De HISTORISCHE JEZUS
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Veel.
Maar in de basistekst van het christelijk geloof staat dat niet als opdracht.
Er is een andere 'godsdienst' waar dat uitdrukkelijk wél het geval is. Die 'godsdienst' heeft een track record dat het dodenaantal van de christelijke kerfstok flink overtreft.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Ik kijk alleen naar de historische feiten. Wie nu nog altijd niet begrijpt dat de oorsprong van religieuze teksten - van welke strekking ook -in een donker verleden liggen en dat die teksten op allerlei manieren kunnen geïnterpreteerd worden ...tja. Hier op Sennet zitten er ook nog altijd die denken dat wat ze ooit voorgekauwd kregen in de godsdienstles letterlijk moet genomen worden. En zo zijn er ook fundamentalistische moslims en joodse zionisten .Zalig zijn de armen van geest zeker...
a.Van de 3 monotheïstische godsdiensten kende het jodendom geen opgelegde bekeringsdrang .
b. Na de meeste islamitische veroveringen konden joden en kristenen doorgaans hun godsdienst blijven uitoefenen binnen het dhimmistatuut mits het betalen van een stevige hoofdelijke belasting de zgn. dziyiya- een belasting die vaker hoger lag dan de belastingen die moslims moesten betalen. Wie zich echter bekeerde tot de islam moest die zware hoofdelijke belasting niet meer betalen. Dat is bv. de reden waarom er gedurende meer dan 15 eeuwen nauwelijks joden of kristenen in Palestina woonden want ze bekeerden zich onder Arabische heerschappij tot de islam om van die belasting verlost te geraken. Op een bepaald moment protesteerden de islamitische belastinginners zelfs omdat er veel te veel bekeerlingen waren en er dus te weinig dziyiya binnenkwam.
c.De enige van de 3 monotheïstische godsdiensten die dood en verderf gezaaid heeft gedurende vele eeuwen was de katholieke godsdienst die volstrekt onverdraagzaam stond tav de andere 2 verwante religies. Toen wat wij nu Spanje noemen na de Reconquista veroverd werd door de zeer katholieke koningen Ferdinand van Aragon en Isabella van Castilië en de laatste moslimlegers uit Spanje verjaagd hadden was het eerste wat zij deden de joodse en later de moslim minderheden voor de keuze stellen: per direct bekeren tot het katholicisme of ophoepelen. Zowat de helft van de joodse minderheid bekeerde zich aangezien ze onder de moslimheerschappij doorgaans economisch goed geboerd hadden en hun rijkdommen niet wilden achterlaten. De andere helft pakte de koffers en vertrok richting Engeland, Frankrijk en vooral onze streken en bij voorkeur Amsterdam. Aan de lezer om uit te maken wat de geschiedenis ons leert over verdraagzaamheid en bekeringen binnen de 3 monotheïstische godsdiensten.
a.Van de 3 monotheïstische godsdiensten kende het jodendom geen opgelegde bekeringsdrang .
b. Na de meeste islamitische veroveringen konden joden en kristenen doorgaans hun godsdienst blijven uitoefenen binnen het dhimmistatuut mits het betalen van een stevige hoofdelijke belasting de zgn. dziyiya- een belasting die vaker hoger lag dan de belastingen die moslims moesten betalen. Wie zich echter bekeerde tot de islam moest die zware hoofdelijke belasting niet meer betalen. Dat is bv. de reden waarom er gedurende meer dan 15 eeuwen nauwelijks joden of kristenen in Palestina woonden want ze bekeerden zich onder Arabische heerschappij tot de islam om van die belasting verlost te geraken. Op een bepaald moment protesteerden de islamitische belastinginners zelfs omdat er veel te veel bekeerlingen waren en er dus te weinig dziyiya binnenkwam.
c.De enige van de 3 monotheïstische godsdiensten die dood en verderf gezaaid heeft gedurende vele eeuwen was de katholieke godsdienst die volstrekt onverdraagzaam stond tav de andere 2 verwante religies. Toen wat wij nu Spanje noemen na de Reconquista veroverd werd door de zeer katholieke koningen Ferdinand van Aragon en Isabella van Castilië en de laatste moslimlegers uit Spanje verjaagd hadden was het eerste wat zij deden de joodse en later de moslim minderheden voor de keuze stellen: per direct bekeren tot het katholicisme of ophoepelen. Zowat de helft van de joodse minderheid bekeerde zich aangezien ze onder de moslimheerschappij doorgaans economisch goed geboerd hadden en hun rijkdommen niet wilden achterlaten. De andere helft pakte de koffers en vertrok richting Engeland, Frankrijk en vooral onze streken en bij voorkeur Amsterdam. Aan de lezer om uit te maken wat de geschiedenis ons leert over verdraagzaamheid en bekeringen binnen de 3 monotheïstische godsdiensten.
