Daklozen

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

kathuis

26 dec 2025, 13:24

26 dec2025. Mensen vriezen dood. Leegstaande kazernes en kloosters toegankelijk maken, ook al is niet alles daar 100 % in orde. Wat een ongevoelige regeringen verkozen.wij...⛔️🆘️
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).
Op sennet geleerd : zalig zijn de armen van geest :-(

Wil.

26 dec 2025, 13:45

Er zijn alleen al in 2025 ongeveer 45.000 mensen naar belgië gekomen om een asielaanvraag in te dienen.

Dan zijn er nog een aantal 'ongedocumenteerde migranten' - d.w.z. mensen die niet wettelijk (=illegaal) hier rondlopen.

De regering zit nu al tussen hamer en aambeeld betreffende het budget: ze slaagt er niet in om de put te delgen; integendeel, die wordt nog steeds dieper.

Verbeter de wereld, begin me jezelf: haal eens een dakloze in huis en vertel ons je wedervaren.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

twistenopdemaan

26 dec 2025, 18:48

Brussel activeert vanaf Kerstmis extra noodopvang voor dakloze mannen
Naar aanleiding van de aangekondigde koudegolf deze week heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest beslist om vanaf donderdag 25 december extra noodopvangcapaciteit voor alleenstaande mannen in dakloosheid te activeren. De weersvoorspellingen geven aan dat de koude minstens vijf nachten zal aanhouden.

Sinds november zijn al 285 winterplaatsen geopend voor gezinnen, verspreid over het Marie-Curiecentrum van het Rode Kruis, het Plaskycentrum van Samusocial en het Samusocial-centrum in Evere. Nu komen daar 65 extra plaatsen voor alleenstaande mannen bij: 15 in het Samusocial-centrum Poincaré en 50 in een sportzaal van een school in Elsene. Dankzij de steun van Vivalis, de Brusselse Gewestelijke Overheidsdienst (GOB) en de gemeente Elsene kan deze tijdelijke opvang vanaf 25 december dagelijks operationeel zijn.
De sportzaal in Elsene biedt nachtopvang, warme maaltijden, sanitaire voorzieningen en veldbedden. “Het ter beschikking stellen van een gemeentelijke ruimte tijdens een periode van extreme koude is een evidente verantwoordelijkheid voor een solidaire gemeente”, zegt burgemeester Romain De Reusme. “Deze snelle mobilisatie toont concreet wat samenwerking tussen het Gewest, terreinorganisaties en gemeenten kan betekenen voor de meest kwetsbare personen.”
Spinnst du oder was

voorn

26 dec 2025, 20:26

De NMBS opent vannacht 4 stations voor daklozen.Waaronder Antw Centraal

kathuis

27 dec 2025, 02:58

Ik las en hoorde ook het nieuws over de bijkomende inspanningen die geleverd zijn, maar ik zag ook de man die bevroor in zijn tent en overal "volzet"als antwoord op zijn hulpvraag hoorde.

Schamper hoor suggereren dat we een dakloze thuis moeten opvangen.. Begin gerust bij jezelf. Illegalen helpen is overigens strafbaar .
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).

Wil.

27 dec 2025, 14:50

kathuis schreef:
27 dec 2025, 02:58
Schamper hoor suggereren dat we een dakloze thuis moeten opvangen.. Begin gerust bij jezelf. Illegalen helpen is overigens strafbaar .
Als iets je stoort, probeer er dan iets aan te doen. Kun je de overheid niet in beweging krijgen? Doe dan wat je zelf kunt of wilt doen (zoals ik voorstelde), maar ik merk dat je creativiteit om uitvluchten te vinden groter is dan je verontwaardiging tegenover de overheid.

voorn

27 dec 2025, 15:27

Wat is er gebeurd met al die kazernes waar wij onze opleifding kregen?
Die zijn toch niet allemaal nog in gebruik?

Wil.

27 dec 2025, 17:23

45.000 asielzoekers en een divisie illegalen: waar slapen die, denk je?

voorn

28 dec 2025, 10:01

In 2015 is er een aantal in dienst genomen; maar dat is onvoldoende.

kathuis

28 dec 2025, 12:44

Waar zijn de vriendelijke mensen die ik sedert 2003 hier ontmoet heb..? Sommigen zijn spijtig genoeg overleden. Anderen zeggen me dat ze zich hier niet meer thuis voelen door de agressie. Bij gebrek aan argumenten, bijten minussen; dat leerden we in eerste kanditatuur al . Later heb ik er velen een cursus agressiebeheersing weten volgen ...of ze de keuze gelaten...

Wil.

28 dec 2025, 13:06

Om het probleem van de daklozen aan te pakken, helpt het niet om op anderen af te geven en ook niet om met nostalgisch terug te denken aan 'die vriendelijke mensen' van weleer.

Wat doe je zélf?

kathuis

28 dec 2025, 14:11

Stel je. .die vraag aan jezelf.? Ik doe wat mijn leeftijd en gezondheid toelaat.

voorn

28 dec 2025, 14:28

Wie zou een onbekende dakloze in huis nemen?
Een simplist waarschijnlijk want wie is nog te vertrouwen?
Dit is een zaak voor de staat.

Wil.

28 dec 2025, 14:40

kathuis schreef:
28 dec 2025, 14:11
Stel je. .die vraag aan jezelf.? Ik doe wat mijn leeftijd en gezondheid toelaat.
JIJ bent degene die hier komt aanklagen dat we toch zo'n ongevoelige regering hebben. Ik klaag daar niet over.

Wanneer ik je vraag wat je zélf doet om die toestand te verhelpen, dan komt er niets maar letterlijk niets als antwoord.
Jouw vraag aan mij is zinloos, want ik klaag er niet over.

Dus, nogmaals: wat doe je zélf?

kathuis

28 dec 2025, 14:49

Je kan dus niet lezen en doet zelf niets dan kankeren op anderen. Zinloze discussie. Tijdverlies