Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 mei 2026, 16:43

De kans op een superstraffe El Nino dit jaar, neemt toe.

image.png
image.png (63.17 KiB) 625 keer bekeken

De aankomende El Niño kan sterker zijn dan die van 1877, die ervoor zorgde dat 1877-1878 het "jaar zonder winter" was in het Upper Midwest/Noordelijke VS.

El Niños zijn sinds de jaren 1980 onze belangrijkste weerbeïnvloedend element sinds de jaren 1980. Niets van dit alles heeft iets te maken met emissies.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

07 mei 2026, 17:04

Wil. schreef:
07 mei 2026, 16:43
.....
El Niños zijn sinds de jaren 1980 onze belangrijkste weerbeïnvloedend element sinds de jaren 1980. Niets van dit alles heeft iets te maken met emissies.
De kar voor de paarden gespannen .... :D

Sterkere El Niños sinds de jaren 1980 zijn het gevolg van de klimaatwijziging en die beïnvloedt het weer.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 mei 2026, 14:21

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 mei 2026, 14:51

Een filmpje van 4'44'' dat demonstreert wat ik eerder al heb geschreven.


De zon + kosmische straling zijn bepalend voor het klimaat op aarde. Niet CO2.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

11 mei 2026, 15:30

Alles moet steeds rap gaan of ze komen pushen.
Laatst zag ik video over een kabeltram of trein. Men vulde de bovenste met water van een riviertje daar (opgeslagen in tank daar). Die tram daalde dan en trok de onderste naar boven via de kabel. Eenmaal beneden leegde hij de tank en de bovenste werd gevuld. Hoeveel CO(met cat) of CO2 zou dat besparen?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

11 mei 2026, 17:00

[e aankomende El Niño kan sterker zijn dan die van 1877, die ervoor zorgde dat 1877-1878 het "jaar zonder winter" was in het Upper Midwest/Noordelijke VS.

El Niños zijn sinds de jaren 1980 onze belangrijkste weerbeïnvloedend element sinds de jaren 1980. Niets van dit alles heeft iets te maken met emissies./quote]
Ik denk eerder dat de ZON ons klimaat bepaald,De zon is de motor die het leven op aarde aandrijft en zorgt voor licht, warmte en de omstandigheden die nodig zijn voor ons bestaan.

https://www.space.com/14732-sun-burns-star-death.html
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

11 mei 2026, 17:41

In het Gentse havengebied komt er een fabriek die vlieguig brandstof gaat produceren ( kerosine ? ). Die gaat de brandstof produceren uit ethanol , en die op zich is een "bijproduct" van de opgevangen CO/CO2 uitstoot door de hoogovens van ArcelorMittal ( ethanol uit CO/CO2 aangemaakt in een kweekreactor met bacteriën ).

Zo zie ik het graag gebeuren ! :D

( en zo werkt het : https://biofuels-news.com/news/hydrogen ... t-for-saf/ -- lees "Lifecycle analysis" + "Dehydration of ethanol on the way to produce kerosene" + "Ethylene oligomerisation" )

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 jun 2026, 09:39

Wat is het grootste milieuprobleem op dit ogenblik? Niet klimaatverandering. Wel vuile lucht, zowel buitenshuis als binnen in de woningen.

image.png
image.png (138.78 KiB) 408 keer bekeken
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

23 jun 2026, 18:00

Hittegolf ? Waar ? Wanneer ?

Blijkbaar was er in 1976 rond dezelfde periode ook een dergelijke hittegolf. Ik reed toen dagelijks op en af naar Oostkamp , en noch ik , noch mijn wagentje van toen hebben er last van gehad ... De doetjes van tegenwoordig kunnen dat blijkbaar niet meer aan - en dan maar erover "zagen" terwijl we dat toen "een fijn weertje" noemden. :D .

Probleem is echter dat dergelijke hittegolven nu veel frequenter gaan optreden , en dat is nefast voor zelfs het functioneren van een mens ( slechtere prestaties , zowel fysiek als mentaal ). De PISA testen zullen hierdoor er ook niet beter op worden door inefficientere werking van de "brains".

