Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

10 feb 2023, 19:18

Het Russisch parlement......
door Wil. » 25 minuten geleden
We vaardigen mensen af om in onze naam bepaalde standpunten te verdedigen.

Wil.

10 feb 2023, 19:42

Dicksy schreef:
10 feb 2023, 19:18
Het Russisch parlement......
door Wil. » 25 minuten geleden
We vaardigen mensen af om in onze naam bepaalde standpunten te verdedigen.
Democratie zonder vrije verkiezingen is geen democratie.
Dat begrip omvat wel méér dan enkel een parlement met VRIJE verkozenen. Ik herneem effe wat ik voordien al heb uitgelegd op blz. 274: (een behoorlijke aanzet tot definiëring van de term) -

Een democratie is veel meer dan het vrije verkiezingsproces, wat weliswaar onmisbaar is, maar slecht één aspect vormt van wat wij 'een democratie' noemen.
Het gaat over een vrije pers, over vrij je mening mogen zeggen, over het vrij mogen protesteren tegen overheidsmaatregelen, over het vrij je geloof te mogen aanhangen, over het mogen vormen van vakbonden, over beperkingen van de macht via beschermende maatregelen voor het volk enz.
Bijna al die dingen zijn afwezig in een dictatuur zoals die van Rusland of China.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

10 feb 2023, 20:06

Ik ben blij met je verduidelijking over je definitie van democratie zoals ik ze hier nogmaals weergeef zodat er zeker geen misverstanden ontstaan.
door Wil. » 8 minuten geleden
Een democratie is veel meer dan het vrije verkiezingsproces, wat weliswaar onmisbaar is, maar slecht één aspect vormt van wat wij 'een democratie' noemen.
Het gaat over een vrije pers, over vrij je mening mogen zeggen, over het vrij mogen protesteren tegen overheidsmaatregelen, over het vrij je geloof te mogen aanhangen, over het mogen vormen van vakbonden, over beperkingen van de macht via beschermende maatregelen voor het volk enz.
Bijna al die dingen zijn afwezig in een dictatuur zoals die van Rusland of China.
Neem nu mijn tekst even bij de hand die ik gepost heb:
door Dicksy » 47 minuten geleden
Het Russische parlement heeft twee wetten goedgekeurd die strenge beperkingen opleggen aan Oekrainse boeken en muziek. Hiermee wil Moskou veel van de resterende culturele banden tussen de twee landen verbreken.
De eerste wet verbiedt het drukken van boeken geschreven door Oekrainse burgers, tenzij ze afstand doen van hun Oekrains paspoort en het Russisch staatsburgerschap aannemen.
Ook de commerciële invoer van boeken die zijn gedrukt in Oekraine , Oekraïens gebied zal worden verboden, terwijl voor de invoer van Oekrainse boeken uit alle andere landen een speciale vergunning vereist is.
Een andere wet verbiedt het afspelen van muziek van na 1991 gemaakt door Oekrainse burgers. Dit verbod geldt niet voor individuen, maar wel voor de media en op het openbaar vervoer. Tegelijkertijd wordt ook de quota voor de Russische taal en muziek in tv- en radio-uitzendingen verhoogt.
Kunt ge nog volgen? Ik denk het wel :wink: . Nu post ik de orginele tekst die verscheen op 26/06/2022 op de website van HLN:
Het Oekraïense parlement heeft twee wetten goedgekeurd die strenge beperkingen opleggen aan Russische boeken en muziek. Hiermee wil Kiev veel van de resterende culturele banden tussen de twee landen verbreken.
De eerste wet verbiedt het drukken van boeken geschreven door Russische burgers, tenzij ze afstand doen van hun Russische paspoort en het Oekraïense staatsburgerschap aannemen. Het verbod geldt enkel voor boeken van na de ineenstorting van het Sovjet-bewind in 1991.µ
Een andere wet verbiedt het afspelen van muziek van na 1991 gemaakt door Russische burgers. Dit verbod geldt niet voor individuen, maar wel voor de media en op het openbaar vervoer. Tegelijkertijd wordt ook de quota voor de Oekraïens taal en muziek in tv- en radio-uitzendingen verhoogt.
En dit is toch in tegenspraak met wat u definieert als democratie. Vrije verkiezingen in Oekraine? O.k. maar lees dan nog eens de tekst van HLN, laat het even bezinken en leg het dan langs uw definitie van democratie van blz. 274 (hier herhaald). Wringt dat niet ergens een beetje daar waar men de maatregelen in het ene land dat land bestempelt als een dictatuur en in het andere land, diezelfde maatregelen genomen, men dat land als een democratie beschouwd?
Een democratie is veel meer dan het vrije verkiezingsproces

Wil.

10 feb 2023, 20:52

Het is voor mij duidelijk: die maatregelen die UA in juni '22 nam t.o.v. culturele uitingen, boeken drukken enz. zijn ondemocratisch. Net zoals soortgelijke maatregelen in Rusland ondemocratisch zijn.

