Wat van het week-end is gebeurd in Rusland doet mij denken aan de gebeurtenissen in Turkije in 2016.
In totaal stonden 475 beschuldigden voor de rechtbank. Vier burgers en 15 hoge officeren, onder hen enkele generaals, werden veroordeeld tot levenslang. Zij werden beschuldigd van misdaden tegen de staat, de dood van tientallen mensen en een poging om de Turkse president Recep Tayyip Erdogan te vermoorden.
01 maart 2023
Vande Lanotte daagt Turks regime voor Internationaal Strafhof
Meer dan 200.000 mensen werden slachtoffer van onder meer foltering, verdwijning, opsluiting vervolging zonder dat de rechten van de verdediging werden gerespecteerd, klinkt het. Dat gebeurde niet alleen in Turkije zelf, maar ook op het grondgebied van 45 staten (waaronder België, red.) die onder de jurisdictie van het ICC vallen.
Wie voor de misdaden verantwoordelijk is, president Erdogan of niet, wordt bewust in het midden gelaten, zegt Vande Lanotte. "Dat is een exclusieve bevoegdheid van de aanklager." In het persbericht staat wel dat uit zijn onderzoek kan blijken "dat mogelijk hoge functionarissen van een NAVO-bondgenoot betrokken kunnen zijn".
Verder onderzoek zal ook in Rusland moeten uitwijzen hoeveel hogere officieren en burgers er bij deze couppoging betrokken zijn.
Maar de ‘mislukte couppoging’ is wel een opdoffer voor het Westen.
Ik laat nader bericht als ik weet wie dictator Erdogan dit jaar heeft opgevolgd bij de Presidentsverkiezingen.

(Het vuur van die couppoging is hier allang gedoofd, zal het in Rusland ook zo gaan?)