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

Gisteren, 12:00

Volgens Sabine Hagedoren ( VRT ) ligt vandaag de "straalstroom" stil ... 8O In elk geval kronkelt die veel meer dan vroeger. Een tragere straalstroom en de kronkels zorgen er voor dat drukgebieden langer op dezelfde plaats blijven , en dus ook de "hittekoepel" waarin we ons voor het ogenblik bevinden.

Het ziet er allemaal niet zo goed uit .... :cry: Wie schreef er hier ooit dat we in de toekomst een New York's klimaat gaan kennen omdat die andere stroom , de Golfstroom , zal stilvallen ? Het is al bijna realiteit ....

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

Gisteren, 12:36

door Fred1950 » 28 minuten geleden
Volgens Sabine Hagedoren ( VRT ) ligt vandaag de "straalstroom" stil ... 8O In elk geval kronkelt die veel meer dan vroeger. Een tragere straalstroom en de kronkels zorgen er voor dat drukgebieden langer op dezelfde plaats blijven , en dus ook de "hittekoepel" waarin we ons voor het ogenblik bevinden.
Vannacht stond ik nog buiten en zag een raar fenomeen aan de "hemel" dat ik niet onmiddellijk kon thuisbrengen. Na Sabine nog eens gehoord te hebben wist ik het: dit is de straalstroom die stil hangt boven mijn hoofd. :roll:
A.u.b seg, in 1976 was het 3 weken tropisch warm zonder airco en andere, zelfs nadien nog pieken met uitschieters. Nu is het drie dagen heet en de wereld is al aan het vergaan en volgende week temperaturen van 20 tot 24 graden. Misschien is dit dan een voorteken van een nieuwe ijstijd. :roll:

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

Gisteren, 13:59

Volgens wetenschappers gaat dit de normaal worden
Zelfs nog hogere temperaturen
Volgens Groen bomen planten voor schaduw.
Hebben we gedaan in de tuin van ons flatgebouw, maar ik denk dat niet ik er nog zal onder zitten
Het duurt toch wel even tot zij groot genoeg zullen zijn

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

Gisteren, 14:15

Dicksy schreef:
Gisteren, 12:36
.... Misschien is dit dan een voorteken van een nieuwe ijstijd. :roll:
:D Remember de koude dagen rond Kerstmis van vorig jaar 2025
voorn schreef:
Gisteren, 13:59
Volgens wetenschappers gaat dit de normaal worden
Zelfs nog hogere temperaturen
Volgens Groen bomen planten voor schaduw.
Hebben we gedaan in de tuin van ons flatgebouw, maar ik denk dat niet ik er nog zal onder zitten
Het duurt toch wel even tot zij groot genoeg zullen zijn
Er worden in Vlaanderen nog steeds meer volwassen bomen gerooid dan dat er aangeplant worden. Een eik heeft al zowat 30 jaar nodig vooraleer die volwassen is , en dan pas doet hij het werk van een gerooide boom . En veel van die nieuwe aanplantingen sterven ook vroegtijdig af door hun slechte "genen" en gebrek aan een degelijke vochtrijke ondergrond.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 25 jun 2026, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

Gisteren, 15:24

Ik vis al 50 jaar op een fort water
Er staan een massa bomen op dit domein
Maar buiten de visclub en Natuurpunt is er weinig animo van Stad en Water en Bossen
om te snoeien en kappen van zieke bomen
Beide verenigingen doen wat ze kunnen maar we gaan niet in bomen klimmen om ook
de hoogste takken te snoeien

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

Gisteren, 15:29

Nu is het drie dagen heet en de wereld is al aan het vergaan
Luister naar onze Minister van Oorlog ...die zegt op social media" Zo dadelijk een duik in mijn zwembad in mijn tuin, een frisse pint en daarna een BBQ." En hij voegt er nog aan toe:" :" Niet zagen, leef". Dat zegt hij tegen die honderdduizenden in benepen appartementen zonder koeling of airco waar het 40° of meer is momenteel, zonder zwembad, zonder tuin en die niet rondgereden worden door een chauffeur in een dikke kar met airco om vervolgens achter een bureau te gaan zitten in een kantoor met airco.
De botte wereldvreemdheid van dit soort figuren is ronduit indrukwekkend.