BSD Kazernes

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

pépe

25 mei 2006, 16:47

Hallo,

Wilt U weten hoe de vroegere kazernes er nu uitzien, klik dan eens op deze link
http://users.pandora.be/Dirk.Duym1/bsd.htm

Pépe

Genieterke

25 mei 2006, 16:55

Het merendeel is reeds met de grond gelijk gemaakt... om de bezettingssporen te wissen!!!

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

flupke2

26 mei 2006, 21:23

een zeer interessante site,maar ik heb er wel een paar foutjes of onvolmaaktheden op gevonden.Deze onvolmaaktheden vond ik omdat ikzelf in de kazernes en/of eenheden waarover ik het heb gediend heb.
1)Kwartier Moorslede in Köln-Dellbrück (Schrijffoutje:Dellbrück wordt met 2 l geschreven) :hier verbleef ook het 2e Bn TTr (van ?? tot midden 1969 toen het Bn werd ontbonden).Hier was ik gestationeerd van eind april 1966 tot juli 1969 ,in Cie Uitbating , en werkte als CTR-bediende op het transmissiecentrum van het HK 1 Div in Kwartier Burkel in Bensberg.
Tegenwoordig zit er in deze kazerne NIET de "geheime politie",zoals vermeld op de site, maar wel het opleidingscentrum van de "Bundesgrenzschutzpolizei" ,naast enkele andere openbare diensten zoals de douane.Dit weet ik uit goede bron,vermits een familielid van mijn echtgenote(die duitse is en afkomstig uit Dellbrück) er werkt.
En de rest van de gebouwen is allesbehalve in vervallen toestand,ze waren nooit zo goed in orde als nu.
2)Hitfeld-Kwartier Gabriel Petit.Dit zou ook moeten geplaatst worden onder Aachen,het was en is er een deelgemeente van zoals de kazernes Tabora en Pirotte.En de eenheid 7 Cie TTr was geen "permanentie",het was een effectieve eenheid.Ik heb er gediend van midden 1969 tot midden 1971.
3)Siegen Kwartier Gilbert :hier verbleven ook 1 Cie Mat en 1 Cie rav ,als vlaamse eenheden ,de 17 Mat en 17 Rav waren franstalig .Zelf verbleef ik daar van september 1973 tot midden 1975 in de 1Cie Mat,tot deze verhuisde naar Leopoldsburg.
4)Kwartier Flugplatz Bützweilerhof : hier lag ook 16 Esc Lt Avn .Ikzelf was er bij 255 Cie Maint Lt Avn van midden 1975 tot eind 1982.

Peetje Maurice

26 mei 2006, 22:12

(Schrijffoutje:Dellbrück wordt met 2 l geschreven)

Nee, nee, Delbrück wordt wel degelijk met één (1) L geschreven, zie www.stadt-delbrueck.de/

Danny.

27 mei 2006, 07:35

Peetje Maurice, de Dellbrück waarover Flupke2 spreekt is wel degelijk met 2 L.
De Delbrück naar waar jij verwijst is niet deze van rond Köln (laat Google eens zoeken op de naam Dellbrück).
Bij mijn weten werd de Delbrück naar waar jij verwijst nooit door Belgische militairen "belegerd".
Ik heb enkele tijd geleden eveneens deze site mogen ontdekken, en er zoals Flupke2 liet opmerken, meerdere foutjes kunnen vaststellen.
Met de bedoeling deze site te helpen verbeteren heb ik dit aan de eigenaar van deze site willen melden.
Ik kreeg als antwoord dat ik de enige was die daar opmerkingen over had, tot ik vandaag hier iets anders kan over lezen.
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Genieterke

27 mei 2006, 11:54

Hallo Dellbrückers :lol:

Ik heb er gewerkt (en niet gelegen) in de NBC Cie van het 6de Genie.

We hebben hier niet de intentie om iemand voor spelfouten terecht te wijzen, maar in dit geval gaat het om een groot verschil in plaatsnamen.
Ik kan Danny zijn inbreng tweemaal bevestigen:
- de plaatsnaam en
- de foutjes op de website waarvan sprake

Met dit bericht willen we Peetje Maurice toch danken voor zijn inbreng een teken dat hij meegaand is.

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

Peetje Maurice

27 mei 2006, 14:01

Peetje Maurice, de Dellbrück waarover Flupke2 spreekt is wel degelijk met 2 L.
De Delbrück naar waar jij verwijst is niet deze van rond Köln (laat Google eens zoeken op de naam Dellbrück).
Bij mijn weten werd de Delbrück naar waar jij verwijst nooit door Belgische militairen "belegerd".

Sorry, je hebt overschot van gelijk! Ik heb miliciens gekend die in Dellbrück "lagen", en die schreven Dellbrück altijd met een "L".

