Artificiële Intelligentie

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

08 sep 2026, 14:24

Jensen Huang, de CEO van NVIDIA, zegt dat we het tijdperk van AGI zijn binnengetreden.

AGI betekent Artificial General Intelligence. Het houdt in dat een AI-systeem de typisch menselijke kenmerken van intelligentie vertoont. D.w.z. dat het opgedane inzichten in één denkgebied spontaan kan overdragen naar een ander vakgebied.

Een voorbeeld daarvan in de menselijke wereld: een topsporter die na zijn carrière in het bedrijfsleven stapt. Hij neemt de elementen die hem naar de absolute top hebben geleid mee naar wat er in een bedrijf kan verbeterd worden.
Sporters analyseren videobeelden van een verloren wedstrijd zonder emotie, puur om te leren waar het misging. In het bedrijf merkt de voormalige sporter dat werknemers fouten proberen te verbergen uit angst. De manager introduceert de sportmentaliteit: "Fouten zijn geen mislukkingen, het zijn gegevens." De bedrijfscultuur slaat dan om naar openheid en snellere innovatie.

Tot nu toe konden AI-systemen dit soort 'overstap' in het denken niet maken, maar volgens Huang is die grens doorbroken met het uitbrengen van Astra door het bedrijf OpenAI.

NVIDIA levert slechts de processoren. Het AGI-aspect komt van OpenAI.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

08 sep 2026, 15:45

Wil. schreef:
08 sep 2026, 14:24
...
AGI betekent Artificial General Intelligence. Het houdt in dat een AI-systeem de typisch menselijke kenmerken van intelligentie vertoont. D.w.z. dat het opgedane inzichten in één denkgebied spontaan kan overdragen naar een ander vakgebied.
.....
Ach , dat is dan "klassieke" intelligentie , en dat is nog altijd niet de intelligentie van een Newton en zijn appel. Een kind dat met de handleiding een plasieken modelvliegtuigje bij mekaar plakt , zal later ook met die ervaring en met de handleiding gemakkelijker een Ikea kast in mekaar kunnen zetten. Het is en blijft papegaai intelligentie.

AI zou vooral zijn nut kunnen hebben in de politiek :lol: Alle ministers vervangen door een sprekende AI pop , en de 10 miljard tekort op de begroting is in een handomdraai gevonden. :lol:

Wil.

08 sep 2026, 16:17

Fred, je weet zelfs niet wat intelligentie is. Wat zou je dan kunnen oordelen over AGI. :roll:

Fred1950

08 sep 2026, 16:20

Wil. schreef:
08 sep 2026, 16:17
Fred, je weet zelfs niet wat intelligentie is. Wat zou je dan kunnen oordelen over AGI. :roll:
Wel , leg ons allemaal dan eens uit wat "intelligentie" volgens jou is :lol:

Wil.

08 sep 2026, 16:50

Heb je geen Chatgpt, Fred? Of wil die niet meer antwoorden op jouw fantastische vragen zoals 'wat is ne vélo'?

Fred1950

08 sep 2026, 17:26

Wil. schreef:
08 sep 2026, 16:50
Heb je geen Chatgpt, Fred? Of wil die niet meer antwoorden op jouw fantastische vragen zoals 'wat is ne vélo'?
Ik wil dat van jou horen , niet van ChatGPT. Aangenomen dat "intelligentie" een som is van allerhande "vaardigheden" , dan moet ik toegeven dat je onmeetbaar scoort op de vaardigeheid om iemand te vernederen.

Wil.

08 sep 2026, 17:30

Fred1950 schreef:
08 sep 2026, 17:26
Ik wil dat van jou horen , niet van ChatGPT. Aangenomen dat "intelligentie" een som is van allerhande "vaardigheden" , dan moet ik toegeven dat je onmeetbaar scoort op de vaardigeheid om iemand te vernederen.
Daarom heb ik voor de jongens met lange tenen een mooi onderschrift toegevoegd...

Wil.

08 sep 2026, 17:32

Intelligentie houdt in dat je logisch kunt nadenken om tot de oplossing van een probleem te komen en dat je bij een nieuw probleem snel een aanpassing in je denken maakt.
Intelligentie zorgt er ook voor dat je de ervaringen en het leerproces van vroeger mee opneemt wanneer je een nieuwe probleemstelling voor de voeten geworpen krijgt, zodat je gemakkelijk gelijkaardige patronen herkent en ingewikkelde ideeën begrijpt.

En daarin ligt het verschil tussen AGI en AI.

Een ‘gewone AI’ heeft geleerd om binnen een bepaald domein – bv. weersvoorspelling – de beste oplossing te genereren, maar kan die kennis niet overdragen naar bv. het trainen van een hond. Dit soort AI herkent patronen en gebruikt die om de meest statistisch logische oplossing binnen dat vakgebied aan te bieden.

