Klimaat
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Bossen die afgebrand zijn: het gaat de goede kant uit, zo lijkt het.
Er komt meer groene oppervlakte bij, maar dat wordt niet gezegd, hé.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
De Atlantische , de Noordzee en de Middellandse zee zijn "superwarm" . Dat belooft niet veel goeds voor het najaar en de winter. Koop maar alvast wat extra schoppen en dweilen om de modderstromen her en der op te ruimen.
Meer groen ? Ja , daar waar en gletsjers waren ( en op Groenland
) En al wat al afgebrand is kan niet meer terug in de fik gaan , maar het wordt er ook niet meteen "groen"
Meer groen ? Ja , daar waar en gletsjers waren ( en op Groenland
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
En hoe komt het dat de aarde vergroend....een groter aanbod aan voedingsstoffen (CO²), een hogere temperatuur die de "winterslaap" van de planten teniet doet en het creëren van plaatsen waar vroeger plantengroei onbestaande/onmogelijk was. Vraag het aan de fruittelers.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 11 aug 2026, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wel , mijn eik telt nu ook veel meer groene blaadjes dan vorige jaren , en mijn haag stopt maar niet met groene blaadjes aan te maken.
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Tussen mijn onkruid staat geel (wild) gras, daar heeft de erkende tuinman glyfosaat opgespoten. Die leeft zogezegd niet meer zodat het gif niet naar de wortel geraakt.
Hoe slim is dat gras, na mildere temperaturen en regen schiet die wortel terug in gang. Het gif is nooit aangekomen.
Hoe slim is dat gras, na mildere temperaturen en regen schiet die wortel terug in gang. Het gif is nooit aangekomen.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk
-
Daar waar er niets mag groeien strooi ik zout. Al wat op onze bodem groeit is immers een zoetwaterplant , en dat kan niet tegen zout water. Ik vind dit nog steeds het gezonds en minst ingewikkeld. Vingergras is wel heel hardnekkig en niet gemakkelijk klein te krijgen.boeffer schreef: ↑Gisteren, 17:28Tussen mijn onkruid staat geel (wild) gras, daar heeft de erkende tuinman glyfosaat opgespoten. Die leeft zogezegd niet meer zodat het gif niet naar de wortel geraakt.
Dit jaar zijn er bijzonder weinig insecten te zien in mijn omgeving. Zelfs de muggen blijven weg ... De koolwit vlinders zijn er nog , maar dan omdat er wat wit duizendblad onkruid in bloei staat. Rozen ontpoppen amper en vooraleer ze volledig openbloeien verdrogen de bloemblaadjes al meteen.
Mijn tuin was jaren lang het jachtterrein van hetzelfde koppeltje eksters. Het ventje heb ik tijdens de hittegolf nog in erbarmelijke toestand gezien. Het wijfje heb ik dan tot twee dagen erna gezien , en is die dan blijkbaar een andere vent gaan zoeken. De zwermen kauwen die hier neerstreken zijn ook ferm uitgedund. 't Is heel triestig om dit allemaal vast te stellen.
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Doe iets voor de natuur tijdens deze hitte,
Is een schaal water elke dag teveel?
Het is nog ook leuk te zien hoe voorzichig ze naderen
Wij hebben een plastic dienblad.
En in de winter hangen we vetbollen met zaad en apennoten in een korf
Is een schaal water elke dag teveel?
Het is nog ook leuk te zien hoe voorzichig ze naderen
Wij hebben een plastic dienblad.
En in de winter hangen we vetbollen met zaad en apennoten in een korf
-
werewoef - Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53
Op deze wijze doe ik dees ook .Al jaren en dagen . Wat mij enigzins verontrust is ; dat ik al sinds jaren geen mussen in de tuin gespot heb . Een merelkoppel wordt ook zeldzaam . Het wegblijven van mussen wordt in sommige culturen als een slecht voorteken of omen beschouwd .
werewoef
werewoef
AMEN en AUM
-
Mussen zie ik al tientallen jaren niet meer. Straks ben ik vergeten hoe die eruit zien. Mijn ouders hielden wat kippen , en in de zandkuiltjes die de kippen scharrelden kwamen de mussen zich dan "wassen' . Dat was mooi om zien.
In de lente zie ik nu veel koolmezen omdat mijn buur kooitjes en eten voorziet. Er fladderen ook wat roodborstjes rond. Met de huidige hitte zijn die nu allemaal niet te zien. Van merels en zwaluwen is hier ook al lang geen sprake meer. De boerenzwaluw vond ik een heel mooi vogeltje , vooral de vleugelvorm. Er zijn in mijn omgeving nochtans veel bomen waar ze hun gading zouden moeten vinden , zelfs een klein bosje.
In de lente zie ik nu veel koolmezen omdat mijn buur kooitjes en eten voorziet. Er fladderen ook wat roodborstjes rond. Met de huidige hitte zijn die nu allemaal niet te zien. Van merels en zwaluwen is hier ook al lang geen sprake meer. De boerenzwaluw vond ik een heel mooi vogeltje , vooral de vleugelvorm. Er zijn in mijn omgeving nochtans veel bomen waar ze hun gading zouden moeten vinden , zelfs een klein bosje.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Vandaag zag ik dat iemand een sms van de overheid had ontvangen: extreem weer - code oranje!
Het KMI voorspelt vandaag voor mijn woonplaats een max. temperatuur van 31 graden. Dat is inderdaad extréééém!
Ik ben benieuwd naar wat er zou gezegd/geschreven worden in deze situatie van eind mei-begin juni:
Ik zie het als de voorbereidingsperiode waarin de bevolking moet murw gemaakt worden om álles te aanvaarden wat ons kan redden van deze 'extreme belgische temperaturen'. Heel gewillig zullen mensen duizenden euro's per jaar afgeven want 'het klimaat moet gered worden' en dat kan alleen als jij alles afgeeft indien dat nodig is.
Het KMI voorspelt vandaag voor mijn woonplaats een max. temperatuur van 31 graden. Dat is inderdaad extréééém!
Ik ben benieuwd naar wat er zou gezegd/geschreven worden in deze situatie van eind mei-begin juni:
Ik zie het als de voorbereidingsperiode waarin de bevolking moet murw gemaakt worden om álles te aanvaarden wat ons kan redden van deze 'extreme belgische temperaturen'. Heel gewillig zullen mensen duizenden euro's per jaar afgeven want 'het klimaat moet gered worden' en dat kan alleen als jij alles afgeeft indien dat nodig is.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Ik zag het laatst de boerenzwaluw nestelen onder de dakgoot van een stal waar kippen en konijnen huisden. Ik denk dat zwaluwen liever zelf hun nest bouwen , en dan met uitwerpselen , vooral keutels. Die vlogen zonder schrik een paar meter van me aan en af.
-