Klimaat
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
In mijn electrisch 12 jaar oud karretje steekt het er niet in , maar eruit zoals een klassieke sleutel maar dan met twee drukknopjes erbij .Charlie Maru schreef: ↑Gisteren, 11:53....
Idd.....in mijn karretje van 13 jaar oud steekt het eveneens in de afstandsbediening......
Mijn wagen(s) doe ik trouwens nooit op slot als die thuis op de oprit staan. Er is niets erin dat de moeite waard is om te stelen.
Ocharme ...
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 07 aug 2026, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
... is toch logisch , of wat denk je .... De CO2 zal nu wel gestegen zijn met al die bosbranden wereldwijd ...
Waarom steeg de temperatuur terug na de grote ijstijd ? Vindt ge dat ook terug in die Ijskernen ? Dat zou pas interessant zijn om te weten ....
De laatste grote ijstijd begon zo'n 115.000 jaar geleden en eindigde ±15.000 geleden. Uit de ijskernen van Vostok weet men met zekerheid dat CO2 later reageert dan de temperatuur.
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
1. Jij bent zo'n typisch voorbeeld van iemand die zich zonder enige moeite laat opjutten door gazettenpraat.
Gisteren heb ik een plaatje gepost dat je gebrek aan kritisch nadenken prachtig illustreert.
2. Als het in jouw denkwereld logisch is dat CO2 volgt op de stijging van de temperatuur, waarom ga je dan mee in het verhaaltje van 'we moeten de CO2 reduceren' , terwijl je het onderscheid niet begrijpt tussen wat oorzaak is, en wat gevolg is?
Het antwoord past niet in je gebrainwasht denken, hoewel het simpel is en 5 letters volstaan: de zonWaarom steeg de temperatuur terug na de grote ijstijd ? Vindt ge dat ook terug in die Ijskernen ? Dat zou pas interessant zijn om te weten ....De laatste grote ijstijd begon zo'n 115.000 jaar geleden en eindigde ±15.000 geleden. Uit de ijskernen van Vostok weet men met zekerheid dat CO2 later reageert dan de temperatuur.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Bewijs aan hand van wat dan ook , dat er toen "iets aan de hand" was met de zon die de ijstijd deed eindigen .... MIsschien was dat einde te wijten aan de "kosmiche straling" of aan de aerosols
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 07 aug 2026, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Neen, want jij aanvaardt dat bewijs niet. Het is voordien al gegeven.
Het punt dat hier duidelijk wordt gemaakt is niet dat een ijstijd begint of ook weer eindigt, het gaat erom dat de CO2 in de atmosfeer pas stijgt nadat de temperatuur al gestegen is.
CO2 is niet de drijvende kracht; het is slechts het gevolg.
Het punt dat hier duidelijk wordt gemaakt is niet dat een ijstijd begint of ook weer eindigt, het gaat erom dat de CO2 in de atmosfeer pas stijgt nadat de temperatuur al gestegen is.

... en zo ontwijk je dus de vraag WAAROM de temperatuur gestadig en NU zelfs versneld stijgt sinds 1850 als die NIET het gevolg is van CO2. Proficiat , maar niet met mij ....Wil. schreef: ↑Gisteren, 14:45Neen, want jij aanvaardt dat bewijs niet. Het is voordien al gegeven.
-
-
Ik heb vanmorgen een paar stukjes gepost waarin het onderwerp is: temperatuurbeweging gaat vooraf aan CO2-beweging. Dát is het onderwerp dat ik aankaart; niet over koper leidingen, niet over sleutels met of zonder batterijtje, niet over 12-V batterijen in auto's die kunnen plat geraken.Fred1950 schreef: ↑Gisteren, 14:50... en zo ontwijk je dus de vraag WAAROM de temperatuur gestadig en NU zelfs versneld stijgt sinds 1850 als die NIET het gevolg is van CO2. Proficiat , maar niet met mij ....Wil. schreef: ↑Gisteren, 14:45Neen, want jij aanvaardt dat bewijs niet. Het is voordien al gegeven.
Neen, eerst T↑ en dan pas CO2↑ .
Maak het jezelf niet zo moeilijk, Fred.
Zeg gewoon: 'Er is nog nooit een opwarming van het klimaat geweest en dit is de eerste keer dat het gebeurt. Niettegenstaande de bewijzen die hier gepresenteerd worden, blijf ik erbij dat het aan de CO2 ligt.'
Dát zou helemaal in lijn zijn met wat je tot nu toe hier demonstreert.

Dingen schrijven die ik niet heb beweerd is helemaal niet koosjes. Ik stel je de vraag : wat is de oorzaak van de CO2 fluctuaties die je toont in je figuur ... Als ge dat weet kunnen we nog eens "praten" .Wil. schreef: ↑Gisteren, 15:52...
Maak het jezelf niet zo moeilijk, Fred.
Zeg gewoon: 'Er is nog nooit een opwarming van het klimaat geweest en dit is de eerste keer dat het gebeurt. Niettegenstaande de bewijzen die hier gepresenteerd worden, blijf ik erbij dat het aan de CO2 ligt.'
Dát zou helemaal in lijn zijn met wat je tot nu toe hier demonstreert.
( p.s. Tussen twee postings door heb ik mijn heggenschaar terug in mekaar gezet. Die was defect en heb ik gisteren hersteld. Die werkt nu ook terug.
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Wat speelt er buiten CO2 nog allemaal mogelijke oorzaken
https://www.google.com/search?q=is+CO2+ ... dUPstiB2QI
https://www.google.com/search?q=is+CO2+ ... dUPstiB2QI
-
Hier staan heel veel juiste zaken in en het overzicht geeft een heel breed van de mogelijks beïnvloedende factoren.
Eén vraag kan dat overzicht niet beantwoorden: in dat AI-antwoord staat te lezen: " Hoewel het (CO2) momenteel de belangrijkste aandrijver is van de huidige wereldwijde opwarming"
Als dat waar is, waarom gaat de stijging van CO2 dan niet vooraf aan de stijging van de temperatuur???
Zoals je weet geven Chatgpt, Gemini en co. als antwoord de meest voorkomende zaken die op het internet worden gezet en sluiten die AI's zich aan bij wat je verwacht wordt te onthouden en te herhalen.
Eén vraag kan dat overzicht niet beantwoorden: in dat AI-antwoord staat te lezen: " Hoewel het (CO2) momenteel de belangrijkste aandrijver is van de huidige wereldwijde opwarming"
Als dat waar is, waarom gaat de stijging van CO2 dan niet vooraf aan de stijging van de temperatuur???
Zoals je weet geven Chatgpt, Gemini en co. als antwoord de meest voorkomende zaken die op het internet worden gezet en sluiten die AI's zich aan bij wat je verwacht wordt te onthouden en te herhalen.

In alle recente grafieken ( sinds 1850 ) gaat beide de temperatuurstijging en de CO2 in atmosfeer zo goed als parallel en exponentieel de hoogte in.
Ge kunt zelfs niet eens het gemiddelde voor de complete planeet als bewijs aanvoeren of zelfs meten , dat moet berekend worden. De CO2 stijging kan vlugger dan de temperatuurstijging verlopen in berpaalde regio's op aarde en dan weer trager in andere regio's. Dit kan bijvoorbeeld in regio's ... sorry , ik ga mijn ideeën hierover niet meer neerpennen en zoals beloofd alleen nog maar prentjes , links en schimperijen posten.
-
Odulleke - Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44