Besparen en nog eens besparen .

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

26 mei 2026, 11:15

En buitenlandse diplomaten betalen ook geen wegenbelasting voor hun wagens.

Dat zou nochtans een mooi inkomen zijn voor de staat om die dertigduizend miljoen die we jaarlijks tekortkomen weg te werken, denk je niet?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

26 mei 2026, 11:32

Wil. schreef:

Dat zou nochtans een mooi inkomen zijn voor de staat om die dertigduizend miljoen die we jaarlijks tekortkomen weg te werken, denk je niet?
Alle beetjes helpen .... Het plafonneren van de pensioenen zou echt helpen , maar dat is blijkbaar een heilige koe waarover amper gepraat mag worden.

Odulleke

26 mei 2026, 14:48

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:

Alle beetjes helpen .... Het plafonneren van de pensioenen zou echt helpen , maar dat is blijkbaar een heilige koe waarover amper gepraat mag worden.
Welk plafondbedrag stel jij dan voor? Ik hoor al 30 jaar roepen dat de pensioenen onbetaalbaar gaan worden maar geen enkele regering heeft het lef gehad om er iets aan te doen om maar geen kiezers te verliezen.

Fred1950

26 mei 2026, 14:56

Odulleke schreef:
Fred1950 schreef:
Wil. schreef:

Welk plafondbedrag stel jij dan voor? Ik hoor al 30 jaar roepen dat de pensioenen onbetaalbaar gaan worden maar geen enkele regering heeft het lef gehad om er iets aan te doen om maar geen kiezers te verliezen.
Lees hierboven ... Plafond op 3000 Euro bruto ( indexeerbaar ) , maar dan wel voor IEDEREEN , incluis ministers , generaals en al het ander omhooggevallen graaigebroed. En laat het ook eens vereenvoudigen.: Man en vrouw van een gepensioneerd gezin krijgen elk hun pensioen volgens verdienste , geen aanpassing allerhande , mits uitzondering als een partner overlijdt. En dan kan men een minimum pensioen-leefloon toekennen als de overblijver geen leefbaar pensioen zou krijgen.

Odulleke

26 mei 2026, 15:59

Fred1950 schreef:
Odulleke schreef:
Fred1950 schreef:

Lees hierboven ... Plafond op 3000 Euro bruto ( indexeerbaar ) , maar dan wel voor IEDEREEN , incluis ministers , generaals en al het ander omhooggevallen graaigebroed. En laat het ook eens vereenvoudigen.: Man en vrouw van een gepensioneerd gezin krijgen elk hun pensioen volgens verdienste , geen aanpassing allerhande , mits uitzondering als een partner overlijdt. En dan kan men een minimum pensioen-leefloon toekennen als de overblijver geen leefbaar pensioen zou krijgen.
Oei dan ga ik als ambtenaar serieus moeten inleveren.

Fred1950

26 mei 2026, 18:14

Odulleke schreef:
Fred1950 schreef:
Odulleke schreef:

Serieus ? Heb je echt meer dan 3000 Euro bruto ( zonder extra pensioen pijler bijdrages , die zou je uiteraard behouden ).

werewoef

26 mei 2026, 22:07

Het wordt pas gortig dat je als eigenaar van je huis aan sommige gemeenten een brief moet schrijven welke aanpassingen je allemaal hebt aangebracht . Kwestie van je KI aan te passen . Zie Willebroek e.a . Dit terwijl de regering al 50 ( VIJFTIG ) jaar deze dingen hebben nagelaten om stelstelmatig aan te passen . Nog niet zolang geleden vloog er een helicopter over je dak om te speuren of je wel isolatie had aangebracht .Had ik hier boven al niet gemeld van een probleem ; en dat "ze " eerst eens gaan nadenken om eens te proberen om rond de tafel te gaan zitten .

