62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Misschien zijn er wel senioren die hun legerdienst volbrachten bij de luchtdoelartillerie het 62ste A of het 43ste A, eerst een drietal maanden in Lombardsijde om dan voor een 7 maand naar het Duitse Essentho of het Duitse Brakel te vertrekken.
Ikzelf was "vuurleider"in Essentho en zat regelmatig in de BCC. Nooit heb ik nog mensen gezien die tijdens de jaren 73-74 er hun "dienstplicht" hebben vervuld. Heb er wel toch redelijke mooie herinneringen aan, onder andere het "mazoetteren" van de "voertuigen", in volle oliecrisis...
Mochten er mensen zijn die zich van die zogenaamde mooie tijd nog iets zouden herinneren, reageer even astublieft. Wie herinnert zich nog de zogenaamde Tac Eval's??? Of de BCC of de CWAR, de PAR radars en de koepels waaronder de ongeladen "missiles" zich bevonden? Of de uitermate goedkope sigaretten, de "Dom's van Keulen" uit de kantines, die naar huis werden meegebracht? Of de goedkope langspeelplaten...of het feit dat het altijd dezelfde waren die iedere avond zat op de kamer kwamen? De traditionele boterhammen op zondagmorgen telkens met chocolademelk.. Of het vertrekken van de treinen in Warburg, die er zolang over deden om het vaderland te bereiken, de DVT's of de "Cowboy"....en die ons op "verlof" brachten, dit voor enkele dagen...met valiezen vol vuile was, maar ook geschenken voor het lief en de familie???
Voor wie was de legerdienst een schone tijd? Of was het eerder een tijd die men zo snel mogelijk vergeet?
Wie was eigenlijk graag in het leger??? Ik veronderstel niemand maar je weet nooit...
Mvg
Peetje Maurice
Ikzelf was "vuurleider"in Essentho en zat regelmatig in de BCC. Nooit heb ik nog mensen gezien die tijdens de jaren 73-74 er hun "dienstplicht" hebben vervuld. Heb er wel toch redelijke mooie herinneringen aan, onder andere het "mazoetteren" van de "voertuigen", in volle oliecrisis...
Mochten er mensen zijn die zich van die zogenaamde mooie tijd nog iets zouden herinneren, reageer even astublieft. Wie herinnert zich nog de zogenaamde Tac Eval's??? Of de BCC of de CWAR, de PAR radars en de koepels waaronder de ongeladen "missiles" zich bevonden? Of de uitermate goedkope sigaretten, de "Dom's van Keulen" uit de kantines, die naar huis werden meegebracht? Of de goedkope langspeelplaten...of het feit dat het altijd dezelfde waren die iedere avond zat op de kamer kwamen? De traditionele boterhammen op zondagmorgen telkens met chocolademelk.. Of het vertrekken van de treinen in Warburg, die er zolang over deden om het vaderland te bereiken, de DVT's of de "Cowboy"....en die ons op "verlof" brachten, dit voor enkele dagen...met valiezen vol vuile was, maar ook geschenken voor het lief en de familie???
Voor wie was de legerdienst een schone tijd? Of was het eerder een tijd die men zo snel mogelijk vergeet?
Wie was eigenlijk graag in het leger??? Ik veronderstel niemand maar je weet nooit...
Mvg
Peetje Maurice
Laatst gewijzigd door Peetje Maurice op 01 dec 2007, 22:04, 3 keer totaal gewijzigd.
-
fredcompa - Lid geworden op: 20 feb 2006, 23:32
Aan Peetje Maurice:
Heb jij daar dan nooit een Brig.of Sgt Deceuninck gekend? Hij was in mijn tijd de radiomekanieker van dienst (moest alle posten van alle batterijen nazien)?
En Adj. De Picker dan?
Zie mijn oproep dd 24.3.2006
Groetjes,
Fred >>> PS: verleden jaar nog een mooie foto genomen van een Hawk-stel in Brasschaat-Kamp! Vergeten glorie...
Heb jij daar dan nooit een Brig.of Sgt Deceuninck gekend? Hij was in mijn tijd de radiomekanieker van dienst (moest alle posten van alle batterijen nazien)?
En Adj. De Picker dan?
Zie mijn oproep dd 24.3.2006
Groetjes,
Fred >>> PS: verleden jaar nog een mooie foto genomen van een Hawk-stel in Brasschaat-Kamp! Vergeten glorie...
-
Fredcompa, ik heb wel mijn legerdienst vervuld vanaf de eerste februari 1974 tot en met de 16de november 1974, dus heb ik spijtig genoeg nooit van de personen die je komt te vermelden gehoord. Deze mensen door u genoemd zullen van voor mijn tijd geweest zijn...wij waren de eersten die geen vol jaar legerdienst moesten doen. Toen dit bericht bekend geraakte, dat dus de legerdienst werd ingekort, ja dan stond Essentho en Korbach en dus het hele 62 A wel eventjes op z'n kop 
-
Niemand ooit "François Van Steenlandt" in Essentho, of Brakel, of Korbach gekend. De naam zegt me iets, ik meen me te herinneren dat die man, een bevelhebber was van de éne of de andere batterij van 62 A Hawk (Homing all the way killer).....
Laatst gewijzigd door Peetje Maurice op 16 jul 2006, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
roma - Lid geworden op: 20 jan 2005, 16:30
Jou François heeft het ondertussen wel tot generaal geschopt. Zou even moeten checken of hij nog in actieve dienst is.Peetje Maurice schreef:Niemand ooit "François Van Steenlandt" in Essentho, of Brakel, of Korbach gekend. De naam zegt me iets, ik meen me te herinneren dat die man, een bevelhebber was van de éne of de andere batterij van 62 A Hawk (Homing all the wat killer).....
-
Bedankt roma! François Van Steenlandt, als we het tenminste over dezelfde persoon hebben, is niet meer in aktieve dienst. Want ik heb ondertussen vernomen dat hij hier in onze stad woont...en gepensioneerd is. Maar als je wilt kunt ge altijd even checken, dat weten we zeker dat we het over dezelfde persoon hebben.roma schreef:Jou François heeft het ondertussen wel tot generaal geschopt. Zou even moeten checken of hij nog in actieve dienst is.
Dat hij het tot generaal geschopt heeft, dat verwonderd me niet, al ben ik daarvan toch wat geschrokken.
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Hallo,
Nog senniorennetters van de lichting 1975 1 komp. ATK te Siegen onder
ons?
Mvg,
Paul Siemons
Nog senniorennetters van de lichting 1975 1 komp. ATK te Siegen onder
ons?
Mvg,
Paul Siemons
-
Eindelijk, toch iemand die Essentho heeft aangedaan!mvc schreef:Ik heb in 1975 te Essentho mijn legerdienst doorgebracht.
En beste mvc, wat was jou functie daar? En heb je er mooie of slechte herinneringen aan de tijd "waarin men man wordt"...
Ikzelf was er tot december 1974, toen ik "afzwaaide" lag de sneeuw er 20 cm dik. Ik was in de "C batterij" en was "vuurleider", dat betekende dus regelmatig in de BCC zitten, maar ook omgaan met het "pikhouweel "en "het mazoetteren" van de voertuigen. Och, ik ben best tevreden over mijn legerdienst.
-
Aan diegenen die hun legerdienst in Essentho gedaan hebben, laat eens iets weten astublieft
-
Gast
Hallo Peetje,
ik was kroo in Essentho van +/- 26 januari tot eind juli 1976 voordien opleiding van 3november 1975 in Lombardsijde. En ja, ik was er zéér graag bij, het wordt me nog warm als ik er aan terug denk, geen enkele negatieve ervaring. Ik was wm op de BOC een paar km van de kazerne.
Ik ging dikwijls mee met aalmoezenier Johan als "dj" voor zijn missen op diverse locaties. Nachtenlang heb ik schaak gespeeld met kpt Francois op de BOC, een zeer clevere vriendelijke officier waarvan ik maar nooit kon winnen, ik weet dat hij het op prijs stelde dat ik hem steeds bleef aanpakken ondanks mijn nederlagen, verder was ik ook te gast op cdt Titeca's aanstelling tot majoor in de kantiene op de Siedlung. Ik maakte de oefen- de nationale- en internationale Tac-Eval(s) mee. En mijn collega (ook een Francois) mocht als (zeldzaam) KROO mee op schietoefening naar Kreta (D-batterij). Ik heb aan die tijd maar één nadeel ondervonden...Ik ben slecht in namen onthouden...
Gr Willem
ik was kroo in Essentho van +/- 26 januari tot eind juli 1976 voordien opleiding van 3november 1975 in Lombardsijde. En ja, ik was er zéér graag bij, het wordt me nog warm als ik er aan terug denk, geen enkele negatieve ervaring. Ik was wm op de BOC een paar km van de kazerne.
Ik ging dikwijls mee met aalmoezenier Johan als "dj" voor zijn missen op diverse locaties. Nachtenlang heb ik schaak gespeeld met kpt Francois op de BOC, een zeer clevere vriendelijke officier waarvan ik maar nooit kon winnen, ik weet dat hij het op prijs stelde dat ik hem steeds bleef aanpakken ondanks mijn nederlagen, verder was ik ook te gast op cdt Titeca's aanstelling tot majoor in de kantiene op de Siedlung. Ik maakte de oefen- de nationale- en internationale Tac-Eval(s) mee. En mijn collega (ook een Francois) mocht als (zeldzaam) KROO mee op schietoefening naar Kreta (D-batterij). Ik heb aan die tijd maar één nadeel ondervonden...Ik ben slecht in namen onthouden...
