DEMIR en de uren les

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Fred1950

19 mei 2026, 08:22

Wil. schreef:
19 mei 2026, 00:27
Fred1950 schreef:
18 mei 2026, 18:35

p.s. Ik heb ook ASO "Wet,A" ( nu wiskunde wetenschappen als ik me niet vergis ) zonder bissen doorgeworsteld. Toen al werd er niet gepamperd. Wie in Gent in het Sint-Paulus of Sint-Barbara niet dreigende te halen liep over naar het Atheneum ( en daar slaagde die dan wel ).
Fred uit de Wet. A:

"1 kg waterstof kan een 30-Watt lampje een half uur laten branden"
"één kWh gas is hetzelfde als één kWh stookolie , en de CO2 per kWh is dan ook identiek"
"Met een bladblazer en een paraplu kun je jezelf voortbewegen"

Van de Sint-school naar het Atheneum en van het Atheneum naar de beroepsafdeling of misschien zelfs het Buitengewoon Onderwijs.

Liesbeth List: 'als je 'n stuiver bent, speel dan niet voor een piek'
( de jaloersheid van de omhooggevallen idioot druipt er weer met emmers vanaf ... )

voorn

19 mei 2026, 08:44

Er zijn wel degelijk verschillen bij de CO2 uitstoot het grote probleem is het verschil in de stockage hoeveelheig
https://www.google.com/search?q=1kwh+ga ... s-wiz-serp

Fred1950

19 mei 2026, 09:22

voorn schreef:
Er zijn wel degelijk verschillen bij de CO2 uitstoot het grote probleem is het verschil in de stockage hoeveelheig
...
Dat klopt , maar daar gast het hier niet over. Het probleem is hier dat Wil-punt alle kansen te baat neemt om iemand te vernederen.

Wil.

19 mei 2026, 11:27

Fred1950 schreef:
voorn schreef:
...
Dat klopt , maar daar gast het hier niet over. Het probleem is hier dat Wil-punt alle kansen te baat neemt om iemand te vernederen.
Ik maak duidelijk hoe ontzaglijk groot het contrast is tussen wat je pretendeert te zijn, en wat je hier op Sennet in de dagelijkse praktijk tentoonspreidt.

→ je verwijst naar degenen die niet slagen op de Sint-scholen en dan 'maar' naar het Atheneum gaan, terwijl we weten dat je gebuisd was voor taalvakken. We zien ook wat je wetenschappelijke bagage is: je kemelt erop los aan 100 per uur. We weten waar je staat op andere vlakken zoals geschiedenis, economie of filosofie. En toch ben je "zonder bissen door de Wet.A. geraakt" .

Daarom is het helemaal op jou van toepassing: 'Als je een stuiver bent, speel dan niet voor een piek'.

(maar je kennis van 12-V batterijen ... man, man, man, daar zijn geen woorden voor).
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

19 mei 2026, 11:34

Wil. schreef:
19 mei 2026, 11:27
Fred1950 schreef:
voorn schreef:
...
Ik maak duidelijk hoe ontzaglijk groot het contrast is tussen wat je pretendeert te zijn, en wat je hier op Sennet in de dagelijkse praktijk tentoonspreidt.

→ je verwijst naar degenen die niet slagen op de Sint-scholen en dan 'maar' naar het Atheneum gaan, terwijl we weten dat je gebuisd was voor taalvakken. We zien ook wat je wetenschappelijke bagage is: je kemelt erop los aan 100 per uur. We weten waar je staat op andere vlakken zoals geschiedenis, economie of filosofie. En toch ben je "zonder bissen door de Wet.A. geraakt" .

Daarom is het helemaal op jou van toepassing: 'Als je een stuiver bent, speel dan niet voor een piek'.

(maar je kennis van 12-V batterijen ... man, man, man, daar zijn geen woorden voor).
Het beste paard laat wel eens eens steek vallen. Iemand die regelmatig onzin en fantasie verkoopt , fake news kopieert is er veel erger aan toe , nietwaar ventje .... Van 12 Volt batterijen ken ik maar evenveel af als jij over fysica , chemie en klimaat .....

We zijn blijkbaar terug met een partijtje moddergooien begonnen , iets wat jij weeral hebt gestart door uw mentale labiliteit. Back to topic ! ! !
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 19 mei 2026, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn

19 mei 2026, 11:43

Bij de meesten zal na meer dan 50 jaar niet veel meer overblijven van wat men gestudeerd heeft
Talen als ze op je werk van tel waren. Vakken waar je zelf les in gaf op een school of in de privé
Alle ballast is weg; daar je het nooit gebruikte.

Wil.

