Westerse democratie en de islamideologie: fricties

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Fazal

16 aug 2022, 19:15

Wil. schreef:
15 aug 2022, 11:55

Het onderzoek loopt nog.
En daar zullen we niets meer van horen of lezen, want als zoon uw vader de kop afsnijden, is voor de media niet belangrijk genoeg.

Wil.

16 aug 2022, 20:13

Best mogelijk wat je daar zegt.
Intussen zijn de Amerikaanse autoriteiten er nog altijd niet in geslaagd wat in godsnaam toch de motivatie zou kunnen geweest zijn om Rushdie te proberen vermoorden. 8O

Ik ga een tipje van de sluier oplichten:

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates

16 aug 2022, 20:22

Wil. schreef:
16 aug 2022, 20:13
Best mogelijk wat je daar zegt.
Intussen zijn de Amerikaanse autoriteiten er nog altijd niet in geslaagd wat in godsnaam toch de motivatie zou kunnen geweest zijn om Rushdie te proberen vermoorden. 8O

Ik ga een tipje van de sluier oplichten:

Afbeelding
Wellicht moeten ze nog uitzoeken welk motief het best zou passen, om bv. zo min mogelijk deining teweeg te brengen. Ook is het uiteraard niet evident om het tussen Reps en Dems eens te raken over welk thema dan ook.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

frits1955

Ze zullen" De duivelsverzen" eens moeten lezen.

Wil.

16 aug 2022, 20:38

socrates schreef:

Wellicht moeten ze nog uitzoeken welk motief het best zou passen, om bv. zo min mogelijk deining teweeg te brengen. Ook is het uiteraard niet evident om het tussen Reps en Dems eens te raken over welk thema dan ook.
Omwille van de scheiding der machten kan de tegenstelling tussen de twee partijen hier niet mee te maken hebben.
Een onderzoek naar een misdrijf ligt in handen van de rechterlijke macht, niet van de wetgevende macht. Het is wel mogelijk dat de leidinggevende van het onderzoek verklaart dat de dader 'geestelijk gestoord' is; de grote media zijn dan tevreden en de Amerikaanse moslims zijn tevreden. De storm waait dan wel over.

socrates

16 aug 2022, 21:16

Wil. schreef:
socrates schreef:

Omwille van de scheiding der machten kan de tegenstelling tussen de twee partijen hier niet mee te maken hebben.
Een onderzoek naar een misdrijf ligt in handen van de rechterlijke macht, niet van de wetgevende macht. Het is wel mogelijk dat de leidinggevende van het onderzoek verklaart dat de dader 'geestelijk gestoord' is; de grote media zijn dan tevreden en de Amerikaanse moslims zijn tevreden. De storm waait dan wel over.
In hoeverre is de scheiding der machten nog effectief als er bv. in het Hooggerechtshof een meerderheid van "gelijkdenkenden" zetelt ?

Wil.

16 aug 2022, 21:55

Laat ons onderaan beginnen met de politiemensen die een verdachte verhoren. Het is gewoon het noteren van verklaringen en het bij elkaar brengen van feitenmateriaal, gekruid met mogelijke veronderstellingen.
Daaruit zou toch een verantwoording voor een moordaanslag moeten kunnen voortvloeien, niet?

Het feit dat rechters in het opperste gerechtshof benoemd worden door mensen die een bepaalde maatschappijvisie hebben, betekent nog niet dat die rechters in elke situatie eerst gaan kijken wat degene die hen benoemd heeft daarover denkt, niet?

Op elke trap lager verwatert die ideologische strekking en uiteindelijk krijg je mensen die gewoon hun job proberen te doen met hun eigen zwakheden, vooroordelen en beperkingen. Geregeld zien we dat het systeem faalt (verkeerde persoon op death row geplaatst) maar even vaak zien we bijsturingen waaruit blijkt dat het werkt.

socrates

17 aug 2022, 09:52

Al eens gehoord hoe effectief de scheiding der machten in Polen wordt toegepast ?

E.T.

17 aug 2022, 09:55

En wat dan te denken van de Trump aanhangers die niet meer geloven in de FBI en aanklagers ...

socrates

17 aug 2022, 10:27

Zowel analfabeten als hoogopgeleide "roden", zien in die Trump een "führer" die hun onderling tegenstrijdige belangen zou kunnen verzoenen om dan zoveel mogelijk macht naar hun kant te halen. Met mensen als die Trump heeft men geen sterk "isme" nodig.

E.T.

17 aug 2022, 10:36

...
Laatst gewijzigd door E.T. op 17 aug 2022, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.

17 aug 2022, 10:37

Wil. schreef:
...

...
Trump aanhangers geloven niet langer in de scheiding der machten, toch?

Wil.

17 aug 2022, 11:22

socrates schreef:
17 aug 2022, 09:52
Al eens gehoord hoe effectief de scheiding der machten in Polen wordt toegepast ?
We drijven verder en verder af. Polen is de VS niet.

Het gaat erom dat Rushdie op 12/8 werd neergestoken, bijna het leven verloor en dat we vijf dagen later nog altijd niet weten wat de dader daartoe heeft aangezet.

Wie denkt dat elk politiedepartement eerst even omhoog moet kijken om te wachten op de goedkeurende knik van de opperrechters, die heeft m.i. een verkeerd beeld van de Amerikaanse politie en gerecht.

E.T.

17 aug 2022, 11:37

Niet de opperrechters maar wel de naast hogere 8O

frits1955

17 aug 2022, 21:03

Het gaat erom dat Rushdie op 12/8 werd neergestoken, bijna het leven verloor en dat we vijf dagen later nog altijd niet weten wat de dader daartoe heeft aangezet.
In welk parallel universum leven jullie eigenlijk?
Naar alle waarschijnlijkheid krijgt Khomeini decennia na zijn overlijden toch zijn zin - de fatwa die hij in 1989 uitsprak over Rushdie vanwege het publiceren van "De duivelsverzen" in 1988 werd allicht op 12/8 alsnog voltrokken. Het ging trouwens niet alleen over dat boek maar ook over de bijzonder kritische manier waarop Rushdie zich herhaaldelijk uitliet over de twijfelachtige bronnen van de Koran. Dat geen (moslim)hond dat boek van Rushdie gelezen heeft is blijkbaar voor dit soort fanatici geen beletsel om iemand neer te steken.
Mag ik jullie de lezing van "De duivelsverzen" overigens aanraden - 510 blz. in Nederlandse vertaling.