Het land is nu in oorlog en heel wat regels die binnen een normaal democratisch bestel gangbaar zijn, zijn nu opgeschort zoals het zich vrij kunnen verplaatsen naar het buitenland bv. Ik keur dat af.

Maar wanneer we eerder discussieerden over het vrije soevereine volk dat de staatsgreep van Janoekovitsj verijdelde, toen was het land in een 'neutrale' politieke situatie. Daarin bestonden vrije verkiezingen, daar konden boeken vrij gedrukt worden, daar waren oppositiepartijen, vrije vakbonden enz. Kortom, in die periode was UA een democratisch land - niet perfect, zoals ook belgië dat niet is - maar een jonge democratie.

In die context en in dat tijdsgewricht heeft het parlement van UA, met verkozenen die zich voordien vrij hadden kunnen kandidaat stellen en die zich vrij konden uitspreken, de keuze gemaakt om zich naar het Westen te richten.

Bemerk dat bepaalde woorden onderstreept zijn. Dat is met een duidelijke bedoeling gedaan.

Fred1950

10 feb 2023, 21:17

Wil. schreef:
10 feb 2023, 20:52
.....
In die context en in dat tijdsgewricht heeft het parlement van UA, met verkozenen die zich voordien vrij hadden kunnen kandidaat stellen en die zich vrij konden uitspreken, de keuze gemaakt om zich naar het Westen te richten.
....
Omgekocht en nadien rondlopend met zakken vol geld .... :mrgreen: Past perfect in de context.

Afbeelding

Wil.

10 feb 2023, 23:02

Zo kwam Zelenski binnen in 10 Downing Street.

Dicksy

10 feb 2023, 23:28

Heb je ook geapplaudisseerd ? 🤔

Wil.

11 feb 2023, 09:17

De baas van de Wagner-bende ziet het groot:

Afbeelding

Dicksy

11 feb 2023, 09:35

Als een mens al niet meer mag dromen? :lol:

Wil.

11 feb 2023, 13:25

Poetin bluft. Alweer.

Afbeelding

Rusland gaat vanaf maart de olieverkoop terugschroeven met 500.000 barrels per dag.

De leek zou denken dat Poetin kwaad is omdat Europa geen olie meer aankoopt die over zee wordt aangevoerd. Om ons te straffen draait hij het kraantje toe zodat de prijs omhoog zal gaan voor ons.

Die redenering klopt niet. Europa en de G7 nemen nu 1,7 miljoen vaten minder af dan een jaar geleden. Ongeveer 800.000 vaten zijn geraffineerde producten. Rusland heeft voor die 800.000 vaten geen alternatieve kopers. China en India kopen geen geraffineerde olie van Rusland. Dat betekent dat raffinaderijen zullen moeten sluiten, dat mensen hun job en inkomen verliezen, minder spenderen, minder belastingen betalen aan de staat enz.

Hét grote probleem is echter dat Rusland met al die olie geen blijf weet. Die hoeveelheden kunnen niet even in een paar tanks opgeslagen worden voor later. Rusland gaat willens nillens de productie moeten inkrimpen en dat is geen sinecure. Als oliebronnen op die manier worden dichtgeknepen of gesloten, dan brengt dat onoverkomelijke problemen met zich mee. De bronnen slibben dicht of de olie bevriest in die gebieden in de grond. Kortom een rampscenario maar Rusland heeft geen keuze.

Laat ons rustig afwachten hoe lang Poetin dit volhoudt.

Dicksy

12 feb 2023, 11:10

https://twitter.com/i/status/1624646679923130368

Oooooh hoe mooi toch, liefde op het eerste gezicht. :lol:

Fred1950

12 feb 2023, 12:25

Dicksy schreef:
12 feb 2023, 11:10
https://twitter.com/i/status/1624646679923130368

Oooooh hoe mooi toch, liefde op het eerste gezicht. :lol:
Een acteur in volle glorie en op het toppunt van zijn carrière :wink:

Wil.

12 feb 2023, 13:12

Indien UA deze oorlog wint, dan worden de Oscar beeldjes vervangen door Zelensky beeldjes!

voorn

12 feb 2023, 13:43

Rusland wil onderhandelen.
Toch een teken dat het niet loopt als verwacht.
En dat het Rusland van Katarina de Grote in de ijskast zit.

socrates

12 feb 2023, 14:20

voorn schreef:
12 feb 2023, 13:43
Rusland wil onderhandelen.
Toch een teken dat het niet loopt als verwacht.
En dat het Rusland van Katarina de Grote in de ijskast zit.
Oost Oekraïne is de schatkelder van het land, dat weet Poutin natuurlijk al lang, nu hij met geweld Kiev niet heeft kunnen inpalmen probeert hij waarschijnlijk te onderhandelen over de definitieve eigendom over de Krim en over de Oostelijke provincies in ruil voor vrede. Dat aanbod van P is zeker voor Z veel te hoog gegrepen, tot een akkoord zal het dan ook nog niet zo gauw komen, ook moeten de westerse wapens nog veel meer rendement opleveren vooraleer ze mogen worden afgeschreven
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus