Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

04 dec 2023, 15:22

Charlie Maru schreef:
04 dec 2023, 15:17
De absurditeiten stapelen zich maar op...... :roll:

Daarstraks op het nieuws:
Je motor laten draaien om de ruiten te laten ontdooien, daarmee riskeer je nu ook al een boete. 8O
Hoeveel nieuw kolencentrales in China tijdens deze eerste jaarhelft? :lol:
Niet moeilijk dat zij de top-vervuilers in de wereld zijn, en dat nog jaren willen blijven.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Hobo

04 dec 2023, 15:24

Recent is een trein tussen het U.K. en Holland
in de CHUNNEL stil gevallen en heeft men die terug naar het U.K. moeten slepen.

Hobo

04 dec 2023, 15:31

Donderdag keurde de Vlaamse Regering een belangrijk pakket aan bijkomende klimaatmaatregelen goed.
In totaal werden 40 bijkomende maatregelen beslist, bovenop het Vlaams Energie- en Klimaatplan van twee jaar geleden dat al voorzag in 350 ambitieuze maatregelen. De Vlaamse ministers zijn overeengekomen dat Vlaanderen tegen het jaar 2030 40 procent minder CO2 zal uitstoten in vergelijking met het jaar 2005.
En niet onbelangrijk: we doen dat niet door luchtkastelen voor te spiegelen, maar met verstandige maatregelen.
EINDE CITAAT

tokkio

04 dec 2023, 16:07

voorn schreef:
04 dec 2023, 11:17
Ze zijn 20 jaar te laat gaan denken voor alternatieven voor fossiele brandstof en haar afgeleide produkten en toepassingen.
Of zit het al lang in een safe tot bij het uitbreken van grote oorlog. :twisted:
Onze Mann camions konden rijden op al wat brandbaar was zelf Wisky
Zoek dus een vervangende brandstof.
Omdat u niet op reis gaat en elektisch rijdt bedenkt u dit en niet voor het milieu
Al die stroom die ze nodig hebben voor de EV auto's zijn niet alleen van kerncentrales of zonnepanelen, in de wintermaanden is zelfs het aandeel van de zonnepanelen te verwaarlozen, en voor de kerncentrales heeft de regering opeens het licht gezien, ze mogen (moeten) langer openblijven ,dus hebben we nog altijd stroom die van gas en kolencentrales komen, dus het enige alternatief, die goed is voor het klimaat is auto's ,vrachtwagens, vliegtuigen en schepen op (poeder) waterstof,alleen is er in Europa niet genoeg "groene" stroom voor de productie van waterstof, dus zullen we terug afhangen van de arabieren :mrgreen:
Of met "bio methanol "dat is een mix van Co2 met waterstof.
Jan Klein Hesselink wijst erop dat Bio methanol, wat je krijgt als je CO2 als grondstof gebruikt en toevoegt aan waterstof, een goede vervanger is voor benzine
https://ekwadraat.com/nieuws/brandstof-van-de-toekomst/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

04 dec 2023, 17:27

Charlie Maru schreef:

Je motor laten draaien om de ruiten te laten ontdooien, daarmee riskeer je nu ook al een boete. 8O
:lol:
Ge moet een spuitbus gebruiken , de gas en stofffen die erin zitten zijn OOK vervuilend. :mrgreen:

Fred1950

04 dec 2023, 17:36

tokkio schreef:
04 dec 2023, 16:07
.....
Of met "bio methanol "dat is een mix van Co2 met waterstof.
Jan Klein Hesselink wijst erop dat Bio methanol, wat je krijgt als je CO2 als grondstof gebruikt en toevoegt aan waterstof, een goede vervanger is voor benzine
https://ekwadraat.com/nieuws/brandstof-van-de-toekomst/
En van waar haalt diene mijnheer zijn kennis ? Eén keer raden : uit China !

https://www.newscientist.nl/nieuws/chin ... ar%20maken.

tokkio

04 dec 2023, 17:43

Donderdag keurde de Vlaamse Regering een belangrijk pakket aan bijkomende klimaatmaatregelen goed
moest liegen pijn doen, heel de Vlaamse regering zou huilend afzien...
Maar de arbeider en gepensioneerde zal het gelag betalen.
https://emis.vito.be/nl/artikel/vlaamse ... minder-co2
De Vlaamse regering met Zuhal Demir denken dat ze opnieuw het warm water hebben uitgevonden, de maatregelen zijn alleen zotte kosten ,ze willen minder Co2, alleen komt dat niet alleen van Vlaanderen,denken dat de Co2 van andere landen blijft hangen aan de grens, trouwens zonder Co2 groeit er niets, en ook de mens ademt Co2 uit ongeveer 1 Kg per persoon, doet dat x +/- 9 miljard mensen ....
Maar zonder Co2 is er geen leven op aarde....
Dat gas komt vrij bij het verbranden van fossiele brandstoffen, zoals olie, kolen en aardgas. Op zich is er niks mis met CO2. Sterker nog: zonder CO2 zouden we niet op aarde kunnen leven. Het houdt namelijk de warmte van de zon vast in de atmosfeer.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ordenlijst
De Vlaamse regering, Demir, de klimaat activisten on goeroes en al wie voor het klimaat betoogd denken of willen de aarde volgens hun regelen, dus regen, zon, wind, wamte en of koude al ze er een bevel voor geven, alleen laat de aarde zich niet dwingen, die heeft bontgenoten ,de maan en de zon grijpen al in ,maar de aarde krijgt ook hulp van Jupiter en Venus ,die zorgen voor de seizoenen,en grijpen soms extreem in, en daar gan geen menselijk wezen iets aan doen.
https://www.newscientist.nl/nieuws/jupi ... aat-aarde/
En de zon die deint uit , dus die gaat steeds wat verder van de aarde, zie het als een vergrootglas hoe verde , hoe heter de straal, dus hoe warmer :mrgreen:
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... seizoenen/
Ook de maan helpt mee, 1,4 miljard jaar terug stond de maan dichter bij de aarde, en draaide die sneller, en duurde een dan maar 19 uur. :mrgreen:
https://www.newscientist.nl/nieuws/14-m ... ag-19-uur/
Maar de natuur en de aarde laat zich niet dwingen,