19 mei 2026, 11:57

voorn schreef:
Bij de meesten zal na meer dan 50 jaar niet veel meer overblijven van wat men gestudeerd heeft
Talen als ze op je werk van tel waren. Vakken waar je zelf les in gaf op een school of in de privé
Dat klopt in grote mate. Maar om dan 'lichtjes neerbuigend' te doen over anderen terwijl je in je zogezegde eigen competentieveld kant noch wal raakt, dat is toch wel wat te veel van het goede.

Wanneer Fred geconfronteerd wordt met zijn eigen krakkemikkig inzicht (het lijstje is nog veel langer), dan trekt hij nog maar eens een blik scheldwoordjes open (→ omhooggevallen idioot). Het is een voorbeeld van wat in de psychologie heet 'narcistische kwetsing'. Een buitenmatig ongepaste reactie is dan soms het gevolg.

Fred1950

19 mei 2026, 12:07

voorn schreef:
Dat niet alleen , maar wat je nu op het internet over geschiedenis , wiskunde , fysica , enz .. kunt napluizen werd destijds niet eens onderwezen , puur omdat de "stof" door tijdsgebrek moest samengevat worden. Wij werden het Shakespeare'iaans engels onderwezen , en dat was niet van de poes. Ikzelf schrijf nu bijna dagelijks een soort keuken-wereld engels , en dat heb ik jaren nadien moeten aanleren. Als ik iets in detail wil weten moet ik het ook al terug gaan opzoeken , en het internet maakt het iedereen stukken eenvoudiger dan vroeger zonder er voor naar een bibliotheek te moeten lopen. Voorwaarde is dat wat je leest ook "begrijpt" , erover wil nadenken , en fake van echt kunt onderscheiden. Dat is wat de ene van de andere persoon onderscheidt.

Tot twee jaar geleden had ik nog nooit een Smartphone in mijn pollen gehad. Nu pruts ik regelmatig aan mijn App en schrijf hiervoor code in de Java taal. Met wat wilskracht en moed kan je op late leeftijd ook nog heel wat nieuwe dingen , zelfs high tech , leren beheersen.

En hiermee zijn we terug on-topic.

Odulleke

19 mei 2026, 12:11

voorn schreef:
Praktische kennis is vaak doorslaggevender dan schoolkennis. Ik moest vaak naar Brussel voor vergaderingen en het is nog altijd de gewoonte ook al is de minderheid franstalig de vergadering was in het frans. Ik kon mijn plan trekken met het schoolfrans maar er zat iemand bij die tot zijn 14 jaar naar school geweest was en op een franstalig bureau zat. Die sprak veel beter frans dan ik.

Fred1950

19 mei 2026, 12:28

En waar studenten dan maar allemaal te slikken krijgen ....

Gewoon als proef stelde ik volgende vraag aan Google AI :

kan je in li-ion cel het lithium door lood vervangen , waarom of waarom niet

Antwoord :

AI Overview
Nee, je kunt lithium in een lithium-ionbatterij niet zomaar 1 op 1 vervangen door lood. Een loodbatterij en een lithium-ionbatterij werken volgens totaal verschillende chemische principes en ontwerpen.
Waarom kan het niet?
De wet van Mendelejev (Scheikunde): Lood (
) is chemisch gezien veel zwaarder en groter dan lithium (
). De elektrodes en de structuur in een lithium-ionbatterij zijn ontworpen om minuscule lithiumionen op te slaan en door te laten. Loodatomen passen hier simpelweg niet in.
Geen 'intercalatie': Lithium-ionbatterijen werken via het principe van intercalatie (het opslaan van ionen in de gelaagde structuur van de batterij, zoals bij grafiet). Lood reageert heel anders met chemicaliën, waardoor een cel met lood op die plek de lading niet zou vasthouden of doorgeven.
Onvoldoende energieopslag: Het grote voordeel van lithium is de extreem hoge energiedichtheid. Lood is enorm zwaar en levert per gewicht en volume veel minder energie. Als je lood zou kunnen gebruiken, zou je telefoon of elektrische auto loodzwaar worden en nauwelijks werken.

ING THINK economic and financial analysis | ING THINK
+1
Het dichtstbijzijnde alternatief: Natrium-ion
Als je het concept van een 'lithium-ion'-batterij wilt aanpassen naar een andere grondstof, kijken wetenschappers en fabrikanten (zoals CATL en BYD) tegenwoordig vooral naar natrium (de stof in keukenzout).

ioplus.nl
+1
Waarom wel: Natrium-ionbatterijen gebruiken vergelijkbare productietechnieken en werken op dezelfde manier als lithium-ion. Natrium is bovendien veel goedkoper, overvloediger aanwezig en veiliger.
Waarom niet (vooralsnog): Natriumionen zijn groter dan lithiumionen. Hierdoor is de energiedichtheid momenteel nog lager en presteren ze net iets minder in kleine apparaten. Ze worden wel steeds vaker gebruikt voor grote opslagsystemen en lichte elektrische voertuigen.

