Klimaat
-
Odulleke - Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44
Ik had mij voorgenomen om niet meer te reageren voordat men persoonlijk tegen mij wordt maar ik kan mij niet houden nu. Draaien en keren tot belachelijke reacties toe om toch maar geen ongelijk of fouten te kunnen toegeven. Man man man, wat een kleuterschool of was het weer grappig bedoeld?
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
in de AI tekst staat tot 2 keer toe "exotheroom" , dat moet simpelweg "exotherm" zijn. Er staat ".. juist afneemt bijwarming" , zou moeten worden ...."juist afneemt bij opwarming".
Hoe men "hydratatie-equiliberen" ( welke beren ?
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Fred schreef
jan modaal te laten betalen, om de bedrijven die zogezegd een oplossing hebben te sponseren.
Natuur bosbranden , vulkaan uitbarstingen, en nu een Zware aardbeving voor Japan, en een waarschuwing voor ‘megabeving’: “Kans daarop is tien keer hoger dan normaal” die klimaat goeroes weten zelfs niet welke vuile uitstoot die oorlogen te weeg brengen......er zijn momenteel 65 conflicten en vervuilen wel wat meer dan een BBQ,of de uitstoot van een diesel vrachtwagen, of vrachtschip . Maar het klimaat is ieder jaar anders,nu krijgt dit deel van Europa extreem warm weer, maar volgend jaar kan het een natte zomer, of een koude winderige deze brengen al heel de klimaattoestand in gevaar, en niemand van die landen trekt er zich iets van aan,maar Jan met de pet zal wel betalen,omdat hij met een "oude"auto rijd, en niet met een elektrische.
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... n-gewonden
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/09 ... inds-woii/
Die 1000/2000 miljard brengen niet bij om de opwarming te bestrijden,weggesmeten geld, dienen alleen omDie 1000 / 2000 miljard dient niet alleen om de opwarming te bestrijden , maar vooral om met allerhande infrastructuurwerken zich te beschermen tegen de gevolgen van de opwarming ( heraanleg van waterlopen , dammen , kustbescherming , her-huisvesting , aanplanting van storm-en hittebestendige begroeiing ).
jan modaal te laten betalen, om de bedrijven die zogezegd een oplossing hebben te sponseren.
Natuur bosbranden , vulkaan uitbarstingen, en nu een Zware aardbeving voor Japan, en een waarschuwing voor ‘megabeving’: “Kans daarop is tien keer hoger dan normaal” die klimaat goeroes weten zelfs niet welke vuile uitstoot die oorlogen te weeg brengen......er zijn momenteel 65 conflicten en vervuilen wel wat meer dan een BBQ,of de uitstoot van een diesel vrachtwagen, of vrachtschip . Maar het klimaat is ieder jaar anders,nu krijgt dit deel van Europa extreem warm weer, maar volgend jaar kan het een natte zomer, of een koude winderige deze brengen al heel de klimaattoestand in gevaar, en niemand van die landen trekt er zich iets van aan,maar Jan met de pet zal wel betalen,omdat hij met een "oude"auto rijd, en niet met een elektrische.
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... n-gewonden
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/09 ... inds-woii/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Het moet allemaal geen handenvol miljarden kosten. Waar nu apocalyptische vuurstormen razen ( Gironde en de Landes) lagen vroeger drassige gebieden, moerassen en heide. Om economische redenen heeft men die gebieden laten droogleggen en er monocultuur aangeplant voor economische redenen nl. een lokale dennensoort die snel groot werd en dus snel hout kon leveren. De dramatische gevolgen zijn er naar. Meer loofbomen aanplanten en het brandprobleem is al een stuk minder.aanplanting van storm-en hittebestendige begroeiing ).
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
In de VS wordt opnieuw meer geïnvesteerd in kolencentrales. Enerzijds zit Trump daar voor iets tussen, maar belangrijker is dat de AI-datacenters continu moeten kunnen draaien op een betrouwbare energiebron. Wind en zon zijn dat niet. Vandaar dat steenkool en kernenergie op de voorgrond treden.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
China : vanaf nu wordt minder dan 50% van hun stroom door kolencentrales geproduceerd. 40 % van hun stroom is "groen". ( bron : Trends-Z ). Doe ze maar eens na ...
Door de lage waterstanden van de Donau komen kerncentrales en waterkrachtcentrales in Oostenrijk , Roemenie en Hongarije stil te liggen. ( bron : Trends-Z ).
Door de lage waterstanden van de Donau komen kerncentrales en waterkrachtcentrales in Oostenrijk , Roemenie en Hongarije stil te liggen. ( bron : Trends-Z ).
-
Een paar voorbeelden: Noorwegen: 100% van de elektriciteit is hernieuwbaar.
Denemarken: ongeveer 80%
Duitsland: bijna 45%
Spanje: 60%
China blijft voor de klimaatalarmisten toch problematisch hoewel het verbruik van steenkool procentueel stagneert of zelfs lichtjes terugvalt.
De moeilijkheid is immers dat de totale hoeveel elektrisch verbruik geweldig toeneemt en dus neemt ook het verbruik van steenkool nog sterk toe hoewel het procentueel lichtjes daalt.

Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Dacht ergens te hebben gelezen dat er tegenover vorige periodes eveneens een verhoogde zonneactiviteit is.......
https://www.hln.be/buitenland/nasa-redd ... ~ab456dee/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Wat wil je met al die electrische wagens en datacentra. De Chinezen bouwen ook vollop nieuwe kerncentrales in hun woestijnen , en dus ver van de bewoonde gebieden, Als hier al de bossen afgebrand zijn zullen we ook woestijnen hebben waar kerncentrales kunnen gebouwd worden.
p.s. Het nederlandse ASML bouwt unieke machines voor de productie van ultra compacte chips ( machines o.a. gebruikt in Taiwan ) voor AI. De Chinezen hebben nu hun eigen "machine" hiervoor ontwikkeld , en dat deed de koers van ASML dalen. Zie https://www.youtube.com/watch?v=YiPgSm62fiM
De zon geeft daarom niet meer energie af , het zijn vooral het aantal deeltjes die uitgestoten worden die verhogen ( de zgn."zonnewind" ).Charlie Maru schreef: ↑Gisteren, 10:00Dacht ergens te hebben gelezen dat er tegenover vorige periodes eveneens een verhoogde zonneactiviteit is.......
De El Niño is nog niet op volle kracht bezig. De naweeën ervan zullen wij ook nog ondervinden.
-
En daardoor krijgt de aarde meer geladen deeltjes en magnetische energie over zich. Daardoor wordt de wereld meer afgeschermd van de altijd aanwezige kosmische straling.Charlie Maru schreef: ↑Gisteren, 10:00Dacht ergens te hebben gelezen dat er tegenover vorige periodes eveneens een verhoogde zonneactiviteit is.......
Het is die kosmische straling die uiteindelijk mede bepalend is voor de hoeveelheid wolken rond de aarde.
Bij minder wolken ontvangt de aarde bijgevolg meer zonnehitte; niet van de zonnewind, maar gewoon van de permanente straling van de zon. Daardoor verandert de temperatuur op aarde en over langere periodes bijgevolg ook het klimaat.
Zo laat wetenschap ons zien wat de oorsprong is van het veranderend klimaat. De mens heeft niks in de pap te brokken.

Wil. schreef: ↑Gisteren, 12:47En daardoor krijgt de aarde meer geladen deeltjes en magnetische energie over zich. Daardoor wordt de wereld meer afgeschermd van de altijd aanwezige kosmische straling.Charlie Maru schreef: ↑Gisteren, 10:00Dacht ergens te hebben gelezen dat er tegenover vorige periodes eveneens een verhoogde zonneactiviteit is.......
Het is die kosmische straling die uiteindelijk mede bepalend is voor de hoeveelheid wolken rond de aarde.
Bij minder wolken ontvangt de aarde bijgevolg meer zonnehitte; niet van de zonnewind, maar gewoon van de permanente straling van de zon. Daardoor verandert de temperatuur op aarde en over langere periodes bijgevolg ook het klimaat.
....
Daardoor wordt de wereld meer afgeschermd van de altijd aanwezige kosmische straling
... door de " geladen deeltjes en magnetische energie " ????
Wat is dat voor zever , man
Wat is dat voor zever , beste man
-
Freddie-boy, wat je niet begrijpt moet je niet direct verwerpen als zever.Fred1950 schreef: ↑Gisteren, 13:42![]()
![]()
Daar gaan we weer met de WIl-puntse hallucinaties
Daardoor wordt de wereld meer afgeschermd van de altijd aanwezige kosmische straling
Wat is dat voor zever , man![]()
Wat is dat voor zever , beste manIk lach me een kriek ...
We weten intussen allemaal hoe het gesteld is met je kennis en inzicht in fysica en chemie. Laat ik het zo zeggen: je staat op de één na laagste tree van de ladder.
- 1 kg waterstof kan een 30-Watt lampje een half uur laten branden
- onze atmosfeer bestaat voor 40 % uit stikstof
- één kWh gas is hetzelfde als één kWh stookolie , en de CO2 per kWh is dan ook identiek
- een vulkaanuitbarsting in Alaska heeft de temperatuurstijging veroorzaakt ten tijde van de Romeinen
enzovoort; dit is gewoon een greep uit de veelheid van kemels.
Over bladblazers, een paraplu en een skateboard wil ik het dan nog niet eens hebben.
Ik vergeef het je, Fred, dat je niets begrijpt van de relatie tussen de zonnewind en de kosmische straling. Het gaat ver boven je petje als we je vorige 'wijsheden' nog eens onder ogen nemen.

Jij zou geen dergelijke fantasie schrijven moest jij het echt begrijpen. Uieraard moet je jezelf tegenover mij op jouw "klassieke manier" verdedigen.Wil. schreef: ↑Gisteren, 13:58Freddie-boy, wat je niet begrijpt moet je niet direct verwerpen als zever.Fred1950 schreef: ↑Gisteren, 13:42![]()
![]()
Daar gaan we weer met de WIl-puntse hallucinaties
Wat is dat voor zever , man![]()
Wat is dat voor zever , beste manIk lach me een kriek ...
....
Ik ga niet de moeite doen om jou kosmische straling , zonnewind , enz ... en wat de aarde daarmee doet , te gaan beschrijven. Ik laat die taak over aan je leraar / lerares lagere school van destijds.