Elektrische wagens

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

E.T.

23 dec 2019, 19:48

De Lijn zoekt tegen 2023 negenhonderdenzeventig elektrische bussen aan te kopen
inclusief de bijhorende installaties.
Die geloven er dus wel in :wink:

Klein probleempje: de e-bussen en toebehoren vergen een investering van meer dan een miljard euro, wat meer is dan de huidige voorziene financieringsmiddelen. De Lijn vraagt de Vlaamse regering om de bijkomende financiering te voorzien … Zo is 't gemakkelijk hé

Hou je portemonnee maar al open Ice

Charlie Maru

23 dec 2019, 21:13

E.T. schreef:

Klein probleempje: de e-bussen en toebehoren vergen een investering van meer dan een miljard euro, wat meer is dan de huidige voorziene financieringsmiddelen. De Lijn vraagt de Vlaamse regering om de bijkomende financiering te voorzien … Zo is 't gemakkelijk hé

'T zal proper worden..... die 1.000 bussen dagelijks opladen......
Ze zitten nu al met een ei in hun kont als het één week aan een stuk 5°c onder nul is.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
Ice

23 dec 2019, 22:39

E.T. schreef:

Míjn portemonnee? Nee, nee, ET, Ik heb immers geen elektrische melkkoe...en voor LEZ zullen ze géén eurocent zien... :twisted:
In hún portemonnee zullen ze zitten: de e-melkkoe....komt sneller dan verwacht, hé?
Ze wachten niet eens, zoals bij de diesel, tot 80% elektrisch rijdt... :mrgreen:
9 JULI 2016:
Het kernkabinet heeft donderdag op voorstel van minister van Mobiliteit François Bellot een dotatie van 13,699 miljard euro voor de NMBS en Infrabel voor de periode 2016-2020 beslist....
De NMBS zal 5,6 miljard euro ontvangen en daar komt nog de infrastructuurvergoeding bij (3,1 miljard euo) die de spoorwegmaatschappij aan spoornetbeheerder Infrabel zal betalen.
Alles samen geeft dat 8,7 miljard euro.
Infrabel krijgt 5 miljard euro toegewezen, maar met de infrastructuurvergoeding van de NMBS erbij loopt dat op tot 8,1 miljard euro voor de periode 2016-2020.
Het geld is nu op, 2020, en ziedaar de volgende rooftocht al:
Het spoor krijgt er de volgende tien jaar nog eens 35 miljárd euro federáál bíj bovenop al de miljarden die reeds opgesoupeerd werden....intussen is het openbaar vervoer toch zoooooo verbeterd door al die miljarden, nietwaar? 8O
29 november 2019:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/11/29 ... an-de-fed/

De treinen lopen intussen precies en perfect op tijd, er zijn geen stakingen, geen tekorten bij het onderbetaalde personeel en de ceo's rijven bonussen vh belastinggeld binnen alsof het elke dag Kerstmis is....miljarden goed besteedt, nietwaar? 8O

Dus dat miljard euro voor de bussen? Dat zijn peanuts maar die kunnen er ook nog wel bij....álles voor het klimaat natuurlijk?
Voor het spoor betalen we federaal en voor de Lijn zal de vlaamse dievenbende Vlaanderen wel alleen de factuur weer door de strot duwen.

En allemaal dankzij de schaapjes die elektrisch rijden en blijven promoten uit schrik dat ze alleen zullen opdraaien als van de e-auto de melkkoe wordt gemaakt om al die miljarden te financieren maar hey: álles voor het klimaat dat, ondanks de inspanningen, toch maar blíjft veranderen, nietwaar? :twisted:

Fred1950

23 dec 2019, 23:03

Charlie Maru schreef:
.....
Ze zitten nu al met een ei in hun kont als het één week aan een stuk 5°c onder nul is.
Weet ge dat als men al die bussen met behulp van dieselgeneratoren zou opladen , ge minder diesel gaat verbruiken dan moesten al die bussen zelf op diesel rijden ? ( en dus ook minder CO2, NOx en fijn stof uitstoten )

Aan Ice moet ik dat niet vertellen, die kent waarschijnlijk nog niet het verschil tussen Volt en Ampere. :D
Ice

