Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

voorn

08 jan 2024, 23:18

Zo een water stofzuiger weegt wat vol.
Een vaste pomp is te installeren in een put ev groot genoeg om tewerken met vlotter best ingebouwd

werewoef

08 jan 2024, 23:21

Tav Tokio

Ik heb ook zo een familielid gehad die metser was en die zei ook hetzelfde : een huis moet kunnen ademen . Vandaag op het vrt-nieuws : segenwoordig zijn die moderne woningen zo fel geisoleerd dat de stralingen niet doordringen in hun smartphone bij hun thuis . Zelfs met 4 en 5 G werkt hun wifi onvoldoende .
Ik vind die wet van certificaat ook schandalig . Het treft alleen die kleine vernieuwers die hun aangekocht droomhuisje in amper Vijf jaar MOETEN in orde stellen .De grote bouw ondernemers gaan met alles lopen . Weg is de droom van een koppel dat hun ideaal husje op hun gemakjes wilden uitbouwen . En inderdaad , welke verdomde onbenul heeft zo een wet uitgevaardigd ?Om bloed van te drinken, begot ... :x 8O

werewoef
AMEN en AUM

E.T.

09 jan 2024, 04:48

MichelN schreef:
08 jan 2024, 19:52
E.T. schreef:
08 jan 2024, 18:07
Een dompelpomp kan een oplossing zijn als het water ergens voldoende diep is en je het water ergens naartoe kan pompen ...

Voor een paar mm water ben je waarschijnlijk beter af met een waterstofzuiger :D
Weer last van migraine?
Iemand uitlachen omdat hij water moet scheppen, waar heb je dan last van?

Fred1950

09 jan 2024, 09:27

werewoef schreef:
08 jan 2024, 23:21
Tav Tokio

Ik heb ook zo een familielid gehad die metser was en die zei ook hetzelfde : een huis moet kunnen ademen . Vandaag op het vrt-nieuws : segenwoordig zijn die moderne woningen zo fel geisoleerd dat de stralingen niet doordringen in hun smartphone bij hun thuis . Zelfs met 4 en 5 G werkt hun wifi onvoldoende .
.....
Hebt ge al gezien hoe die nieuwe bouwsels in mekaar geprutst worden ? Tegen de binnenmuren plakt men ( langs de buitenkant ) grote panelen met aan één kant een rotswol ( of gelijkaardig ) en aan de buitenkant een velletje aluminium. En tegen dat aluminium metselt men dan de buitenmuur. Aluminium rondom ? En dat creëert een kooi van Faraday waar geen enkel signaal nog door kan , dus ook geen signaal van de GSM mast naar de smartphone en omgekeerd. Dat aluminium werkt trouwens vochtwerend ( maar houdt vocht binnenin vast --> schimmel ! ) , dat isoleert niet op warmteverlies.

voorn

09 jan 2024, 12:53

De milieuactivisten zijn weer tegen de vergunning voor Ineos wegens fosiel basis produkt.
Hebben die zich al eens een wereld zonder kunststof voor gesteld? En de vervanging onder de loupe genomen.
Tuinmeubelen in hout of metaal. Alle kunststof uit uw auto. Verpakking terug in glas. Wat met hi fi, It en medisch vervangmateriaal. Kledij uit zuivere stoffen i.p.v kunstvezel.
Dus naar meer ertsen verwerking; houtverbruik en natuurlijke vezel
Dat moet dan maar op 1-2-3.

Fazal

09 jan 2024, 14:11

Regeringen, overal ter wereld, beschikken over onuitputtelijke mogelijkheden om hun volk te pluimen.
Of die nu goed zijn voor de bevolking, het klimaat en dergelijke meer, of niet, zal hen wel worst wezen.

Hobo

09 jan 2024, 14:51

Zojuist in "kort NIEUWS" gelezen,
dat aan de Oostkust van de USA grondverzakkingen zijn gemeten.
Het zijn maar mm, maar op langere termijn toch met fatale gevolgen.
Voor gebouwen en de leidingen eronder.

voorn

09 jan 2024, 14:59

Dat is al langer bezig; daar loopt een grote breuklijn tot in Zuid Amerika. Eens moet daar iets gebeuren.
Pessimisten waarschuwen zelfs onze streken.

Wil.

10 jan 2024, 09:53

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

10 jan 2024, 11:09

Twee vliegen in één klap:

- bovenaan de CO2-evolutie over de laatste 2000 jaar. Tot 1860 ongeveer zien we een bijna constant niveau van ongeveer 280 ppm CO2. Daarna stijgt dat niveau sterk.

- onderaan een langere periode (meer dan 4.000 jaar) waarin de zwarte lijn de temperatuur weergeeft. Er vallen 4 periodes van global warming te bemerken. Uit de bovenste grafiek kan men afleiden dat zeker in de Romeinse periode en in de middeleeuwen er géén verhoging van de CO2 was.
Uit andere gegevens weet men dat ook in de Minoïsche tijd (± 1.500 voor Christus) er geen hoger CO2 aanwezig was.

De vraag rijst: hoe komt het dat die warme periodes toen zijn ontstaan? Waarom zou de huidige periode van opwarming niet dezelfde oorzaak hebben?

We weten intussen dat CO2 niveaus niet voorafgaan aan temperatuurstijgingen, maar die wel volgen.

Afbeelding

sibarita

10 jan 2024, 11:31

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240109_97529929

Ook in Limburg hebben we daar last van , denk maar aan de aanleg van de noord zuid verbinding die al meer dan 50 jaar geblokkeerd werd .
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

tokkio

10 jan 2024, 16:48

Fazal schreef:
09 jan 2024, 14:11
Regeringen, overal ter wereld, beschikken over onuitputtelijke mogelijkheden om hun volk te pluimen.
Of die nu goed zijn voor de bevolking, het klimaat en dergelijke meer, of niet, zal hen wel worst wezen.
De regering van( België) Vlaanderen heeft een nieuw "inkomsten potje" gevonden.... :mrgreen: omdat ze te veel Co2 uitstoten....dus moet alles maar met een E auto....zodat Vlaanderen Co2 vrij blijft :mrgreen:
https://www.hln.be/geld/belastingstijgi ... 96cf6c9afe

Maar Frankrijk kan niet volgen met elektriek, dus gaan ze maar kolen en gas centrales opstarten,en natuurlijk blijft al die Co2 in Frankrijk,want ze vinden het te koud voor de Franse inwoner :mrgreen:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240109_96360840

Frankrijk weet ook niet dat 2023 het warmste jaar was sinds de waarneming in 1850 ,en 2020 hebben ze overgeslagen dan was het "nog" 0,03 graden Celsius warmer :mrgreen: dat het min 42 Gr koud was in Scandinavië dat hebben ze er niet bijgeteld.
https://www.hln.be/buitenland/noorwegen ... ~a145ec76/
Ik heb altijd geweten dat records moeten verbroken worden :mrgreen:
Maar de Europese weerdienst Copernicus heeft een nieuw doem scenario gelanceerd en ze willen de klimaat opwarming tot maximaal 2 graden Celsius beperken.......dus zal alles Co2 vrij moeten zijn,alles met paard en kar, E fiets en E step,geen vracht vervoer, schepen, industrie,en houtkachel :mrgreen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/06 ... t-gemeten/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

boeffer

11 jan 2024, 00:12

Die wedloop om e-auto's aan de man te brengen is al langer bezig. De laatste nieuwe fabrieken voor brandstof ergens ter wereld zullen hun geld moeten opbrengen voor de bank. Wie maakt er dus klimaatwetten of keurt ze goed?
Voor de oorlog waren die er ook al, te traag of wat nog allemaal. Wellicht door de 6 volt van vroeger geraakte je niet ver.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Wil.

11 jan 2024, 08:48

De verschuiving naar duurzame energie zou economische groei onmogelijk maken, zegt Jean Marc Jancovici, een Franse ingenieur-klimatoloog de Macron adviseert i.v.m. energie en CO2-vermindering.

Deze klimatoloog zegt dat wind-, zonne- en waterkracht geen wonderoplossing bieden. De verschuiving naar hernieuwbare energie zou economische groei onmogelijk maken, zegt hij.

Wind-, zonne- en waterkracht bieden geen wonderoplossing. Daarom heeft Frankrijk beslist om nog eens 6 moderne kernreactoren te bouwen.

Volgens Jancovici zou de wereld elk jaar 7% minder uitstoot moeten halen. D.w.z. dat we volgend jaar 'van India moeten afgeraken' om de doelstelling van max. 1,5 graden te halen. India genereert zowat 7% van de werelduitstoot.
Het jaar daarop moeten we 'van 2/3 van Europa afgeraken'.

Jancovici geeft ook nog mee dat een beperking tot 4 langeafstandsvluchten op een gans leven een bijkomende consequentie is.

Bron

voorn

11 jan 2024, 12:39

Als men de organische chemie (koolstof) wil afschaffen zal men eerst iets moeten bedenken om haar produkten te vervangen. En meer ertsen; kunsstof; hout en kunstvezels uit zuiver materiaal produceren en gebruiken