Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

29 aug 2026, 13:54

Dicksy schreef:
29 aug 2026, 12:32
.....
Er vielen 27 dodelijke burgerslachtoffers.

....
Men mag geen explosieven stockeren in woonwijken, zegt Zelensky, Hij gaat een "onderzoek: instellen. Laat me niet lachen , zeg ... :roll:

Dicksy

29 aug 2026, 14:06

door Fred1950 » 7 minuten geleden
Men mag geen explosieven stockeren in woonwijken, zegt Zelensky, Hij gaat een "onderzoek: instellen. Laat me niet lachen , zeg ... :roll:
En hoe brengt HLN dit bericht:
Dodentol van Russische drone-aanval op magazijn nabij Kiev loopt op tot 37

Dodentol van aanval op magazijn nabij Kiev loopt op tot 37
Bij de Russische drone-aanval op een magazijn nabij Kiev zijn al minstens 37 mensen om het leven gekomen. Dat blijkt uit een nieuw bericht van de regionale gouverneur Timoer Tkatjsenko.
"Jammer genoeg is het aantal doden in het district van Boetsja opgelopen tot 37", zo meldde Tkatsjenko op Telegram. Eerder was nog sprake van 27 slachtoffers.
De Russische aanval veroorzaakte in de nacht van vrijdag op zaterdag een enorme brand en tal van explosies. Ook zaterdag was er boven de westelijke voorwijken van Kiev nog een enorme zwarte rookpluim te zien
Propaganda in oorlogstijd is een oorlog binnen de oorlog. :roll:

Fred1950

29 aug 2026, 14:24

Op VRT radio was een Vlaamse te horen ( die in de buurt was ) die inderdaad sprak over een opslagplaats van explosieven. HLN ? niet echt betrouwbaar en een Oekrainer al zeker niet. :D

Wil.

29 aug 2026, 14:41

Qua betrouwbaar is de volgorde deze:

- Oekraïners: onbetrouwbaar
- Vatniks: nog meer onbetrouwbaar
- Russen: als hun mond beweegt, liegen ze.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

29 aug 2026, 15:12

door Fred1950 » 28 minuten geleden
Op VRT radio was een Vlaamse te horen ( die in de buurt was ) die inderdaad sprak over een opslagplaats van explosieven. HLN ? niet echt betrouwbaar en een Oekrainer al zeker niet. :D
En door bewust het woordje munitie weg te laten en enkel te spreken over een magazijn kan men het narratief van de burgerdoelen in stand houden.
Het verwondert mij dat men zelfs die Vlaamse in de ether laat komen wat de kans toch vergroot dat mensen zich nu serieuze vragen zouden beginnen stellen bij al die berichtgevingen over aanvallen op burgerdoelen. :roll:
Natuurlijk zal het voor de die-hard propagandisten geen verschil maken, die slikken alles wat ze hun inlepelen zonder kritische blik. Dit zowel voor Oekraïnse als Russisch propagandisten, het mes snijdt aan twee kanten.
Malcolm X: "The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent, and that's power. Because they control the minds of the masses."

(Vertaling: "De media zijn de machtigste entiteit op aarde. Ze hebben de macht om de onschuldigen schuldig te maken en de schuldigen onschuldig, en dat is macht. Omdat ze de geest van de massa beheersen."

de Franse filosoof Jacques Ellul ooit schreef dat de moderne mens in een democratie juist vatbaarder is voor propaganda, omdat we geloven dat we er immuun voor zijn door onze toegang tot vrije informatie.

Fred1950

29 aug 2026, 15:56

Dicksy schreef:
29 aug 2026, 15:12

....
de Franse filosoof Jacques Ellul ooit schreef dat de moderne mens in een democratie juist vatbaarder is voor propaganda, omdat we geloven dat we er immuun voor zijn door onze toegang tot vrije informatie.
Juist. En Ik heb het gevoel dat men ons ook inlepelt dat er uitsluitend in een "democratie" eerlijke , rechtschapen mensen kunnen rondlopen.

voorn

29 aug 2026, 17:44

De nazis waren ongetwijfeld de beste propogandisten die er ooit geweest zijn.
Die kregen een ganse natie tot oorlog in de geest dat ze ubermenschen waren
En samen met de kerk en de jezuieten een paar duizend jongeren naar het Oostfront kregen
Het idee dat dit onze bevolking dit niet zou overkomen nu is waanzin
In Amerika is er men zelfs in geslaagd een gek tot president te kiezen door een propaganda
van extremen

Fred1950

29 aug 2026, 18:03

voorn schreef:
29 aug 2026, 17:44
De nazis waren ongetwijfeld de beste propogandisten die er ooit geweest zijn.
Die kregen een ganse natie tot oorlog in de geest dat ze ubermenschen waren
En samen met de kerk en de jezuieten een paar duizend jongeren naar het Oostfront kregen
Het idee dat dit onze bevolking dit niet zou overkomen nu is waanzin
In Amerika is er men zelfs in geslaagd een gek tot president te kiezen door een propaganda
van extremen
Tja , de hersenen van "een volk" zijn even kneedbaar als dat van een klein kind. Een klein kind kunt ge ook vanalles zonder veel moeite wijsmaken.

