Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

Gisteren, 11:03

Aan deze zet van de Amerikanen (Trump) zitten enkele aspecten:

1. het maakt nogmaals duidelijk dat Trump alleen een persoonlijke bonus wil: hij zal het verkopen als 'ik heb de Europeanen gedwongen om zelf te betalen maar de wapens die nodig zijn, kopen ze vooral bij ons in Amerika'. America first, dus.

2. in Europa wordt de noodzaak met de dag sterker aangevoeld dat we militair een grotere inspanning moeten leveren. Mensen zoals Francken zien het als een bewijs van hun visie.

3. Von der Leyen heeft de moeilijke taak om alle Europese landen op één lijn te krijgen. Dat wordt moeilijk, maar zeker niet onmogelijk.

4. Binnen de NATO wordt Europa belangrijker, maar het blijft nog afhankelijk van oa. Amerikaanse satellietinlichtingen en die zijn zeer belangrijk voor UA.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

Gisteren, 11:15

Koken kost geld.

Fred1950

Gisteren, 14:23

UA begint blijkbaar nu ook al de IS toer op te gaan met publieke moordaanslagen. :roll: https://www.hln.be/buitenland/explosie- ... ~aa75b7d4/ En als het mislukt moeten onschuldigen dan maar vernietigd worden.

Charlie Maru

Gisteren, 16:13

Fred1950 schreef:
UA begint blijkbaar nu ook al de IS toer op te gaan met publieke moordaanslagen. :roll:
Tja.....dat is uw visie hé........

Remember Boetsja Fred ? :roll:

Afbeelding
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

Gisteren, 16:36

Charlie Maru schreef:
Fred1950 schreef:
UA begint blijkbaar nu ook al de IS toer op te gaan met publieke moordaanslagen. :roll:

.....
Ik heb hier al mijn twijfels over Boetsja geschreven.

1. waarom laat men de lijken zo maar op straat liggen ?
2. de personen die er lagen waren in het zwart , dat is het "ondergoed" van Russische soldaten die hun militair plunje hebben uitgetrokken.
3. getoonde slachtoffers hadden boetines aan.
4. het RU leger had zich op dat moment daar al teruggetrokken.
5. in die tijd en in die omgeving voerde de bevolking haar eigen oorlog met eigen wapens en molotov cocktails.
6. De Oekrainers zijn zeer bedreven in het tonen van fake informatie

Mijn conclusie ? Mogelijks waren de getoonde slachtoffers RU soldaten te voet op de vlucht, die de aftocht hadden gemist , en door de bevolking werden vermoord.
En nog dit : burgers die hun eigen oorlogje voeren zijn niet opgeleid , worden dus snel slachtoffer , en worden ook nooit gevangen genomen als ze soldaten aanvallen.

De echte waarheid gaat men echter nooit te weten komen ....

Charlie Maru

Gisteren, 16:48

Fred1950 schreef:
Gisteren, 16:36
Charlie Maru schreef:
Fred1950 schreef:

.....
Ik heb hier al mijn twijfels over Boetsja geschreven.
................
..........
De echte waarheid gaat men echter nooit te weten komen ....
Toch zeker niet als het van u moet komen.........
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

Gisteren, 16:54

Charlie Maru schreef:
Gisteren, 16:48
....
Toch zeker niet als het van u moet komen.........
Uw waarheid is ook maar waarheid "van horen zeggen" ....

Wil.

Gisteren, 21:54

Op de X van de NATO:

image.png
image.png (43.57 KiB) 150 keer bekeken

Wil.

Gisteren, 22:00

Een landbouwramp blijft zich ontvouwen in Rusland, waarbij een ineenstorting van de graanprijzen door logistieke problemen nu samenvalt met een stijging van 300% in brandstofprijzen, waardoor veel boeren gewassen laten staan op het veld in plaats van daarvoor geld uit te geven om te oogsten.

Russische media melden dat tienduizenden boerderijen nu het risico lopen op faillissement.

Wil.

Vandaag, 10:11

Dit gebeurt 'onder de waterlijn' maar voor wie weet waar te kijken, is het een belangrijk teken:

Recentelijk heeft Rusland vier obligatieveilingen achter elkaar moeten annuleren. In juni bracht de Russische overheid obligaties op de markt, maar de veiling moest worden afgelast vanwege een gebrek aan vraag.

In juli gaf Rusland obligaties uit om ongeveer 1 miljard dollar op te halen, maar vond slechts kopers voor 10% daarvan. Dat betekent dat Rusland er niet in slaagde 90% van het geld te lenen.