-
jeronimo - Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
- Locatie: pajottenland
Wil....
Waarom zou je andere godsdiensten niet aanvaarden zolang ze vredevol zijn.
Misschien was je ook Hindoe indien je geboren was in het verre oosten.
iedere godsdienst streeft ernaar om zoveel mogelijk volgers te hebben.
Waarom zou je andere godsdiensten niet aanvaarden zolang ze vredevol zijn.
Misschien was je ook Hindoe indien je geboren was in het verre oosten.
iedere godsdienst streeft ernaar om zoveel mogelijk volgers te hebben.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Ik 'aanvaard' geen enkele godsdienst, omdat ik tot het inzicht ben gekomen dat atheïsme de juiste visie is.
Misschien bedoel je eigenlijk 'tolereren' i.p.v. 'aanvaarden', en dat doe ik ook.
Dat is niet zo. Het jodendom bv. streeft er niet naar zoveel mogelijk gelovigen voor hun godsdienst te vinden.iedere godsdienst streeft ernaar om zoveel mogelijk volgers te hebben.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
werewoef - Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53
Jeronimo, als je vragen hebt ivb met geloof en godsdiensten , moet je altijd het woord - exegeze - bij tikken in je internet zoekopdracht .Dees helpt je enorm vooruit . De waarheid zal je bevrijden . Tiens, wie heeft dat weeral verklaard ??
werewoef
werewoef
AMEN en AUM
-
jeronimo - Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
- Locatie: pajottenland
Graag zou ik nog een bijdrage willen plaatsen over"Jezus van Nazareth"
maar ik vrees dat ik alle engelen en heiligen op de tenen ga stampen.
Eerst graag een gedachtegang over van het bestaan van een God.
Hierbij dan deel nummer een
OP ZOEK NAAR GOD
Volgens de catechismus; een zuivere geest, oneindig volmaakt, schepper, heer en meester van hemel en aarde, oorsprong en einddoel van alle dingen.
Volgens mijn bedenkingen is God de energie in ons, rondom ons en in alle leven op aarde en in het heelal. Hij bestaat uit positieve en negatieve energie. Zonder deze twee kan er geen leven bestaan.
De schepping is een opeenvolging van evolutie en toeval, alle leven op aarde geeft energie en bij het afsterven gaat de energie terug naar de oorsprong, onze ziel of de positieve energie in ons gaat naar de positieve- en al het materiele naar de negatieve energie. Zo kan men verklaren dat God oneindig is. Voor elk nieuw leven is er nieuwe energie nodig en daar is de oneindige energie van God weer om de kring rond te maken.
De wolken bestaan ook uit positieve en negatieve energie, bij bliksem zien we de elektrische ontladingen, deze geven stikstof en andere chemische stoffen in de lucht die er uitgeregend wordt en de natuur een energiestoot geeft, deze uit zich door het groen dat groener wordt en alles herleeft. Die stikstof wordt opgenomen door de planten en bomen, en door de bladgroenverrichting weer zuurstof in de lucht brengt. Die zuurstof heeft mens en plant nodig om te leven, en de kring is rond.
Misschien zitten er fouten in mijn theorie maar wat de kerk ons voorhoudt te geloven daar kan ik niet inkomen. Ik heb teveel hypocrisie meegemaakt om alles klakkeloos aan te nemen.
Ben ik een christen, ja, ik ben overtuigd dat ze het goed menen maar onze leiders zien het zelf niet meer zitten. Ze hebben teveel misbruik gemaakt van hun macht. En ja, ik ben ervan overtuigd dat andere godsdiensten ook hun doel en waarde hebben.
Zonder in de banvloek te komen zou ik er nog een tweede deel willen aanhangen
maar ik vrees dat ik alle engelen en heiligen op de tenen ga stampen.
Eerst graag een gedachtegang over van het bestaan van een God.
Hierbij dan deel nummer een
OP ZOEK NAAR GOD
Volgens de catechismus; een zuivere geest, oneindig volmaakt, schepper, heer en meester van hemel en aarde, oorsprong en einddoel van alle dingen.
Volgens mijn bedenkingen is God de energie in ons, rondom ons en in alle leven op aarde en in het heelal. Hij bestaat uit positieve en negatieve energie. Zonder deze twee kan er geen leven bestaan.
De schepping is een opeenvolging van evolutie en toeval, alle leven op aarde geeft energie en bij het afsterven gaat de energie terug naar de oorsprong, onze ziel of de positieve energie in ons gaat naar de positieve- en al het materiele naar de negatieve energie. Zo kan men verklaren dat God oneindig is. Voor elk nieuw leven is er nieuwe energie nodig en daar is de oneindige energie van God weer om de kring rond te maken.
De wolken bestaan ook uit positieve en negatieve energie, bij bliksem zien we de elektrische ontladingen, deze geven stikstof en andere chemische stoffen in de lucht die er uitgeregend wordt en de natuur een energiestoot geeft, deze uit zich door het groen dat groener wordt en alles herleeft. Die stikstof wordt opgenomen door de planten en bomen, en door de bladgroenverrichting weer zuurstof in de lucht brengt. Die zuurstof heeft mens en plant nodig om te leven, en de kring is rond.
Misschien zitten er fouten in mijn theorie maar wat de kerk ons voorhoudt te geloven daar kan ik niet inkomen. Ik heb teveel hypocrisie meegemaakt om alles klakkeloos aan te nemen.
Ben ik een christen, ja, ik ben overtuigd dat ze het goed menen maar onze leiders zien het zelf niet meer zitten. Ze hebben teveel misbruik gemaakt van hun macht. En ja, ik ben ervan overtuigd dat andere godsdiensten ook hun doel en waarde hebben.
Zonder in de banvloek te komen zou ik er nog een tweede deel willen aanhangen
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Kan God ook niet uit 'neutrale energie' bestaan? Waarom enkel positieve en negatieve energie? En hoe ben je daartoe gekomen? Heb je metingen verricht, of heb je een ingeving gekregen waarvoor verder geen enkele aanwijzing te vinden is?Volgens mijn bedenkingen is God de energie in ons, rondom ons en in alle leven op aarde en in het heelal. Hij bestaat uit positieve en negatieve energie. Zonder deze twee kan er geen leven bestaan.
Waarom heeft God dit voor jou duidelijk gemaakt en niet voor mij?
Zo zijn er nog tal van vragen. Ik denk dat de menselijke verbeelding voor heel veel kenmerken van God verantwoordelijk is.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
dziyiya ??? Je kunt het woord jizya niet eens correct schrijven. Het wordt zeker niet uitgesproken zoals jij het hier voorstelt. Je hebt wellicht zonder te begrijpen weer wat gekopieerd uit één of ander werkje zonder waarde.frits1955 schreef: ↑26 jun 2026, 17:27Ik kijk alleen naar de historische feiten. (...)
a.Van de 3 monotheïstische godsdiensten kende het jodendom geen opgelegde bekeringsdrang .
b. Na de meeste islamitische veroveringen konden joden en kristenen doorgaans hun godsdienst blijven uitoefenen binnen het dhimmistatuut mits het betalen van een stevige hoofdelijke belasting de zgn. dziyiya- een belasting die vaker hoger lag dan de belastingen die moslims moesten betalen. Wie zich echter bekeerde tot de islam moest die zware hoofdelijke belasting niet meer betalen. Dat is bv. de reden waarom er gedurende meer dan 15 eeuwen nauwelijks joden of kristenen in Palestina woonden want ze bekeerden zich onder Arabische heerschappij tot de islam om van die belasting verlost te geraken. Op een bepaald moment protesteerden de islamitische belastinginners zelfs omdat er veel te veel bekeerlingen waren en er dus te weinig dziyiya binnenkwam.
Hier straalt jouw gebrek aan historische kennis betreffende de islamideologie en de islamitische veroveringen weer in volle glorie.c.De enige van de 3 monotheïstische godsdiensten die dood en verderf gezaaid heeft gedurende vele eeuwen was de katholieke godsdienst die volstrekt onverdraagzaam stond tav de andere 2 verwante religies.
Ik meld je dat de islamheersers doorheen de eeuwen veruit het meest aantal moorden op hun conto hebben staan. Ik kan dat ook bewijzen met geschriften van moslims uit die tijd. (Die moorden gaan ook vandaag nog gewoon door. In Kawel, Nigeria, werden deze week 27 mensen vermoord en velen werden gewond. Vijf vrouwen en een predikant behoren tot die 27 bevestigde doden na de aanval van moslimterroristen op een simpele boerengemeenschap.)