Gr Willem
-
Heel interessant Hawk! Eveneens als jij ben ik slecht in het onthouden van namen. Dat er met de jaren echt niet beter op...Zo ben ik de plaats vergeten waar de BOC zich bevond. De BOC was hét van hét nietwaar! Dat François een clever manneke is, dat kan ik heel goed geloven, hij is het nog hoor! En aalmoezenier Johan, ja, heb ik ook gekend. Ik ging trouwens iedere week op zaterdag naar zijn eucharistieviering in de kapel van de kazerne te Essentho.Hawk schreef:Hallo Peetje,
Gr Willem
Er heerste daar eerder een famiale sfeer en ik heb het me nooit beklaagd dat ik daar "gelegen" heb, alhoewel, ik was ook heel tevreden toen ik het leger mocht vaarwel zeggen, maar voor mij was het toch wel een unieke belevenis, waar ik echt nog zo veel aan denk. Spijtig dat er niet zoveel mensen reageren op deze topic, maar ja, Essentho, Korbach, het waren maar kleine garnizoenen. Twee keer ben ik er als toerist terug geweest, dat was in het begin van de jaren 80. Ik was geen KROO, maar gewone milicien, die dus heel wat uurtjes, veel nachtelijke ook, doorgebracht heeft in de BCC, dus niet te verwarren met de BOC, ik veronderstel dat dit de afkorting is van Battery Operation Center. Ik herinner me de naam, we hadden er veel mee te doen tijdens de Tac-Eval, die heb ik maar één keer moeten meemaken.
Bedankt voor uw reactie!
-
Gast
Hey Peetje...sm of KROO...wat maakt het uit...ons legerverleden is iets wat ons bindt..binnen afzienbare tijd behoort dit tot een definitief verleden door het eertijds afschaffen van de dienstplicht. Ik load een foto mee in de hoop dat het een reactie teweegbrengt. Deze werd genomen op onze kamer in Lombardsijde...de terugkeer van een paar fuifnummers... Ik ben de jongen met de krullenbol, rechtstaand in onderlijfje en legerbroek. De lachende jongen met sigaret achteraan is Francois die in april of mei 1976 meemocht voor de D-site naar Kreta op schietoefening. De foto zelf werd genomen ergens in december 1975 door Hermans (nu een advocaat uit Dendermonde denk ik). De BOC (idd Battery operation center) lag een eindje voorbij de Siedlung richting Marsberg linksaf. De TTR-mast was goed zichtbaar vanuit de Kazerne. Een ander vraagje..ben jij de webmaster van die andere site van het garnizoen ?? Zo ja..kan je later nog een paar foto's krijgen.
Vr Gr Willem

1ste pel. KROO Hawk
Vr Gr Willem

1ste pel. KROO Hawk
-
Beste Hawk!
Wel heel typische foto na een fuifnummer tijdens onze legerdienst!
Nu kan ik me herinneren waar de BOC was! Je hebt gelijk, je kon de TTR antenne zien vanaf de weg naar Marsberg.
Nee, ik ben helemaal geen webmaster van wat dan ook!
Hadden jullie daar in de tijd van Lombardsijde ook zoveel last van de Para's, ik veronderstel dat die daar nog waren toen jij je dienstplicht daar vervulde. Of misschien lieten ze de KRO's en KROO's wel gerust. Het is enige wat me wat verveelde daar in Lombardsijde. Er was haast iedere avond een incident met die straffe jongens. We moesten regelmatig voor kelner spelen in de kantine in Lombardsijde en wanneer je het in je hoofd haalde om een niet tot op de bodem geleegd glas voor hun neus weg te halen dan zwaaide er wat. Ik heb geweten dat die Para's een SM zo hard hadden aangepakt dat die moest worden opgenomen in het ziekenhuis van Oostende. De hadden ze afgerammeld en in het struikgewas geworpen. Bleek toen we hem terugvonden, de jongen in coma lag. We hebben die jongen nooit meer terug gezien. Maar gelukkiglijk maakte de dienst in Essentho alles weer goed!
Zelf ben ik binnengegaan op 01-02-1974, we waren de eerste die konden proftiteren van een verkorte legerdienst. Ik zwaaide af in december 1974.
Vriendelijke groeten,
Peetje
Wel heel typische foto na een fuifnummer tijdens onze legerdienst!
Nu kan ik me herinneren waar de BOC was! Je hebt gelijk, je kon de TTR antenne zien vanaf de weg naar Marsberg.