Fred1950

29 aug 2026, 19:33

Fred1950 schreef:
29 aug 2026, 14:24
De collateral damage is heel zwaar ; mensen kwamen in hun schuilkelder om door verbranding.

Munitie slaat men op in kleine afzonderlijke hoeveelheden , niet alles bij mekaar. Zóó slim zijn die Oekrainers toch blijkbaar ook niet.

Wil.

29 aug 2026, 20:15

Fred1950 schreef:
29 aug 2026, 15:56
En Ik heb het gevoel dat men ons ook inlepelt dat er uitsluitend in een "democratie" eerlijke , rechtschapen mensen kunnen rondlopen.
Wat je hier weer doet is een drogredenering opbouwen.

Laat me dat voor jou ontleden:

Het citaat van Ellul zegt dat burgers in een democratie extra kwetsbaar zijn voor propaganda omdat ze denken dat ze er immuun voor zijn. Dit gaat over psychologie en kritisch denken in een sterk media-gedreven omgeving.
Jij maakt van dat idee van Ellul: "men" wil ons doen geloven dat uitsluitend in een democratie eerlijke mensen rondlopen. Je hebt het over morele superioriteit en het karakter van individuen die specifiek in een bepaalde politieke omgeving (democratie) voorkomen.

Reageer jij nu op het argument van de filosoof? Neen, maar je verzint wel een extreme, zwart-witte bewering die niemand zo heeft gesteld, om die in je 'bedenking/suggestie' af te breken of te bekritiseren.
Dat heet een stroman opbouwen.

voorn

29 aug 2026, 21:14

In de bevolking van een dictatuur kunnen er rechtschapen mensen zijn.
Maar bij de leiders en volgelingen niet

boeffer

29 aug 2026, 23:33

Waren dat garageboxen, iemand loopt daar toch rond dan die de boel verraad.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

30 aug 2026, 10:11

Wil. schreef:
29 aug 2026, 20:15
....
Reageer jij nu op het argument van de filosoof? Neen, maar je verzint wel een extreme, zwart-witte bewering die niemand zo heeft gesteld, om die in je 'bedenking/suggestie' af te breken of te bekritiseren.
Dat heet een stroman opbouwen.
Ik heb het recht om ook de onbekende filosoof uit te hangen - en iets met een "gevoel" te schrijven . Jij kijkt veel te veel op naar pedestal ziitters , en dus loop je groot gevaar om een echte meeloper te zijn van eender wie die iets in de gazet schrijft.

En dan hoor je per definitie thuis in de soort meutes die het Capitool in de VS bestormden of op het Maidan plein in 2014 stonden te roepen en te tieren.
voorn schreef:
Dat wordt ons , in de "democratische" landen , verteld.

Trump is de gekste dictator ooit en met "veroveringsdrang" ( Canada , Venezuela , Groenland , Cuba ) . Check maar eens wat die al allemaal met zijn macht als president heeft willen bereiken en wat die al door "dictaten" heeft bereikt. Nochtans zal men de VS hierdoor niet als een dictatuur gaan benoemen.. Typisch is dat landen die geen "vrienden" van de VS zijn we doorgaans meteen een dictatuur gaan noemen.

boeffer schreef:
29 aug 2026, 23:33
Waren dat garageboxen, iemand loopt daar toch rond dan die de boel verraad.
Spionnen , FSB'ers

Wil.

30 aug 2026, 11:28

Fred1950 schreef:
voorn schreef:

Trump is de gekste dictator ooit en met "veroveringsdrang"
Voorn slaat de nagel op de kop.
Jij verlegt het onderwerp :roll: Weet je hoe die denkwijze heet? ... :roll:

Fred1950

30 aug 2026, 11:40

Wil. schreef:
30 aug 2026, 11:28
Fred1950 schreef:
voorn schreef:

Trump is de gekste dictator ooit en met "veroveringsdrang"
Voorn slaat de nagel op de kop.
Jij verlegt het onderwerp :roll: Weet je hoe die denkwijze heet? ... :roll:
Trump is met een meerderheid zelfs voor een tweede keer verkozen. Wat zegt dat over die meerderheid ? Zijn dat allemaal liefkozende "normaal" democratisch denkenden ?

De gekneede , gemanipuleerde volgelingen van Hitler waren ook uit op "Lebensraum" , en Hitler werd ook democratisch verkozen. Een democratie is helemaal geen garantie voor vrijheid , en niet onderhevig kan zijn aan , of immuun te zijn voor manipulatie.

Ik schreef als reactie op voorn zijn posting :

Tja , de hersenen van "een volk" zijn even kneedbaar als dat van een klein kind. Een klein kind kunt ge ook vanalles zonder veel moeite wijsmaken."

Weerleg dat maar eens .....