https://www.newscientist.nl/nieuws/chin ... ar%20maken.
Dat kan, maar het is toch een goede oplossing.propere brandstof ,en vermindering van het "te veel" aan Co2,want alleen op waterstof gaat niet lukken, men heeft te veel stroom nodig voor rendabel waterstof te maken.:mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

voorn

04 dec 2023, 17:51

Het grote probleem met biobrandstoffen is te weinig produktie capaciteit om het op alles in te voeren.
En over opzoeken. 90% wat hier vertelt wordt is geen parate kennis.
Meer dan 50 jaar na uw studies weet je van integralen geen fluit meer mag je al blij zijn dat je nog het verschil kent tussen organise-en anorganischescheikunde. En van je beroepsactiviteit blijft het simpelste nog over.
En dan heeft men nog geen alzenheimer.

Wil.

04 dec 2023, 18:39

Fred1950 schreef:
04 dec 2023, 17:36
Ze mogen ook wel eens iets terugdoen voor dit, hé?

boeffer

04 dec 2023, 22:41

Uwe auto laten ontdooien op uwe prive oprit is niet strafbaar, wel op de openbare weg.
Ik ben eens curieus of al die auto's aan de schoolpoort hunne motor stilleggen. Gemakkelijk te zien aan de rokende uitlaat. Soms zijn daar kwaaie madammen bij.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

05 dec 2023, 00:59

voorn schreef:
04 dec 2023, 17:51
Het grote probleem met biobrandstoffen is te weinig produktie capaciteit om het op alles in te voeren.
En over opzoeken. 90% wat hier vertelt wordt is geen parate kennis.
Meer dan 50 jaar na uw studies weet je van integralen geen fluit meer mag je al blij zijn dat je nog het verschil kent tussen organise-en anorganischescheikunde. En van je beroepsactiviteit blijft het simpelste nog over.
En dan heeft men nog geen alzenheimer.
Productie capaciteit kan men in mekaar flansen. Met moet alleen maar de installaties groter bouwen. Ik zie eerder een probleem in de beschikbaarheid van de "grondstoffen" ( plantaardig afval , dierlijk afval , mest , etc .. ). Als ge daarvan te weinig kunt verzamelen krijgt ge ook geen deftige productie op gang.

Integeralen ? :D Ik ben voor het ogenblik alles terug aan het oprakelen. Heb onlangs nog wat electronica ontworpen en uitgetest. Software in de C taal schrijven gaat ook nog "lekker". Als ge de moed en tijd er voor over hebt lukt dat allemaal nog wel. Het voordeel van vandaag is dat je de oude schoolboeken niet eens meer nodig hebt , op het internet gaat "doorbladeren" zelfs sneller. Ik vraag me echt af waarom het niveau van schoolverlaters nu zoveel lager ligt dan vroeger terwijl ze schatten aan informatie kunnen raadplegen waar wij in onze tijd amper toegang toe hadden.

Voorbeeld :
Hoe wordt co2 omgezet in methanol?
In aanwezigheid van katalysatoren zoals Cu/ZnO/Al2O3 reageert CO2 met waterstof en vormt methanol bij een druk van 5-10 MPa en een temperatuur van 210-270°C . De geproduceerde methanol wordt gescheiden van water en restgassen en gezuiverd door destillatie.

Het procedé is laat ons aannemen "hot new" en een simpele Google search vertelt ons reeds hoe het werkt. Gebrek aan informatie is er dus al helemaal niet de dag van vandaag , maar ja , tiktok en instagram zijn "plezanter" met als gevolg veel depressieve jongeren door hun cyberoorlogjes die ze op die "social media" voeren ...

Een verdere stap zou "kunnen" zijn dat men het H2 op datzelfde moment uit water kan halen , zonder electrolyse dus ... De formule van methanol is CH3OH , bevat dus een zuurstof atoom. Het heeft veel weg van een hydroxide ( de OH op het einde van de formule ).

voorn

05 dec 2023, 04:55

Met die produktie capaciteit bedoelde ik infeite de capaciteit in grondstoffen.
Met ons frietvet gaan we niet ver rijden :lol:

benq

05 dec 2023, 08:38

Charlie Maru schreef:

Weet je het nu nog niet!
Die in Brussel hebben allemaal een zeer laag IQ

Ik heb geen garage en woon tegen de straatkant, ik riskeer een gasboete.
Een buurman zijn huis staat 5 meter van de rooie lijn en parkeert zijn wagen daar, hij krijgt geen gasboete.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

voorn

05 dec 2023, 10:29

Belgische oplossing :lol: zeg tegen de agent dat je wagen niet kunt stilleggen batterij bijna plat moet blijven draaien en 20 km rijden

Wil.

05 dec 2023, 11:19

Sultan Ahmed Al Jaber, de voorzitter van COP28, beweert dat er geen wetenschap zit achter de eis tot een geleidelijke en volledige afschaffing van olie, kolen en gas om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graden.

(Bericht op Doorbraak en ook hier)

Ik ben nu al benieuwd naar de eindconclusies van COP28 die de voorzitter zal voorlezen.