door MichelN » 18 minuten geledenHij zei wel dat de Britse steun geen blanco cheque was maar een partnership en geen discretionary spend.Dicksy schreef: ↑Vandaag, 11:51
De Britse minister van Defensie Ben Wallace was een van de weinige politici die tijdens de NAVO-top in Vilnius kritiek durfde te uiten op de steun aan Oekraïne.
Wallace is geen minister meer, sinds eind augustus opgevolgd door Grant Shapp. Wallace voelde aan zijn water dat hij geen kans had om Stoltenberg op te volgen vanwege Macron en Biden.
Ik kan Zelensky best begrijpen met zijn uitlatingen naar de Polen en andere toe maar er zijn op veel plaatsen volgend jaar verkiezingen en hij vergeet hierbij dat er in die landen ook mensen (ook politiekers) wonen die nog graag beleg op hun boterham willen hebben ondanks de oorlog in Oekraïne.Dicksy 16 jul 2023, 13:15
Dat Biden hem blokkeerde is niet meer dan het gevolg van het feit dat Ursula von der Leyen de favoriete kandidaat was voor Biden maar weer niet op de nodige steun kon rekenen van enkele EU-zwaargewichten.
Voor Macron was zelfs von der Leyen geen optie en Wallace of zelfs een andere Brit geen enkele optie vanwege de Brexit.
Een beetje meer diplomatie van zijnentwege zou hier dus zeker op zijn plaats zijn, juist omdat hij verzekert is van hun steun, wil hij die niet effectief verliezen. Hij doet mij denken aan Trump die toen hij verkozen was ook begon rond te lopen als een olifant in een porseleinenkast en dat soort politiek (diplomatie) is men hier in het westen helemaal niet gewoon. Ik denk zelfs dat ze dat niet zullen blijven pikken, een Zelensky of niet.