Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

Gisteren, 13:39

Wil. schreef:
Gisteren, 13:21
Fred1950 schreef:
Gisteren, 12:56
Wil. schreef:
Gisteren, 12:32
Je hebt geen inzicht in E5 en Euro 5/4/3/2

E5 betekent - zoals Voorn net heeft gezegd - dat je maar 5% ethanol in de benzine hebt, maar er kan veel meer zwavel inzitten dan normaal. Dan heb je bv. E5 benzine die Euro 3 is qua zwavelgehalte.

In Rusland had je tot voor enkele maanden bijna overal E5 en E10 met Euro 5 zwavelgehalte. Dát is wat je op die pompen ziet. Het fotootjes is meer dan 2 maanden oud.
....
Jaja , fantaseer maar verder .... :roll: In Europa is de zwavel al helemaal en lang geleden verbannen, Er is hier zelfs amper iets over zwavel gemeld geweest en al zeker niet over Euro 3 zwavel of iets dergelijks, wel over loodtoevoeging aan de benzine.
Het gaat niet over Europa, maar over de toestand in Rusland. TASS rapporteert dat er nu ook Euro 2 mag verdeeld worden door de raffinaderijen. De tankstations moeten aangeven welk soort benzine ze aanbieden. In het plaatje hierboven is het 'Euro 4' . In een ander station is het dan weer Euro 5 of misschien Euro 3.

Al je opmerkingen tonen aan dat je de grond van de zaak niet begrijpt. Dat je dan het verwijt aan mij stuurt, wordt door mensen die verstand van zaken hebben zoals Voorn onmiddellijk doorzien.

Denk nu toch eens logisch na , dat kan je zo goed naar het schijnt. In dat TASS rapport staat dat K5 niet meer mag omdat het teveel zwavel bevat. "Veronderstel" dat die K-nummer overeenkomt met HUN Euro-nummer , dan is dat toch een goed zaak voor het milieu. Je prentje met de Euro-5 nummer waarvan je beweert dat het "oud" is , mag dus "hoogstens" nog K4 of "Euro 4" vertonen , dus met minder zwavelgehalte. Wat is er hier verder nog op aan te merken ? Alleen maar iets positiefs voor het milieu. Al wat je hierbij hierboven erbij zevert over E10 , E5 en dus ethanolgehalte is praat voor de vaak.

HUN Euro--nummers betekenen in elk geval NIET de EURO nummers die wij aan onze wagens toekennen. Dat zou toch klaar moeten zijn. ( p.s. wat "voorn" de laatste keer schreef heb ik voordien ook al gemeld )

Wil.

Gisteren, 14:14

Fred1950 schreef:
Gisteren, 13:39

Denk nu toch eens logisch na , dat kan je zo goed naar het schijnt. In dat TASS rapport staat dat K5 niet meer mag omdat het teveel zwavel bevat.
Neen, begot!
K5 is de minst vervuilende benzine.
Je verstaat geen Engels en daarom schiet je hier de ene kemel na de andere in dit onderwerp.

Grote God nog aan toe, zeg! Je bent echt een onwetende. Je snapt er nul komma nul van.

Ik zal het nog één keer - en dit is de laatste keer - uitleggen.
Rusland maakt benzine met verschillende 'vervuilingsgehalte'. Het gaat hoofdzakelijk over zwavel. Ze delen dat in in 'klassen'.
Hogerop heb ik al het overzicht gegeven hoe de Russische K-indeling overeenstemt met de Europese Euro-indeling

K2= Euro 2
K3 = Euro 3
K4 = Euro 4
K5 = Euro 5

Maar in Rusland gebruiken de mensen de Euro-aanduiding veel vaker dan de K-aanduiding. Daarom zie je die Euro-vermelding op de tankstations vermeld staan.
K5 (d.w.z. kwaliteit Euro 5) is daarom de beste benzine.

Daarnaast is er de E5 en E10 indeling. Die heeft niks met het zwavelgehalte te maken, maar geeft aan hoeveel ethanol er in de benzine zit.

In belgië is er bij mijn weten geen Euro 4 benzine meer te verkrijgen; niet in E5 en niet in E10. Het is allemaal Euro 5 zowel in de benzine met max. 5% ethanol en in de versie met max. 10% ethanol.

