Israël en de Palestijnen: enige toelichting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

frits1955

27 mei 2026, 16:18

Israëlische minister krijgt verjaardagstaart met strop: de Israëlische extreemrechtse minister van Nationale Veiligheid, Itamar Ben-Gvir, kreeg voor zijn 50ste verjaardag een taart met daarop een afbeelding van een gouden strop.
In Israël bestaat nu de doodstraf, alleen voor Palestijnen
De wet geldt enkel voor personen die berecht worden in militaire rechtbanken. In de praktijk betekent dit dat de doodstraf enkel van toepassing is op Palestijnen in de Westelijke Jordaanoever, aangezien Joodse extremisten en kolonisten voor burgerlijke rechtbanken verschijnen.
Er zijn nog altijd zonderlingen die Israël een "democratie" noemen. Echt waar. Israël is een staat die nog steeds geen grondwet heeft, enkel zgn. "basiswetten" die ze kunnen veranderen als ze daar zin in hebben. Israël erkent geen eigen grenzen zoals iedereen kan zien in Libanon - er wordt nu openlijk gesproken van "Groot Israël" ( Israël,het zuiden van Libanon, de Golan en de volledige Westbank). Verder heeft Israël nu ook 2 juridische systemen: een burgerlijke rechtbank voor de joden die geen doodstraf kent en een militaire rechtbank voor de Palestijnen waarvoor ,de doodstraf wel bestaat - vandaar die strop op de taart.
Hoogste tijd om een einde te maken aan deze barbarij en het zionisme met wortel en tak uit te roeien. Voor de simpelen van geest: zionisme is een fascistische, racistische ideologie waar veel joden niets mee te maken willen hebben. En neen, die barbarij van het zionistische regime heeft volstrekt niets met "zelfverdediging" te maken- een bezetter kan namelijk geen aanspraak maken op het principe van zelfverdediging; in dit geval kunnen enkel de Palestijnen er aanspraak op maken.

Afbeelding

Wil.

27 mei 2026, 17:07

frits1955 schreef:
27 mei 2026, 16:18
Er zijn nog altijd zonderlingen die Israël een "democratie" noemen. Echt waar.
Israël is een staat die nog steeds geen grondwet heeft, enkel zgn. "basiswetten" die ze kunnen veranderen als ze daar zin in hebben.
Daarmee plaats Israël zich naast dat ander ondemocratisch land, Groot-Brittannië, dat evenmin een grondwet heeft.
Straf argument! :lol:

Israël erkent geen eigen grenzen zoals iedereen kan zien in Libanon
Ook Oekraïne erkent geen eigen grenzen zoals iedereen kan zien in Rusland ...
Oekraïne bombardeert nu al tot 1700 km diep in Rusland. :roll:

Als je myoop bent en niet verder kijkt dan je neus lang is, dan reutel je dat soort onzin.
Verder heeft Israël nu ook 2 juridische systemen: een burgerlijke rechtbank voor de joden die geen doodstraf kent en een militaire rechtbank voor de Palestijnen waarvoor ,de doodstraf wel bestaat - vandaar die strop op de taart.
Nuance, een moeilijk woord.
De strop is bedoeld voor mensen die veroordeeld worden voor terrorisme. Vergelijk dat met degenen die in Zaventem een paar bommen lieten ontploffen. Zo is Israël heel geregeld het doelwit geweest van (meestal) Arabische terroristen die dood en vernieling hebben gezaaid onder de onschuldige burgerbevolking.

Ik wed dat je in belgië een meerderheid vindt om de moslimterroristen van Maalbeek/Zaventem de doodstraf te laten ondergaan. In Israël, waar die feiten zich in veelvoud afspelen, is de stemming onder de bevolking niet anders.
En neen, die barbarij van het zionistische regime heeft volstrekt niets met "zelfverdediging" te maken- een bezetter kan namelijk geen aanspraak maken op het principe van zelfverdediging; in dit geval kunnen enkel de Palestijnen er aanspraak op maken.
Lekker zwart-wit voorstellingen maken, dan hoef je niet meer na te denken. Nuance, weet je wel ...

