Bluft Poetin?
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
In your dreams. Een golf van Amerikaanse bedrijven komt naar hier; nooit sinds de '60s waren het er zoveel.Dicksy schreef: ↑19 feb 2023, 17:48“Er is veel geld beschikbaar bij Amerikaanse bedrijven, en ze zoeken groei in Europa. En als je naar Europa kijkt, is Vlaanderen een goede keuze.”door Wil. » 6 minuten geleden
Raar, nietwaar, dat de VS besloten zouden hebben om Europa 'kapot te maken' .
Dat komt niet alleen door onze ligging, maar er is ook de aanwezigheid van talent en van onderzoeksinstellingen zoals het Vlaams Instituut voor Biotechnologie, VITO of Imec.
door Dicksy » Vandaag, 16:39
Dat is ook zo maar dan is de vraag of die opgekochte bedrijven in België blijven (met behoud van de werkplaatsen) of toch op termijn verhuizen naar China, of 'stelen' ze hier gewoon de knowhow op een legale manier, want het wordt toegestaan of hen wordt zeker de mogelijkheid geboden, en doeken nadien alles gewoon op.De vraag is beantwoord.De kern van jouw vraag was: wat is het verschil tussen de Amerikaanse aanpak en de Chinese.
Drie argumenten om je visie tegen te spreken:
1. Welk voordeel heeft Amerika erbij om Europa "kapot te maken" (- jouw woorden)? Europa is een belangrijke handelspartner. Een arme handelspartner koopt enkel nog het hoogstnodige. M.a.w. de handel valt quasi stil. 'The business of America is business' - dat geldt ook vandaag nog.
2. Het aanlokkelijk maken van de investeringsmarkt is een strategie die altijd heeft gespeeld. Ik herhaal: belgië tracht grote bedrijven naar hier te lokken. Amerika doet hetzelfde.
3. Je hebt helemaal niets geschreven over de kern van jouw vraag: China heeft een grondig andere aanpak dan de VS. China wil door ongeoorloofde middelen (spionage - diefstal van intellectuele eigendom bv) zijn concurrenten uit de markt duwen. Dat gebeurt door staatssponsoring en daar moeten zowel de VS als de EU zich tegen afzetten want China is een dictatuur waar rechtsregels ondergeschikt zijn aan de Partij en waar de scheiding van de machten niet geldt.
Deze zaken zijn ten gronde anders in de VS.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Beste Dicksy, dat ik een grondige hekel heb aan politiek gezwets, is hier al lang, en door iedereen geweten.
Iedereen zal ook wel inzien, dat ook wij, door onze eigen overheid gestadig belazerd worden.
Ik volg politieke kwesties dus idd zo weinig mogelijk. Er is trouwens al meer dan genoeg om ons aan te ergeren. Ik probeer enkel iets uit mijn eigen gezond verstand te halen met de dingen waarvan ik' denk' toch 'iets' over te weten. Dat ik het dan soms mis voorheb, is natuurlijk niet te verwonderen, en daarom is dat het laatste waarover ik absoluut mijn gelijk wil halen.
Integendeel, ik ben altijd dankbaar als iemand, liefst met doorslaggevende argumenten, mij ervan kan overtuigen dat ik ongelijk heb. Er zijn idd heel veel zaken waar ik weinig of niets over weet.
Het zou van hardnekkige domme koppigheid getuigen indien ik het tegendeel zou beweren.
Maar dat betekent echter niet dat ik mijn eigen ideeën over iets, hier niet zou mogen schrijven.
Ik ben maar een gewone man, maar ook een burger met eigen ideeën welke ik hier of elders, gewoon even kwijt wil.
Ik zie wat ik zie, hoor wat ik hoor, en lees wat ik lees, en daar trek ik dan mijn eigen conclusies uit.
Meer hoeft men daar niet achter te zoeken, en dat zal wel bij iedereen zo zijn.
