vraagje over excel-

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

Rolle56

31 mar 2026, 12:28

hoe kan ik excel voor een ganse kolom met gegevens bestaande uit cijfers, scheidingstekens en kleine letters enkel de kleine letters laten omzetten naar hoofdletters?
bv: 16-cd-20 moet na ENTER of verandering van cel door de pijltjestoetsen veranderen in 16-CD-20.
De cijfers kunnen bij input verschillen, de letters zijn steeds "cd".

Kan dit?

Flurk

31 mar 2026, 15:39

Zou het lukken met het tabblad "zoeken en selecteren" rechts boven op het Excelblad en daar klikken op "vervangen".
HP Envy 700-209eb
2 TB 12 GB x64 processor - Intel i7-4770
Windows 10 - Firefox

Rolle56

01 apr 2026, 06:42

Dag Flurk, dat gaat voor bestaande ingevulde cellen, maar niet voor een nieuwe input in de kolom. Gr

E.T.

01 apr 2026, 10:11

Dat zal moeten kunnen via 'getal opmaak' waarbij je beide koppeltekens en CD vastlegd plus ervoor en erna twee willekeurige cijfers.

Als je nu in zo'n cel gewoon de 4 cijfers typt vult dat zich gewoon aan.

In geval er meerdere cijfers zijn weet ik het ook niet.

Vraagje, als het over nieuwe gegevens gaat kan je toch die -CD- toch gewoon typen?

franç

01 apr 2026, 10:35

Rolle56 schreef:
31 mar 2026, 12:28
hoe kan ik excel voor een ganse kolom met gegevens bestaande uit cijfers, scheidingstekens en kleine letters enkel de kleine letters laten omzetten naar hoofdletters? bv: 16-cd-20 moet na ENTER of verandering van cel door de pijltjestoetsen veranderen in 16-CD-20. De cijfers kunnen bij input verschillen, de letters zijn steeds "cd". Kan dit?
Ja hoor, dat kan. En ook nog op een erg simpele manier.
- Als de te wijzigen gegevens in kolom A staan, beginnend in A1, typ dan in B1: =hoofdletters(A1) en druk op Enter.
- Selecteer cel B1 en kopieer die cel met de vulgreep naar beneden in kolom B, tot zover als dat er in kolom A gegevens staan.
- Kolom A kun je daarna (als je dat wil) verwijderen.

Rolle56

03 apr 2026, 12:46

@E.T.: wat je bedoelt met die getal opmaak begrijp ik niet.
In de andere kolommen typ ik vooral kleine letters. Ik moet dus steeds wisselen met die hoofdlettertoets. Dat is niet erg als het om enkele lijnen gaat, maar is anders als het om 200 lijnen gaat. Tijdverlies.
@Franç: dat met die =hoofdletters is volgens mij niet echt praktisch omdat het een lijst betreft waarin dagelijks wordt verder gewerkt. Dan moet je een kolom invoegen, je procedure toepassen vanaf bv cel A250 tot A350 maar nadien moet je dan in kolom B die waarden knippen en terug plakken in kolom A, want ik kan niet de ganse kolom A verwijderen.

Bedankt voor jullie reacties.

franç

03 apr 2026, 21:27

Voor onderstaande oplossing moet je in Excel het uitvoeren van macro's toestaan.
Of dat in jouw Excelbestand juist staat ingesteld, kun je controleren als volgt:
- Kies in Excel: "Bestand" - "Opties";
- Kies in de linkerkolom: "Vertrouwenscentrum", en rechts daarvan: "Instellingen voor het vertrouwenscentrum";
- Kies in de linkerkolom: "Macro-instellingen", en duid aan de rechterkant aan: "VBA-macro's inschakelen" (ook al wordt dat niet aanbevolen), en "Toegang tot het objectmodel van het VBA-project vertrouwen".
- Klik op "Ok" en nogmaals op "Ok".

- Klik onderaan in Excel met de rechtermuisknop op de naam van het blad waarin je van kleine letters hoofdletters wil maken (bv. Blad1), en kies in het verschijnende menu: "Programmacode weergeven".
- Dubbelklik aan de linkerkant op de naam van hetzelfde blad, kopieer de code onder deze tekst en plaats die aan de rechterkant.
- Sluit het venster door rechts-bovenaan in de blauwe balk op het kruisje te klikken.

- Kies in Excel: "Bestand" - "Opslaan als", kies de locatie waar je het bestand op wil slaan, vul een geschikte naam in, en sla het bestand op als "Excel-werkmap met macro's" (*.xlsm).

Bij invoer in een cel in het bereik A1:A500 zal de macro nu zijn werk doen. Pas het bereik aan naar je eigen voorkeur, maar let er wel op dat als je de macro op vele duizenden cellen wil toepassen, dat de werking van Excel (sterk) kan vertragen.

Code: Selecteer alles

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("A1:A500")) Is Nothing Then
Application.EnableEvents = False
Target.Value = UCase(Target.Value)
Application.EnableEvents = True
End If
End Sub

franç

07 apr 2026, 16:32

En tóen, bleef het stil....