De Palestijnen kunnen in veel gevallen geen aanspraak maken op "zelfverdediging" omdat ze erop uit waren om een finale oplossing uit te werken voor de joden in Israël: die moesten de zee worden ingedreven. Het uitmoorden van de joden was - 3 jaar na de Holocaust, nota bene - de betrachting van 7 moslimlanden en hun Arabische vijfde kolonne in Israël. In 1967 deden ze dat nog eens over.
Het lijkt me vanzelfsprekend dat je dan elk recht op terugkeer verliest en je niet kunt spreken over zelfverdediging.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955

27 mei 2026, 17:38

Eén van acties om tot een "Groot Israël" te komen is het volkomen illegaal inplanten van joodse nederzettingen op de Westbank - daarbij werden ondertussen al duizenden Palestijnen vermoord, dorpen en aanplantingen verwoest.
Het Internationaal Gerechtshof oordeelde in juli 2024 dat Israëls 59-jarige bezetting van Palestijns grondgebied onwettig is en dat Israëlische autoriteiten verantwoordelijk zijn voor de apartheid. De rechtbank beval Israël om alle kolonisten op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem, te evacueren, ontheemde Palestijnen terug te laten keren naar hun huizen en compensatie te bieden aan Palestijnen. Maar in de schaduw van oorlog is het tegenovergestelde aan de gang.
Van de honderden gevallen van geweldpleging op de Westelijke Jordaanoever door terroristische kolonisten die sinds oktober 2023 werden gedocumenteerd, zouden slechts drie procent tot veroordelingen leidde. Door die terroristische kolonisten van wapens te voorzien en hen niet verantwoordelijk te houden voor criminele daden, bevordert en faciliteert de Israëlische regering het geweld van kolonisten.
De Israëlische regering moedigt kolonisten ook aan door de groei van illegale nederzettingen goed te keuren en te financieren. Afgelopen augustus formaliseerde Israël plannen om het illegale E1-nederzettingsproject te ontwikkelen, lang door de internationale gemeenschap een "rode lijn" uitgeroepen, en publiceerde afgelopen december een aanbesteding voor 3.401 woningen. Als het project wordt voltooid, zal het het zuidelijke deel van de Westelijke Jordaanoever volledig scheiden van het noordelijke deel.

frits1955

27 mei 2026, 18:02

Er zijn ook nog steeds zonderlingen die beweren dat in 1948 Israël door een Arabische overmacht langs alle kanten aangevallen werd om het "in de zee te drijven".
Een blik in de historische archieven leert ons dat : op 14 mei 1948 Israël zichzelf onafhankelijk verklaarde waarbij niet duidelijk aangegeven werd om welk gebied het daarbij ging. Op 15 mei 1948 vielen legers van Libanon, Syrië, Jordanië, Irak en Egypte Palestina binnen. Er waren op dat moment ongeveer 35.000 Israëlische en 20.000 tot 25.000 Arabische soldaten bij betrokken. Tegen oktober 1948 had de Arabische coalitie 55.700 man beschikbaar. Intussen had Israël op 26 mei 1948 een officieel Israelisch leger geïnstalleerd, het IDF (Israeli Defense Forces): Haganah en de terroristische strijdgroepen Irgun en Palmach gingen daarin op. De joodse strijdmacht was in juli 1948 gegroeid tot 63.000 manschappen en tot 120.000 in het voorjaar van 1949.
Nogal logisch dat het veel grotere en van veel betere wapens voorziene Israëlische leger het pleit won( Engeland en Frankrijk weigerden wapens te leveren aan hun gewezen Arabische kolonies maar leverden wel volop aan Israël)
Al voor de oorlog uitbrak ( en voor de aanwezigheid van Arabische coalitietroepen) hadden de terroristische milities Irgun, Palmach en Stern in de loop van 1947 ( voor de onafhankelijkheid van israël dus) al honderden Palestijnse dorpen gedynamiteerd en duizenden Palestijnen afgeslacht. De bedoeling was om zoveel mogelijk grondgebied te verkrijgen voordat de onafhankelijkheid uitgeroepen werd.Na die oorlog (1949) werden 750.000 Palestijnse Arabieren verdreven, waren vijfhonderd Palestijnse dorpen vernietigd en hele Palestijnse stadsdelen ontvolkt. Zo werden al in 1948 het overgrote deel van de 70.000 Palestijnen uit Jaffa en de 60.000 uit Haifa verdreven door onafgebroken bombardementen van de Israëlische troepen .

