Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

26 jul 2022, 17:52

boeffer schreef:
26 jul 2022, 15:30
Wist ik ook niet, de russen hun sanctie opgeheven van handel (graanuitvoer):
Het akkoord komt er in grote lijnen op neer dat vaarroutes naar de haven van Odessa moeten worden vrijgemaakt van mijnen en dat ladingen van vrachtschepen zullen worden geïnspecteerd. Rusland zal de veilige vaarroutes niet gebruiken voor oorlogsdoeleinden en de Europese Unie schrapt handelssancties tegen Rusland die een belemmering vormen voor de Russische export van vooral voedsel.
https://www.parool.nl/wereld/graandeal- ... gle.com%2F
Is die info wel voor 100 % correct ? In het radio nieuws van een tijd geleden heb ik gehoord dat de mijnen NIET worden verwijderd , maar dat Oekraïnse schepen de vrachtschepen veilig er langs gingen door loodsen. Rusland heeft alleen maar de schepen op wapens te controleren die Odessa willen binnen varen. Wat er naar buiten wordt verscheept interesseert de Russen toch niet. En dat de Unie sancties zou schrappen , welke ? Nog niets van gehoord. Integendeel , de Unie en de VS hebben er alle belang bij dat Rusland geen voedsel uitvoert naar bvb. Afrika , maar eigenlijk kunnen ze niet beletten dat schepen via andere routes dan de ( Zwarte Zee ) Bosporus route naar Afrika varen.

Dicksy

26 jul 2022, 18:13

En dat de Unie sancties zou schrappen , welke ? Nog niets van gehoord.
Het gaat hierover:

’Litouwen heft blokkade op: Rusland mag weer goederen naar Russische exclave Kaliningrad vervoeren’

’Het doorvoerverbod van goederen geldt enkel voor vervoer langs de weg, niet via het spoor, dat heeft de Europese Unie vorige week gemeld. Litouwen moet Rusland dus toelaten om goederen zoals beton, hout en alcohol over EU-grondgebied naar Kaliningrad te vervoeren. De Litouwse spoorwegmaatschappij heeft bevestigd dat het goederenvervoer naar de Russische exclave zal hervat worden en heeft haar klanten intussen geïnformeerd over de heropstart’.

Fred1950

26 jul 2022, 18:33

Dicksy schreef:
26 jul 2022, 18:13
En dat de Unie sancties zou schrappen , welke ? Nog niets van gehoord.
Het gaat hierover:

’Litouwen heft blokkade op: Rusland mag weer goederen naar Russische exclave Kaliningrad vervoeren’

....
Maar goed ook ! Dat ging voor de Russen een brug te ver worden. Het bewijst wel dat de EU met de "poepers" zit. :lol:

Wil.

26 jul 2022, 18:50

Fred1950 schreef:
de Unie en de VS hebben er alle belang bij dat Rusland geen voedsel uitvoert naar bvb. Afrika
De Russen gebruiken de dreigende hongersnood in Afrika als drukkingsmiddel om de westerse sancties te doen ophouden.

maar eigenlijk kunnen ze niet beletten dat schepen via andere routes dan de ( Zwarte Zee ) Bosporus route naar Afrika varen.
Absoluut! De Oekraïners kunnen toch de zeeroute langs Wit-Rusland en Noord-Siberië gebruiken om dan zo langs de Zuid-Chinese Zee rechtstreeks naar Afrika te varen. :roll: 8O :evil:

Corona tast de hersencellen aan! :lol: :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

26 jul 2022, 19:19

door Wil. » Vandaag, 17:41
Min 6% ipv min 8,5%.

Geloof me dat min 6% keihard gevoeld wordt door de bevolking. Daar gaan sommige mensen heel boos worden.

Poetin heeft naar 't schijnt zijn bureau laten verplaatsen zodat zijn stoel met de rug tegen de muur staat. Kwestie van niet altijd over de schouders achterom te moeten kijken ;-)
Van -8,5% naar -6% is voor mij nog een winst van 2% maar zal inderdaad gevoeld worden net zoals voor het westen een bijstelling van de economische groei naar beneden zal gevoeld worden. En die naar benedenstelling is wel degelijk te noteren als verlies van de economische groei.
In dit geval is dus die bijstelling voor Rusland een winst t.o.v. de bijstelling voor het westen een verlies is.

