Aelbrecht schreef: ↑06 apr 2020, 11:33
Ik heb gisteren met een paar buren gesproken, mensen van gemiddeld 75 jaar. Zij vinden het vooral zeer erg dat ze al hun sociale contacten moeten missen. Eén van mijn buren ging 's zaterdags kaarten, ging dagelijks naar een sociaal restaurant.
Mijn schoonmoeder van 88 en mijn moeder van 82 hadden hun dagelijkse gewoontes. Met deze mensen leef ik mee want die kunnen soms zulke aanpassingen moeilijk of niet meer aan en dat vind ik voor die mensen erg jammer.
Ik heb gisteren op de Duitse TV-zenders de corona-discussies gevolgd tussen politici, wetenschappers en mensen aan het front.
Het onderwerp wat U aanhaalt, zeer belangrijk!, kwam ook ter sprake.
De mening van de mensen uit het veld was éénduidig :
In Duitsland (en in alle landen) zijn er grote besmettingshaarden in woonzorgcentra en bejaardentehuizen (800.000 oudere Duitsers verblijven daar). In oa Wolfsburg zijn daar ongeveer 20 mensen gestorven. Men heeft gedacht om de andere bewoners weg te halen en onder te brengen in hotels maar men doet dat niet omdat :
1/ je lost het probleem niet op maar verplaatst het.
2/ vele ouderen zijn gewend aan hun leefomgeving met zijn routines en kunnen niet tegen veranderingen. Dat zorgt voor depressies. Voor demente bejaarden geldt dat nog meer.
Er zijn 2 problemen nl geen of onvoldoende beschermgingskledij voor het personeel en voor de ouderen en er worden geen testen gedaan. De oplossing is een sneltest dwz iedereen die daar komt kan pas binnen als hij negatief getest is op covid-19 en mits beschermingskledij. Ook moeten besmette bejaarden gescheiden worden van de niet besmette. Duitsland is nu hard bezig om dat op te lossen. Bijkomend voordeel : de oudere mensen kunnen terug bezoek krijgen (als ze negatief testen). Dit zal duren totdat iedereen gevaccineerd is en je mag uitgaan van 1.5 tot 2 jaar (dat laatste zou volgens wetenschappers dichter bij de waarheid liggen).