Wil.

27 mei 2026, 19:24

Ook aan 't hallucineren, frits?

Dit hele verhaal is tientallen blz. eerder al eens besproken. Soms moet men bij herhaling op hetzelfde nageltje kloppen voordat het erin gaat. :roll:

"Het in zee drijven van de joden" kun je terugvinden in een aantal bronnen. Je moet wel durven gaan zoeken.
Ik geef enkele uitspraken die werden gedaan in 1967 (vóór de oorlog):

1) Hafez al-Assad, de Syrisch minister van Defensie, verklaarde : "We hebben besloten dit land met ons bloed te doordrenken, jullie, agressors, te verdrijven en jullie voorgoed in de zee te werpen" .

2) De Egyptische staatsradio zond in mei 1967 uit: "We hebben besloten dit land met ons bloed te doordrenken, jullie, agressors, te verdrijven en jullie voorgoed in de zee te werpen" .
Dat was 20 jaar na de eerste poging (1948) om de pas afgelopen holocaust nog eens over te doen.

Wie zich de Rwandese zender 'Milles collines' nog herinnert, weet wat de waarde van zo'n uitspraak kan zijn.

3) Abdul Rahman Azzam Pasha, de secretaris-generaal van de Arabische Liga, verklaarde in oktober 1947 dat een oorlog tegen de oprichting van een Joodse staat zou leiden tot "een oorlog van uitroeiing en een gedenkwaardige slachting die zal worden besproken zoals de Mongoolse slachting en de kruistochten" .

Graag breng ik ook nog eens het charter van Hamas in herinnering.
Een stukje dat ik eerder al eens gepost heb, maar herhaling is de moeder van de wijsheid.

frits1955

27 mei 2026, 21:10

Beste kerel - uitspraken van A of B zijn irrelevant en hebben geen enkele wetenschappelijke of historische draagkracht -enkel feiten tellen. Ik baseer me steeds op de info uit de archieven van de Hagannah, het Israëlische leger, de joodse terroristenmilities Irgun en Palmach, de joodse moordbrigade Stern etc. Die archieven zijn gelukkig genoeg een hele tijd toegankelijk geweest voor wat men de "Nieuwe Historici" noemt en die zijn gaan zoeken in die archieven om de historische werkelijkheid boven te spitten - mensen als de joodse historici Finkelstein, Pappe, Morris , Sand en de Palestijnse historicus Khalidi- ja die heb ik op mijn reader staan. Het staat onomstotelijk vast dat het Israëlische leger véél sterker was dan het bij elkaar geraapte Arabische coalitielegertje. De reden waarom dat Arabisch legertje zo zwak was is vrij simpel: sommige landen zoals Libanon en S-Arabië hadden niet eens een leger die naam waardig en de meeste van die Arabische landen hadden hun handen vol aan de binnenlandse problemen want ze hadden zich nog maar pas los weten te maken van hun koloniale overheersers - het leger van Jordanië had zelfs nog Britse bevelhebbers.. Dat legertje werd gestuurd voor de ogen van de Arabische bevolking van die landen die niet zouden aanvaarden dat de Palestijnen zomaar aan hun lot werden overgelaten.
In de verste verten is er geen kans geweest dat Israêl het had moeten afleggen tegen dat coalitieleger - ze waren veel sterker. Maar we kennen het zionistische narratief: liegen, liegen en nog eens liegen om de publieke opinie in Europa en de VS voor zich te winnen en om het eeuwige slachtoffer te spelen.. En Uw zever proberen te staven door te verwijzen naar diezelfde zever die je al vroeger geplaatst hebben is een bewijs van eigenwaan en gebrek aan echte argumenten. Uw probleem is en blijft een quasi volledig gebrek aan historische kennis en inzichten en het ideologisch gekleurd nablaten van wat je aantreft op een bepaald soort blogs en websites.

