Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

24 jul 2026, 19:57

Vanmorgen vroeg is de Wildberries van St. Petersburg aangevallen en afgebrand.
Die stad is voor Poetin emotioneel de belangrijkste stad van Rusland.
Het zal niet blijven bij deze opslagplaats. De bingokaart met pakhuizen geraakt wel vol.

image.png
image.png (644.17 KiB) 333 keer bekeken
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

24 jul 2026, 20:03

Ironie is niet altijd om te lachen.
Op de voorgrond een reclamebord voor Wildberries. Op de achtergrond de twee reusachtige rookpluimen, afkomstig van de brandende Wildberries opslagplaatsen.

image.png
image.png (407.86 KiB) 333 keer bekeken

Wil.

24 jul 2026, 20:17

Hoe ervaren de Russen de 'SMO' ?

Een Russische vrouw vat de tussentijdse resultaten samen van Poetins "speciale militaire operatie":

"Er is geen internet, geen benzine, geen buitenlandse merken, geen buitenlandse investeringen, geen onafhankelijke media. Onze deviezenreserves zijn verdwenen, de effectenmarkt is ingestort, kleine bedrijven sluiten hun deuren, grote bedrijven lijden verliezen, visa zijn moeilijk te krijgen, en het verkrijgen van een paspoort wordt steeds moeilijker.

Maar we hebben wel strenge censuur, politieke gevangenen, dagelijkse aanvallen op Russisch grondgebied, angst voor het heden, angst voor de toekomst... En natuurlijk ... grootheid."

Wil.

24 jul 2026, 23:31

Marco Rubio: 'De Russen verliezen enorm veel soldaten: 5000 tot 6000 per week! Het is het enige conflict waarbij het aantal gesneuvelden hoger ligt dan het aantal gewonden.'

image.png
image.png (312.11 KiB) 299 keer bekeken

Er wordt dan ook verwacht dat Poetin een algemene mobilisatie zal afkondigen in de herfst, maar dat valt helemaal niet goed bij de bevolking. Ik ben benieuwd of de RU slaven dan toch in opstand zouden komen ...

boeffer

24 jul 2026, 23:54

Lijkt op goed gek, wil al zijn werklozen/ nuttelozen ook toekomstige vernietigen. Bij ons in 't westen leert men gans de wereld iets aan. Nen echte egoist.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

Gisteren, 09:58

Zijn die 5000 tot 8000 doden per week door de Oekrainers gepubliceerde cijfers ?

voorn

Gisteren, 10:33

Zeker niet door Poetin.
Want die interesseert dat geen bal

Fred1950

Gisteren, 10:53

voorn schreef:
Gisteren, 10:33
Zeker niet door Poetin.
Want die interesseert dat geen bal
Poetin krijgt die cijfers wellicht niet te horen of te lezen. De Oekrainers gokken en fantaseren er maar op los.

Wil.

Gisteren, 11:33

Fred1950 schreef:
Zijn die 5000 tot 8000 doden per week door de Oekrainers gepubliceerde cijfers ?
Lezen, niveau 1 eerste leerjaar: staat er 8000 of staat er 6000?

Lezen, niveau 2: 2e en 3e leerjaar. Staat er 'doden' of staat er 'verliezen 5000 tot 6000 soldaten per week'
Rubio maakt een duidelijk onderscheid tussen gesneuvelden en gewonden.

Rubio gaat vanzelfsprekend verder op wat zijn eigen inlichtingendiensten hem doorgeven.

Als dit soort basisvaardigheden voor wat betreft geschreven info begrijpen al niet meer lukt, tja, wat mag je dan verwachten? Zomaar wat fantaseren, zeker?

Dicksy

Gisteren, 11:53

door Fred1950 » 47 minuten geleden
Poetin krijgt die cijfers wellicht niet te horen of te lezen. De Oekrainers gokken en fantaseren er maar op los.
Rubio legde niet uit hoe de schatting tot stand was gekomen en gaf ook niet aan of het wekelijkse cijfer uitsluitend betrekking had op gesneuvelde soldaten of op de totale verliezen op het slagveld.

