Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

07 okt 2025, 16:06

Dicksy schreef:
07 okt 2025, 15:38
En het is dit keer geen Russische:
Merkel dropt politieke bom: “Verzet van Polen en Baltische staten leidde tot Russische invasie van Oekraïne”

Een interview, enkele markante uitspraken en een politieke schokgolf rolt door Oost-Europa. Voormalig Duits bondskanselier Angela Merkel legt in een opmerkelijke analyse de verantwoordelijkheid voor de Russische invasie van Oekraïne deels bij Polen en de Baltische staten. De reactie uit die landen is er een van grote woede, met beschuldigingen van “schaamteloze geschiedvervalsing” en het volgen van het “Kremlin-draaiboek”.

https://www.hln.be/buitenland/merkel-dr ... ~ae0c4baf/
:lol: Ze is Verhofstadt en Van Baalen ( zaliger ) vergeten. ( https://www.ewmagazine.nl/buitenland/bl ... -1469122W/ )

Roger Penrose

07 okt 2025, 18:23

Fred1950 schreef:
07 okt 2025, 16:06
Dicksy schreef:
07 okt 2025, 15:38
En het is dit keer geen Russische:
Merkel dropt politieke bom: “Verzet van Polen en Baltische staten leidde tot Russische invasie van Oekraïne”

:lol: Ze is Verhofstadt en Van Baalen ( zaliger ) vergeten. ( https://www.ewmagazine.nl/buitenland/bl ... -1469122W/ )
Het waren de Amerikanen die met miljarden dollars, techcamps, honderden diplomaten en veiligheidsfunctionarissen al vanaf de eeuwwisseling een steeds belangrijkere rol in Oekraine begonnen te spelen en zich met de politieke handel en wandel begonnen te bemoeien. Daar zit de oorzaak van het probleem in Oekraine.

Waar wij van het westen eens mee moeten ophouden is om in verdeelde landen slechts 1 partij die ons goeddunkt onevenredig te steunen. Daarmee destabiliseer en ontwricht je landen met alle gevolgen van dien. Bij Oekraine kon je vanwege de etnische, maatschappelijke en historische verbinding en de militair strategische ligging er gewoon wachten dat Rusland er op een gegeven moment klaar mee was.

Het is hypocriet en arrogant gedrag, want stel je voor dat de Russen de gele hesjes in Frankrijk met miljarden hadden gesteund of in Mexico de anti VS partijen. En daarbij , bewapend, hersenspoelingskampementen en intelligence hadden gegeven om tegenpartijen uit te schakelen. Dan waren de rapen gaar geweest.

Wil.

07 okt 2025, 18:42

Vandaag verjaart Putler. De Oekraïners hebben hem een cadeau gegeven dat 2000 km van de grens met UA is afgeleverd per drone! Dat is even ver als van Brussel naar Kiev ... 8O

image.png
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

07 okt 2025, 18:56

Dit zijn allemaal doelen die binnen het bereik liggen van de Tomahawks die UA wellicht ter beschikking gaat krijgen. Hun eigen Flamingo heeft een bereik van 3000 km ...

image.png

Wil.

08 okt 2025, 23:40

De Kirishi raffinaderij ligt plat. De 2e grootste van Rusland.

Ook de grootste olie terminal op de Krim moet eraan geloven.

image.png
image.png (99.04 KiB) 294 keer bekeken

Wil.

12 okt 2025, 00:07

De Russische propagandisten op de staatstv dreigen ermee om belgië te laten betalen voor de oorlogsschade in Rusland. Waarom? Omdat een heel groot deel van de Russische bevroren miljarden door Euroclear wordt vastgehouden.

Hoe ze dat gaan afdwingen? Via het Hof in Den Haag nog wel :lol:

image.png
image.png (162.68 KiB) 252 keer bekeken

Wil.

13 okt 2025, 23:29

De positieve kant van lege tankstations:

image.png
image.png (359.82 KiB) 209 keer bekeken

Wil.

14 okt 2025, 16:30

Poetin laat zich weer van zijn beste kant zien: waarom voor de verandering niet nog eens een hospitaal bombarderen?

image.png

Wil.