Wil.

28 mei 2026, 01:05

Over liegen gesproken .... Je aapt na wat het linkse gild je voorkauwt. Meer niet.
De feiten die ik aanhaal, zijn voor iedereen met een beetje inzicht in bronnenonderzoek terug te vinden.

Jouw denken over dit onderwerp begint vanaf de vroege 20e eeuw. Je loopt dan al 13 - 14 eeuwen achter, maar het mangelt je aan die kennis en het studiecorpus is veel te groot voor je schoolmeestershoofd. Dus laat je het maar, en dan zet je de taperecorder aan. Die herhaalt vervolgens wat we al meermaals hebben gehoord. Denk je nu echt dat je door het repeteren van foute info gaat winnen aan geloofwaardigheid? Echt?

Je kemelt er tussendoor op los: je hebt horen zeggen dat de Engelsen in '48 volop wapens leverden aan Israël. Ik ga ervan uit dat je van toeten noch blazen weet hoe de vork aan de steel zat; hoe zou je het ook kunnen weten?

frits1955

28 mei 2026, 08:40

Alweer geen enkel feit of argument dat verwijst naar enige historische kennis. Je staat weer in het hoekje en dan begint het schelden- het wapen van de gefrustreerde onwetende.

voorn

28 mei 2026, 09:02

De eerste grote terugkeer naar Israel begon uit Rusland in 1882.
Of dit reeds met inbeslagname van land en woningen was denk ik niet
Dit schandelijk vertoont is nog aliijd bezig door de kolonisten. En breidt zich uit

Wil.

28 mei 2026, 10:05

frits1955 schreef:
28 mei 2026, 08:40
Alweer geen enkel feit of argument dat verwijst naar enige historische kennis. Je staat weer in het hoekje en dan begint het schelden- het wapen van de gefrustreerde onwetende.
Kijk, ik bewijs jou te veel eer door te blijven antwoorden op je postings die aan alle kanten tonen dat je kennis van de materie mist. Je slaat naar links en dan weer naar rechts en dan besef je plots dat je eigen ruiten aan diggelen liggen. :lol:

Goede raad: trek je een paar jaar terug, ga studeren, lees wat meer en kom dan weer; dan kunnen we misschien op voet van gelijkheid praten.

Wil.

28 mei 2026, 10:08

Hier nog eentje die meende dat anti-Israël, anti-zionisten en pro-Palestijnen de morele 'high ground' was.
Tot het contact met de realiteit dit links, onwetend kind wat inzicht bijbracht (vandaag in The Telegraph):

image.png
image.png (468.72 KiB) 111 keer bekeken

frits1955

28 mei 2026, 18:11

Kijk, ik bewijs jou te veel eer door te blijven antwoorden op je postings die aan alle kanten tonen dat je kennis van de materie mist. Je slaat naar links en dan weer naar rechts en dan besef je plots dat je eigen ruiten aan diggelen liggen.
Te veel eer? Je staat hulpeloos met je mond vol tanden - geen enkel argument of data of historische feiten weet je aan te voeren. ik begrijp heel goed dat je niet meer wil antwoorden want het mangelt je aan alle kanten aan enig historisch inzicht. En je kan dat niet verbergen achter emoticons of beledigingen.

frits1955

28 mei 2026, 18:16

Maar goed - een historische context van het Israëlisch-Palestijns probleem. Zonder die context begrijp je helemaal niets van de huidige problemen.

