Iran - atoomprogramma: waarom? wie is betrokken
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
'Proportioneel' de daden gepleegd door Hamas op 7 oktober vergelden?
Dan zouden de Israëliërs hetzelfde moeten doen met de Palestijnen.
Op meestal ook onschuldige sukkelaars zoals de slachtoffers in Israël.
En dan maar afwachten wat het volgende zal zijn om er 'proportioneel',
tegenaan te gaan. En zo kan het 'blijven' duren, tót, ze aan beide zijden geen ogen en geen tanden meer hebben.
Dan zouden de Israëliërs hetzelfde moeten doen met de Palestijnen.
Op meestal ook onschuldige sukkelaars zoals de slachtoffers in Israël.
En dan maar afwachten wat het volgende zal zijn om er 'proportioneel',
tegenaan te gaan. En zo kan het 'blijven' duren, tót, ze aan beide zijden geen ogen en geen tanden meer hebben.
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Het doen vallen van het regime van de ayatollahs is geen bijverschijnsel maar hoofddoel.
Vanuit Israelisch standpunt is dit ook het momentum- het Iraanse regime is verzwakt en handlangers Hezbollah en Houthi's hebben al zware klappen gekregen. Het doel is uiteraard dat er in de regio maar 1 kernmacht zal zijn: Israel dat voor de VS dan een machtige compagnon zal worden.
Vanuit Israelisch standpunt is dit ook het momentum- het Iraanse regime is verzwakt en handlangers Hezbollah en Houthi's hebben al zware klappen gekregen. Het doel is uiteraard dat er in de regio maar 1 kernmacht zal zijn: Israel dat voor de VS dan een machtige compagnon zal worden.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
De VS heeft geen probleem met meerdere kernmachten in een regio. Kijk naar Europa waar Frankrijk en het V.K. beiden beschikken over atoomwapens.Het doel is uiteraard dat er in de regio maar 1 kernmacht zal zijn: Israel dat voor de VS dan een machtige compagnon zal worden.
De VS, en ieder weldenkend mens, heeft een probleem met niet-democratische of dictatoriale regimes die een kernwapen bezitten.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
-
Fred, probeer je voorliefde voor dictators toch een klein beetje in te kleden, zodat het minder opvalt.
Een democratisch aan de macht gekomen leider verdrijven is voor jou belangrijker dan het verwijderen van een religieus-fanatiek-dictatoriaal-fascistoïde-ontmenselijkend-onderdrukkend-tiranniek-despotisch regime.
Het begint een beetje op te vallen welke bruine schuim er onder die hersenpan van jou aan het gisten is (die dampen van batterijen, hé).

frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Voor wie nog zou twijfelen aan het ware doel van Netanyahu...
Vrijdagavond zei Netanyahu in een speech:" ...de strijd gaat tegen het moorddadige islamitische regime dat jullie ( het iraanse volk dus) onderdrukt en arm maakt". Ik citeer verder de Amerikaanse historicus Peyman Jafari:" ..;Israël betaalt al jaren influencers en media, met name in de Iraanse diaspora, die kritiek uitoefenen op het regime....door de aanvallen op Iran zal Netanyahu allicht het tegenovergestelde bereiken - aanvallen veroorzaken enkel meer eenheid en het regime zal nu elke vorm van dissidentie nog strenger gaan onderdrukken."
En die zgn. "kernwapenproductie" van Iran? Israêl leurt al 30 jaar met het verhaaltje dat het land vlak bij de doorbraak staat wat dat betreft. Wie gelooft dat eigenlijk nog...
Was het Saddam Hussein niet die - zeker, zeker - "weapons of mass destruction" had? En vervolgens werd het iraakse regime en het land kapot geschoten en gebombardeerd - iedereen weet dat het om een zorgvuldig geprefabriceerde leugen ging tot meerdere eer en glorie van de Amerikaanse wapenindustrie. Iedereen weet ook dat in het gat dat de val van Saddam veroorzaakte tal van warlords sprongen die vrolijk allerlei terroristische organisaties produceerden die tot op onze straathoeken terreur kwamen veroorzaken.
Vrijdagavond zei Netanyahu in een speech:" ...de strijd gaat tegen het moorddadige islamitische regime dat jullie ( het iraanse volk dus) onderdrukt en arm maakt". Ik citeer verder de Amerikaanse historicus Peyman Jafari:" ..;Israël betaalt al jaren influencers en media, met name in de Iraanse diaspora, die kritiek uitoefenen op het regime....door de aanvallen op Iran zal Netanyahu allicht het tegenovergestelde bereiken - aanvallen veroorzaken enkel meer eenheid en het regime zal nu elke vorm van dissidentie nog strenger gaan onderdrukken."
En die zgn. "kernwapenproductie" van Iran? Israêl leurt al 30 jaar met het verhaaltje dat het land vlak bij de doorbraak staat wat dat betreft. Wie gelooft dat eigenlijk nog...
Was het Saddam Hussein niet die - zeker, zeker - "weapons of mass destruction" had? En vervolgens werd het iraakse regime en het land kapot geschoten en gebombardeerd - iedereen weet dat het om een zorgvuldig geprefabriceerde leugen ging tot meerdere eer en glorie van de Amerikaanse wapenindustrie. Iedereen weet ook dat in het gat dat de val van Saddam veroorzaakte tal van warlords sprongen die vrolijk allerlei terroristische organisaties produceerden die tot op onze straathoeken terreur kwamen veroorzaken.
-
Natuurlijk, dat is ook wat er gebeurt. Als er een democratisch regime zou aan de macht komen, dan vallen de sancties weg die het land nu beletten om volwaardig internationaal handel te drijven.
Dat zijn gissingen, meer niet. Maar ja, het komt wel van 'een Amerikaanse historicus'.Ik citeer verder de Amerikaanse historicus Peyman Jafari:" ..;Israël betaalt al jaren influencers en media, met name in de Iraanse diaspora, die kritiek uitoefenen op het regime....door de aanvallen op Iran zal Netanyahu allicht het tegenovergestelde bereiken - aanvallen veroorzaken enkel meer eenheid en het regime zal nu elke vorm van dissidentie nog strenger gaan onderdrukken."
Een paar tegenvoorbeelden die deze stelling regelrecht de prullenmand inkegelen:
- Zuid-Afrika heeft het apartheidssysteem moeten afschaffen onder internationale druk.
- In Myanmar werd de militaire junta gedwongen om verkiezingen toe te laten en politieke gevangenen vrij te laten, mede o.i.v. influencers zoals Bono.
Ook de acties van Aung San Suu Kyi hebben daartoe bijgedragen.
Opinies ... elke hond met een hoed op heeft er een. De vraag is : hoe zwaar wegen ze?