Ik heb alle achting voor sommigen hun schrijverstalent. Er zijn er zelfs te veel om op te noemen.
En iedereen bedankt, om mij over sommige zaken, welke ik blijkbaar niet goed weet, beter in te lichten.
Zodoende heb ik altijd weer iets nieuws om over na te denken.
Iedereen zal ook wel inzien, dat ook wij, door onze eigen overheid gestadig belazerd worden.
Ik volg politieke kwesties dus idd zo weinig mogelijk. Er is trouwens al meer dan genoeg om ons aan te ergeren. Ik probeer enkel iets uit mijn eigen gezond verstand te halen met de dingen waarvan ik' denk' toch 'iets' over te weten. Dat ik het dan soms mis voorheb, is natuurlijk niet te verwonderen, en daarom is dat het laatste waarover ik absoluut mijn gelijk wil halen.
Integendeel, ik ben altijd dankbaar als iemand, liefst met doorslaggevende argumenten, mij ervan kan overtuigen dat ik ongelijk heb. Er zijn idd heel veel zaken waar ik weinig of niets over weet.
Het zou van hardnekkige domme koppigheid getuigen indien ik het tegendeel zou beweren.
Maar dat betekent echter niet dat ik mijn eigen ideeën over iets, hier niet zou mogen schrijven.
Ik ben maar een gewone man, maar ook een burger met eigen ideeën welke ik hier of elders, gewoon even kwijt wil.
Ik zie wat ik zie, hoor wat ik hoor, en lees wat ik lees, en daar trek ik dan mijn eigen conclusies uit.
Ik heb alle achting voor sommigen hun schrijverstalent. Er zijn er zelfs te veel om op te noemen.
En iedereen bedankt, om mij over sommige zaken, welke ik blijkbaar niet goed weet, beter in te lichten.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Nu kunt ge nog zoveel en zolang leuteren als ge wilt over Amerikaanse investeringen, voor mijn part zelfs tot Aswoensdag op een zaterdag valt, het doet geen afbreuk aan het feit dat de VS met hun IRA-pact de Europese economie ten gronde richt en noem het zoals het is....kapot maakt.door Wil. » 16 minuten geledenIn your dreams.De vraag is beantwoord.Dicksy schreef: ↑Vandaag, 17:48
De kern van jouw vraag was: wat is het verschil tussen de Amerikaanse aanpak en de Chinese.
U gaat gewoon voorbij, botweg negeren, aan het feit dat Macron, De Croo, Von Der Leyen......deze praktijken in felle bewoordingen aan de kaak gesteld hebben en Macron zelfs aangaf dat deze praktijken kunnen leiden tot een nieuwe handelsoorlog met de VS. Zouden ze zo reageren als de VS toch hier investeert in wegenprojecten, riolering e.d. meer.
Dat IRA-pact heeft namelijk betrekking op heel W-Europa en niet alleen in België. Hun bedrijven naar huis halen....man laat me toch niet lachen zeker. Staalbedrijven naar 'huis halen', chemische bedrijven naar 'huis halen'....is dat allemaal van de VS......dan zou ik het nog kunnen begrijpen.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Fazal proficiat, dit is een stukje wijsheid dat meer senioren wel eens zouden mogen tentoon spreiden.Fazal schreef: ↑19 feb 2023, 18:52Beste Dicksy, dat ik een grondige hekel heb aan politiek gezwets, is hier al lang, en door iedereen geweten.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Misschien zullen de handelspraktijken en de "America first" politiek er voor zorgen dat Europa dan toch één wordt mede door het effect van een nieuwe gemeenschappelijke vijand de chauvinistische Amerikaan.?Dicksy schreef: ↑19 feb 2023, 19:22[
U gaat gewoon voorbij, botweg negeren, aan het feit dat Macron, De Croo, Von Der Leyen......deze praktijken in felle bewoordingen aan de kaak gesteld hebben en Macron zelfs aangaf dat deze praktijken kunnen leiden tot een nieuwe handelsoorlog met de VS. Zouden ze zo reageren als de VS toch hier investeert in wegenprojecten, riolering e.d. meer.Niet voor niks dat Macron naar de VS vertrok voor een gesprek met Biden aangaande deze kwestie.