De huidige staat Israël ( uitgeroepen in mei 1948) steunt voor het recht op bestaan op het grondgebied van het historische Palestina op enkele monumentale leugens.

a. ”Wij zijn het uitverkoren volk van God en hij heeft ons dit land toegewezen”

Om te beseffen dat dit Bijbelse onzin is moet je de herkomst van dit soort uitspraken kennen nl. de Tennach/Oude Testament. Die Bijbel werd samengesteld door een handjevol joodse priesters tijdens hun “ballingschap” in Babylon. Ze gooiden honderden mythen, volksverhalen, flarden oeroude vertellingen uit Mesopotamiê en Sumerië en vooral een hoop verzinsels door elkaar met als bedoeling een religieuze, spirituele leidraad voor de joden samen te stellen. Nooit was het de bedoeling om de personen en gebeurtenissen in die Bijbelse verhalen letterlijk te nemen of als historisch voor te stellen. Dat wil zeggen dat die verhaaltjes over de aartsvaders, de 12 stammen van Israël, Abraham, Mozes, Salomon, David etc gelezen moeten worden als symbolisch of als allegorie. Er is werkelijk geen enkel historisch spoor terug te vinden van al die personen of gebeurtenissen. Vaak is de herkomst van die verhalen wel duidelijk: het zondvloedverhaal is volledig gepikt uit het veel oudere Mesopotamische Gilgamesjepos en Mozes is een verzonnen kopie van Sargon, de eerste koning van Akkad. Enz enz. Wie zich gaat beroepen op dat soort verzinsels om andermans gronden in te pikken…en dan zwijg ik nog over het verzinsel "God".

b.”Wij keren terug naar het land waar altijd al joden gewoond hebben en dat dus van ons is”.

Dan moet je natuurlijk naar de historische feiten gaan kijken. Gedurende de meer dan 5000 jaar oude geschiedenis van de Levant( Palestina, Libanon, Jordanië en een stuk van Syrië) stel je vast dat die regio een immense mengelkroes van volkeren en stammen geweest is .
De herkomst van zowel de historische Israëlieten ( niets te maken met de huidige Israëlieten) als de Palestijnen ligt in Kanaän – in de oudheid een gebied in de al vernoemde Levant. Het gebied werd sinds de prehistorie door een hele hoop volkeren bewoond die zich voortdurend met elkaar vermengd hebben. Op een bepaald moment heeft zich een deel van de stammen in Kanaän zich losgemaakt en is gaan wonen in de heuvellanden van wat later Judea zou genoemd worden. Ze noemen zich dan Israëlieten en aanbidden nog steeds de vele heidense goden van Kanaän tot ze overgaan op het monotheïsme en dan komt ook de benaming “joden” op. Ook de wortels van de Palestijnen liggen in dat gebied – DNA onderzoek bewijst dat de huidige Palestijnen voor 70 – 90% afstammen van die mix van volkeren in Kanaän.En daar horen ook de joden bij. De nauwste genetische verwantschap die Semitische joden hebben is die met de Palestijnen. Beide groepen hebben dan ook gedurende vele eeuwen naast en met elkaar geleefd in Palestina. Zonder enige twijfel waren de verre voorouders van een deel van de huidige Palestijnen dus joden. DNA onderzoek maakt verder ook duidelijk dat de Azkenazi – de miljoenen Europese joden – een genetische mengelmoes vertonen die in de eerste plaats verwijst naar de niet-joden in hun Europese thuisland en verder naar het zuiden en oosten van Europa – een klein deel verwijst genetisch naar het Midden-Oosten. Dat wil zeggen dat die zowat 8 miljoen huidige Israëlische joden voor het overgrote deel genetisch niets te maken hebben met de semitische joden van 2000 jaar geleden. Hun ouders en grootouders waren gewoon migranten uit Europa.

c. “De grote israëlische koninkrijken etc”