Kan de wereld zich veroorloven te wachten tot het zover is?En die zgn. "kernwapenproductie" van Iran? Israêl leurt al 30 jaar met het verhaaltje dat het land vlak bij de doorbraak staat wat dat betreft. Wie gelooft dat eigenlijk nog...
Een vergelijking:
In het begin van de jaren '90 waarschuwden Zuid-Korea, Japan en de VS dat Noord-Korea een kernwapen aan het voorbereiden was. [Noord-Korea was ooit het gidsland voor Amada, het latere PVDA.
Midden de jaren '90 werd een akkoord bereikt tussen de VS en Noord-Korea : het land zou zijn nucleaire programma stilleggen. De buurlanden waren uiterst sceptisch.
10 jaar later beschuldigde de VS het land ervan dat het een geheim uraniumverrijkingsprogramma had. Zouden linkselaars die beschuldiging toen 'praat voor de vaak' genoemd hebben? Ik weet het niet zeker meer. N-Korea trok zich terug uit het non-proliferatie verdrag.
Enkele jaren later deed Noord-Korea zijn eerste kernproef.
Intussen bezit Iran al voor 60% verrijkt uranium, waarmee het niet veel anders kan aanvangen dan een atoombom maken.

verhaegen - Support SeniorenNet
hamas terroriseert de bevolking (palestijnen ) met de hulp van iran
als de bevolking hamas leden zouden uitleveren is dat zo goed als gedaan met onschuldige slachtoffers
net zoals de dictatuur die in iran de plak zwaait door terreur onder zijn eigen bevolking
en wees maar zeker dat der in iran ook véél mensen terug opgelucht zouden ademen als die machthebbers daar wég zouden zijn
als de bevolking hamas leden zouden uitleveren is dat zo goed als gedaan met onschuldige slachtoffers
net zoals de dictatuur die in iran de plak zwaait door terreur onder zijn eigen bevolking
en wees maar zeker dat der in iran ook véél mensen terug opgelucht zouden ademen als die machthebbers daar wég zouden zijn
-
Het zijn natuurlijk de religieuze leiders in Iran die de haat tegen Israël in het leven hebben geroepen.
De religieuze partijen in Israël hebben nooit het initiatief genomen om Iran als de vijand te bestempelen. Iran heeft zichzelf die stempel gegeven.
Het zal voor mensen met een beetje inzicht dan ook wel duidelijk zijn wat er moet veranderen om de relaties tussen Israël en Iran weer te normaliseren zoals dat het geval was tijdens de pre-ayatollah periode.
De religieuze partijen in Israël hebben nooit het initiatief genomen om Iran als de vijand te bestempelen. Iran heeft zichzelf die stempel gegeven.
Het zal voor mensen met een beetje inzicht dan ook wel duidelijk zijn wat er moet veranderen om de relaties tussen Israël en Iran weer te normaliseren zoals dat het geval was tijdens de pre-ayatollah periode.

Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Wat is er nog democratisch aan een regime dat een genocide onder een andere bevolking doorvoert ? Niet gezien hoe pakweg 100.000 mensen hiertegen protesteren. Het is niet omdat het land zogezegd demcratisch is dat degelijke genocide oogluikend wordt toegestaan , het is omdat het tot "ons" kamp behoort. Democratie heeft hier niets , maar dan ook helemaal niets meer mee te maken ....
Gans deze situatie is nog meer eens een voorbeeld van de onderontwikkelde kuddegeest van het mensbeest. Andere dieren zijn al verder geëvolueerd.
-
Je speelt voor 'verder geëvolueerd dier', nl. de papegaai.Fred1950 schreef: ↑16 jun 2025, 13:38Niet gezien hoe pakweg 100.000 mensen hiertegen protesteren.
.......................................... ↓
een voorbeeld van de onderontwikkelde kuddegeest van het mensbeest.
Er is geen genocide omdat de intentie ontbreekt, en dat is - zoals ik gisteren heb aangetoond - het essentiële maar ontbrekende element in deze Israëlische reactie.
Het gaat hier in eerste instantie over de relatie Israël - Iran. Niet om Israël en de Palestijnen. Daarvoor bestaat een ander topic.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.