Fred1950

26 jul 2022, 20:02

Wil. schreef:
26 jul 2022, 18:50
Fred1950 schreef:
de Unie en de VS hebben er alle belang bij dat Rusland geen voedsel uitvoert naar bvb. Afrika
De Russen gebruiken de dreigende hongersnood in Afrika als drukkingsmiddel om de westerse sancties te doen ophouden.

maar eigenlijk kunnen ze niet beletten dat schepen via andere routes dan de ( Zwarte Zee ) Bosporus route naar Afrika varen.
Absoluut! De Oekraïners kunnen toch de zeeroute langs Wit-Rusland en Noord-Siberië gebruiken om dan zo langs de Zuid-Chinese Zee rechtstreeks naar Afrika te varen. :roll: 8O :evil:

Corona tast de hersencellen aan! :lol: :lol:
Wiens hersencellen bedoel je eigenlijk ? :roll: Is het niet duidelijk dat ik het hier over EU sancties heb en dat de EU niet kan beletten dat Rusland voedsel ( hun eigen graan ) naar Afrika uitvoert. 8) De route via de Bosporus is voor de Russen door de EU geblockeerd. De Russische minister van buitenlandse zaken ( dacht ik ) heeft nu al drie Afrikaanse landen ( waaronder Congo ) bezocht .... en dat was niet om zomaar handjes te gaan schudden .... Enne , de Russen varen in internationale wateren in de Baltische Zee tot in de Noordzee , of ten noorden van Noorwegen en Finland. Deze laatste route is nu al jaren lang ijsvrij gemaakt door de klimaatverandering-ontkenners. Hun ijsbrekers liggen er werkloos bij.

Dicksy

26 jul 2022, 20:39

door Fred1950 » 33 minuten geleden
Wiens hersencellen bedoel je eigenlijk ? :roll: Is het niet duidelijk dat ik het hier over EU sancties heb en dat de EU niet kan beletten dat Rusland voedsel ( hun eigen graan ) naar Afrika uitvoert. 8) De route via de Bosporus is voor de Russen door de EU geblockeerd. De Russische minister van buitenlandse zaken ( dacht ik ) heeft nu al drie Afrikaanse landen ( waaronder Congo ) bezocht .... en dat was niet om zomaar handjes te gaan schudden .... Enne , de Russen varen in internationale wateren in de Baltische Zee tot in de Noordzee , of ten noorden van Noorwegen en Finland. Deze laatste route is nu al jaren lang ijsvrij gemaakt door de klimaatverandering-ontkenners. Hun ijsbrekers liggen er werkloos bij.
Hier Fred, dit is nu eens echt een interessant artikel en echt het lezen waard, een stukje echte geo-politiek. Klimaatverandering of niet, het zal niet ter zake doen en allemaal voor de schijn.

https://www.raamoprusland.nl/index.php? ... 6&catid=64

Wil.

26 jul 2022, 20:50

Dicksy schreef:
26 jul 2022, 19:19
door Wil. » Vandaag, 17:41
Min 6% ipv min 8,5%.

Geloof me dat min 6% keihard gevoeld wordt door de bevolking. Daar gaan sommige mensen heel boos worden.

Poetin heeft naar 't schijnt zijn bureau laten verplaatsen zodat zijn stoel met de rug tegen de muur staat. Kwestie van niet altijd over de schouders achterom te moeten kijken ;-)
Van -8,5% naar -6% is voor mij nog een winst van 2% maar zal inderdaad gevoeld worden net zoals voor het westen een bijstelling van de economische groei naar beneden zal gevoeld worden. En die naar benedenstelling is wel degelijk te noteren als verlies van de economische groei.
In dit geval is dus die bijstelling voor Rusland een winst t.o.v. de bijstelling voor het westen een verlies is.
Als de baas zegt dat je 500 euro per maand minder gaat krijgen en uiteindelijk is het maar 300 euro minder, dan ga je naar huis en je zegt dat je 200 euro méér hebt?
Drogredenering.

Dicksy

26 jul 2022, 20:59

door Wil. » minder dan een minuut geleden
Als de baas zegt dat je 500 euro per maand minder gaat krijgen en uiteindelijk is het maar 300 euro minder, dan ga je naar huis en je zegt dat je 200 euro méér hebt?
Drogredenering.
Als de economische groei bijgesteld wordt van -8,5% naar -6% dan wil dat zeggen dat de economie aantrekt. Als de economische groei naar beneden bijgesteld wordt voor Duitsland (-0,9 procentpunt tot 1,2 procent), Frankrijk (-0,6 punten tot 2,3 procent) en Spanje (-0,8 punten tot 4 procent) dan betekent dit dat de economie niet aantrekt maar verzwakt.
Straf dat jij dat niet begrijpt. 🤔

Wil.

26 jul 2022, 21:03

Ik begrijp de drogredenering maar al te goed.