-
Het is inderdaad een stukje wijsheid maar het was zeker niet de bedoeling om Fazal te schofferen. Ik heb enkel willen aantonen dat de VS niet meer de VS is van 78 jaar geleden en dankbaarheid niet eeuwigdurend moet zijn en ook de minpunten van onze weldoener, die ook niet altijd ten gunste van zijn bondgenoten zijn, mogen belicht worden. Dat bewijst dat IRA-pact.door socrates » 4 minuten geleden
Fazal proficiat, dit is een stukje wijsheid dat meer senioren wel eens zouden mogen tentoon spreiden.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 19 feb 2023, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik heb het al om 16.02 uur geschreven:door socrates » 6 minuten geledenMisschien zullen de handelspraktijken en de "America first" politiek er voor zorgen dat Europa dan toch één wordt mede door het effect van een nieuwe gemeenschappelijke vijand de chauvinistische Amerikaan.?Dicksy schreef: ↑31 minuten geleden
[
U gaat gewoon voorbij, botweg negeren, aan het feit dat Macron, De Croo, Von Der Leyen......deze praktijken in felle bewoordingen aan de kaak gesteld hebben en Macron zelfs aangaf dat deze praktijken kunnen leiden tot een nieuwe handelsoorlog met de VS. Zouden ze zo reageren als de VS toch hier investeert in wegenprojecten, riolering e.d. meer.Niet voor niks dat Macron naar de VS vertrok voor een gesprek met Biden aangaande deze kwestie.
De EU is een geforceerd gedrocht. De VS hebben er 300 jaar over gedaan om te staan waar ze nu staan, de EU heeft nog een heel lange weg te gaan. Als het hun al überhaupt zal lukken, maar dat zie ik wel als het zover is.Een Europese economische grootmacht is ook een gevaar voor de VS, net zoals ze voor China zou kunnen zijn. Economische grootmachten werken niet samen en verdelen de koek niet eerlijk onder elkaar als je dat zou denken, maar bekampen elkaar juist met de bedoeling de grootste te willen zijn.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Ge gaat de Sinezen nog heiliger dan de paus verklaren Fred......
Hier een klein voorbeeldje:
China's desperate attempt to COPY all SpaceX Rockets, making laugh at Elon Musk
https://www.youtube.com/watch?v=8UWsC-SNgi0
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
En hier.....dateert nog maar van 3 dagen geleden:
HLN:
Nederland bezorgd over spionage bij chipmachinefabrikant ASML: “Chinese werknemer heeft technologie gestolen”
De Nederlandse minister van Buitenlandse Handel, Liesje Schreinemacher, vindt het "bijzonder verontrustend" dat de bekende chipmachinebouwer ASML het slachtoffer is geworden van spionage. Het Nederlandse bedrijf maakte gisteren bekend dat een Chinese werknemer recentelijk technologie heeft gestolen.
https://www.hln.be/buitenland/nederland ... ~a434dbed/
HLN:
Nederland bezorgd over spionage bij chipmachinefabrikant ASML: “Chinese werknemer heeft technologie gestolen”
De Nederlandse minister van Buitenlandse Handel, Liesje Schreinemacher, vindt het "bijzonder verontrustend" dat de bekende chipmachinebouwer ASML het slachtoffer is geworden van spionage. Het Nederlandse bedrijf maakte gisteren bekend dat een Chinese werknemer recentelijk technologie heeft gestolen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Waarom zouden Chinese spionnen onfatsoenlijker zijn dan bv. die van de CIA of die van de Israëlische geheime politie of die van Qatar ?Charlie Maru schreef: ↑19 feb 2023, 21:43En hier.....dateert nog maar van 3 dagen geleden:
HLN:
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
De EU zal nooit een VS of wat dan ook worden. Daarvoor zijn de culturen te verschillend , en bestaat er ook nog eens een stevige taalbarrière tussen de landen onderling.
