6 tips om tijd te winnen op het werk

Waar vandaan: Geld en werk > Optimaal verzekeren > Zorgen vrijwaren> Nuttige Tips > tips: tijd te winnen op het werk

Uw gezin van alle zorgen vrijwaren

We komen allemaal, of toch bijna, altijd tijd tekort. Hier zijn een aantal raadgevingen die u kunnen helpen de valstrikken te omzeilen die u op het werk kostbare minuten doen verliezen.

1) Laat u niet overspoelen door e-mails en telefoontjes

E-mails, telefoontjes en vragen van collega's zouden geen al te grote impact op uw tijdschema mogen hebben. Uw e-mails naargelang uw taak een-, twee- of driemaal per dag controleren, is vaak voldoende. U kunt de opties van uw mailbox wijzigen zodat u niet meer constant gewaarschuwd wordt wanneer een e-mail binnenkomt. Zo kunt u zelf beslissen wanneer u tijd wenst vrij te maken voor het lezen van uw e-mails. U kunt ook uw telefoon op 'stil' zetten of een briefje op de deur van uw kantoor aanbrengen met de vermelding dat u niet gestoord wenst te worden.

2) Kijk uw werk goed na om het achteraf niet te moeten aanpassen

Snel werken biedt een oplossing wanneer u gehaast bent, maar snelheid mag geen synoniem zijn van overhaasting! Wees vooral tijdens stressperiodes bijzonder aandachtig voor details. Door bijvoorbeeld een verslag een keertje meer na te lezen voordat u het naar al uw collega's verstuurt, bespaart u misschien de tijd die u achteraf had moeten investeren om onvolkomenheden te corrigeren...

3) Gebruik de kracht van de deadlines

Wanneer de deadline voor het afwerken van een dossier echt begint te naderen, vinden we dikwijls de kracht om ons te overtreffen en slagen we erin om onverhoopt alles tot een goed einde te brengen. U kunt ook van dit effect genieten door uzelf overdag kleine deadlines op te leggen. Een voorbeeld: "ik moet dit probleem oplossen vóór de middagpauze", "ik moet deze dringende e-mail versturen vóór mijn afspraak van 14.30u.", enz.

4) Werk aan slechts één taak tegelijk

Wat de Engelsen 'multitasking' noemen, namelijk tegelijkertijd aan verschillende taken werken, is een andere valstrik. Als u aan een lijst werkt terwijl u een telefoongesprek voert, hebt u misschien de indruk dat u tijd wint, maar uiteindelijk zullen beide activiteiten én uw efficiëntie eronder lijden. Op deze manier worden fouten gemaakt of dingen vergeten... En om dat goed te maken, is alweer veel tijd nodig...

5) Draag goed zorg voor uzelf!

Rugpijn, slaaptekort, een sluimerende depressie, gebeurtenissen in de familie waarover u zich zorgen maakt... Of ze nu ernstig zijn of niet, al deze elementen kunnen uw concentratie op uw werk aanzienlijk verstoren. Zorg daarom voor een langetermijnoplossing: een goede levenshygiëne, zowel fysiek als geestelijk, zal uw beste bondgenoot zijn.

6) Wees niet te streng... voor uzelf

Perfectionisme is een van de belangrijkste redenen waarom een werk niet tijdig klaar geraakt. Wanneer we bepaalde dingen tot morgen uitstellen - de beste methode om tijd te verliezen – is dat vaak te wijten aan de angst voor een mislukking. Het feit aanvaarden dat uw werk misschien niet 100% perfect is, is soms het geheim van de efficiëntie!

Bron: