Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

Gisteren, 00:01

Het is een goede week geweest voor de Magyar's Birds op de Zwarte Zee:

image.png
image.png (37.41 KiB) 208 keer bekeken
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

Gisteren, 09:02

Hebben/hadden de Russen echt 90 schepen in die zee van AZOV varen ? Hoeveel blijven er nog over ?

De Russen hebben verleden nacht blijkbaar 81 drones boven Moskou neegehaald. Er vielen ook burgerslachtoffers.

Dicksy

Gisteren, 10:45

door Fred1950 » Vandaag, 09:02

Hebben/hadden de Russen echt 90 schepen in die zee van AZOV varen ? Hoeveel blijven er nog over ?
Film één aanval, vermenigvuldig dat met 90 of meer en verspreid het via de geijkte propagandistische kanalen, en je komt aan 90 schepen.

Herinner u het verhaaltje waar de propaganda een foto vertoonde met die eieren in die handbagagecompartimenten van die Russische vliegtuigen.

Fred1950

Gisteren, 11:20

Dicksy schreef:

Film één aanval, vermenigvuldig dat met 90 of meer en verspreid het via de geijkte propagandistische kanalen, en je komt aan 90 schepen.

Herinner u het verhaaltje waar de propaganda een foto vertoonde met die eieren in die handbagagecompartimenten van die Russische vliegtuigen.
Sommige filmkes eindigen vooraleer de drone het schip heeft bereikt. Dat betekent dat de drone werd vernietigd ( en geen beelden meer kon doorsturen ) nog voor dat die kon inslaan.

Dicksy

Gisteren, 12:05

Gevangengenomen Afrikaanse rekruten zeggen dat ze naar huis willen – naar Rusland.

De krijgsgevangene uit de Democratische Republiek Congo, die gevangen werd genomen terwijl hij voor Rusland vocht in Oekraïne, zegt dat zijn toekomst in Rusland ligt en dat hij hoopt te worden opgenomen in een gevangenenruil die hem terugbrengt naar het land waar hij ooit in het leger diende.

https://www.politico.eu/article/ukraine ... ts-return/
(12 juli 2026 20:16 door Veronika Melkozerova)
Interessant artikel gebracht door Politico. Zo hoort men ook eens de andere kant van het verhaal.

frits1955

Gisteren, 16:20

Gek toch dat die geweldige aantallen steeds uit Oekraïnse bron komen. Verder leert enig opzoekwerk mij dat er een gigantisch verschil is tussen " Russische schepen aangevallen" en "Russische schepen vernietigd".
De wens is de vader van de gedachte he.

frits1955

Gisteren, 17:05

Nou nou... Jay in Kyiv - de bron voor juist ja :D - het lijkt op virale videofilmpjes voor dummies. En dat woordgebruik: slammed, chaos, Russians revolt, Russia in ruins...Een kinderhandje is snel gevuld zullen we maar zeggen.

Afbeelding

Wil.

Gisteren, 17:40

Fred1950 schreef:
Gisteren, 11:20
Dicksy schreef:

Sommige filmkes eindigen vooraleer de drone het schip heeft bereikt. Dat betekent dat de drone werd vernietigd ( en geen beelden meer kon doorsturen ) nog voor dat die kon inslaan.
Laat ons even aannemen dat jullie fantasieën waar zijn :roll: :roll:
Dan blijft het feit bestaan dat de Krim geen brandstof meer toegeleverd krijgt, en daar waren die schepen nochtans voor bedoeld.

Conclusie: UA valt één schip aan, vermenigvuldigt het filmpje 90 keer en de Russen krijgen dermate grote schrik dat ze geen enkel schip meer over de zee van Azov durven sturen.

Goedkope strategie maar wel héél effectief :lol: :lol:

Wil.

Gisteren, 18:26

Robert 'Magyar' Brovdi meldt op X:

In de nacht van 13 juli heeft de Oekraïense 'Vrijheidslievende Vogel' van de Onbemande Systemen Strijdkrachten 15 schepen van de Russische schaduwvloot aangevallen: 7 tankers, 5 vrachtschepen, 1 veerboot en 2 sleepboten.

In totaal werden tussen 6 en 13 juli 105 schepen succesvol aangevallen.

De overslaginfrastructuur van het schiereiland wordt elke nacht getroffen, het scheepvaartverkeer door de zeestraat is stilgelegd en het lossen is tot een minimum beperkt.