Nee, ik ben helemaal geen webmaster van wat dan ook!
Hadden jullie daar in de tijd van Lombardsijde ook zoveel last van de Para's, ik veronderstel dat die daar nog waren toen jij je dienstplicht daar vervulde. Of misschien lieten ze de KRO's en KROO's wel gerust. Het is enige wat me wat verveelde daar in Lombardsijde. Er was haast iedere avond een incident met die straffe jongens. We moesten regelmatig voor kelner spelen in de kantine in Lombardsijde en wanneer je het in je hoofd haalde om een niet tot op de bodem geleegd glas voor hun neus weg te halen dan zwaaide er wat. Ik heb geweten dat die Para's een SM zo hard hadden aangepakt dat die moest worden opgenomen in het ziekenhuis van Oostende. De hadden ze afgerammeld en in het struikgewas geworpen. Bleek toen we hem terugvonden, de jongen in coma lag. We hebben die jongen nooit meer terug gezien. Maar gelukkiglijk maakte de dienst in Essentho alles weer goed!
Zelf ben ik binnengegaan op 01-02-1974, we waren de eerste die konden proftiteren van een verkorte legerdienst. Ik zwaaide af in december 1974.
Vriendelijke groeten,
Peetje
-
Gast
Hey Peetje,
ja, het 3de Para was daar nog (tot 1978), heb wel iets gehoord toen over dat zware incident met die sm. Waarschijnlijk werden daarna maatregelen getroffen.
Een para kon gerust bij wangedrag zijn rode muts kwijtspelen. Niets is erger dan dat voor een para. Ik weet nog dat in de kantiene er meestal para's achter de toog stonden. Tja, mijn beste werkmakker en trouwe vriend was para-cdo in het 21ste in Diest. Ik weet dus door de jaren erg veel over de Para's. Het was helaas zo dat er ook rotte appels in deze groep zaten. Maar eigenlijk hebben we er weinig last van gehad. Als er al eens een klein gevecht losbrak was het meestal tussen KRO's en Kroo's al was dat altijd op vriendschappelijke basis, ook al heb ik er dan toch een paar flink blauwe plekken verkocht. Ik had namelijk een gesprek opgevangen dat ze de Kroo's eens die nacht bij razzia in "Geef Acht" zouden zetten. Bruine zeep voor de deur kan wonderen verrichten, en ja, ze kwamen rond 23u00 aangestormd, remmen was er dus niet meer bij, een paar onzachte aanrakingen met de deurlijst, en de aanval werd pijnlijk afgeblazen. We hebben daarna het boeltje rap opgekuist, en heb onze vrienden 's anderendaags verzekerd dat "Haast en spoed" zelden goed is. Wat de para's betrof, als we wacht liepen op de "Blauwe Baan" lieten we de para's die de muur deden maar liever ongemoeid. Ze kondigden zich meestal wel aan en waren vrij vriendelijk, ik vermoed dat het ineentimmeren van die jongen nog steeds nazinderde.
Gr Willem
ja, het 3de Para was daar nog (tot 1978), heb wel iets gehoord toen over dat zware incident met die sm. Waarschijnlijk werden daarna maatregelen getroffen.
Een para kon gerust bij wangedrag zijn rode muts kwijtspelen. Niets is erger dan dat voor een para. Ik weet nog dat in de kantiene er meestal para's achter de toog stonden. Tja, mijn beste werkmakker en trouwe vriend was para-cdo in het 21ste in Diest. Ik weet dus door de jaren erg veel over de Para's. Het was helaas zo dat er ook rotte appels in deze groep zaten. Maar eigenlijk hebben we er weinig last van gehad. Als er al eens een klein gevecht losbrak was het meestal tussen KRO's en Kroo's al was dat altijd op vriendschappelijke basis, ook al heb ik er dan toch een paar flink blauwe plekken verkocht. Ik had namelijk een gesprek opgevangen dat ze de Kroo's eens die nacht bij razzia in "Geef Acht" zouden zetten. Bruine zeep voor de deur kan wonderen verrichten, en ja, ze kwamen rond 23u00 aangestormd, remmen was er dus niet meer bij, een paar onzachte aanrakingen met de deurlijst, en de aanval werd pijnlijk afgeblazen. We hebben daarna het boeltje rap opgekuist, en heb onze vrienden 's anderendaags verzekerd dat "Haast en spoed" zelden goed is. Wat de para's betrof, als we wacht liepen op de "Blauwe Baan" lieten we de para's die de muur deden maar liever ongemoeid. Ze kondigden zich meestal wel aan en waren vrij vriendelijk, ik vermoed dat het ineentimmeren van die jongen nog steeds nazinderde.
Gr Willem