Het spreekt vanzelf dat ik bewondering heb voor de site van de BSD, ik was ook dienaar des vaderlands, maar ik was een beetje verder gekazerneerd, namelijk in Essentho. Eigenlijk vind ik dat zo een beetje spijtig dat dit allemaal niet meer bestaat, ik heb er goede maar ook minder goede herinneringen aan, maar ja, wij waren dat destijds gewoon, we vonden dat de meest normale zaak van de wereld. Essentho was meer zo'n familiebasis, waar zowel beroepsmilitairen als miliciens het onderling met elkaar zeer goed konden vinden, dacht ik toch. De site over de BSD mag er zeker zijn, proficiat aan de maker ervan!

Danny.

27 mei 2006, 18:58

Peetje Maurice, geen probleem hoor.
Het is ook aangaande de rangschikking van de verschillende garnizoenen in de vroegere BSD dat ik "op mijn vingers getikt werd" door de eigenaar van de site.
Ik was namelijk op zoek naar het garnizoen waar ik toch enkele jaren heb "gelegen", namelijk Westhoven. (Ook, al beweert Genieterke dat hij daar heeft "gewerkt" of werd het nutigen van menig Kolsch'kes ook als werk aanzien :?: :?: :lol: :wink: )
Dit moet je vinden onder Keulen zoals andere garnizoenen rond deze stad.
Uit de officiële lijst van de legereenheden in de BSD (document van 1 dec 1952 van het Hoofdkwartier van de Generale Staf) waarvan ik hier een fotokopie heb staat daar nergens iets over Keulen-Westhoven, of ook nog Keulen-Ossendorf enz.
Ik blijf het echter een goede site vinden waar velen er herinneringen zullen kunnen uit ophalen, doch blijf het spijtig vinden dat daar ook onwaarheden in te lezen staan.
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

drareg

28 mei 2006, 09:48

Op de site staat geen enkele foto van de kazerne gelegen in St.Tonis nabij krefeld. Het 13 TTR was daar gestationeerd. Heeft iemand daar nog recente foto's van of is deze kazerne ook afgebroken

flupke2

28 mei 2006, 14:06

@drareg : ik kan me vergissen,maar meen toch te weten dat de 13 Cie TTr in Krefeld gelegerd was in een ENGELSE kazerne .Misschien dat ze daarom niet opgenomen is in de lijst van BELGISCHE kazernes in de BSD.

pépe

28 mei 2006, 16:05

Hallo,

Flupke2, heeft volkomen gelijk, 13 Cie TTr, was gekazerneerd in een Engelse kazerne, in St Tonis Krefeld.
Wat hij voordien beweert, dat 2TTr gekazerneerd was in Dellbrück, klopt ook, Met de ombouw van het Schloss Bensberg naar atheneum, is 2TTr verhuisd van Bensberg naar Dellbrück.

Pépe

drareg

28 mei 2006, 22:28

Inderdaad de belgische soldaten waren daar gelegen samen met hollanders op een engelse basis. Ik ben daar soldaat geweest in 1962 en vroeg me af of daar nog iets van overgebleven is en of er nog iemand foto's had van een latere periode.

pépe

29 mei 2006, 11:02

Hallo drareg,

Open eens onderstaande link, en klikt daar eens op "forum", u kan misschien langs deze weg, een antwoord of foto's bekomen.

http://www.museum-bsd.de/museum-bsd/nl/index.htm

Succes Pépe

Exjager

19 jul 2006, 18:27

Beste,
als niet-senioor vertoef ik regelmatig eens op dit forum, om even te kijken naar wie er legervrienden zoekt, en bij welke eenheid.
Als webmaster van http://users.pandora.be/Dirk.Duym1/index.htm waar ook de BSD-kazernes ruim aan bod komen is dit een goede bron van info.
Natuurlijk stel ik het altijd op prijs indien er aanvullende info zou zijn. Natuurlijk is het overzicht niet compleet, dagelijks wordt er gezocht naar kazernes welke nog niet op de site te zien zijn, al wordt het wel wat moeilijk om alles te vinden, maar we zoeken rustig verder. Soms sluipt er wel een foutje in, of iets waar niet iedereen zich kan in vinden, maar goed, we staan voor elke opmerking open.
Natuurlijk gaat er op de site ook een ruime aandacht naar 2JP, maar dat zal de bezoeker zeker vlug doorhebben.
Vriendelijke Groeten
Dirk

mandelzoon

07 aug 2006, 15:19

Ik lag van half december 1951 tot einde augustus in Keulen-Longerich, wij waren het 42° artilleriebataljon luchtafweer. Wij lagen in houten barakken, de Walen daarentegen (17° Jagers?) lagen in de stenen kazerne. (Pour les flamands......)
Het zag er toch ietskes anders uit in mijnen tijd dan de fotos laten vermoeden.