Men maakt een projectie van wat de sancties gaan aanrichten in Rusland. Men schat -8,5%. Dat blijkt wellicht -6% te zijn. Wanneer we bv. van een groei van 2% komen en dan naar -4% gaan, dan is dat altijd een verlies van -6%.
Het kan nooit een winst zijn.

Het kan enkel een psychologische winst zijn als je nog erger verwacht had.
Daar koop je niets voor en daar wordt geen enkele job mee gecreëerd.

Dicksy

26 jul 2022, 21:29

door Wil. » 10 minuten geleden

Men maakt een projectie van wat de sancties gaan aanrichten in Rusland. Men schat -8,5%. Dat blijkt wellicht -6% te zijn. Wanneer we bv. van een groei van 2% komen en dan naar -4% gaan, dan is dat altijd een verlies van -6%.
Het kan nooit een winst zijn.

Het kan enkel een psychologische winst zijn als je nog erger verwacht had.
Daar koop je niets voor en daar wordt geen enkele job mee gecreëerd.
Als men die projectie van -8,5% moet bijstellen dan komt men tot de conclusie dat die sancties niet het verhoopte succes hebben als men zou gewild hebben. Stelt zich de vraag of die nieuwe projectie (-6%) ook niet een verkeerde schatting is.
Als men de projectie van de economische groei van westerse landen naar beneden bijstelt kan men zich ook de vraag stellen op deze nieuwe projectie ook geen verkeerde schatting is en het zelfs nog erger is.
In het westen zal dat niet zo bekeken worden zoals u het stelt. Voor het westen trekt de Russische economie aan, misschien nog onvoldoende om jobs te creëren maar voor het westen krimpt hun economie en zullen jobs effectief verloren gaan.
Wie wint hier en wie verliest?

E.T.

26 jul 2022, 21:34

Zo is onze Vlaamse regering met de n.v.A ook begonnen, toch?
Met minder meer of was het meer minder???

Wil.

26 jul 2022, 22:01

Zeer juist opgemerkt. Dat is echter geen kenmerk van de N-VA. In de federale regering wordt elk jaar gewerkt met opbrengsten uit de strijd tegen belastingfraude.
Je kunt niet geloven hoeveel dat opbrengt!

werewoef

26 jul 2022, 23:32

Tav Dicksy

Je hebt het dus over die beruchte boomerang , waarvoor al een hele tijd gewaarschuwd werd, die terug in het gezicht van Europa wederkomt . :?:

werewoef
AMEN en AUM

Wil.

27 jul 2022, 00:51

Een heel recente studie van Yale School of Management laat een ander licht schijnen dan wat HLN ons voorschotelt.

Googelvertaling van het origineel:

Bijna zes maanden na de Russische invasie van Oekraïne, blijven sommige westerse commentatoren beweren dat oppositie tegen Poetin het eenheidsfront duur heeft gekost, terwijl het minder schadelijk blijkt te zijn voor de 'veerkrachtige' Russische economie.

Nieuw onderzoek van de Yale School of Management, meer specifiek van het team dat verantwoordelijk is voor de veelgebruikte lijst van bedrijven die Rusland verlaten (of actief blijven in het land), bewijst echter dat het bovengenoemde verhaal niet waar is – eerder een weerspiegeling van wijdverbreide maar feitelijk onjuiste misverstanden over hoe de Russische economie het eigenlijk doet te midden van internationale sancties en de uittocht van meer dan 1.000 wereldwijde bedrijven.

De auteurs van het Yale-rapport stellen dat deze misverstanden worden bestendigd door de economische publicaties van het Kremlin, die steeds rooskleuriger en propagandistischer zijn geworden. Ze voegen eraan toe dat door Vladimir Poetin geselecteerde statistieken vervolgens worden opgepikt door vele "goedbedoelende maar onzorgvuldige experts" die economische beoordelingen maken die onrealistisch gunstig zijn voor het Kremlin.

De recente release van Yale brengt daarentegen een groot team van experts samen die Russische taal en onconventionele gegevensbronnen gebruiken - zoals hoogfrequente consumentengegevens, cross-channel controles, vrijgaven van Russische internationale handelspartners en datamining van complexe verzendgegevens - om een ​​zeer uitgebreide en gezaghebbende kijk te geven op de toestand van de Russische economie. Het beeld dat ze vinden is somber.

(...)

En dan de laatste alinea:

Yale concludeert dat Rusland op het huidige traject afstevent op economische donkerte en vergetelheid. De internationale oppositie mag pas op de rem trappen als Rusland zijn invasie beëindigt.