23 dec 2019, 23:17

Fred1950 schreef:
Charlie Maru schreef:
.....
Weet ge dat als men al die bussen met behulp van dieselgeneratoren zou opladen , ge minder diesel gaat verbruiken dan moesten al die bussen zelf op diesel rijden ? ( en dus ook minder CO2, NOx en fijn stof uitstoten )

Aan Ice moet ik dat niet vertellen, die kent waarschijnlijk nog niet het verschil tussen Volt en Ampere. :D
Nee, vraag dat maar aan horus, die schijnt ook al te weten wat ik denk net als gij meent te weten wat ik ken... :roll:
En vraag dan meteen hoe de diesel sinds de jaren '80 melkkoe werd?
Dat kan horus je meteen ook eens haarfijn uitleggen als dieselrijder want gij weet dát zelfs niet. :twisted:

Charlie Maru

24 dec 2019, 00:08

Fred1950 schreef:
Charlie Maru schreef:
.....
Weet ge dat als men al die bussen met behulp van dieselgeneratoren zou opladen , ge minder diesel gaat verbruiken dan moesten al die bussen zelf op diesel rijden ? ( en dus ook minder CO2, NOx en fijn stof uitstoten
Een rendement van 110% dus..... :roll: :roll: :roll:

Fred1950

24 dec 2019, 03:17

Charlie Maru schreef:
24 dec 2019, 00:08
Fred1950 schreef:
Charlie Maru schreef:
.....
Weet ge dat als men al die bussen met behulp van dieselgeneratoren zou opladen , ge minder diesel gaat verbruiken dan moesten al die bussen zelf op diesel rijden ? ( en dus ook minder CO2, NOx en fijn stof uitstoten
Een rendement van 110% dus..... :roll: :roll: :roll:
Wel, zoiets ja. :lol: En dat komt omdat een elektrische wagen bij het afremmen op motor energie naar de batterij terug levert. Ik ken geen dieselwagen die bij het afremmen op motor dieselbrandstof aanmaakt en terug naar de tank laat lopen. :lol:

E.T.

24 dec 2019, 09:45

Ice schreef:
… De Lijn vraagt de Vlaamse regering om de bijkomende financiering te voorzien ...
Míjn portemonnee? Nee, nee, ET, Ik heb immers geen elektrische melkkoe ...
IK twijfel eraan dat alleen mensen die elektrisch rijden daar gaan voor opdraaien :roll:

Charlie Maru

24 dec 2019, 10:43

Fred1950 schreef:
Kan moeilijk volgen.......

Enerzijds ga je tekeer zoals en duivel in een wijwatervat op alles wat met diesel te maken heeft.......

.....en anderzijds zou je dan dieselgeneratoren gaan inschakelen om batterijen op te laden ??

E.T.

24 dec 2019, 11:32

Een generator draait CONSTANT op max. vermogen bij min. verbruik.
De verbranding is optimaal, de afregeling is geperfectioneerd.
De uitstoot is vele male lager.
De filters werken :wink:

Fred 1950 zegt ook niet dat je dat moet doen hé maar 't zou wel kunnen

Fred1950

24 dec 2019, 12:26

Charlie Maru schreef:
Fred1950 schreef:

Enerzijds ga je tekeer zoals en duivel in een wijwatervat op alles wat met diesel te maken heeft.......

.....en anderzijds zou je dan dieselgeneratoren gaan inschakelen om batterijen op te laden ??
Ik schreef dat omdat ge vreest dat er geen stroom genoeg gaat zijn voor al die bussen. Mijn intentie was eerder de bewering dat men minder energie ( brandstof ) zal verbruiken als men elektrische bussen inzet. Voor mijn part kunnen die generatoren ook op aardgas draaien, en dan nog zal het aardgasverbruik ( en dus de CO2 uitstoot ) lager zijn dan moesten al die bussen afzonderlijk op aardgas ( CNG ) rijden. En dus om dezelfde reden, namelijk dat die bussen bij het afremmen op motor ook geen aardgas naar hun tank terug kunnen sturen. Aardgas zou zelfs heel interessant kunnen zijn omdat die generatoren dan ook amper nog NO2 en fijn stof uitstoten.
E.T. schreef:
24 dec 2019, 11:32
Een generator draait CONSTANT op max. vermogen bij min. verbruik.
De verbranding is optimaal, de afregeling is geperfectioneerd.
De uitstoot is vele male lager.
De filters werken :wink:

