Elektrische wagens
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Tja, dan moogt u de eerste zijn die zijn ervaring bekent maakt, dus, dagelijkse afstand, of max,aantal uren laden, waar laden, thuis met zonnepanelen of aan een laadpaal op een parking,als u geen panelen hebt, al uitgerekend hoeveel KWH u verbruikt.......dus laat u maar gaan.Horus1 schreef: ↑28 feb 2020, 15:59Wanneer gaat het nu over elektrische wagens? Wie van de "alles wetende " heeft er een elektrische wagen en wie heeft er al met zo een wagen gereden. Of is het zoals steeds hier: we hebben er geen maar we weten er àlles van ! Ik rij er al een paar jaar mee en heb er zo'n 30.000 km mee afgelegd: graag ervaringen van mensen die er ook mee rijden. Ach ja is een Nissan.
Ik zelf ben tevreden met mijn dieseltje,in de grote steden kom ik niet, en een E wagen zit boven mijn budget,maar ik kan wel met dat dieseltje naar Portugal rijden(in 3 dagen
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
-
Eventjes mijn licht bij "Sof" opgestoken ...tokkio schreef: ↑28 feb 2020, 18:03.....
Tja, dan moogt u de eerste zijn die zijn ervaring bekent maakt, dus, dagelijkse afstand, of max,aantal uren laden, waar laden, thuis met zonnepanelen of aan een laadpaal op een parking,als u geen panelen hebt, al uitgerekend hoeveel KWH u verbruikt.......dus laat u maar gaan.
....
- geen zonnepanelen
- 6 jaar oude Kangoo ZE
- 21.000 km op de teller
- actieradius in de winter : 100 km , actieradius in de zomer : 130 km ( de nieuwe doen het stukken beter )
- verbruik motor : max. 15 kWh/100km ; totaal verbruik ( lichten , elektronica , .... ) : max . 20 kWh/100km
- laad steeds thuis op aan 10 Ampere bij 230 Volt aan nachttarief, heeft nog nooit aan een laadpaal weest laden
- geen defecten gehad en géén onderhoud ( éénmaal lichten laten herafstellen )
20 kWh/100km komt overeen met ( max. ) 6 Euro/100km aan 30 Eurocent per kWh
Laadtijden zijn afhankelijk van de laadstroom en van de het aantal kWh dat er in de batterij kan. Voor de 22 kWh batterij van Sof zijn Kangoo is dat bij 10 Ampere ongeveer 8 uur vanaf leeg tot volledig volgeladen.
-
De kannibaal - Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25
Als Uw vriend maar 3500 km per jaar doet, dan moet gij hem aanraden van een taxi te nemen. Het is daarenboven plezanter om gereden te worden ipv zelf te moeten rijden, met het risico van nog een stevige boete te moeten incasseren.Fred1950 schreef: ↑29 feb 2020, 09:44Eventjes mijn licht bij "Sof" opgestoken ...tokkio schreef: ↑28 feb 2020, 18:03.....
Tja, dan moogt u de eerste zijn die zijn ervaring bekent maakt, dus, dagelijkse afstand, of max,aantal uren laden, waar laden, thuis met zonnepanelen of aan een laadpaal op een parking,als u geen panelen hebt, al uitgerekend hoeveel KWH u verbruikt.......dus laat u maar gaan.
....
- geen zonnepanelen
- 6 jaar oude Kangoo ZE
- 21.000 km op de teller
- actieradius in de winter : 100 km , actieradius in de zomer : 130 km ( de nieuwe doen het stukken beter )
- verbruik motor : max. 15 kWh/100km ; totaal verbruik ( lichten , elektronica , .... ) : max . 20 kWh/100km
- laad steeds thuis op aan 10 Ampere bij 230 Volt aan nachttarief, heeft nog nooit aan een laadpaal weest laden
- geen defecten gehad en géén onderhoud ( éénmaal lichten laten herafstellen )
20 kWh/100km komt overeen met ( max. ) 6 Euro/100km aan 30 Eurocent per kWh
Laadtijden zijn afhankelijk van de laadstroom en van de het aantal kWh dat er in de batterij kan. Voor de 22 kWh batterij van Sof zijn Kangoo is dat bij 10 Ampere ongeveer 8 uur vanaf leeg tot volledig volgeladen.