====================================================================
Geknipt uit het Vranckx zijn "De Eeuwige Oorlog" programma van vandaag.
Verkiezingen in 2004 in Oekraïne :
Het rode deel stemde pro-europees , het groene deel stemde pro-russisch ... Dat groene deel bevatte meer dan de vier oblasten ( provincies ) die zich nu bij Rusland gevoegd hebben. Zal Poetin dat ganse gebied willen veroveren ? Ik vrees dat hij dat niet zal kunnen , en dus zal hij wel stoppen onder die rood-groene "grens" van het stemhokje van destijds.
Die stemming verliep niet naar de goesting van de pro-europeese aanhangers , en pas slechts in 2010 haalde
Janoekovytsj het presidentschap binnen. Lees verder details op wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Viktor_Janoekovytsj
Ik gok nog steeds dat Poetin zal stoppen op de rode lijn die ik hieronder heb getekend. Als de Oekraïners dat niet zouden aanvaarden vrees ik voor het ergste .....
-
Uit die link:Fred1950 schreef: ↑19 feb 2023, 22:22Lees verder details op wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Viktor_Janoekovytsj
"In november 2013 weigerde Janoekovytsj, na druk vanuit Rusland, het associatieverdrag met de Europese Unie te ratificeren en koos hij in plaats daarvan tot nauwere economische betrekkingen met Rusland. Hierop werd Oekraïne het toneel van grootschalige demonstraties, die aanvankelijk pro-Europa waren, maar in januari 2014 steeds meer het karakter kregen van een volksopstand tegen de regering van Janoekovytsj."
Met andere woorden: de staatsgreep door die handpop van Poetin. Verijdeld door het soevereine volk van UA.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Welja , en dat nadat Janoekovytsj in 2010 heel regulier tot president verkozen werd. Op vier jaar tijd kan men niet de slechterik worden , en dat verraadt een extreme volksmanipulatie.Wil. schreef: ↑20 feb 2023, 00:01Uit die link:Fred1950 schreef: ↑19 feb 2023, 22:22Lees verder details op wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Viktor_Janoekovytsj
"In november 2013 weigerde Janoekovytsj, na druk vanuit Rusland, het associatieverdrag met de Europese Unie te ratificeren en koos hij in plaats daarvan tot nauwere economische betrekkingen met Rusland. Hierop werd Oekraïne het toneel van grootschalige demonstraties, die aanvankelijk pro-Europa waren, maar in januari 2014 steeds meer het karakter kregen van een volksopstand tegen de regering van Janoekovytsj."
....
Er staat ook te lezen dat ....
Janoekovytsj behoort tot een politieke stroming die nauwe betrekkingen onderhoudt met het zakenleven. Zijn aanhangers waren gegroepeerd in de zogenaamde "Partij van de Regio's" (Партія Регіонів), die de meeste steun genoot in Oost-Oekraïne. De politieke agenda van deze groep bestond uit decentralisatie, overheidssubsidies voor de noodlijdende industrie in het gebied en een goed sociaal vangnet. De laatste maanden voor de presidentsverkiezingen trok de regering veel geld uit voor sociale voorzieningen en pensioenen, hetgeen door critici werd beschouwd als een gevaarlijke, populistische zet die de economische groei in gevaar bracht.
Zijn dat geen nobele intensies ? Neo-liberalen zijn uiteraard tegen een sociaal vangnet , sociale voorzieningen en pensioenen ..... dat is hier in Vlaanderen ook al schering en inslag.
-
Iedereen heeft het recht om een aantal stommiteiten uit te kramen, maar sommigen maken misbruik van dat recht.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.