Je moet er maar eens opletten hoe dikwijls "ze " deze commentaar gebruiken in in hun nieuwsmeldingen . :roll: :roll:

werewoef
AMEN en AUM

Odulleke

27 mei 2026, 07:20

Fred1950 schreef:
26 mei 2026, 18:14
Odulleke schreef:
Fred1950 schreef:

Serieus ? Heb je echt meer dan 3000 Euro bruto ( zonder extra pensioen pijler bijdrages , die zou je uiteraard behouden ).
Je hebt hier al commentaar gegeven op de ambtenaren en de ambtenaren pensioenen maar uw quote bewijst maar eens hoeveel je ervanaf weet : niets. Een ambtenaar heeft dat dus niet, pensioenpijlers en weet ik wat nog allemaal en van het vakantiegeld als gepensioneerde kan ik enkel naar "nieverans" gaan.

Dicksy

27 mei 2026, 12:31

Waarom Europa meer geld wil en België mogelijk 2,5 miljard euro per jaar extra moet ophoesten

https://www.hln.be/economie/waarom-euro ... ~ab8b344c/
En vanaf 2028 moeten de regio's (voor ons is dat Vlaanderen) ook nog eens apart gaan bijdragen. Een begrotingstekort wegwerken (momenteel 5,2%), de 3%-begrotingsnorm van de EU halen (ik dacht voorlopig even op de langebaan (uitstel maar geen afstel) geschoven. Het meefinancieren van een EU-begroting (2028-2034) van 2.000 miljard.
En dan maar kankeren over onze besparingen en niet beseffen wat er nog boven ons hoofd hangt. Zalig toch om lid te zijn van deze politieke Unie.

werewoef

28 mei 2026, 23:22

Tav Odulleke

Aangezien dat je ambtenaar bent geweest, wordt je pensioen beschouwd al een uitgesteld loon .

Voor de rest zou ik op dat gebied toch maar de politiek in de gaten blijven houden .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

frits1955

01 jun 2026, 13:33

Regering De Wever moet op zoek naar 6,7 miljard euro....

De Belgische overheidsontvangsten, inclusief sociale bijdragen, beginnen systematisch te dalen. Terwijl die ontvangsten in 2013 nog meer dan 52 procent van het bbp bedroegen, was dat percentage in 2025 gekrompen tot 49 procent. Die daling staat voor 21 miljard.
Vanwaar die krimp?
Ten eerste is er de verschuiving van nogal wat Belgen met hogere inkomens uit het statuut van werknemer naar een statuut dat hen toelaat hun wedde te registreren als winst van een vennootschap. Op die manier hebben deze Belgen hun belastingen en sociale bijdragen drastisch kunnen verminderen en hebben ze geprofiteerd van een gunstigere fiscale behandeling binnen hun vennootschap.
Die tendensen hebben bijgedragen tot het merkwaardige fenomeen dat de belastingdruk in België vanaf een bepaald inkomensniveau helemaal niet meer progressief is. Vanaf de top 20 procent van de inkomens begint de belastingdruk te dalen. De top 10 procent, met een gemiddeld maandinkomen van 12.000 euro of meer, geniet van een belastingdruk van 40 procent. Voor de modale Belg met een maandinkomen van 3.400 euro bedraagt die druk 47 procent.
En ongelooflijk maar waar: de top 1 procent, met een gemiddeld maandinkomen van 59.000 euro, gaat gebukt onder een belastingdruk van 23 procent, een druk die lichter is dan wat de groep met de laagste inkomens (de bottom 20 procent) moet dragen

Er is nog een tweede factor die heeft gezorgd voor een uitholling van de belastingbasis.
In de sociale zekerheid werden de patronale bijdragen verlaagd: een lappendeken van speciale tarieven is het resultaat en zet mensen ertoe aan activiteiten te verplaatsen of aan te passen om van de gunstigere tarieven te genieten.
Wat moet gebeuren, is dat poorten worden gesloten: die open poorten hebben het mogelijk gemaakt voor enkele honderdduizenden Belgische werknemers om te vluchten uit het statuut van werknemer en een minder belaste weg te zoeken. Zo zijn ze erin geslaagd om de last van de sanering te verschuiven naar de schouders van de vele Belgen met lagere inkomens.
(Bron: "De paradox van de ongelijkheid in België- 2024" - een werk van een aantal professoren olv André DeCoster)

Wil.

01 jun 2026, 14:33

image.png
image.png (52.93 KiB) 96 keer bekeken
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.