-
Elektrisch was een heel bewuste keuze. Hij rijdt veel kleine afstanden ( 6 - 10 km ) in de randstad met veel files, verkeerslichten ( dus stoppen en terug aanzetten ). De koppeling, remmen en misschien zelfs de versnellingsbak van een klassiek geval gingen het hard te verduren gehad hebben.
Elektrisch rijden is vééél comfortabeler. Startproblemen bij koud weer bestaan niet ! "Griperen" door de koppeling te snel te lossen kan ook al niet. En tenslotte, als die stil staat in de file verbruikt die geen stroom ( en je hoeft ook niet op de rem te gaan staan zoals bij de klassieke "automatics" ). Voor de rest is er geen enkel verschil met een fossiel met automatische versnellingsbak op het gebied van rijgedrag.
Elektrisch rijden is vééél comfortabeler. Startproblemen bij koud weer bestaan niet ! "Griperen" door de koppeling te snel te lossen kan ook al niet. En tenslotte, als die stil staat in de file verbruikt die geen stroom ( en je hoeft ook niet op de rem te gaan staan zoals bij de klassieke "automatics" ). Voor de rest is er geen enkel verschil met een fossiel met automatische versnellingsbak op het gebied van rijgedrag.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Blijkbaar hebt u aan Sof een gratis (goedkope) taxi omdat je dat allemaal weet of is het weeral van horen zeggen?Fred1950 schreef:
Elektrisch was een heel bewuste keuze. Hij rijdt veel kleine afstanden ( 6 - 10 km ) in de randstad met veel files, verkeerslichten ( dus stoppen en terug aanzetten ). De koppeling, remmen en misschien zelfs de versnellingsbak van een klassiek geval gingen het hard te verduren gehad hebben.
-
De Kangoo van Sof staat wel ingeschreven als "lichte vracht"Dicksy schreef: ↑29 feb 2020, 14:00Blijkbaar hebt u aan Sof een gratis (goedkope) taxi omdat je dat allemaal weet of is het weeral van horen zeggen?Fred1950 schreef:
Elektrisch rijden is vééél comfortabeler. Startproblemen bij koud weer bestaan niet ! "Griperen" door de koppeling te snel te lossen kan ook al niet. En tenslotte, als die stil staat in de file verbruikt die geen stroom ( en je hoeft ook niet op de rem te gaan staan zoals bij de klassieke "automatics" ). Voor de rest is er geen enkel verschil met een fossiel met automatische versnellingsbak op het gebied van rijgedrag.![]()
-
Ingenieurs communiceren ook niet met honderden bladzijden blabla zoals witte boord ambtenaren dat doen. Ik weet trouwens ook dingen die hij vroeger heeft verteld , en die ik niet meteen moet navragen.
-
Eigenlijk verwacht ik van Horus1 dat hij ook eens op de proppen komt met zijn ervaringen met zijn Nissan Leaf ...
Horus1 schreef: ↑28 feb 2020, 15:59Wanneer gaat het nu over elektrische wagens? Wie van de "alles wetende " heeft er een elektrische wagen en wie heeft er al met zo een wagen gereden. Of is het zoals steeds hier: we hebben er geen maar we weten er àlles van ! Ik rij er al een paar jaar mee en heb er zo'n 30.000 km mee afgelegd: graag ervaringen van mensen die er ook mee rijden. Ach ja is een Nissan.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Ik ben aan het twijfelen, als ik deze kan inschrijven als lichte vracht......De Kangoo van Sof staat wel ingeschreven als "lichte vracht"
https://www.vroom.be/nl/nieuws/de-groot ... agen-22931
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.