Wil je aan die discussie beginnen, dan ben ik onmiddellijk bereid om je van antwoord te dienen. Het is dan best om een apart draadje op te starten.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
werewoef - Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53
Jullie hebben het nog niet gehad over de Matriarchale godsdiensten . Onder Hun heerschappij was er heel wat meer vrede .Check eens het boek van Merline Stone . - Eens was God als Vrouw belichaamd - Zo ook wordt het Highsdeeltje (Boson deeltje ) gevonden in de Cauldran tunnel in Zwitserland .
ook het Godsdeeltje genoemd . Volgens het scheppingsverhaal in het O.T : In de beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God . Ook in het scheppingverhaal van de Hindoe religie is er iets gelijksaardig : In de beginne was er de AUM in het " Brahman " . Aum of Ohm is een van de vele gebruikte Mantras in de beoefening van het Hindoe geloof .En dan spreken we hier nog niet over de BigBang, een miniscuul samen geperst "erwtje " dat geleid heeft tot het onstaan van het Universum .
werewoef
ook het Godsdeeltje genoemd . Volgens het scheppingsverhaal in het O.T : In de beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God . Ook in het scheppingverhaal van de Hindoe religie is er iets gelijksaardig : In de beginne was er de AUM in het " Brahman " . Aum of Ohm is een van de vele gebruikte Mantras in de beoefening van het Hindoe geloof .En dan spreken we hier nog niet over de BigBang, een miniscuul samen geperst "erwtje " dat geleid heeft tot het onstaan van het Universum .
werewoef
AMEN en AUM
-
jeronimo - Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
- Locatie: pajottenland
Als confronterende bijdrage dit, wat sommigen tegen de borst gaat stoten.
Neen, ik ben geen godsdienst wetenschapper, juist hetgeen me als droom
binnengekomen is.
Op weg met Jezus van Nazareth.
Veel weten we niet over de jeugd van Jezus, de bijbel zegt dat hij onderdanig was. Hij had wel aanleg een leider te worden. Op 12 jarige leeftijd bleef hij achter in de tempel en onderhield zich met leraren en Schriftgeleerden, zijn ouders vonden hem na drie dagen in de tempel. Bij een toevallig contact beweerde een Indiër dat Jezus met een karavaan mee getrokken was naar het oosten en er verbleef tot hij terugkeerde naar zijn geboortedorp. Vandaar dat er over Jezus geen teksten bestaan tot zijn verblijf in een klooster in de woestijn aan de dode zee waar Joannes de doper verbleef. Bij het dopen in de Jordaan sprak Johannes van een man die machtiger was dan hij, het is daar dat Jezus op 33 jarige leeftijd zijn openbaar leven begon. Hij koos zijn volgelingen uit gewone mensen in een vissersdorp en onderrichte hen, Jezus predikte een leven van armoede, delen en boetvaardigheid, hij overtuigde de mensen met zijn vele wonderen en mirakels. Maria en Martha, de zussen van Lazarus meldden Jezus dat zijn vriend overleden was maar wachtte nog drie dagen om hem te bezoeken en weer tot leven te wekken en nu volgt er een reportage over Papoea-nieuw Guinee waarin een onbekende stam een drankje gaf aan een van de hunne en na drie dagen kwam hij weer tot leven. Jezus trok rond en onderrichte de mensen, zijn succes was zo groot zodat volgelingen op Palmzondag hem uitriepen tot hun koning. Dit was teveel voor de oudsten en Schriftgeleerden zodat ze een plan bedachten hem te doden. Herodes, de stafhouder van de Romeinen moest een oordeel vellen maar vond Jezus niet schuldig, na oproer van de oudsten en de menigte gaf Herodes Jezus in de handen van de joden en hij zou de kruisdood sterven. Hier komt weer de het drankje van de Papoea’s naar voor; Jezus heeft de marteling en de kruisiging ondergaan, een Romeins soldaat reikte hem een spons gedrenkt in een bitter vocht zodat hij bijna onmiddellijk schijndood was. Op de derde dag was jezus uit het graf verdwenen. Nadien is Jezus nog verschillende keren aan zijn leerlingen verschenen, maar is na de (hemelvaart) weer naar India vertrokken waar nu nog een christen gemeenschap leeft zonder invloed van het jodendom.
