Elektrische wagens

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

tokkio

28 feb 2020, 18:03

Horus1 schreef:
28 feb 2020, 15:59
Wanneer gaat het nu over elektrische wagens? Wie van de "alles wetende " heeft er een elektrische wagen en wie heeft er al met zo een wagen gereden. Of is het zoals steeds hier: we hebben er geen maar we weten er àlles van ! Ik rij er al een paar jaar mee en heb er zo'n 30.000 km mee afgelegd: graag ervaringen van mensen die er ook mee rijden. Ach ja is een Nissan.
Tja, dan moogt u de eerste zijn die zijn ervaring bekent maakt, dus, dagelijkse afstand, of max,aantal uren laden, waar laden, thuis met zonnepanelen of aan een laadpaal op een parking,als u geen panelen hebt, al uitgerekend hoeveel KWH u verbruikt.......dus laat u maar gaan.

Ik zelf ben tevreden met mijn dieseltje,in de grote steden kom ik niet, en een E wagen zit boven mijn budget,maar ik kan wel met dat dieseltje naar Portugal rijden(in 3 dagen :mrgreen: )
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

28 feb 2020, 18:50

Horus1 schreef:
.... Wie van de "alles wetende " heeft er een elektrische wagen en wie heeft er al met zo een wagen gereden.
....
Sof rijdt al 6 jaar vol elektrisch ..... ( en ik hang aan zijn lippen als hij er iets over te vertellen heeft :lol: )

Fred1950

29 feb 2020, 09:44

tokkio schreef:
.....
Tja, dan moogt u de eerste zijn die zijn ervaring bekent maakt, dus, dagelijkse afstand, of max,aantal uren laden, waar laden, thuis met zonnepanelen of aan een laadpaal op een parking,als u geen panelen hebt, al uitgerekend hoeveel KWH u verbruikt.......dus laat u maar gaan.
....
Eventjes mijn licht bij "Sof" opgestoken ...

- geen zonnepanelen
- 6 jaar oude Kangoo ZE
- 21.000 km op de teller
- actieradius in de winter : 100 km , actieradius in de zomer : 130 km ( de nieuwe doen het stukken beter )
- verbruik motor : max. 15 kWh/100km ; totaal verbruik ( lichten , elektronica , .... ) : max . 20 kWh/100km
- laad steeds thuis op aan 10 Ampere bij 230 Volt aan nachttarief, heeft nog nooit aan een laadpaal weest laden
- geen defecten gehad en géén onderhoud ( éénmaal lichten laten herafstellen )

20 kWh/100km komt overeen met ( max. ) 6 Euro/100km aan 30 Eurocent per kWh

Laadtijden zijn afhankelijk van de laadstroom en van de het aantal kWh dat er in de batterij kan. Voor de 22 kWh batterij van Sof zijn Kangoo is dat bij 10 Ampere ongeveer 8 uur vanaf leeg tot volledig volgeladen.

De kannibaal

29 feb 2020, 13:20

Fred1950 schreef:
29 feb 2020, 09:44
tokkio schreef:
.....
....
Eventjes mijn licht bij "Sof" opgestoken ...

- geen zonnepanelen
- 6 jaar oude Kangoo ZE
- 21.000 km op de teller
- actieradius in de winter : 100 km , actieradius in de zomer : 130 km ( de nieuwe doen het stukken beter )
- verbruik motor : max. 15 kWh/100km ; totaal verbruik ( lichten , elektronica , .... ) : max . 20 kWh/100km
- laad steeds thuis op aan 10 Ampere bij 230 Volt aan nachttarief, heeft nog nooit aan een laadpaal weest laden
- geen defecten gehad en géén onderhoud ( éénmaal lichten laten herafstellen )

20 kWh/100km komt overeen met ( max. ) 6 Euro/100km aan 30 Eurocent per kWh

Laadtijden zijn afhankelijk van de laadstroom en van de het aantal kWh dat er in de batterij kan. Voor de 22 kWh batterij van Sof zijn Kangoo is dat bij 10 Ampere ongeveer 8 uur vanaf leeg tot volledig volgeladen.
Als Uw vriend maar 3500 km per jaar doet, dan moet gij hem aanraden van een taxi te nemen. Het is daarenboven plezanter om gereden te worden ipv zelf te moeten rijden, met het risico van nog een stevige boete te moeten incasseren.

