Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

28 aug 2025, 14:24

Wil. schreef:
28 aug 2025, 13:24
O.a. van jou en van mij, hé, Fred. Ik betaal graag voor de veiligheid die de Oekraïners ons bieden.

...
Ach , als de Russen zo in het nauw gedreven worden starten ze hun kamikaze oorlogje met atoomeitjes op Berlijn, Londen , Brussel .... Oekraïne zal erbij staan kijken .... Geloof maar verder in de Zelenksy fantasie ( en de uwe ) van een ... wel , een 10 jarige ? ,

Dicksy

28 aug 2025, 14:56

Wil. schreef: ↑Vandaag, 13:24
O.a. van jou en van mij, hé, Fred. Ik betaal graag voor de veiligheid die de Oekraïners ons bieden.
Daar ligt het kalf dus gebonden. De Oekrainers interesseren mij geen lor zolang zij maar hun leven geven opdat de Russen morgen niet aan mijn voordeur zouden staan. En daar betaal ik graag voor.

Tot over 8 maanden weer.

Wil.

28 aug 2025, 15:01

Ik was al gaan informeren of je aan 't front was gesignaleerd, maar langs die kant geen bevestiging.

Dus toch nog bij de levenden :lol: Top!
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

28 aug 2025, 15:12

Fred1950 schreef:
28 aug 2025, 14:24
Ach , als de Russen zo in het nauw gedreven worden starten ze hun kamikaze oorlogje met atoomeitjes
Dat Poetin met een ei zit, zal ondertussen wel duidelijk aan het worden zijn.

De benzineprijzen in RU komen stilaan op het niveau van de benzineprijzen in de VS. Eén groot verschil: de koopkracht van de gemiddelde Amerikaan ligt 5 X hoger dan die van de gemiddelde Rus.
In sommige gebieden is het USSR-systeem weer ingevoerd: aankopen met bonnen :lol: en een maximum van 25 liter per dag.
Niet zo interessant voor wie dagelijks vele kms moet rijden.

En zeggen dat Rusland wel eens smalend 'een groot tankstation' werd genoemd door sommige hoge Amerikaanse politici (John McCain).

Wil.

28 aug 2025, 15:25

Oekraïense drones hebben de olieraffinaderij van Koejbysjevski in Samara aangevallen, waarbij minstens twaalf drones insloegen. Gisteravond vond er een zeer grote aanval plaats op de Russische olieraffinaderij van Novokoejbysjevsk, een fabriek met een capaciteit van 7,9 miljoen ton per jaar, in de regio Samara in Rusland.

Volgens ooggetuigen hebben minstens tientallen drones de raffinaderij aangevallen. Het gehele grondgebied van de raffinaderij van Novokoejbysjevsk is na de aanval gehuld in rook en vuur.

En Poetin weet dat er geen ophouden aan is. De raffinaderijen zullen telkens opnieuw worden aangevallen.
Olie en vooral afgewerkte olieproducten zijn het levensbloed van Poetins economie. Die aders worden één voor één opengelegd zodat het beest kan doodbloeden.

Wat nog moet komen: vanaf september zullen de zgn. flamingo-kruisraketten volop worden ingezet. Die kunnen doelen treffen tot bijna 3000 km ver. Ik popel nu al om ze aan het werk te zien. 8)

Fred1950

28 aug 2025, 15:58

Wil. schreef:
28 aug 2025, 15:25
.... Ik popel nu al om ze aan het werk te zien. 8)
... ik ook , steeds een stap dichter naar een WOIII apocalyps :evil: Jij verlangt daar blijkbaar naar. De Oekraïners willen blijkbaar ook geen vrede, alleen maar Rusland kapot maken.

Wil.

28 aug 2025, 16:37

Denk je?
Zie het zo eens: als het geld van Poetin op is, dan valt zijn oorlogsmachine stil en moet hij zijn troepen weer naar huis halen. Dan is iedereen blij; er wordt een afspraak gemaakt voor de terugbetaling voor de schade die hij heeft aangericht en de wereld kan weer opgelucht ademhalen.

Misschien is dát wel de bedoeling van UA?

Fred1950

28 aug 2025, 17:48

Wil. schreef:
28 aug 2025, 16:37
Denk je?
Zie het zo eens: als het geld van Poetin op is, dan valt zijn oorlogsmachine stil ....
Maar niet zijn raketten met kernkoppen .... Dat kan de bedoeling zijn van Oekraïne , maar dan denken ze niet verder dan hun neus lang is. Of wil Zelensky president worden van een groot Russisch-Oekraïns rijk , een soort Napoleon ?

Wil.

28 aug 2025, 19:38

1. Als Poetins speciale militaire operatie mislukt, dan is hij in RU een vogel voor de kat. Dan maken ze hem af. UA hoeft dan niks meer zelf te ondernemen.