14 okt 2025, 16:38

En daarom heet het 'de vleesmolen': 332.000 doden en gewonden alleen al in 2025 bij de troepen van Poetin.

image.png
image.png (385.68 KiB) 195 keer bekeken

Deze info komt van het Britse Min. van Defensie

Wil.

14 okt 2025, 18:58

image.png
image.png (272.6 KiB) 183 keer bekeken
Waarom zou een fabriek die aan de lopende bank nieuwe tanks moet produceren voor de oorlog in UA overgaan tot een 4-daagse werkweek? Simpel: het geld is op. Het bedrijf wordt niet of niet tijdig betaald door de overheid en kan het personeel niet aan het werk houden.

Wil.

15 okt 2025, 22:56

Ga daarmee naar de oorlog ... :lol:

image.png
image.png (276.28 KiB) 167 keer bekeken

Wil.

15 okt 2025, 23:34

Ze durven het nu zelf al zeggen: het zou wel eens een beetje slechter kunnen gaan vanaf volgend jaar. (en het was al gene vette dit jaar).

image.png
image.png (283.09 KiB) 165 keer bekeken

Dicksy

16 okt 2025, 12:06

Nieuwe militaire dienstplicht: zouden ministers hun kinderen naar de oorlog sturen?

Het debat over een mogelijke herinvoering van de dienstplicht wint aan momentum. De Berliner Zeitung vroeg zich af: Zouden federale ministers hun kinderen naar de Bundeswehr sturen?

Uit een navraag van de Berliner Zeitung aan alle leden van de federale regering blijkt dat vrijwel niemand bereid is zich te committeren. De meeste persbureaus verwijzen naar bekende interviews, lopende wetgevingsprocedures of vragen om begrip voor het feit dat dit een privéaangelegenheid is.

Volgens de kanselarij had Merz zich al uitgesproken "in een interview met Pinar Atalay". Sterker nog, toen hem werd gevraagd: "Raadt u uw kleinzoon militaire dienst aan?", antwoordde hij: "Als hij het mij zou vragen – ja, dan zou ik er geen bezwaar tegen hebben dat mijn kinderen of kleinkinderen in het leger dienen."

Op de specifieke vraag van de Berliner Zeitung of hij het ook terecht vond dat zijn kinderen in geval van oorlog zouden moeten vechten – bijvoorbeeld in een conflict met Rusland – gaf de bondskanselier geen antwoord. Ter herinnering: de Duitse regering zelf rechtvaardigt de geplande nieuwe militaire dienstplicht met de dreiging die van Rusland uitgaat.

https://www.berliner-zeitung.de/politik ... i.10001018
Hou zouden onze Belgische politici reageren op die specifieke (en terechte) vraag? :roll:

Wil.

16 okt 2025, 14:11

Rusland bestookt de buurlanden niet alleen met drones, maar ook met leugens. De bedoeling is natuurlijk om een afkeer t.o.v. UA te doen ingang vinden zodat Europese landen ophouden met steun te geven aan het land dat onterecht een invasie van het RU leger te verwerken kreeg.

In Polen werd de kwakkel gelanceerd dat een Oekraïner 3 mensen had vermoord in Krakow. De Poolse regering doet haar best om die onzin uit de wereld te helpen en aan te geven waar die leugens vandaan komen.

image.png
image.png (143.48 KiB) 141 keer bekeken

Wil.

16 okt 2025, 14:21

Er is blijkbaar écht iets aan het veranderen in de politiek van de VS t.o.v. RU.

Trump kiest altijd de kant van de winnaar. Het lijkt erop dat hij Poetin als de verliezer in het conflict UA/RU beschouwt. Indien hij vasthoudt aan de stelling dat Poetin 'een vriend' is en dat UA een door een dictator geleid land is dat een oorlog begonnen is, dan zou wel eens kunnen blijken dat hij de kant van de zwakkeling (Poetin) gekozen heeft.

image.png
image.png (203.19 KiB) 141 keer bekeken

In de woorden van Hegseth komt nu een heel andere houding tot uiting tegenover Rusland.
Ook uit de daden in het economische veld blijkt dat. Landen zoals Servië die tot nu toe nog olie importeerden vanuit RU, krijgen de duimschroeven aangevezen. Ook tegenover India is de toon veranderd.