Fred1950

29 feb 2020, 13:56

Elektrisch was een heel bewuste keuze. Hij rijdt veel kleine afstanden ( 6 - 10 km ) in de randstad met veel files, verkeerslichten ( dus stoppen en terug aanzetten ). De koppeling, remmen en misschien zelfs de versnellingsbak van een klassiek geval gingen het hard te verduren gehad hebben.

Elektrisch rijden is vééél comfortabeler. Startproblemen bij koud weer bestaan niet ! "Griperen" door de koppeling te snel te lossen kan ook al niet. En tenslotte, als die stil staat in de file verbruikt die geen stroom ( en je hoeft ook niet op de rem te gaan staan zoals bij de klassieke "automatics" ). Voor de rest is er geen enkel verschil met een fossiel met automatische versnellingsbak op het gebied van rijgedrag.

Dicksy

29 feb 2020, 14:00

Fred1950 schreef:
Elektrisch was een heel bewuste keuze. Hij rijdt veel kleine afstanden ( 6 - 10 km ) in de randstad met veel files, verkeerslichten ( dus stoppen en terug aanzetten ). De koppeling, remmen en misschien zelfs de versnellingsbak van een klassiek geval gingen het hard te verduren gehad hebben.

Elektrisch rijden is vééél comfortabeler. Startproblemen bij koud weer bestaan niet ! "Griperen" door de koppeling te snel te lossen kan ook al niet. En tenslotte, als die stil staat in de file verbruikt die geen stroom ( en je hoeft ook niet op de rem te gaan staan zoals bij de klassieke "automatics" ). Voor de rest is er geen enkel verschil met een fossiel met automatische versnellingsbak op het gebied van rijgedrag.
Blijkbaar hebt u aan Sof een gratis (goedkope) taxi omdat je dat allemaal weet of is het weeral van horen zeggen? 🤔

Wil.

29 feb 2020, 14:03

't Is ongelooflijk hoe snel die info van Sof tot bij Fred geraakt en weer terug. :lol: :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

29 feb 2020, 14:04

Dicksy schreef:
29 feb 2020, 14:00
Fred1950 schreef:

Blijkbaar hebt u aan Sof een gratis (goedkope) taxi omdat je dat allemaal weet of is het weeral van horen zeggen? 🤔
De Kangoo van Sof staat wel ingeschreven als "lichte vracht" :lol:

Fred1950

29 feb 2020, 14:04

Wil. schreef:
29 feb 2020, 14:03
't Is ongelooflijk hoe snel die info van Sof tot bij Fred geraakt en weer terug. :lol: :lol:
Nog nooit van e-mail gehoord ? :roll:

Wil.

29 feb 2020, 14:07

Jawel, maar bij jou , euh ... jullie gaat het nog veel rapper. 5G zakt in het niet daarbij.

Fred1950

29 feb 2020, 14:09

Wil. schreef:
29 feb 2020, 14:07
Jawel, maar bij jou , euh ... jullie gaat het nog veel rapper. 5G zakt in het niet daarbij.
Ingenieurs communiceren ook niet met honderden bladzijden blabla zoals witte boord ambtenaren dat doen. Ik weet trouwens ook dingen die hij vroeger heeft verteld , en die ik niet meteen moet navragen.

Wil.

29 feb 2020, 14:55

Daar ben ik van overtuigd dat jij nog veel van zijn verleden kent. Da's maar best ook. :lol:

Fred1950

29 feb 2020, 16:34

Eigenlijk verwacht ik van Horus1 dat hij ook eens op de proppen komt met zijn ervaringen met zijn Nissan Leaf ... :wink:

Horus1 schreef:
Wanneer gaat het nu over elektrische wagens? Wie van de "alles wetende " heeft er een elektrische wagen en wie heeft er al met zo een wagen gereden. Of is het zoals steeds hier: we hebben er geen maar we weten er àlles van ! Ik rij er al een paar jaar mee en heb er zo'n 30.000 km mee afgelegd: graag ervaringen van mensen die er ook mee rijden. Ach ja is een Nissan.

tokkio

29 feb 2020, 17:56

De Kangoo van Sof staat wel ingeschreven als "lichte vracht"
Ik ben aan het twijfelen, als ik deze kan inschrijven als lichte vracht...... :mrgreen: :mrgreen:

https://www.vroom.be/nl/nieuws/de-groot ... agen-22931
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal

29 feb 2020, 18:07

Al 48 pagina's vol wijsheden en gezever over elektrische wagens. :D