Dat is NIET ZO IN RUSLAND. Daar verkoopt men nu benzine met max. 5% (en 10%) ethanol maar met enorm veel zwavel erin. Die is hier al lang verboden.
Waarom doen de Russen dat? Omdat UA hun raffinaderijen grotendeels heeft vernield, zijn ze niet meer in staat om voldoende kwaliteitsbenzine met weinig zwavel aan te leveren. Ze kunnen wel de gemakkelijker te vervaardigen benzine met veel zwavel maken: dat is Euro 2 benzine.

Meer valt er niet over te zeggen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

Gisteren, 14:24

Ja , pffff .... dat de rest van dit forum je aux serieux neemt kan me niet bommen , maar ik niet, Ik verspil er geen energie meer aan ( heb zelfs deze laatse bijdragen niet meer volledig gelezen ,,, ) Lees nog eens de laatste zin van dat TASS rapport , of verstade geen engels misschien ...

Charlie Maru

Gisteren, 14:31

Fred1950 schreef:
Gisteren, 11:25
Vanaf November 2026 geldt de Euro norm 7A ! Alleen electrische wagens mogen dan nog de LEZ binnen.
https://magazine.vab.be/op-weg/welke-em ... mijn-auto/
Wil je hier de indruk wekken dat vanaf november dit jaar nog alléén maar elektrische wagens de LEZ binnen mogen en de rest uitgesloten wordt ? :roll:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.

Gisteren, 15:00

E5 E10 = benzine

euronorm = motoren

Hoe simpel kan het leven zijn

Dicksy

Gisteren, 15:47

door Charlie Maru » Vandaag, 14:31
Fred1950 schreef: ↑Vandaag, 11:25
Vanaf November 2026 geldt de Euro norm 7A ! Alleen electrische wagens mogen dan nog de LEZ binnen.
https://magazine.vab.be/op-weg/welke-em ... mijn-auto/
Wil je hier de indruk wekken dat vanaf november dit jaar nog alléén maar elektrische wagens de LEZ binnen mogen en de rest uitgesloten wordt ? :roll:

"De uitstootnormen worden om de zoveel jaar verstrengd. De meest recente euronorm is euro 6, met nog verder onderscheid tussen euro 6b, 6c en 6d (temp) en 6e voor de meest recente voertuigen. Vanaf november 2026 komt daar euronorm 7A bij. De nieuwe norm zal zo’n strenge uitstootvoorwaarden opleggen dat fossiele verbrandingsmotoren hieraan niet meer zullen kunnen voldoen en dus van de markt zullen verdwijnen."

Hij wekt inderdaad die indruk maar die 7A-norm wordt gewoon aan het lijstje toegevoegd. Het dwingt gewoon de consument op termijn over te schakelen naar elektrische voertuigen wil die nog in een LEZ-zone kunnen rondtoeren. Wie niet in een LEZ-zone wil rondtoeren blijft gewoon rondtoeren in zijn huidig karretje.
Het artikel is hier klaar en duidelijk in wat de bedoeling is van die 7A-norm. .

Fred1950

Gisteren, 15:56

Dicksy schreef:
....
"De uitstootnormen worden om de zoveel jaar verstrengd. De meest recente euronorm is euro 6, met nog verder onderscheid tussen euro 6b, 6c en 6d (temp) en 6e voor de meest recente voertuigen. Vanaf november 2026 komt daar euronorm 7A bij. De nieuwe norm zal zo’n strenge uitstootvoorwaarden opleggen dat fossiele verbrandingsmotoren hieraan niet meer zullen kunnen voldoen en dus van de markt zullen verdwijnen." [/i]
....
Voor de lezers : het vervolg van de die tekst was :

Lees: enkel elektrische voertuigen zullen deze zones nog binnen mogen. Toegangscriteria zullen ook in de komende jaren nog strenger worden.