2. Welke aanwijzingen heb je om Zelensky ervan te verdenken een groot Oekraïens Rijk te willen tot stand te brengen?

• Een land dat gebiedsuitbreiding wil, moet een stuk land afpakken van een buurland. Welk land heeft dat gedaan? Tip: 2014 - Krim - groen mannetjes.
Tip 2: 2022 - februari - tanks rijden over een grens

• Welke leider heeft al aangegeven dat het buurland in feite een deel is van het grote moederland en wie heeft gezegd dat het gebied dus gewoon 'terugkomt' naar waar het hoort en er bijgevolg niks wordt bezet of afgenomen?

• Welke leider heeft al gezegd dat de identiteit van het buurland niet bestaat en wie zich daartegen verzet, zal vernietigd worden?

• Welke leider heeft al gezegd dat het uiteenvallen van het Grote Rijk, waarvan hij meent de erfgenaam te zijn, de grootste historische blunder was die zijn land is overkomen?

Ra, ra, Fred.
Het zijn allemaal elementen die duidelijk maken wie hier de grote droom van een potentaat najaagt.

Fred1950

28 aug 2025, 20:10

Op de vraag aan Zelensky of hij wou voort vechten tot in Moskou ( ten tijde dat ze gebied op de Russen aan het heroveren waren ) , heeft hij geantwoord met ... een grijnsglimlachje. Onderscat filmacteurs niet.

Waarom is Zelensly de regio Kursk binnengevallen ? UW mening -of die van Zelensky !

Ge weet toch zelf heel goed dat de annexatie van de Krim het gevolg van de Maidan revolutie ( staatsgreep ) was. En ge weet toch ook heel goed dat er in de Donbas een opstand uitbrak tegen de nationalisten in Kiev die in 2014 de macht grepen. Oekraïne zelf is de oorzaak van de oorlog , niet Poetin.

Wil.

28 aug 2025, 22:15

Daar hadden we het niet over.

Je hebt de vraag gesteld: "Of wil Zelensky president worden van een groot Russisch-Oekraïns rijk , een soort Napoleon?"

Dat dwaas idee heb ik met argumenten naar de prullenmand verwezen. Je hebt er niks meer tegenin te brengen. We noteren dat je een idiotie hebt neergeschreven waarmee je nu geen kant meer op kunt.

Wil.

28 aug 2025, 22:40

image.png
image.png (41.57 KiB) 543 keer bekeken

image.png
image.png (89.68 KiB) 543 keer bekeken

Wil.

29 aug 2025, 20:05

Die oorlog in UA is geen goeie reclame voor Russische wapens, dat is wel duidelijk:
De export van wapens is zo goed als stilgevallen. Daarvoor zijn zeker drie redenen te geven:

a. het buitenland merkt dat het oorlogsmaterieel niet veel zaaks is. Het kleine UA schiet de tanks bij bosjes aan flarden en ook het andere ijzerwerk schittert niet echt op het slagveld.

b. de Russen hebben geen overschot meer om uit te voeren; ze kunnen alles gebruiken wat ze nog kunnen fabriceren.

c. voor sommige wapensystemen zijn de Russen afhankelijk van buitenlandse onderdelen en die komen nog slechts in beperkte mate bij de fabrieken terecht.

In 2021 werd nog voor $14 Mjd verkocht, maar in '24 was het nog nauwelijks $1 Mjd.

image.png
image.png (113.34 KiB) 422 keer bekeken

Intussen is Rusland op wereldschaal zijn 2e plaats kwijtgeraakt. De VS heeft daarvan geprofiteerd want dat land levert nu zelfs 40% wereldwijd. Rusland staat nu helemaal achteraan in het rijtje.

image.png
image.png (114.02 KiB) 419 keer bekeken

De consequentie van die verschuiving is dat een aantal Russische bedrijven die oorlogsmateriaal maken, failliet zullen gaan omdat ze enkel kunnen winst maken als er voldoende omzet wordt gehaald. Een bakker die nog maar 10 broden per dag kan verkopen ipv voordien 1000 zal ook werkvolk moeten afdanken en komt niet meer uit de kosten.

Goede evolutie.

Wil.

29 aug 2025, 22:13

3 jaar verder en 1 miljoen slachtoffers (doden en gewonden) aan Russische zijde.

Ondertussen wordt de economie in de grond geboord.
Mooi rapport, Poetin.

image.png
image.png (251.53 KiB) 408 keer bekeken

Wil.

29 aug 2025, 22:19

Olie-exporteur Rusland verbiedt de export van afgewerkte olieproducten (benzine/diesel) omdat de thuismarkt die zaken heel erg nodig heeft.

De inkomstenbron van Poetin droogt op.

image.png