In die 5000 jaar oude geschiedenis van de Palestijnse regio hebben de joden slechts 400 jaar een bevolkingsmeerderheid gehad…er is nooit sprake geweest van formidabele Joodse koninkrijken want daar is geen enkel spoor van terug gevonden. De eerste historisch bewezen “koning” van Israël/Judea was Omri – hij komt voor in Assyrische geschriften en in de Amarna brieven van de Egyptische farao Achnaton. Niks Salomon, David of …Al die tijd wonen er hooguit een paar tienduizend mensen in Palestina – tot aan de 20ste eeuw zou Palestina trouwens nooit meer dan 500.000 tot maximaal 1 miljoen inwoners hebben.
Palestina wordt dan bezet door Assyriêrs, Babyloniêrs etc en uiteindelijk ook Romeinen. Na de Romeins bezetting volgt van het jaar 300 tot 630 de Byzantijnse periode. Het christendom is de staatsgodsdienst van Byzantium en die godsdienst werd ook opgelegd aan de inwoners van Palestina – er worden grote heiligdommen gebouwd zoals de Heilig Grafkerk in Jeruzalem. Er zijn dan nog weinig joden in Palestina die vasthouden aan hun godsdienst.
In de loop van de 7de eeuw valt de Arabische 2de kalief Omar Palestina binnen en eindigt het Byzantijnse bestuur. Joden en christenen mogen onder islamitisch bestuur hun godsdienst en heiligdommen behouden maar moeten de islamitische wetten gehoorzamen en vooral: ze moeten een aanzienlijke hoofdelijke belasting betalen. Die belasting valt weg als ze zich bekeren tot de islam – het grootste deel van de vooral plattelandsbevolking bekeert zich (zowel christenen als joden) en zo raakt Palestina langzaam gearabiseerd.
In 1516 valt Palestina onder Ottomaans bestuur tot in onze moderne tijden – in 1900 bestaat de bevolking in Palestina uit 95% Palestijnen, 4% joden en 1% christenen.
Gedurende al die eeuwen is er nooit vanuit de joodse gemeenschappen in Europa de drang geweest om te verhuizen naar Palestina; nooit het idee van “wij gaan naar ons land van herkomst” en dat ondanks gruwelijke vervolgingen en pogroms. Integendeel: het overgrote deel van de Europese joden verlangden gewoon om Pool onder de Polen te zijn of Duitser onder de Duitsers etc. En als men dan toch wou emigreren ging dat voornamelijk naar de VS. Pas toen het nationalistische en religieuze zionisme opkwam aan het einde van de 19de eeuw begon dat zionisme met een verlangen naar een eigen land op de proppen te komen- in eerste instantie was dat een “thuis” in Kenia/Oeganda ( 6de Zionistisch congres 1903) maar de religieuze zionisten hielden vast aan Palestina.
En zo kwam langzaam het nederzettingskolonialisme van Palestijnse gronden op gang; in eerste instantie verliep dat nog vrij vredig maar als snel ging het van duizenden tot tienduizenden en later honderdduizenden kolonisten en begonnen de problemen die nog steeds actueel zijn.

Wil.

28 mei 2026, 23:21

Ik krijg een reeks déjà vu's : die hele santekraam heb je al minstens een paar keer neergepletst, brave man, maar je geraakt er nergens mee. Je kent de geschiedenis niet. Je schrijft wel mooi wat zinnetjes over van zielsverwanten, maar verder kom je niet. Het blijft een amechtig gekerm, een kreet om minimale attentie. Men zou er medelijden mee krijgen :roll:

Draai lekker rond en jaag je staart na als je daar blij van wordt. Wie de feiten wil kennen, herleest best mijn bijdragen. Dan zullen de ogen geopend worden.

frits1955

29 mei 2026, 09:49

Weeral nul inhoud, nul historische te controleren feiten en nul bewijs van enig inzicht. Alles wat ik schrijf is gebaseerd op de bevindingen van een hele reeks historici die zich gebaseerd hebben op Israelische archieven, documenten, brieven etc- wie interesse heeft kan ik zo verwijzingen bezorgen.Jij hebt helemaal niets behalve je islamofobie die je projecteert op de Palestijnse tragedie. Het enige wat je kan is wat uit de hoogte doen en verwijzen naar inhoudsloze zever die je hier al vroeger geplaatst hebt.