Om verdere vernedering te voorkomen, annuleerde het Russische ministerie van Financiën de resterende twee veilingen die voor eind juli gepland stonden, zonder een reden op te geven.

Dat betekent dat kandidaat-kopers van die obligaties niet genoeg vertrouwen hebben in de Russische overheid. Ze vrezen hun geld niet terug te krijgen op de vervaldag.
Rusland biedt nu al 15,69% om 10 jaar lang je geld te mogen gebruiken, maar dat is niet genoeg volgens de marktdeelnemers en dat zijn vooral de Russische banken. In een dictatuur als die in Rusland is weigeren om in te gaan op de voorstellen van Poetin een gevaarlijke stap (open ramen, 'slechte' thee ...).

De Russische overheid bevindt zich nu in een situatie waarin ze veel meer geld nodig heeft dan voorheen, en de vraag is: waar moet dat geld vandaan komen? Want niemand koopt de obligaties.

4 opties:

1. de belastingen nog verder omhoog
2. geld drukken → inflatie en die is al enorm hoog; plus de roebel wordt compleet waardeloos, dus geen handel meer met China / India
3. besparen. Ja, maar niet op het leger; dus op de rest: onderwijs, pensioenen, gezondheidszorg, onderhoud wegen. Al deze departementen zitten nu al op het tandvlees.
4. nog meer goud verkopen, maar Poetin heeft dat spaarvarken al bijna leeggezogen.

Voeg hier nog aan toe de aanvallen op de olie-infrastructuur en op de vestigingen van Wildberries . Duizenden banen gaan verloren en kleine bedrijven worden geruïneerd.
Als Wildberries zijn leningen niet meer kan terugbetalen, kan dat een systeemrisico vormen voor het bankwezen.

boeffer

Vandaag, 12:06

En toch wordt daar nog vakantie gegaan, Krim niet meer. Men zou het volledige plaatje eens moeten vermelden van de RU en de rest van wereld (jobs verdwijnen hier door laagloners ergens ter wereld, waar...trap het het af zal het antwoord zijn.
China is de populairste bestemming onder Russische toeristen, met 36% van de aanvragen. In 2024 bezochten in totaal 1,897 miljoen Russen dit land, inclusief doorreizende reizigers, twee keer zoveel als het jaar daarvoor. Het aantal boekingen steeg ook met 65%. https://businessam.be/russen-geven-bijn ... se-reizen/
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

Vandaag, 12:38

boeffer schreef:
Vandaag, 12:06
....
China is de populairste bestemming onder Russische toeristen, met 36% van de aanvragen. In 2024 bezochten in totaal 1,897 miljoen Russen dit land, inclusief doorreizende reizigers, twee keer zoveel als het jaar daarvoor. Het aantal boekingen steeg ook met 65%. https://businessam.be/russen-geven-bijn ... se-reizen/
Bewijst dat de Rus er blijkbaar ( nog ) niet armer op geworden is. :D

Dicksy

Vandaag, 12:41

Beoordeling van de controle over het terrein in Oekraïne op 2 augustus 2026, 14:40 uur (ISW)

image.png
image.png (357.52 KiB) 54 keer bekeken

Twee belangrijke steden voor Oekraïne, het opvolgen waard.

Fred1950

Vandaag, 13:27

Dicksy schreef:
Vandaag, 12:41
.....
Twee belangrijke steden voor Oekraïne, het opvolgen waard.
Ja maar , het gaat allemaal zéééér traag vooruit. Ze zijn al maanden aan het prutsen in de straten van Kostiantynivka. Er zou nog veel bloed aan beide kanten vloeien vooraleer het laatste stukje van de Donetsk oblast veroverd is. Beter is om voordien een onderhandelde vrede te bereiken waarbij UA die oblast compleet afgeeft in ruil voor wat ander terrein in het zuiden.

Na een vredesverdrag zou Poetin moeten toestaan dat er VN waarnemingposten ( van neutrale landen , niet van NAVO landen ) in de bezette gebieden worden gestationeerd. Dat is de enige manier om te contoleren of UA zich aan de vrede houdt. De Oekrainers vertrouw ik voor geen zier.

Wil.

Vandaag, 13:43

Fred1950 schreef:
Vandaag, 13:27
Beter is om voordien een onderhandelde vrede te bereiken waarbij UA die oblast compleet afgeeft
(...)
Dat is de enige manier om te contoleren of UA zich aan de vrede houdt. De Oekrainers vertrouw ik voor geen zier.
De vatnik is weer in vorm :lol:

Ik zou die Oekraïners ook niet vertrouwen, nadat ze met hun tanks - geheel onverwacht - Rusland zijn binnengevallen. :lol: