goeie zaak"; is al gauw vergeten hoeveel geld een miljoen eigenlijk toch wel is. Om de pil te vergulden kan je de verloren miljoenen gaan uitdrukken in percentages. Zo wordt de omvang ervan vanzelf minder pijnlijk. Men kan ook de kosten van een "speciale militaire operatie" vergelijkenmet de "geldwaarde" van een kunstwerk bv. een Van Gogh of een Panamarenko of een Rubens of...

Wil.

15 jun 2025, 20:13

Een Panamerenko en de SU-25: ze hebben wel iets gemeen, want heel ver hebben ze geen van beide gevlogen.

boeffer

15 jun 2025, 22:19

Jan krediet kan evtl bijspringen.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Wil.

22 jun 2025, 13:02

De minister van economie van Rusland heeft de boodschap naar buiten gebracht dat Rusland op de rand van een recessie staat.

Zoiets wordt pas gezegd als de tekenen niet meer te ontkennen vallen. Het is meer dan waarschijnlijk nog erger dan wordt toegegeven.

Mooi zo.