Neen, ik ben geen godsdienst wetenschapper, juist hetgeen me als droom
binnengekomen is.
Op weg met Jezus van Nazareth.
Veel weten we niet over de jeugd van Jezus, de bijbel zegt dat hij onderdanig was. Hij had wel aanleg een leider te worden. Op 12 jarige leeftijd bleef hij achter in de tempel en onderhield zich met leraren en Schriftgeleerden, zijn ouders vonden hem na drie dagen in de tempel. Bij een toevallig contact beweerde een Indiër dat Jezus met een karavaan mee getrokken was naar het oosten en er verbleef tot hij terugkeerde naar zijn geboortedorp. Vandaar dat er over Jezus geen teksten bestaan tot zijn verblijf in een klooster in de woestijn aan de dode zee waar Joannes de doper verbleef. Bij het dopen in de Jordaan sprak Johannes van een man die machtiger was dan hij, het is daar dat Jezus op 33 jarige leeftijd zijn openbaar leven begon. Hij koos zijn volgelingen uit gewone mensen in een vissersdorp en onderrichte hen, Jezus predikte een leven van armoede, delen en boetvaardigheid, hij overtuigde de mensen met zijn vele wonderen en mirakels. Maria en Martha, de zussen van Lazarus meldden Jezus dat zijn vriend overleden was maar wachtte nog drie dagen om hem te bezoeken en weer tot leven te wekken en nu volgt er een reportage over Papoea-nieuw Guinee waarin een onbekende stam een drankje gaf aan een van de hunne en na drie dagen kwam hij weer tot leven. Jezus trok rond en onderrichte de mensen, zijn succes was zo groot zodat volgelingen op Palmzondag hem uitriepen tot hun koning. Dit was teveel voor de oudsten en Schriftgeleerden zodat ze een plan bedachten hem te doden. Herodes, de stafhouder van de Romeinen moest een oordeel vellen maar vond Jezus niet schuldig, na oproer van de oudsten en de menigte gaf Herodes Jezus in de handen van de joden en hij zou de kruisdood sterven. Hier komt weer de het drankje van de Papoea’s naar voor; Jezus heeft de marteling en de kruisiging ondergaan, een Romeins soldaat reikte hem een spons gedrenkt in een bitter vocht zodat hij bijna onmiddellijk schijndood was. Op de derde dag was jezus uit het graf verdwenen. Nadien is Jezus nog verschillende keren aan zijn leerlingen verschenen, maar is na de (hemelvaart) weer naar India vertrokken waar nu nog een christen gemeenschap leeft zonder invloed van het jodendom.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
- Locatie: Groot-Leuven
Hopelijk was dat niet met TUI - zie HLN vandaag.
Het beste vond ik nog altijd dat hij twee extra bladzijden zou krijgen in het OT na die truc met de Rode Zee.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)
-
werewoef - Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53
Tav Geronimo ,
Over Jezus in India en Tibet is er inderdaad een boekje verschenen van Paul van 0yen over de 18 vergeten jaren van Jezus aldaar . Het Evangelie van Issa . Zo wordt Hij genoemd in India en Tibet . Ook interessant is het lezen van de Apocriefe Evangelies zoals Deze van Thomas, Judas en Maria van Magdala . Dan is er nog het heel mooie boek van Jo Claes, Alfons Claes en kathy Vincke --De Twaalf - apocriefe verhalen over de apostelen van Jezus .
Iets dat ook de moeite is om te googelen met het woord exegeze is de de Uitspraak van Jezus over het Koninkrijk van Zijn Vader : " Het huis van mijn Vader heeft vele kamers ( woonsten ? ) .
werewoef
Over Jezus in India en Tibet is er inderdaad een boekje verschenen van Paul van 0yen over de 18 vergeten jaren van Jezus aldaar . Het Evangelie van Issa . Zo wordt Hij genoemd in India en Tibet . Ook interessant is het lezen van de Apocriefe Evangelies zoals Deze van Thomas, Judas en Maria van Magdala . Dan is er nog het heel mooie boek van Jo Claes, Alfons Claes en kathy Vincke --De Twaalf - apocriefe verhalen over de apostelen van Jezus .
Iets dat ook de moeite is om te googelen met het woord exegeze is de de Uitspraak van Jezus over het Koninkrijk van Zijn Vader : " Het huis van mijn Vader heeft vele kamers ( woonsten ? ) .
werewoef
AMEN en AUM