Fred 1950 zegt ook niet dat je dat moet doen hé maar 't zou wel kunnen
Juist ! Er zit hier op dit forum toch ten minste één iemand die er iets van snapt :wink: :D ( buiten mezelf natuurlijk :mrgreen: )

Charlie Maru

24 dec 2019, 12:41

Fred1950 schreef:
Ik schreef dat omdat ge vreest dat er geen stroom genoeg gaat zijn voor al die bussen. Mijn intentie was eerder de bewering dat men minder energie ( brandstof ) zal verbruiken als men elektrische bussen inzet. Voor mijn part kunnen die generatoren ook op aardgas draaien, en dan nog zal het aardgasverbruik ( en dus de CO2 uitstoot ) lager zijn dan moesten al die bussen afzonderlijk op aardgas ( CNG ) rijden. En dus om dezelfde reden, namelijk dat die bussen bij het afremmen op motor ook geen aardgas naar hun tank terug kunnen sturen. Aardgas zou zelfs heel interessant kunnen zijn omdat die generatoren dan ook amper nog NO2 en fijn stof uitstoten.
Je probeert fossiele brandstoffen te bannen, maar als er te weinig energie is, dan mag het wel ?

Of mis ik ergens iets ?
Ice

24 dec 2019, 12:51

E.T. schreef:
24 dec 2019, 09:45
Ice schreef:
… De Lijn vraagt de Vlaamse regering om de bijkomende financiering te voorzien ...
Míjn portemonnee? Nee, nee, ET, Ik heb immers geen elektrische melkkoe ...
IK twijfel eraan dat alleen mensen die elektrisch rijden daar gaan voor opdraaien :roll:
In eerste instantie zullen wel de e-rijders ervoor opdraaien maar ik weet wel zeker dat wij állemaal ervoor gaan opdraaien na verloop van tijd (dat is immers het doel dat domme e-rijders niet willen inzien) zoals we nu ook allemaal betalen voor zonnepanelen die we niet hebben... :evil:

En dat zullen we te wijten hebben aan degenen met oogkleppen die nu zo fervent het onhaalbare en onbetaalbare elektrisch rijden blijven verdedigen voor een klimaatleugen van formaat dat niet bestaat zoals voorgewend wordt voor maatregelen die enkel dienen om weer in onze zakken te zitten. :x

Fred1950

24 dec 2019, 12:59

Charlie Maru schreef:
24 dec 2019, 12:41
Fred1950 schreef:
Je probeert fossiele brandstoffen te bannen, maar als er te weinig energie is, dan mag het wel ?

Of mis ik ergens iets ?
Ik tracht daar heel realistisch in te zijn. Fossiele brandstoffen zal men de eerst komende decennia nog niet kunnen bannen, maar er kan al reeds een flinke inspanning worden geleverd in die gevallen waarvoor er een alternatief bestaat zonder dat men met energietekorten te kampen kijgt :

- elektrisch rijden ( auto's , treinen , bussen , trams , .... ), dus alles wat beweegt ( dat dus een kinetische energie vraagt )
- warmtepompen
- gebruik van de meest gezonde fossiele brandstof, aardgas dus, en al de rest trachten te bannen

( waterstof komt niet in vraag omwille van de ontzaglijke energieverliezen die ermee gepaard gaan, en ook omdat het gevaarlijk is, gevaarlijker dan het gebruik van aardgas )
Ice

24 dec 2019, 13:04

Charlie Maru schreef:
Fred1950 schreef:

Normale mensen kunnen zulke kronkels ook niet volgen...
In elke discussie goochelen met algemene tegenstrijdigheden maar je krijgt geen uitgesproken, eigen mening te horen..en er zijn er nog die zulke kromme redeneringen volgen, die verstaan dat dan wel wegens dezelfde gestoorde gedachtengang.

Feiten, bewijzen en argumenten negeren en dan pogen gelijk te halen door er onrealistische voorstellen aan vast te knopen, die hij dan zelf weer afbreekt waardoor hij de eerdere feiten bekent en zelfs eerdere argumenten aanhaalt om een punt te maken dat hij eerder ontkende... :mrgreen:
Dat heet inderdaad "spartelen als een duivel in een wijwatervat"
maw: onmogelijk om met opportunisten een redelijke discussie te voeren want ze halen wishful thinking, als oplossing en dat niet eens aan de orde is, en realiteit door elkaar.