Waar vandaan: Geld en Werk > Dossier Beleggen > Nieuwe Europese richtlijn MiFID beschermt belegger beter

Publireportage

Nieuwe Europese richtlijn MiFID beschermt belegger beter Naar een transparantere beleggingsmarkt

Als belegger verdient u advies op maat. U hebt ook recht op heldere informatie over de kosten, het risico en het rendement van uw belegging. En uiteraard mag u rekenen op een correcte en voordelige uitvoering van uw beleggingsorders. Dat is de essentie van de nieuwe Europese richtlijn MiFID.

Sinds 1 november is MiFID, voluit Markets in Financial Instruments Directive, van kracht. Deze richtlijn harmoniseert de handel in financiële instrumenten zoals aandelen, kasbons, obligaties en fondsen in de Europese Unie.
De nieuwe spelregels moeten de beleggingsmarkt efficiënter en transparanter maken. De concurrentie tussen de verschillende marktspelers zal ook verhogen, wat moet leiden tot lagere tarieven. In die nieuwe competitieve markt gelden ook nieuwe gedragsregels die een optimale bescherming van de belegger waarborgen. We zetten ze op een rijtje.

Een aangepast beschermingsniveau
Banken, beursmakelaars en andere financiële tussenpersonen hebben meestal verschillende soorten klanten: particuliere beleggers, bedrijven, professionele marktspelers… De nieuwe richtlijn stelt dat elke type klant recht heeft op een aangepast beschermingsniveau. Het is evident dat u als particuliere belegger minder op de hoogte bent van de beleggingsfinesses dan pakweg de financiële directeur van een multinational. Als KBC-cliënt wordt u ingedeeld in de categorie retail cliënten. Daardoor geniet u de hoogste wettelijke bescherming.

Advies op maat
Om verstandig te beleggen, moet u goed geïnformeerd zijn. Uw beleggingsadviseur kan u daarbij helpen. Maar dan moet die adviseur wel weten wie hij voor zich heeft. Wat is uw financiële situatie? Hoe ver reikt uw beleggingshorizon? Wat zijn uw beleggingsdoelstellingen? Bent u goed vertrouwd met financiële producten?
Uw antwoorden op deze vragen zijn essentieel voor een gefundeerd advies. Daarom moeten de financiële adviseurs vanaf nu die informatie inwinnen bij hun cliënten.
Als KBC-cliënt is dat wellicht niet nieuw voor u. Het is immers een aanpak die KBC al jaren hanteert. Het resultaat van zo’n vraaggesprek is uw persoonlijk risicoprofiel (zeer dynamisch, dynamisch, defensief of zeer defensief). Bij adviesverlening en bij het registreren van orders houden onze adviseurs steeds rekening met uw risicoprofiel. Hebt u nog geen risicoprofiel, dan mag u binnenkort een uitnodiging verwachten voor een gesprek met uw KBC-beleggingsadviseur.
Uiteraard staat het u nog altijd vrij om op eigen initiatief en volgens eigen inzicht beleggingsproducten aan te kopen. Dat kan via KBC-Online, het KBC-Telecenter en ook in de kantoren.

Optimale uitvoering van beleggingsorders
De nieuwe richtlijn verplicht de financiële instellingen om een order zo voordelig mogelijk uit te voeren. KBC zorgt daarvoor door uw order standaard te plaatsen bij de meest liquide markt (meestal de thuismarkt) van het beleggingsproduct. De volledige beschrijving van ons ‘Orderuitvoeringsbeleid’ vindt u sinds 1 november terug in het Reglement Transacties Financiële Instrumenten van KBC Bank.

Transparante informatie
Als belegger hebt u recht op duidelijke informatie zodat u de kenmerken en de risico’s van het product correct kunt beoordelen. Het moet ook duidelijk zijn of het algemene (publicitaire) informatie is, dan wel een persoonlijk advies.
De nieuwe richtlijn garandeert ook een heldere communicatie over kosten, tarieven en orderverwerking. Zo moet u voor elke order een bevestiging van uitvoering ontvangen. En minimum éénmaal per jaar krijgt u een overzicht van de activa op uw effectenrekening. Ook op dit vlak heeft KBC al heel wat inspanningen geleverd. We zullen nog meer aandacht besteden aan de leesbaarheid van onze communicatie.

Meer info?
Meer info over MiFID en het Reglement Transacties Financiële Instrumenten vindt u op www.kbc.be/mifid.

 

logo KBCHeeft u nog vragen?
Praat er dan over met een medewerker van uw KBC-bankkantoor of met uw KBC-agent. U kunt ook bellen naar het KBC-Telecenter op het nummer 078 152 153. Op werkdagen van 8 tot 22 uur en op zaterdag en banksluitingsdagen van 9 tot 17 uur. U kunt ook schrijven, faxen, mailen of surfen naar:
KBC-Telecenter, Schoenmarkt 35, 2000 Antwerpen; Fax: 03 283 29 50; E-mail: kbc.telecenter@kbc.be;
Website: www.kbc.be