De baas van de drone-groep 'Magyar's Birds' bevestigt wat 'Jay in Kiev' al wist te vertellen, maar hij doet er nog een schep bovenop. Het waren niet 90 schepen maar wel 105 schepen die succesvol werden aangevallen. Ik zat er dus behoorlijk ver naast :wink:

frits1955

Gisteren, 18:35

Niemand twijfelt aan het feit dat de Russen dik in de penarie zitten met de bevoorrading van de Krim. Het probleem is dat uw triomfantelijke berichten over "zoveel en zoveel Russische schepen vernietigd" uitsluitend afkomstig is van Oekraïnse propagandisten zoals die kwiet met zijn belachelijke videofilmpjes. Het gaat om het woordgebruik: " Zoveel Russische schepen succesvol aangevallen". Wat wil dat zeggen? Als een drone een voltreffer plaatst op de kombuis en de dagsoep is naar de vaantjes dan is dat inderdaad "succesvol" want er is iets geraakt op een schip. "Gekelderd " of "Vernietigd" is iets heel anders. Propagandisten zullen van "aangevallen" natuurlijk maar al te graag "vernietigd" maken. Al die pro-Oekraïnse info hier is afkomstig van dat soort propagandisten wat de geloofwaardigheid niet bepaald overtuigend maakt.
Je hebt trouwens zelf al de switch gemaakt van "vernietigd" naar "aangevallen" zie ik nu.

En wij moeten tientallen miljarden uitgeven alhoewel die sukkels van Russen al in het hoekje gedreven worden door dat veel kleinere Oekraïne maar hoho volgens oorlogsstokers zoals jij kan "de Rus" elke dag Europa aanvallen. Dat is toch gewoon te dwaas allemaal.

Fred1950

Gisteren, 19:25

frits1955 schreef:
....
En wij moeten tientallen miljarden uitgeven alhoewel die sukkels van Russen al in het hoekje gedreven worden door dat veel kleinere Oekraïne maar hoho volgens oorlogsstokers zoals jij kan "de Rus" elke dag Europa aanvallen. Dat is toch gewoon te dwaas allemaal.
De aanvallen van Oekraine op de Russen zijn eigenlijk buiten proportie als ge bedenkt dat Zelensky zich per definitie moet verdedigen en de Russen uit bezet gebied moet verjagen ( wat niet lukt ). Men krijgt meer en meer de indruk dat Zelenksy compleet Rusland op de knieën wil krijgen. Misschien droomt hij van een groot Kievs Rijk dat zich in de elfde eeuw uitstrekte van Finland tot aan de Zwarte Zee. Zou hij zich misschien spiegelen aan "Jaroslav de Wijze" ( 978 - 1054 ) ? :lol:

Wil.

Gisteren, 19:26

frits1955 schreef:
Je hebt trouwens zelf al de switch gemaakt van "vernietigd" naar "aangevallen" zie ik nu.
Jouw leesvaardigheid staat op het niveau van de lagere school.

Waar heb ik geschreven dat UA schepen had vernietigd? Ik heb de woorden van mensen geciteerd. Dat betekent geenszins dat ik diezelfde waardering toeken aan dat feit. Dat weet elke middelbarescholier, maar jij blijkbaar nog niet. (Ben ik dan verwonderd dat ons onderwijs achteruit gaat?)

Je demonstreert hier een mooi staaltje van een stromanredenering: je vindt de woorden van iemand die zegt dat x RU schepen werden vernietigd en je legt die woorden in mijn mond omdat ik dat citaat aanhaal.
Vervolgens verklaar je dat ik mijn woordkeuze heb aangepast.
Tamelijk doorzichtig voor wie een beetje aandacht heeft voor drogredeneringen.

Wil.

Gisteren, 19:31

Fred1950 schreef:
Gisteren, 19:25
De aanvallen van Oekraine op de Russen zijn eigenlijk buiten proportie als ge bedenkt dat Zelensky zich per definitie moet verdedigen en de Russen uit bezet gebied moet verjagen ( wat niet lukt )
:lol: :lol:
Kwestie van de rollen om te draaien, ja, Fred , dat doe je goed.

Om die 'buitenproportionele aanvallen' te voorkomen, kan Poetin heel gemakkelijk het gepaste antwoord vinden: laat de bezetter terug huiswaarts keren.

Fred1950

Gisteren, 19:41

Wil. schreef:
Gisteren, 19:31
...
Om die 'buitenproportionele aanvallen' te voorkomen, kan Poetin heel gemakkelijk het gepaste antwoord vinden: laat de bezetter terug huiswaarts keren.
Ik vrees voor een meer gepast Russisch antwoord : alle bruggen , spoorwegstations , elektriek centrales met de grond gelijk maken.

frits1955

Gisteren, 20:56

Dat betekent geenszins dat ik diezelfde waardering toeken aan dat feit.
Hier ist ie weer. met zijn "Drogredeneringen voor dummies". Als jij dus een artikel van die propagandist in deze kolommen plakt dan is dat omdat je er niet dezelfde waarde aangeeft als diegene die het geschreven heeft. Wat is dat voor idiotie- een normaal mens zal hier een artikel, grafiek of whatever posten omdat hij/zij het eens is met wat er in te lezen staat. Als dat niet zo is post je die spullen niet of je schrijft er bij:" ik denk dat deze auteur zo maar wat uit zijn nek zit te kletsen want ik denk zelf dat ..."
Maar goed - vanaf nu interpreteren we die oneindige lijst grafiekjes die jij neerplempt in deze kolommen als ..ja, als wat? Als de mening van één of andere blogger waar jij het eigenlijk niet, bijna, een beetje...mee eens bent. Proficiat.