Een AGI zal – in ideale omstandigheden (bv. over 20 jaar) – elk probleem oplossen dat een mens ook zou kunnen oplossen. Nogmaals: dit is voorlopig de ideale eindtoestand.
Deze AGI zal zijn opgedane kennis dan overdragen naar andere domeinen en begrijpt ook de verbanden tussen verschillende kennisgebieden. De AGI zal dan zelfs oplossingen bedenken waar een mens nooit aan had gedacht. Een mens ziet de link vaak niet, maar een AGI kan bijvoorbeeld ontdekken dat een specifieke werkwijze en een oplossing uit een naaiatelier perfect toepasbaar is om fouten te voorkomen bij het vullen van een betonmixer, om maar iets te noemen.

Fred1950

08 sep 2026, 17:50

Wil. schreef:
08 sep 2026, 17:32
...
De AGI zal dan zelfs oplossingen bedenken waar een mens nooit aan had gedacht. ....
Allé vooruit , dan wordt AGI even intelligent als ik. :lol: ( maar ja , ik ben nu ook eenmaal een mutant :twisted: )

werewoef

08 sep 2026, 22:52

Niemmand praat hier over een wereldprimeur van een Belgische Univ Pofesser die enkele dagen geleden in de krant stond . Die man heeft een " soort antivirus " gemaakt waardoor ge de " inmenging " van AI kunt verwijderen op je PC . Foto van die man stond erbij . Zou dees misschien fakke news zijn dat in HLN stond ...??
:?: :?:

werewoef
AMEN en AUM

Fred1950

09 sep 2026, 09:38

werewoef schreef:
08 sep 2026, 22:52
Niemmand praat hier over een wereldprimeur van een Belgische Univ Pofesser die enkele dagen geleden in de krant stond . Die man heeft een " soort antivirus " gemaakt waardoor ge de " inmenging " van AI kunt verwijderen op je PC . Foto van die man stond erbij . Zou dees misschien fakke news zijn dat in HLN stond ...??
:?: :?:

werewoef
Ik denk dat dat "antivirus" inderdaad niet bestaat , en zelfs niet kan bestaan ... Snoodaards kunnen wel een virus ontwikkelen dat AI gebruikt , maar dan moet dat virus ook op één of andere manier op de PC gedownloaded worden.

Wil.

09 sep 2026, 13:43

Het Navier-Stokes probleem is één van de zeven onopgeloste milleniumprijs problemen in de wiskunde.

De probleemstelling op zich is al moeilijk onder woorden te brengen. Dit is wat Gemini erover zegt:

De Navier-Stokes-vergelijkingen zijn gebaseerd op de wetten van Newton (met name het behoud van impuls) toegepast op continu stromende stoffen (fluïda) zoals water en lucht.

Het wiskundige probleem vraagt om het harde bewijs voor twee scenario's in een driedimensionale ruimte:

-Existentie (Bestaan): Bestaat er voor elke realistische beginomstandigheid (een gegeven startstroom) altijd een wiskundige oplossing?

-Gladheid (Smoothness): Blijft die oplossing vloeiend en continu over de tijd, zonder dat er wiskundige "singulariteiten" optreden?

Wat is het Gevaar? (De Singulariteit)
Wiskundigen zijn bang dat de vergelijkingen bij turbulente stromingen na verloop van tijd kunnen "breken". Dit betekent dat de kinetische energie in een oneindig klein punt oneindig groot zou kunnen worden (een singulariteit of blow-up). Als dat gebeurt, stoppen de wetten van de fysica in dat specifieke wiskundige model met werken, waardoor de vergelijking faalt om de realiteit te voorspellen.

OpenAI zou naar verluidt duizenden AI-agenten hebben gebruikt die samenwerkten om het bewijs in slechts 88 uur te produceren.
Als de claim van OpenAI standhoudt, kan dit een van de duidelijkste tekenen tot nu toe zijn dat AI opschuift van het oplossen van huiswerkproblemen naar het aanpakken van de moeilijkste vragen in de menselijke kennis.

Wil.

10 sep 2026, 19:37

Anthropic-onderzoeker Jacob Coxon nam ontslag met de woorden dat OpenAI en Anthropic "met onze levens gokken" door te wedijveren om zelfverbeterende AI te ontwikkelen.

Vervolgens onderschreef Evan Hubinger, hoofd 'alignment' bij Anthropic, die zorg; hij stelde dat hij persoonlijk een kans van meer dan 10% ziet dat AI binnen het komende decennium alle mensen zou kunnen doden.

Zo. Dat plaatst de opwarming van de aarde in een ander perspectief, niet? :wink:

Maar ja, wat weten zo'n Coxon en Hubinger eigenlijk van AI, toch?

Fred1950

10 sep 2026, 19:51

Wil. schreef:
10 sep 2026, 19:37
....
Maar ja, wat weten zo'n Coxon en Hubinger eigenlijk van AI, toch?
Dat AI al even hard kan hallucineren als zijzelf :lol:

Wil.

10 sep 2026, 20:22

Nobelprijswinnaar en 'vader van AI' hallucineert.

Klank aanzetten.