"We hebben de dood van burgers gezien, de beschietingen in Kiev. We hebben een zekere toename van dergelijke gevallen geconstateerd. Deze oorlog heeft Oekraïne natuurlijk geen goed gedaan," aldus Rubio.
Zolang de media, in dit conflict, beheerst wordt door het Westen zolang zal men zulke cijfers blijven publiceren of ze nu waar zijn of niet. Dat heet propaganda.
Rusland kan deze cijfers daarom niet weerleggen en het zou ook geen nut hebben dit proberen te doen. Dus....negeren en concentreren op de situatie op het slagveld.

sibarita

Gisteren, 12:21

lukoil.PNG
lukoil.PNG (322.56 KiB) 200 keer bekeken

Foto 10 minuten geleden binnen gekregen , alleen nog diesel ! Is geen fantasie !
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Fred1950

Gisteren, 12:41

Wil. schreef:
Fred1950 schreef:

Lezen, niveau 2: 2e en 3e leerjaar. Staat er 'doden' of staat er 'verliezen 5000 tot 6000 soldaten per week'

Rubio gaat vanzelfsprekend verder op wat zijn eigen inlichtingendiensten hem doorgeven.

Als dit soort basisvaardigheden voor wat betreft geschreven info begrijpen al niet meer lukt, tja, wat mag je dan verwachten? Zomaar wat fantaseren, zeker?
Punt 1 : jouw text verwijst naar "killed" en "upwards 5000 to 8000"
Punt 2 : hebben de VS inlichtingsdiensten mannekes die de lijken op het slagveld zijn gaan tellen ? Dus ...

Jouw achterlijke kritiek houdt geen steek en is zelfs belachlijk. Kan je nog begrijpend lezen ? Vertalen zit er blijkbaar ook niet meer in.

Wil.

Gisteren, 13:39

Fred1950 schreef:
Gisteren, 12:41
Wil. schreef:
Fred1950 schreef:

Punt 1 : jouw text verwijst naar "killed" en "upwards 5000 to 8000"
Punt 2 : hebben de VS inlichtingsdiensten mannekes die de lijken op het slagveld zijn gaan tellen ? Dus ...

Jouw achterlijke kritiek houdt geen steek en is zelfs belachlijk. Kan je nog begrijpend lezen ? Vertalen zit er blijkbaar ook niet meer in.
Freddie, jongen, deze schrijf ik bij in de lijst van 'superintelligente stellingen' zoals jij er al een paar handen vol hebt neergepend. Je bent een kei als het op 12-V batterijen aankomt, maar laat het daarbij. Echt, maak jezelf niet tot de risee van seniorennet.

Je begrijpt geen Engels; je was gebuisd voor dat vak - jouw eigen verklaring - en bovendien heb je dat gat in je kennis hier al meermaals gedemonstreerd.

Het grondprobleem komt weer boven: je wordt met je neus op de feiten gedrukt maar tóch blijf je mordicus je stupide stelling verdedigen. Hoe dikwijls hebben anderen en ook ik dat al vermeld? :roll: :roll:

Fred1950

Gisteren, 13:57

Met dergelijke repliek maak je jezelf nog belachlijker en weerzinwekkend/afstotend.

p.s. tiktok pubers lopen met messen op straat om een ander te steken als die hen niet aanstaat. Doe jij dat ook ? Je bewijst keer voor keer je afkomst van laag allooi.

Wil.

Gisteren, 14:15

Laten we nu eens naar het 'rapport' van Poetin kijken na 4,5 jaar oorlog tegen UA, hoewel de SMO op hooguit 1 of 2 weken zou uitgevoerd zijn, maar dit terzijde.

De doelstellingen van Poetin waren in 2022:

1. Demilitarisering: Het uitschakelen van de militaire capaciteit van UA
Resultaat: UA heeft nu het machtigste en meeste ervaren leger in West-Europa. Het is nu veel beter bewapend dan in februari '22.
Besluit: gebuisd

2. Denazificatie: de regering in Kyiv, die door Poetin als 'nazi's' werd bestempeld.
Resultaat: die regering zit nu nog altijd in het zadel Peskov zei deze week over de nieuwe topman van het leger, Drapatyi: 'Hij is een nazi'. De regering en de belangrijkste toplui in het leger zijn nu méér "nazi" dan tevoren.
Besluit: gebuisd

3. Bescherming Donbas: Het zogenaamd bevrijden van etnische Russen en pro-Russische separatisten in het oosten van Oekraïne tegen vermeende onderdrukking.
Resultaat: RU heeft slechts een deel van de Donbas onder controle en bijt zijn tanden stuk op enkele belangrijke stukken grondgebied.
Zijn de pro-Russische separatisten nu bevrijd en veilig? Allerminst. UA bestookt de fabrieken die bijdragen tot de oorlog in de Donbas nu heftiger dan ooit.
Besluit: nog niet helemaal gebuisd maar evenmin mooi geslaagd.

4. Het buiten de deur houden van de NAVO en het herstellen van de Russische invloed op het buurland.
Resultaat: de NAVO ligt nu veel dichter tegen Rusland aan. 2 Scandinavische landen zijn extra lid geworden en de grens met de NAVO is met 1200 km vergroot.
Besluit: dik gebuisd