Mijn vol-electrisch geval uit 2014 staat geboekt als Euro 5b . Toen was er nog geen sprake van Euro 6 en hoger. Ik vraag me af hoe ze nu de hybrides op het inschrijvingsbewijs klasseren. Als pure benzinewagen ?
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 10 aug 2026, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy

Gisteren, 16:13

@Fred

Ja Fred, men gaat die 7A norm vanaf november 2026 bijvoegen als norm om een LEZ-zone binnen te komen maar het zegt niet dat alleen voertuigen met deze norm de LEZ-zone nog mogen binnenrijden vanaf november.
Door steeds meer strengere voorwaarden op te leggen zullen op termijn ook de meest recente euronormen, euro 6, met nog verder onderscheid tussen euro 6b, 6c en 6d (temp) en 6e voor de meest recente voertuigen, niet meer voldoen aan die voorwaarden.
Als men in november 2026 de 7A-norm hanteert dan loop ik mijn bloot gat door de LEZ-zone omdat er nog heel weinig voertuigen zullen rondrijden in die LEZ-zone's. :lol:
Zo interpreteer ik dat artikel, het uitfaseren van die andere LEZ-normen maar niet in november 2026 ineens verbieden.

Charlie Maru

Gisteren, 16:15

Dicksy schreef:
Hij wekt inderdaad die indruk maar die 7A-norm wordt gewoon aan het lijstje toegevoegd. Het dwingt gewoon de consument op termijn over te schakelen naar elektrische voertuigen wil die nog in een LEZ-zone kunnen rondtoeren. Wie niet in een LEZ-zone wil rondtoeren blijft gewoon rondtoeren in zijn huidig karretje.
Het artikel is hier klaar en duidelijk in wat de bedoeling is van die 7A-norm. .
Idd.....7A wordt vanaf Nov. 2026 in het leven geroepen en aan de lijst toegevoegd.
Dat er op termijn alléén nog maar elektrische wagens de LEZ zullen binnen mogen staat ook in de sterren geschreven.
Alléén....tegen welk jaar zal dat zijn ? 2040.....2050......???
Als men tenminste tegen dan nog niet van gedacht veranderd is.
Laatst gewijzigd door Charlie Maru op 10 aug 2026, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

Gisteren, 16:16

Dicksy schreef:
Gisteren, 16:13
....
Als men in november 2026 de 7A-norm hanteert dan loop ik mijn bloot gat door de LEZ-zone omdat er nog heel weinig voertuigen zullen rondrijden in die LEZ-zone's. :lol:
....
Tenzij dat ik jou dan ga "bumperen" :D

't Zou wel plezant rijden zijn met al die vrijgekomen parkeerplaatsen. :) Ik herhaal mijn vraag , hoe zit dat nu met die Euro normen van hybride wagens ?

Dicksy

Gisteren, 16:27

door Charlie Maru » 6 minuten geleden
Dat er op termijn alléén nog maar elektrische wagens de LEZ zullen binnen mogen staat ook in de sterren geschreven.
Dat is de vraag van 1 miljoen.

Het artikel schrijft: "De uitstootnormen worden om de zoveel jaar verstrengd." Dus wat is die termijn "om de zoveel jaar" en wat brengt men in rekening om te bepalen dat ze weer verstrengd moeten worden? :roll:

Charlie Maru

Gisteren, 16:53

Dicksy schreef:
Gisteren, 16:27
door Charlie Maru » 6 minuten geleden
Dat is de vraag van 1 miljoen.

Het artikel schrijft: "De uitstootnormen worden om de zoveel jaar verstrengd." Dus wat is die termijn "om de zoveel jaar" en wat brengt men in rekening om te bepalen dat ze weer verstrengd moeten worden? :roll:
Dan zal toch eerst 70-80% elektrisch moeten rijden, anders zullen ze zich serieus in de problemen werken indien den helft van het huidig verkeer aangewezen wordt aan een openbaar vervoer dat eigenlijk vierkant draait........dat komt niet goed.......

benq

Gisteren, 17:19

Voor mijn oldtimers koop ik E5 benzine zonder ethanol
Is wel de duurste maar daar lig ik niet wakker van
Mijn oldtimers gaan voor, de rest kan de pot op

en jij Fred welke naft koop jij?
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

E.T.

Gisteren, 17:32

Een "echte" oldtimer loopt op de tweetakt mengeling :P

voorn

Gisteren, 18:01

Tweetakt auto's waren meestal afkomstig uit de DDR.
Trabant, Wartburg