Klimaat
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Niet alleen auto's stoten warmte en dus CO2 uit. Vliegtuigen , boten , industrie , huishoudens ... doen dat ook. Hoe hoger de concentratie aan mensen en industriele activiteit , hoe meer er "verbrand" wordt. En omdat dat verbranden nog steeds hoofdzakelijk het verbranden van koolstof is , en ZONDER wamterecuperatie , stijgt de temperatuur in die gebieden. En omdat die "verbranding" CO2 produceert is dat CO2 dus net een goede maat voor ongepast energieverbruik.
De STEG gascentrales ( met hitte recuperatie ) zijn een mooi voorbeeld van hoe het kan en moet. Maar helaas vergt dat investeringen die niet iedereen wil dragen -- tenzij met subsidies die wij aan het graaigebroed moeten ophoesten.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Ongepast? Een schip dat jouw bestelling uit China naar hier brengt heeft "ongepast energieverbruik"?En omdat die "verbranding" CO2 produceert is dat CO2 dus net een goede maat voor ongepast energieverbruik.
Een graafmachine die een dijk moet herstellen heeft 'ongepast energieverbruik'?
Iemand die met zijn bromfiets naar het werk rijdt omdat hij niets anders kan betalen, heeft 'ongepast energieverbruik'?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Graafmachines en dergelijke kunnen op ethanol/methanol draaien dat met gecapteerd CO2 aangemaakt wordt. Op die manier krijgt CO2 een tweede leven vooraleer het ( met uitstel ) de lucht wordt ingeblazen.Wil. schreef: ↑26 aug 2026, 23:38Ongepast? Een schip dat jouw bestelling uit China naar hier brengt heeft "ongepast energieverbruik"?En omdat die "verbranding" CO2 produceert is dat CO2 dus net een goede maat voor ongepast energieverbruik.
Iemand die met zijn bromfiets naar het werk rijdt omdat hij niets anders kan betalen, heeft 'ongepast energieverbruik'?
Vrachtschepen en tankers hadden al lang op kernenergie moeten varen. De techniek bestaat al heel lang.
Mijn buur rijdt met zijn electrische moto naar zijn werk ( zijn vrouw.gebruikt de ID4 als het te koud is
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Kerel toch ...Fred1950 schreef: ↑27 aug 2026, 09:45Graafmachines en dergelijke kunnen op ethanol/methanol draaien dat met gecapteerd CO2 aangemaakt wordt. Op die manier krijgt CO2 een tweede leven vooraleer het ( met uitstel ) de lucht wordt ingeblazen.Wil. schreef: ↑26 aug 2026, 23:38Ongepast? Een schip dat jouw bestelling uit China naar hier brengt heeft "ongepast energieverbruik"?En omdat die "verbranding" CO2 produceert is dat CO2 dus net een goede maat voor ongepast energieverbruik.
Vrachtschepen en tankers hadden al lang op kernenergie moeten varen. De techniek bestaat al heel lang.
Mijn buur rijdt met zijn electrische moto naar zijn werk ( zijn vrouw.gebruikt de ID4 als het te koud is)
• Er varen 100.000 vrachtschepen op de zeeën en oceanen. Dus 100.000 kernreactoren die ingebouwd zijn in schepen, dat is wat je voorstelt. Je bent niet van deze wereld. Je Chinees pakje wordt dubbel zo duur. Je raaskalt maar wat.
• Graafmachines en groot wegtransport rijdt niet op ethanol/methanol. Je hebt dubbel zo veel brandstof nodig en de machines zijn er niet op voorzien. Je kletst uit je nek.
• Je buur rijdt met een e-moto en zijn vrouw met een ID4: dat betekent dat die mensen in de middenklasse
zitten. Ik heb expliciet vermeld in het voorbeeld dat die persoon geen geld had om iets moderners te betalen. Je kraamt onzin uit.
Die hele repliek gaat rechtstreeks de vuilnisbak in (en daar ligt al 't een en 't ander van jou).

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Nog een gevolg van de klimaat opwarming : gletser komt gewoon los te zitten ....
https://www.bbc.com/news/articles/cd948kn02e5o
https://www.bbc.com/news/articles/cd948kn02e5o
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Men noemt het steeds de boomgrens op bergen, te koud. Door opwarming klimaat zal die nu hoger liggen, waar gletsjers zijn komen die hogere temperaturen nu.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk
-
Inderdaad. In Zwitserland ( of was het Oostenrijk ) is ook al zo'n gletsjer "losgekomen" , maar dat heeft men zien aankomen en de inwoners hierbij in het dal op tijd kunnen evacueren. In "normale" omstandigheden smelt een gletsjer bij steeds hoger wordende temperaturen eerder langzaam weg zoals de Rhone gletsjer. Als een gletsjer zomaar loskomt betekent het dat de temperatuur wel heel snel buiten proportie stijgt. Niet goed ...
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Als ik ga snorkelen dan zitten er vele kleine visjes aan een rots die boven water komt, er hangt ook mos aan.
De warmte zal door de rots geleiden om daar plaatselijk warmte af te geven onder water en mos te laten groeien.
Die met zijn uitleg over de gletsjer die loskomt heeft bij mij vraagtekens, de warme rots zal de gletsjer losmaken.
(Bond zonder naam)
De warmte zal door de rots geleiden om daar plaatselijk warmte af te geven onder water en mos te laten groeien.
Die met zijn uitleg over de gletsjer die loskomt heeft bij mij vraagtekens, de warme rots zal de gletsjer losmaken.
(Bond zonder naam)
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk
-
Zo is het. Het is niet de warmte van de atmosfeer zelf , want dat zou eerder het ijs aan de bovenkant van de gletsjer doen afsmelten. Het is de rotsbodem op lager gelegen gebied dat sterk opwarmt door de atmosfeer en die warmte geleidt dan naar hoger gelegen rotsen. En dan gaat het boeltje aan het schuiven. Wat ook gebeurt is dat sneeuw op nog hoger niveau .begint te smelten , en dat het smeltwater hiervan zich een weg onder de gletser gaat banen , en dan komt die gletsjer ook los.boeffer schreef: ↑29 aug 2026, 16:30Als ik ga snorkelen dan zitten er vele kleine visjes aan een rots die boven water komt, er hangt ook mos aan.
(Bond zonder naam)