Evlithium
+5
Voor meer gedetailleerde informatie over alternatieve batterijtechnologieën, kun je terecht bij de inzichten over Natrium-ionbatterijen of de IEA analyse.
Lithium vs. Loodaccu's: Kies de Beste Accu voor Je Camper of Boot
11 Sept 2024 — Nadelen van Loodaccu's: * Gewicht: Loodaccu's zijn zwaar, wat ze minder geschikt maakt voor toepassingen waar gewicht een belangri...

Faraday Energy
Will Sodium Batteries Replace Lithium? Future of Energy ... - Evlithium
14 Jul 2025 — Will Sodium Batteries Replace Lithium? Future of Energy Storage Explained. ... * Home. * Applications. ... CATL's Game-Changing Pu...

Evlithium
Guide to Sodium-Ion Batteries: Are They Ready to Replace ...
Sodium-ion batteries might not replace all lithium-ion batteries on the market, but will be applied for certain applications, such...

ACCURE Battery Intelligence
Show all
AI responses may include mistakes. Learn more

Dit antwoord is verre van volledig en bepaalde beweringen zijn fout. Het belangrijkste dat je kan lezen is AI responses may include mistakes. Learn more. Wat ik in vet heb aangeduid is onvolledig en dus fout. Dit alles maakt me bang voor de toekomst .... Leerlingen en zelfs leraren happen maar toe , en de insteek om iets toch maar in de diepte te analyseren gaat verloren.

Odulleke

19 mei 2026, 12:44

Fred1950 schreef:
Het beste paard laat wel eens eens steek vallen. Iemand die regelmatig onzin en fantasie verkoopt , fake news kopieert is er veel erger aan toe , nietwaar ventje .... Van 12 Volt batterijen ken ik maar evenveel af als jij over fysica , chemie en klimaat .....

We zijn blijkbaar terug met een partijtje moddergooien begonnen , iets wat jij weeral hebt gestart door uw mentale labiliteit. Back to topic ! ! !
Vraag eens aan AI wat die van uw uitdrukking denken

Fred1950

19 mei 2026, 12:54

Odulleke schreef:
19 mei 2026, 12:44
Fred1950 schreef:

Vraag eens aan AI wat die van uw uitdrukking denken
Dat hoef ik niet te vragen , dat weet ik al heel lang :lol: Het is een contaminatie van "het beste paard struikelt wel eens" en "de beste breister laat wel eens en steek vallen". Ik schreef dit heel bewust ... :wink: ( maar verwachtte daar eigenlijk geen commentaar op omdat iedereen die contaminatie kent -- dacht ik ).

Wil.

19 mei 2026, 13:25

Fred1950 schreef:
Ik schreef dit heel bewust ... :wink:
Odulleke, jongen, ik heb een waslijst vol met Fred zijn 'bewust fout geschreven beweringen' . :lol:

Weet je wat ik denk? Dat er in de jaren '60-'70 behoorlijk straf gedelibereerd werd in de Sint-scholen voor gastjes die niet slaagden voor Engels of Frans, die hun moedertaal niet zo best beheersten, die van geschiedenis geen kaas hadden gegeten enz...
Maar pamperen? Neen, dat werd toen niet gedaan. Het waren echte cracks die toen het middelbaar konden afwerken.

Tja, toen was Zuhal Demir nog niet in 't land, hé...

Odulleke

19 mei 2026, 13:31

Wil. schreef:
Fred1950 schreef:
Odulleke, jongen, ik heb een waslijst vol met Fred zijn 'bewust fout geschreven beweringen' . :lol:
Tja ik begin stilletjesaan Fred1950 zijn problemen te kennen. Geen commentaar kunnen verdragen en gaan ongelijk kunnen toegeven.

Fred1950

19 mei 2026, 13:44

Odulleke schreef:
19 mei 2026, 13:31
Wil. schreef:
Fred1950 schreef:
Tja ik begin stilletjesaan Fred1950 zijn problemen te kennen. Geen commentaar kunnen verdragen en gaan ongelijk kunnen toegeven.
Ik vind die contaminatie "leuk" , maar sommigen hebben blijkbaar geen gevoel voor dergelijk soort humor. Die contaminatie stamt nog uit mijn ASO tijdperk ... Ik kan best commentaar en ( opbouwende ) kritiek verdragen als die neutraal is zonder emotie en getuigt van een normaal menselijk gedrag. Wat Wil-punteke hier komt neerpennen aan vernederingen is walgelijk en getuigt van een mentale afwijking.